Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.
26.6.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Suomessa käynnissä oleva rahapeliuudistus tulee muuttamaan merkittävästi pelimarkkinoiden rakennetta. Monopolin purkaminen ja siirtyminen lisenssijärjestelmään luo täysin uuden pelikentän. Yhä suurempi osa rahapelaamisesta on siirtynyt ulkomaisille sivustoille, jolloin menetetään verotuloja ja pelaajansuojaa. Vapauttamalla markkina lisenssijärjestelmään pyritään parantamaan pelivalvontaa, ehkäisemään ongelmapelaamista ja varmistamaan, että peliyhtiöt toimivat Suomen sääntelyn ja verotuksen piirissä. Rahapelimarkkinoiden online-pelit avautuvat uusille toimijoille arviolta vuoden 2027 alusta.

Yksi keskeinen havainto uudistuksen suunnittelussa ja tulevassa markkinoinnissa on suomalaisen pelaajan luonne: hän on rationaalinen, harkitseva ja valmis kokeilemaan uusia brändejä, kunhan ne ovat luotettavia ja vastuullisesti toimivia.

Suomalaiset suhtautuvat rahapelaamiseen yleisesti ottaen kriittisesti mutta hyväksyvästi, ja he arvostavat läpinäkyvyyttä, turvallisuutta ja reilua peliä. Uusien toimijoiden on tärkeää rakentaa luottamusta alusta alkaen – ei pelkästään houkuttelevilla bonuksilla, vaan vastuullisella toiminnalla, selkeällä viestinnällä ja kotimaisia arvoja kunnioittavalla otteella.

Lisenssijärjestelmä tuo Suomeen monia kansainvälisiä brändejä, mutta myös kotimaisten toimijoiden mahdollisuudet kasvaa paranevat. Suomalaiset pelaajat ovat tottuneet vertailemaan vaihtoehtoja ja tekevät päätöksensä usein tiedon ja kokemuksen pohjalta. Tämän vuoksi läpinäkyvät ehdot, asiakaspalvelun laatu ja tunnettu brändimielikuva voivat ratkaista, ketkä nousevat uudella pelimarkkinalla esiin.

Pelaamisen motiivit: voitto, jännitys ja ajanviete

Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset pelaavat ensisijaisesti voittaakseen rahaa (71 % vastaajista). Jännitys (38 %) ja ajanviete (19 %) seuraavat perässä, mutta voiton mahdollisuus on selkeästi tärkein pelaamisen motivaattori. Suomalaisten pelaaminen ei ole impulsiivista, vaan siihen liittyy harkintaa. Pelaaminen on monelle henkilökohtainen asia, josta ei haluta tehdä suurta numeroa.

Luotettavuus ennen kaikkea

Rahapelimarkkinan avautuessa suomalainen pelaaja suhtautuu uteliaasti uusiin mahdollisuuksiin. Hän pelaaja punnitsee vaihtoehtoja, arvioi luotettavuutta ja tekee päätöksensä rauhallisesti. Pelipalvelun valinnassa tärkein seikka on luotettavuus (71 % vastaajista). 

”Tämä kertoo paljon suomalaisen pelaajan arvomaailmasta: turvallisuus, vastuullisuus ja läpinäkyvyys ovat keskiössä. Uusien pelialan toimijoiden onkin rakennettava brändinsä huolellisesti. Suomalaisen luottamusta ei voiteta hetkessä”, toteaa Sanoman markkinointistrategi Mia Lähdesalmi.

Sisältöä, joka vakuuttaa ja puhuttelee

Suomalainen ei hurmaannu välkkyvistä kasinovaloista. Hän haluaa tietää, mihin on ryhtymässä, joten sisällöissä kannattaa korostaa uskottavuutta, selkeyttä ja informatiivisuutta. Ensin halutaan tietää, miten peli toimii ja mitä riskejä siihen liittyy. Vasta tämän jälkeen saa tilaa viihteellinen sisältö. 

Brändin rakentaminen on maraton, ei sprintti

Brändin tunnettuus rakentuu ajan kanssa. Uusien pelialan toimijoiden on tärkeää panostaa pitkäjänteiseen brändityöhön, joka perustuu paikalliseen ymmärrykseen ja arvoihin. 

”Kun uusi ja vielä tuntematon toimija aloittaa pelimarkkinalla, pitää ensin voittaa suomalaisen kuluttajan luottamus ja sydän. Tässä suomalaiset vaikuttajat, paikalliset mediakumppanit ja aidosti suomalaiselle yleisölle suunnattu sisältö ovat avainasemassa”, Lähdesalmi sanoo. 

Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimukseen vastasi 843 suomalaista, joista 730 on harrastanut rahapelaamista ainakin joskus. Kysely on tehty maaliskuussa 2025. 

Kiinnostuitko Suomalainen rahapelaaja -tutkimuksesta? Kysy lisää Sanoman yhteyshenkilöltäsi tai ota yhteyttä. 

Vaikuttavaa sisältöä, kaikkiin kanaviisi:

Tutustu Sanoma Content Studion palveluihin

Lue lisää suomalaisesta pelimarkkinasta: 

Ace the Finnish Gaming Market

Tagit

Näkemyksiä Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland