Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miksi Suomessa ei uskota markkinointiin?

Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa, Teea Björklund kirjoittaa.
6.6.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Kuuntelin muutama viikko sitten lumoutuneena eCom Summitissa digitaalisen kaupan alalla menestyneiden yrittäjien ja yritysten esityksiä – pienten ja isojen. Caset ja onnistumiset olivat toki lumoavia jo itsessään, mutta erityisen vaikuttunut olin siitä rohkeudesta ja palosta, jolla verkkokauppiaat kertoivat opeistaan, onnistumisista ja epäonnistumista, haaveistaan.  

Samaan aikaan mietin, miten ihmeessä me Suomessa emme onnistu rakentamaan samanlaista hurmosta ja uskoa markkinointiin. Hoemme, että suomalaiset ovat insinöörikansaa, emme osaa markkinoida, investoimme koneisiin ja teknologiaan, mutta sivuutamme markkinoinnin roolin strategisen kasvun ajurina.  

Eikö markkinointi voisi olla luomassa uskoa?

Lukuisat verkkokauppiaat ovat oivaltaneet onneksi koko ostopolun mahdollisuuden brändin voimasta viimeiseen konversioon. Jos optimoit vain verkkokaupassa konversiota, sinulta jää monta potentiaalista asiakasta tavoittamatta. Yritys ei voi kasvaa ja kansainvälisillä markkinoilla ei voi menestyä, jos ei rakenneta brändiä ja jos ei tiedetä, miten tavoittaa uusia asiakkaita eikä vain niitä, jotka jo ostavat. Pitää ajatella koko potentiaalista asiakaskuntaa.

Osaamista meillä on, mutta milloin uskallamme uskoa, että markkinointi luo kysyntää ja kysyntä luo kasvua? Taloustilanne ei näytä olevan tälläkään hetkellä kasvulle suotuisa, vaikka merkkejäkin paremmasta koko ajan nousee. Olemmeko jättämässä yhden kasvun mahdollistajista käyttämättä? Odottelemme koska kuluttaja alkaa uskoa talouteensa. Voisiko markkinointi olla luomassa tuota uskoa?

Suomi kulkee vastavirtaan

Kuljemme tällä hetkellä ihan vastavirtaan muuta maailmaa. Esimerkiksi tuoreimman IAB:n raportin mukaan Suomi oli vuonna 2024 jo toisen kerran peräkkäin heikoiten kasvava maa digitaalisessa mainonnassa 30 eurooppalaisen maan vertailussa. Digitaalisen mainonnan kasvu oli Suomessa +1,3 % verrattuna vuoteen 2023 ja inflaatiokorjattuna -0,2 %. Digimainonnan määrä henkeä kohden on merkittävästi alhaisemmalla tasolla verrattuna esimerkiksi muihin Pohjoismaihin. Useamman lähteen perusteella kansainväliset mediatoimistot raportoivat kasvua markkinointi-investointeihin. Esimerkiksi UK:ssa raportoitiin kasvua mediamarkkinassa (kaikki mediaryhmät) vuonna 2024 +7,6 % (WARC 4/2025).  Suomalaiset indikoivat investoivansa teknologiaan ja tekoälytyökaluihin. Hyvä alku, mutta ei se ratkaise koko peliä. Työkalujen lisäksi pitää tietää, miten ja keiden kanssa niitä kannattaa käyttää.

Ymmärretäänkö markkinoinnin vaikutus tulokseen?  

Aalto-yliopiston markkinoinnin laitosten tutkijoiden Markkinoinnin tila -kyselyn vuoden 2024 tulosten mukaan alle 40 % yrityksistä kokee pystyvänsä vahvasti osoittamaan markkinointiyksikkönsä toimien yhteyden liiketoiminnan tuloksellisuuteen. Lähes kolmannes ei koe pystyvänsä osoittamaan tätä yhteyttä lainkaan. Tämä ei ole yllättävää sikäli, että lähes samassa määrässä yrityksiä markkinoinnin tavoitteiden saavuttamisen seurantaan ei myöskään uhrata säännöllisesti resursseja. Seurataanko ja ymmärretäänkö markkinoinnin vaikutus tulokseen sinun yrityksessäsi?

Minulle tämä kertoo kolmesta asiasta:

  • Meiltä puuttuu rohkeutta ajatella markkinalähtöisesti. Emme usko, että markkinoinnilla voi tehdä kasvua.
  • Markkinointi ei ole vieläkään yrityksissä siinä asemassa, että se olisi strateginen liiketoiminnan ajuri, kysyntää luova kyvykkyys ja resurssi.
  • Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa.

Mitä mieltä sinä olet?  

VP Sales & Marketing Teea Björklund vastaa Sanoman B2B-myynnin ja -markkinoinnin kokonaisuudesta. 

Lähteet:  
IAB Europe AdEx Benchmark 2024 Report

Kantar Media, Mediamainonnan määrä 2024

Huom. Kantarin mukaan digimarkkinoinnin kasvu +2,7 v. 2024, raportoinnissa joitakin tunnistettuja eroja.

Katso tärpit tulokselliseen markkinointiin

Aiemmin aiheesta: 

Jos myynti ei kulje, syy on markkinoinnissa. Vai onko?

 

Tagit

Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland