Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Jos myynti ei kulje, syy on markkinoinnissa. Vai onko?

Markkinoinnin strateginen rooli yrityksissä ei ole juuri vahvistunut, ja markkinointi nähdään edelleen usein tukitoimintona viestinnällisessä ja taktisessa roolissa, Teea Björklund kirjoittaa.
13.8.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

“Jos myynti kulkee, myynti on tehnyt hyvää työtä. Jos myynti ei kulje, syy on markkinoinnissa.” Autenttinen lausahdus asiakkaalta. Käsi sydämelle, tuntuuko tutulta? Varmasti ainakin joskus koettu.

Ehkä strateginen markkinointi on liian epämääräistä. Mitä jos puhuisi sen sijaan asiakkaasta? Ei ole enää mikään uutinen, että liiketoiminnan, myynnin ja markkinoinnin lähentyminen on entistä tärkeämpää. Asiakas on näiden kaikkien toimintojen yhteinen intressi.

Markkinoinnin supervoima tässä kolmikannassa on asiakasymmärrys sekä se, miten tätä tietoa hyödynnetään liiketoiminnan suunnittelussa ja toimenpiteissä. Asiakasymmärryksestä ponnistaa brändin rakentaminen, kasvupotentiaalin tunnistaminen ja kasvun rakentaminen. Tämä auttaa kehittämään liiketoimintaa monikanavaisesti eri teknologioita hyödyntäen.

Unohtuuko brändin rakentaminen konversiokiimassa? 

Kun on liiketoimintavastuussa, huomaa itsekin harhailevansa. On helppo katsoa markkinoinnin tuomia tuloksia lyhyellä aikavälillä. Ne ovat loogisia, helposti mitattavia ja lähes itsensä selittäviä. Ja tietenkin tärkeitä.

Mutta yhtä tärkeää on, että organisaatio ymmärtää markkinoinnin liiketoimintavaikutuksen syvällisesti. Olemmeko kärsivällisiä ja seuraammeko investoinnin tuottoa, kuten seuraamme koneinvestoinnin tuottoa? Vai unohtuuko konversiokiimassa se, miten rakennamme vahvaa brändiä ja sitoutumista brändiimme sekä tuotteisiimme? Varmistamme, että uudet asiakkaat löytävät brändimme.

Tarjoan syksyn suunnitteluun viisi tärppiäni, jotka voivat avata organisaatiossasi strategisemman keskustelun markkinoinnista:

1.    Markkinoinnilla on usein “todistustaakkaa” siitä, miten se vaikuttaa liiketoiminnan menestykseen. Markkinoinnin mittarit ovat myös liikkeenjohdon mittareita. Olemmehan määritelleet nämä yhdessä? Mitä jos syksyn aloittaisi yhdessä näiden tiimoilta?

2.    Missä kunnossa on brändi- ja markkinointistrategiasi? Onko se päivittäistä ja pitkän aikävälin tekemistä tukevaa, osa liiketoiminnan strategiaa? Onko organisaatiossasi yhteisesti jaettu kuva suunnasta? Maailmanluokan brändit syntyvät asiakasymmärryksestä ja lupauksesta asiakkaalle, systemaattisesta ja johdonmukaisesta työstä brändin ja asiakaskokemuksen kehittämiseksi sekä viestin saattamisesta tehokkaasti perille oikeille kohderyhmille.

3.    Tuloksellinen, datajohdettu markkinointi pitää sisällään brändin ja taktisemman tekemisen. Asiakasdatasta syntyvä näkemys yhdistettynä luovaan, konseptuaaliseen ajatteluun on killer-yhdistelmä. Usein dataa on pikemminkin liikaa kuin liian vähän. Pohdi ensin markkinoinnin käytössä olevaa dataa laajasti asiakastarpeiden ymmärtämisestä tulosten analysointiin ja siitä johdettaviin toimenpiteisiin. Pyri sen jälkeen yksinkertaistamaan ja löytämään keskeisimmät datapisteet, joita kaikki seuraavat ja ymmärtävät. Nämä voivat muuttua, eli ketterä malli on tässäkin hyvä, mutta monimutkaisuudella on tapana lisätä epäselvyyttä.

4.    Laita markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun yhteispeli kuntoon. Tunnista ja varmista jaettu ymmärrys keskeisten asiakasryhmiesi ostopoluista, asiakaskokemuksesta sekä tarvittavista toimenpiteistä. Varmista, että tavoiteltava brändikokemus on yhtä kuin asiakaskokemus.

Vaikka personointi on vahva trendi, muistathan, että asiakkaalle saattaa riittää tunne siitä, että asiakaskokemus on miellyttävä ja häntä autetaan. Sopivalla segmentoinnin tasolla ja kohdennuksilla päästään jo tällaiseen kokemukseen.

5.    Tekoäly tehostaa tekemistä ja edistää luovuutta. Samalla kun mietimme, miten generatiivisen tekoälyn avulla voimme tehostaa markkinoinnin tekemistä, olisiko syytä miettiä, miten se mahdollistaa lisää aikaa markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja toteuttamiseen?

Generatiivinen tekoäly ei ole uhka luovalle työlle, vaan mahdollisuus. Samalla kun uudistamme markkinoinnin prosesseja, tulee varmistaa se, että tekoälyn käyttö lisää luovuutta ja erottautumista – ja tuotettavat sisällöt vahvistavat brändiä. Viimeistään nyt tekoäly on otettava osaksi markkinointistrategiaa.

VP Sales & Channels Teea Björklund vastaa Sanoman B2B-myynnin ja -markkinoinnin kokonaisuudesta. Teea uskoo, että markkinoinnin merkitys ja rooli tulisi  määritellä yrityksissä uudelleen.
 

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland