Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille
Suomessa käynnissä oleva rahapeliuudistus tulee muuttamaan merkittävästi pelimarkkinoiden rakennetta. Monopolin purkaminen ja siirtyminen lisenssijärjestelmään luo täysin uuden pelikentän. Yhä suurempi osa rahapelaamisesta on siirtynyt ulkomaisille sivustoille, jolloin menetetään verotuloja ja pelaajansuojaa. Vapauttamalla markkina lisenssijärjestelmään pyritään parantamaan pelivalvontaa, ehkäisemään ongelmapelaamista ja varmistamaan, että peliyhtiöt toimivat Suomen sääntelyn ja verotuksen piirissä. Rahapelimarkkinoiden online-pelit avautuvat uusille toimijoille arviolta vuoden 2027 alusta.
Yksi keskeinen havainto uudistuksen suunnittelussa ja tulevassa markkinoinnissa on suomalaisen pelaajan luonne: hän on rationaalinen, harkitseva ja valmis kokeilemaan uusia brändejä, kunhan ne ovat luotettavia ja vastuullisesti toimivia.
Suomalaiset suhtautuvat rahapelaamiseen yleisesti ottaen kriittisesti mutta hyväksyvästi, ja he arvostavat läpinäkyvyyttä, turvallisuutta ja reilua peliä. Uusien toimijoiden on tärkeää rakentaa luottamusta alusta alkaen – ei pelkästään houkuttelevilla bonuksilla, vaan vastuullisella toiminnalla, selkeällä viestinnällä ja kotimaisia arvoja kunnioittavalla otteella.
Lisenssijärjestelmä tuo Suomeen monia kansainvälisiä brändejä, mutta myös kotimaisten toimijoiden mahdollisuudet kasvaa paranevat. Suomalaiset pelaajat ovat tottuneet vertailemaan vaihtoehtoja ja tekevät päätöksensä usein tiedon ja kokemuksen pohjalta. Tämän vuoksi läpinäkyvät ehdot, asiakaspalvelun laatu ja tunnettu brändimielikuva voivat ratkaista, ketkä nousevat uudella pelimarkkinalla esiin.
Pelaamisen motiivit: voitto, jännitys ja ajanviete
Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset pelaavat ensisijaisesti voittaakseen rahaa (71 % vastaajista). Jännitys (38 %) ja ajanviete (19 %) seuraavat perässä, mutta voiton mahdollisuus on selkeästi tärkein pelaamisen motivaattori. Suomalaisten pelaaminen ei ole impulsiivista, vaan siihen liittyy harkintaa. Pelaaminen on monelle henkilökohtainen asia, josta ei haluta tehdä suurta numeroa.
Luotettavuus ennen kaikkea
Rahapelimarkkinan avautuessa suomalainen pelaaja suhtautuu uteliaasti uusiin mahdollisuuksiin. Hän pelaaja punnitsee vaihtoehtoja, arvioi luotettavuutta ja tekee päätöksensä rauhallisesti. Pelipalvelun valinnassa tärkein seikka on luotettavuus (71 % vastaajista).
”Tämä kertoo paljon suomalaisen pelaajan arvomaailmasta: turvallisuus, vastuullisuus ja läpinäkyvyys ovat keskiössä. Uusien pelialan toimijoiden onkin rakennettava brändinsä huolellisesti. Suomalaisen luottamusta ei voiteta hetkessä”, toteaa Sanoman markkinointistrategi Mia Lähdesalmi.
Sisältöä, joka vakuuttaa ja puhuttelee
Suomalainen ei hurmaannu välkkyvistä kasinovaloista. Hän haluaa tietää, mihin on ryhtymässä, joten sisällöissä kannattaa korostaa uskottavuutta, selkeyttä ja informatiivisuutta. Ensin halutaan tietää, miten peli toimii ja mitä riskejä siihen liittyy. Vasta tämän jälkeen saa tilaa viihteellinen sisältö.
Brändin rakentaminen on maraton, ei sprintti
Brändin tunnettuus rakentuu ajan kanssa. Uusien pelialan toimijoiden on tärkeää panostaa pitkäjänteiseen brändityöhön, joka perustuu paikalliseen ymmärrykseen ja arvoihin.
”Kun uusi ja vielä tuntematon toimija aloittaa pelimarkkinalla, pitää ensin voittaa suomalaisen kuluttajan luottamus ja sydän. Tässä suomalaiset vaikuttajat, paikalliset mediakumppanit ja aidosti suomalaiselle yleisölle suunnattu sisältö ovat avainasemassa”, Lähdesalmi sanoo.
Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimukseen vastasi 843 suomalaista, joista 730 on harrastanut rahapelaamista ainakin joskus. Kysely on tehty maaliskuussa 2025.
Kiinnostuitko Suomalainen rahapelaaja -tutkimuksesta? Kysy lisää Sanoman yhteyshenkilöltäsi tai ota yhteyttä.
Vaikuttavaa sisältöä, kaikkiin kanaviisi:
Tutustu Sanoma Content Studion palveluihin
Lue lisää suomalaisesta pelimarkkinasta: