Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?
Tiivistelmä:
Brändin merkitys: Vahva brändi luo tunnesiteen asiakkaisiin, se on mielessä valinnan hetkellä ja vaikutus myyntiin on kiistaton. Tärkeää on rakentaa vahvaa brändiä.
Brändin muodostuminen: Brändi herättää tunteita ja mielikuvia, jotka vaikuttavat asiakkaiden valintoihin. Tärkeää on yrityksen strategia ja sen toteutus.
Brändin rakentaminen: Brändityö perustuu yrityksen kilpailuetujen viestimiseen. Viestintä ja asiakaskokemus ovat keskeisiä. Tärkeää on olla johdonmukainen ja pitkäjänteinen.
Kohderyhmä: Kohderyhmän valinta on strateginen päätös. Tärkeää on arvon tuottaminen valitulle joukolle.
Tunnettuuden rakentaminen: Mainonnalla on suuri rooli muistijälkien ja tunnesiteen luomisessa. Tärkeää on löytää oikeat kiinnekohdat kohderyhmän elämään.
Vahva ja luotettava brändi on tärkeä osa yrityksen pääomaa. Kun asiakkaalla on suhde ja tunneside yritykseen, palveluun tai tuotteeseen, se tulee valituksi useammin hankinnan hetkellä. Silloin myös kilpailijan vaikeampaa päästä iskemään väliin esimerkiksi hinnalla houkutellen. Brändin arvo kehittyy ajan myötä – yrityksen brändin rakentaminen vaatiikin kärsivällisyyttä ja pitkäjänteistä työtä.
Mikä ja mitä on brändi ja miten se syntyy?
Yrityksen brändi herättää tunteita ja mielikuvia. Millaisia mielleyhtymiä meille siitä syntyy? Kenties ajatuksiimme tulee muistoja, ehkä miellämme brändin huokuvan laatua tai tyylikkyyttä. Brändi on yhdistelmä odotuksia ja mielikuvia, jotka tietoisesti tai alitajuisesti vaikuttavat valintoihimme silloin, kun hankimme tuotteita tai palveluita. Tunnetuimmilla brändeillä on oma tunnistettava identiteettinsä.
Brändin visuaalinen ilme, markkinointiviestintä ja mainonta ovat ulospäin näkyviä merkkejä ja tunnuspiirteitä. Tärkeämpää on kuitenkin se, mitä pinnan alta löytyy. Vahva brändi ponnistaa sisältä päin: yrityksen strategiasta ja sen toteutuksesta, siitä, miten yritys erottuu kilpailijoistaan.
Tunnettuuden ja brändin rakentaminen on tärkeää, sillä se kasvattaa kaiken mainonnan tuloksellisuutta. Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.
Lue aiheesta lisää tästä artikkelista:
Brändin rakentaminen: tee se näin
Vaikka brändi syntyy asiakkaiden mielikuvissa, on kaiken takana itse yritys ja sen liiketoiminta. Brändityö ei siis ole erillisen, todellisuudesta irrallisen mielikuvan tai kiiltävän kuoren rakentamista, vaan se on strategian viestimistä ulospäin liiketoiminnan kilpailuetujen mukaisesti.
Viestintä ja markkinointiviestintä ovat brändin rakentamisen työkaluja ja ulospäin näkyviä asioita. Ratkaisevassa asemassa ovat kuitenkin yrityksen toiminta, asiakaskokemus ja todellisuus asioinnin arjessa.
Brändin kehittymisen kannalta huonoin mahdollinen tilanne on se, että asiakkaalle syntyy viestinnän perusteella mielikuva ja odotusarvo, joka ei sitten tositilanteessa lunastu.
Brändi ja kohderyhmä – löydä oikea yleisö
Kohderyhmä on yrityksen strateginen valinta ja yksi tärkeimmistä menestystekijöistä. Kenelle tuote tai palvelu on tarkoitettu, millaista arvoa heille tuotetaan ja mistä arvo muodostuu? Esimerkiksi maalikauppiaan tulee puhutella brändillään ja viesteillään remontoijia ja sisustajia, kun taas elintarviketuotteiden kohderyhmä voi olla huomattavasti laajempi.
Kohderyhmää rajaavat toiminnalliset asiat, mutta myös emotionaaliset ja arvoihin liittyvät asiat. Mitä yritys tai tuote edustaa, ja millaiset ihmiset näihin elementteihin tarttuvat?
Millaisten kohderyhmien keskuudessa haluat rakentaa brändiäsi?
Uuden brändin rakennusvaiheessa kannattaa varautua siihen, että kohderyhmää täytyy hakea ja haarukoida. Yrityksen kannattaa viestiä ja mainostaa aluksi laajalle joukolle, josta alkaa vähitellen löytyä se kaikkein potentiaalisin yleisö.
