Markkinoija, muista boomerit!
Mainontaa suunnataan usein pääosin 24–54-vuotiaiden kohderyhmälle, vaikka ostovoima painottuu iäkkäämpään väestöön. Moni eläkkeelle jääneistä viettää vielä 25 vuotta aktiivista, innokasta elämää. Vuonna 1973 Suomessa oli 3006 yli 90-vuotiasta. Vuonna 2023 heitä oli yli 58 000 ja vuonna 2070 arviolta 220 000.
Niin kutsutuilla boomereilla, eli ennen vuotta 1965 syntyneillä, on varaa ja tahtoa kuluttaa. Tämä sukupolvi on ostovoimaista, he käyttävät paljon aikaa median parissa ja tekevät harkitusti isoja ostopäätöksiä. Ihmiset elävät pidempään, voivat pidempään hyvin ja omaisuutta on ehtinyt kertyä.
Kuluttaminen 75–84-vuotiaiden keskuudessa on jyrkässä kasvussa ja noussut jo 35–44-vuotiaiden tasolle. Muutaman viime vuoden aikana eläkeläisten ravintolakäynnit ovat tuplaantuneet, toteaa ToinenPHD:n Anna-Riikka Hovi-Taunila markkinoinnin trendejä käsitelleessä artikkelissa.
Valtaosa boomereista kuuluu kahteen Sanoman mediankäyttösegmenttiin. Vakiintunut arjesta nauttija ja Laatutietoinen tiedonhakija ovat segmentteinä lähes yhtä suuria.
Vireät ja aktiiviset boomerit eivät tunne itseään vanhoiksi, ja siksi brändienkään ei kannata suhtautua heihin kuin vanhuksiin. Ikäihmisiin liittyvistä stereotypioista kannattaa pyristellä irti ja tuoda ikääntymistä esille realistisessa ja positiivisessa valossa.
Näin boomerit käyttävät mediaa
Boomerit ovat aktiivisia ja sitoutuneita mediankäyttäjiä. Mediaryhmissä korostuvat painetut uutis- ja aikakauslehdet sekä digitaaliset uutismediat ja some. Kaupallisella TV:llä on myös iso rooli boomerien mediapäivässä. Tv lähetysaikaan on tuttu ja mielekäs tapa kuluttaa liikkuvan kuvan sisältöjä. Vaikka iltakatselu korostuu, tavoitetaan kohderyhmä myös päiväsaikaan.
Toisin kun luullaan, boomerit ovat aktiivisia digitaalisen median käyttäjiä ja tekevät paljon ostoksia verkosta. Tiedonjanoiset boomerit seuraavat tiiviisti uutisia pitkin päivää. Sekä paperilehdellä että digipalveluilla on iso merkitys heidän elämässään.
Verkkokäyttäytyminen on asiakeskeistä: hoidetaan päivittäiset asiat, luetaan uutisia ja hankitaan tietoa päätöksen teon tueksi. Ikäluokka osallistuu mielellään sosiaalisessa mediassa. Erityisesti Facebook on vahva kohderyhmän keskuudessa.
Aikakauslehdillä iso jalansija arjessa. Erityisesti paperinen lehti on kulkenut mukana vuosikaudet ja on ikäluokalle ominainen tapa syventyä lifestyle-sisältöihin.
Radio on usein seuralaisena pitkin päivää. Kohderyhmiä puhuttelevat kanavat, kuten Helmiradio ja Aito Iskelmä, pitävät seuraa ja tuovat hyvää fiilistä päivään.
Miten markkinoida yli 60-vuotiaille?
Kohderyhmäkooste tarjoaa hyödyllisiä vinkkejä näkökulmia ja vinkkejä.
Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai ota yhteyttä.