Sanoma tutki: Kuluttajat suhtautuvat taloutensa tulevaisuuteen pääosin luottavaisesti
Suomalaisten ostopäätöksiä ohjaa edelleen harkinta ja varovaisuus: 78 % harkitsee ostotottumuksiaan tarkemmin, ja 71 % on aiempaa varovaisempi kulutuspäätöksissään. Yli puolet kuitenkin kokee, että heillä on oikeus kuluttaa ja panostaa itseensä maailmantilanteesta tai taloudellisesta tilanteesta huolimatta. Suurin osa ostaa tuttuja tuotteita ja palveluita kuten ennenkin. Isompien ostopäätösten harkinta on ajankohtaista neljäsosalle kuluttajista. Tiedonhaku päätösten tueksi on lisääntynyt.
Tapahtumien, elämysten ja matkojen ostamista aiotaan todennäköisimmin lisätä seuraavan puolen vuoden aikana. Ravintola- ja kahvilapalvelujen ostamista ollaan valmiimpia vähentämään.
Kulutushaaveissa matkailu ja arjen hyvinvointi
60 % suhtautuu talouteensa luottavaisesti, mutta 35 % ennakoi tilanteen heikkenevän. Säästämään pystyy 46 % kotitalouksista. Kulutushaaveet kohdistuvat yhä enemmän arjen hyvinvointiin ja matkailuun.
86 % tekee vähintään satunnaisesti ostoksia verkossa, ja säännöllisten verkko-ostajien määrä on kasvussa. Tutut kaupat ovat etulyöntiasemassa, sillä luottamus verkkokauppoihin on varovaista.
Hinta on edelleen tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä, mutta sen merkitys on hieman vähentynyt. Varastosaatavuus ja tuotteen alkuperämaa vaikuttavat myös ostopäätökseen merkittävästi.
Vastuullisuuden merkitys arjen päätöksiin on laskussa. Monet haluaisivat tehdä vastuullisempia ostopäätöksiä, mutta taloudellinen tilanne rajoittaa mahdollisuuksia hankintoihin.
Kulutuspulssi on online-kysely Sanoman Suomitutka-paneelissa väestöä edustavasti (N=780). Tiedot on kerätty 3.−13.10.2025.