Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.
22.10.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Minut tuntevat tietävät, että pyrin puhumaan taloudesta mieluummin totta kuin makeilemalla menettämään luottamuksen pitkäaikaisesti.

Moni suhdanteita ennustava instituutio on sortunut viime vuosina toistuvasti ylioptimismiin.

Tällä kertaa näen itsekin asiaperusteita vuoden 2026 hyvälle talouskehitykselle ja kulutuksen kasvulle. Loppusyksyn kulutus- ja investointinäkymät puoltavat loivaa käännettä jo vuoden 2025 aikana. Keskeinen ajuri kotimarkkinalla on keskituloisten parantunut ostovoima, vaikka tulonsiirtojen varassa olevien tilanne onkin tiukentunut. Kasvu tapahtuu velkarahavetoisesti, mutta tapahtuu kuitenkin.

Kuluttajien luottamus siihen, että talous kääntyisi edes kahden vuoden aikana paremmaksi, oli keväällä tutkimuksissani heikointa kolmeen vuoteen. Vaikka keskituloisen suomalaisen ostovoima paranikin jo kevään 2025 mittaan, ihmiset varautuivat pahan päivän varalle enemmän kuin kuluttivat. Talletukset ja säästöt kasvoivat kevyesti Suomen Pankin tilastojenkin nojalla. Ennusteeni on, että puskurin kasvettua nykyiseen mittaansa ostovoiman nousu siirtyy väistämättä kulutuksen puolelle.

Investoinnit ovat nytkähtämässä plussalle

Jopa yritysten palkkausnäkymät ovat rahtusen paranemassa vuotta 2026 kohti, ja investoinnit muualla kuin asuinrakentamisessa ovat nytkähtämässä plussalle. Työllisyysnäkymien paraneminen on avain kuluttajien ja sisämarkkinayritysten luottamukseen. Kuluttajaluottamus onkin jo hieman parantunut.

Syyskuu oli kulutuksessa kolmanneksi myönteisin kehityksen kuukausi viime vuoteen verrattuna. Kahta parasta kuukautta tältä vuodelta onkin vaikea ylittää, koska lämmin heinäkuu sysisurkean alkukesän jälkeen oli melkoinen kulutuspiikki, ja maaliskuuta 2025 nostavat vertailulukuna maaliskuun 2024 kaupan alan lakot. 

Päivittäistavarakauppa on kulkenut tasamaata, ja erityiskauppa odottaa loivaa nousua syksyn kuukausilta. Palvelualoissa on nousijoita ja laskijoita, mutta kokonaisuus on viime aikojen kulutuksessa kevättä parempi. Autokauppa heilahti syyskuussa ylös rajusti samasta syystä kuin se kuukautta aiemmin laski, eli viimevuotisen arvolisäveromuutoksen vuoksi. Perustrendi on uusien autojen kaupassakin hyvin loivasti nouseva.

Mimosanherkkä nousu ei kaipaa takaiskuja

Koska yritykset viimeistelevät paraikaa ensi vuoden budjettejaan, loiva myötätuuli markkinassa tulee oikeaan aikaan ruokkimaan orastavaa optimismia. Tosin mimosanherkkä nousu ei kaipaa nyt määräänsä enempää takaiskuja, joita aina väistämättä jonkin verran tulee.

Pitkän aikavälin mittareista tärkein on teollisten investointien elpyminen. Näen ilmapiirin osittaista tervehtymistä tällä saralla. Pahin vihreän siirtymän talouskasvulla hypettämisen humala on kadonnut, krapulakin kärsitty ja ajattelussa ollaan siirtymässä realistisempaan kovaa työtä ja asiakaslähtöistä kilpailuetua vaativaan kasvuajatteluun. 

Jaksan myös uskoa, että leppoistuskonsulttien aika on ohi. Samoin luotan siihen, että viime vuosikymmenet rajusti paisunut hallinnollinen hölynpöly vähenee.

Tauno Tasalakkien tilalle kasvuvisionäärejä

Uskon, että yritysten kasvun kannalta kaksi tärkeintä funktiota nousevat pakon edessä niille kuuluvaan asemaan: laadukkaiden asiakastarpeisiin osuvien palveluiden toimittaminen sekä niiden voimallinen myynti ja markkinointi. 

Tekemiseen saadaan kyllä lisää voimaa, kaistaa ja nopeutta, kun henkisestä työstä ei kulu enää 65 % asioiden kuvailuun alustavasti, etukäteen, aikana ja jälkikäteen kolmeen eri suuntaan raportoiden. Vain hieman liioitellen suuri osa yrityksistä toimii kuin auto, jossa on kahdeksankymmenen hevosvoiman moottori ja Formula 1 -auton jarrut. Kontrolli syö hapen tekemiseltä ja riittävän kunnianhimoisilta kasvutavoitteilta. Yritysten johtoryhmään tarvitaan pari väritöntä Tauno Tasalakkia vähemmän, ja tilalle puolihullu palveluita kehittävä kasvuvisionääri ja riskejä pelkäämätön markkinointivisiiri.

Asiakaslähtöinen kilpailuetu syntyy siitä, että yritys vastaa asiakkaiden tarpeisiin, toiveisiin ja arvoihin paremmin kuin kilpailijat. Markkinoinnin voima perustuu tunteiden herättämiseen, positiivisten stereotypioiden rakentamiseen, asiakastarpeiden ymmärtämiseen, luottamukseen, toistuvuuteen ja osallistamiseen. Markkinoikaa hyvät ihmiset ylpeydellä sitä mitä ylpeydellä teette.

Ilman suurempaa ylioptimismia: jospa se puolentoista prosentin kasvu taloudessa ensi vuonna tulisi ja realisoituisi myös yksityisessä kulutuksessa.

Kari Tervonen on Omnicom Media Groupin Roadmap Director. Omnicom on maailman suurimpia markkinoinnin asiantuntijayrityksiä.

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland