Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinoija, muista boomerit!

Vanhemmilla ikäluokilla on paljon ostovoimaa.
24.3.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Mainontaa suunnataan usein pääosin 24–54-vuotiaiden kohderyhmälle, vaikka ostovoima painottuu iäkkäämpään väestöön. Moni eläkkeelle jääneistä viettää vielä 25 vuotta aktiivista, innokasta elämää. Vuonna 1973 Suomessa ​oli 3006 yli 90-vuotiasta. ​Vuonna 2023 heitä oli ​yli 58 000 ja vuonna 2070 arviolta 220 000. 

Niin kutsutuilla boomereilla, eli ennen vuotta 1965 syntyneillä, on varaa ja tahtoa kuluttaa. Tämä sukupolvi on ostovoimaista, he käyttävät paljon aikaa median parissa ja tekevät harkitusti isoja ostopäätöksiä. Ihmiset elävät pidempään, voivat pidempään hyvin ja omaisuutta on ehtinyt kertyä. 

Kuluttaminen 75–84-vuotiaiden keskuudessa on jyrkässä kasvussa ja noussut jo 35–44-vuotiaiden tasolle. Muutaman viime vuoden aikana eläkeläisten ravintolakäynnit ovat tuplaantuneet, toteaa ToinenPHD:n Anna-Riikka Hovi-Taunila markkinoinnin trendejä käsitelleessä artikkelissa.

Valtaosa boomereista kuuluu kahteen Sanoman mediankäyttösegmenttiin. Vakiintunut arjesta nauttija ja Laatutietoinen tiedonhakija ovat segmentteinä lähes yhtä suuria. 

Vireät ja aktiiviset boomerit eivät tunne itseään vanhoiksi, ja siksi brändienkään ei kannata suhtautua heihin kuin vanhuksiin. Ikäihmisiin liittyvistä stereotypioista kannattaa pyristellä irti ja tuoda ikääntymistä esille realistisessa ja positiivisessa valossa. 

Näin boomerit käyttävät mediaa

Boomerit ovat aktiivisia ja sitoutuneita mediankäyttäjiä. Mediaryhmissä korostuvat painetut uutis- ja aikakauslehdet sekä digitaaliset uutismediat ja some. Kaupallisella TV:llä on myös iso rooli boomerien mediapäivässä. Tv lähetysaikaan on tuttu ja mielekäs tapa kuluttaa liikkuvan kuvan sisältöjä. Vaikka iltakatselu korostuu, tavoitetaan kohderyhmä myös päiväsaikaan.

Toisin kun luullaan, boomerit ovat aktiivisia digitaalisen median käyttäjiä ja tekevät paljon ostoksia verkosta. Tiedonjanoiset boomerit seuraavat tiiviisti uutisia pitkin päivää. Sekä paperilehdellä että digipalveluilla on iso merkitys heidän elämässään.

Verkkokäyttäytyminen on asiakeskeistä: hoidetaan päivittäiset asiat, luetaan uutisia ja hankitaan tietoa päätöksen teon tueksi. Ikäluokka osallistuu mielellään sosiaalisessa mediassa. Erityisesti Facebook on vahva kohderyhmän keskuudessa. 

Aikakauslehdillä iso jalansija arjessa. Erityisesti paperinen lehti on kulkenut mukana vuosikaudet ja on ikäluokalle ominainen tapa syventyä lifestyle-sisältöihin.

Radio on usein seuralaisena pitkin päivää. Kohderyhmiä puhuttelevat kanavat, kuten Helmiradio ja Aito Iskelmä, pitävät seuraa ja tuovat hyvää fiilistä päivään.

Miten markkinoida yli 60-vuotiaille?

Kohderyhmäkooste tarjoaa hyödyllisiä vinkkejä näkökulmia ja vinkkejä.

Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai ota yhteyttä. 

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Asiakaskokemus muodostuu pienistä asioista

    Asiakaskokemus rakentuu yhteisessä arjessa asiakkaiden kanssa. Tasaisin väliajoin kannattaa tarkistaa, mitä asiakasdata kertoo etenkin yrityksen kannattavimmista asiakkaista sekä muista erilaisista asiakasryhmistä.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight
    Julkaistu
    7.11.2025
    Lue lisää
    asiakaskokemus
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Toimialat
    Julkaistu
    24.4.2025
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Näin puhuttelet Z-sukupolvea

    Väestöön verrattuna Z-sukupolven mediakäytössä korostuvat vahvimmin video, audio sekä suoratoistopalvelut. Myös some tavoittaa kohderyhmän keskivertoa paremmin.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    26.2.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen kuluttaja on harkitseva ja varovainen

    Head of Insight and Marketing Solutions Tiina Virtanen avasi Sanoman Trendit 2025 -webinaarin puheenvuorossaan tuoreita tutkimustuloksia suomalaisten kulutuskäyttäytymisen muutoksista.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    27.1.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: B2B-päättäjät hakevat yhä enemmän tietoa päätöstensä tueksi

    Sanoman tekemästä tutkimuksesta selviää, millaisin kriteerein B2B-päättäjät tekevät tuote- ja palveluhankintojen päätöksiä. Tutkimuksessa selvitettiin myös ostopolun muita vaiheita tiedonhausta harkintalistan kokoon ja markkinointiviestinnän merkitykseen.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Kohderyhmänä B2B Tutkittua
    Julkaistu
    16.12.2024
    Lue lisää
  • Mikä on UTM-parametri ja mihin sitä hyödynnetään?

    UTM-parametrit on tarkoitettu auttamaan kampanjan tai sivuston tulosten seuraamisessa sekä analysoimisessa analytiikkatyökaluissa. Lue, miten nämä parametrit saa käyttöön ja mitä pitää ottaa huomioon.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    30.11.2024
    Lue lisää
    utm_parametri
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland