Ei mulle kannata mainostaa, eihän?
Olin tilaisuudessa, jossa keskusteltiin yli 55-vuotiaiden merkityksestä brändien kasvun tuojana. Meitä tuohon kohderyhmään kuuluvia on 45 % kaikista suomalaisista, meillä on suurin nettovarallisuus ja kukkaroistamme maksetaan 50 % Suomen yksityisestä kulutuksesta. Lisäksi moni meistä vaikuttaa jopa neljän eri sukupolven hankintoihin – omien lisäksi vanhempien, lapsien ja lastenlapsien. Puhumattakaan kaveripiireistä, joiden kanssa ehtii (vihdoin) tavata ja jutella enemmän kuin ruuhkavuosina.
Keskustelusta jäi päällimmäisenä mieleen, että me varttuneemmat omaksumme hitaasti uutta ja olemme jo niin sitoutuneita tuttuihin brändeihin, että kasvu pitää hakea nuoremmilta kuluttajilta. Esimerkkinä heitettiin pankkipalvelut, joita ei enää tässä iässä vaihdeta.
Ja höpö höpö, sanon minä. Tässä vaiheessa elämää ei monellakaan ole enää lainapalveluille tarvetta, ja niin kauan kuin pankit eivät kilpaile koroilla tai palvelumaksuilla, ei uuden pankkikumppanin etsimiseen ehkä juuri nyt ole syytä. Aika moni muu brändi voi silti mennä meilläkin vaihtoon.
Näin kävi esimerkiksi viimeksi, kun vaihdoimme auton. Suunnitelmissa on myös asunnon vaihto pienempään lähivuosina, eikä itselläni ole mitään muistikuvaa minkä välittäjän kanssa asioimme viimeksi 30 vuotta sitten. Siinä samassa menee vaihtoon myös osa huonekaluista ja muusta kodinsisustuksesta.
Minä saatan hyvinkin olla uusi asiakkaasi
Esimerkkejä riittää: innokkaana kokkaajana seuraan koko ajan uutuustuotteita enkä todellakaan osta vain yhden brändin vaatteita tai kosmetiikkaa. Helsingin kivijalkamyymälöiden rinnalle valinnanvaraa ovat tuoneet myös alueelliset verkkokaupat ympäri Suomen. Ja kyllä, osaan todellakin ostaa netistä ihan itse ilman lasteni apua. Ja niin osaa monen meistä vanhemmatkin.
Ja ne ystävät. Vihdoinkin on aikaa tutustua heidän kanssaan uusiin ravintoloihin, käydä leffassa ja teatterissa tai lähteä viikonlopuksi kaupunkilomalle. Olemme myös mieheni kanssa e-kirjojen suurkuluttajia ja tv:n suoratoistopalvelujen tilauksia vaihdellaan vähän sen mukaan, missä on milloinkin kiinnostavinta sisältöä.
Toki ne tutut ja hyvin toimineet brändit ovat oman shortlistani kärjessä, mutta uudet vaihtoehdot kiinnostavat aina. Kunhan ne vain löytävät tiensä luokseni ja herättävät huomioni. Joten kyllä, antakaa vaan tulla hyvää mainontaa tähänkin suuntaan. Ja mielellään medioissa, joita seuraan. Minä saatan hyvinkin olla uusi asiakkaasi.
Kirjoittaja on 62-vuotias median ja markkinoinnin ammattilainen, mutta myös aivan tavallinen kuluttaja.
Katso myös