Jos yritys hakee kasvua, on laajojen kohderyhmien tavoittaminen ja kiinnostuneiden joukon kasvattaminen erityisen tärkeää. Kun onnistut luomaan tunnesiteen suureen joukkoon ihmisiä ja sen jälkeen tunnistamaan sieltä kaikkein kiinnostuneimmat ja potentiaalisimmat kohderyhmät, on kaupanteko kohdennetuilla toimenpiteillä helpompaa.
Brändimainontaa ei kannata suinkaan jättää pelkkään lanseerauskampanjaan. Asiakkaan muisti on valitettavan lyhyt, ja siksi säännöllinen muistuttava mainonta “suurelle yleisölle” on tärkeää.
Brändimainonnan tehtävä: pysäytä ja synnytä tunneside
Tunnettuuden rakennuksessa mainonnalla on suuri rooli. Brändimainonnan tärkein tehtävä on synnyttää muistijälkiä ja vahvistaa tunnesidettä. Mistä lähtökohdista kannattaa lähteä liikkeelle, jotta brändin tunnettuus kehittyy oikeaan suuntaan?
Tärkeintä on löytää oikeat kiinnekohdat kohderyhmän elämään ja mielenkiinnon aiheisiin, jotta brändistä tulee ihmisille relevantti ja merkityksellinen. Samaan aikaan kiinnekohtien pitää olla yritykselle ja brändille luontevia ja ominaisia.
Lue myös artikkeli:
Hyvä esimerkki voisi olla vaikkapa IKEAn markkinointiviestintä pandemian aikaan: huonekaluliikkeelle oli luontevaa puhua kodin tarjoamasta turvasta ja merkityksestä silloin, kun lockdownit olivat arkipäivää ympäri maailman. Mutta jos yritys tarttuu liian hanakasti ilmiöön, johon sillä ei ole mitään kiinnekohtaa, jää yhteys ohueksi ja ihmisille välittyy vain tunne päälle liimatusta viestistä.
Elämme aikamoisen hälyn ja viestimassan keskellä. Pelkkä pysäyttäminen ja hetkellisen huomion saaminen ei tavoitteelliselle brändinrakentajalle kuitenkaan riitä.
Ihmiset käyttävät päivän mittaan eri medioita, ja heitä pommitetaan jatkuvasti erilaisilla viesteillä. Kohtaamisten tulee olla merkityksellisiä, jotta niistä jää muistijälkiä. Muistijäljistä brändisuhde kasvaa ja vahvistuu.
Mikä sitten jää mieleen? Mitä brändin pitäisi tarjota ihmiselle, joka kohtaa brändimainontaa tai markkinointiviestintää?
Ajassa ja asiakkaiden elämässä läsnäolevan asiakasymmärryksen ja näkemyksen perustalle rakennettu tarina puhuttelee parhaiten. Hyvä mainonta ilahduttaa ja tarjoaa myös oivalluksia. Huomioi myös, että tarinan ja brändin välinen yhteys säilyy, ettei käy niin, että yleisö muistaa oivaltavasta tai koskettavasta mainoksesta tarinan, mutta ei mainostajaa.
Muista huolellinen pohjatyö
Mitä suuremman osan markkinoinnin budjetti syö yrityksen panoskustannuksista, sitä kriittisempää on huolellinen suunnittelu.
Käytännössä se tarkoittaa muun muassa kohderyhmien määrittelyä sekä potentiaalisten asiakkaiden arvopohjan ja kulutuskäyttäytymisen syvällisempää ymmärtämistä, jotta löydät yhtymäkohdat kohderyhmän arkeen ja oikeanlaisen otteen siihen, miten brändisi niistä viestii.
Kun malttaa panostaa asiakasymmärrykseen, osaa suuremmalla todennäköisyydellä tehdä myös mediapäätökset ja -investoinnit oikein. Niukat voimavarat edellyttävät huolellisempaa etenemistä ja harkittuja kokeiluja, eikä puhtaasti omaan intuitioon tai omiin mieltymyksiin kannata nojautua.
Kolme vinkkiä brändin rakentajan mediavalikkoon
Tunnettuuden rakentaminen ja harkintalistan kärjen eli top of mind -aseman saavuttaminen vaatii mainontaa. Mitä kannattaa huomioida silloin, kun työpöydällä on brändimainonnan mediavalintojen tekeminen?
- Käytä mediaa, jolla on vahva suhde omaan yleisöönsä.
Vanha totuus on, että media itsessään on jo viesti. Mainonnan vastaanottamiseen vaikuttaa aina se, millainen suhde ihmisellä on kuluttamaansa mediaan.
- Huolehdi siitä, että mainostat luotettavassa mediassa.
Jos ostat kontakteja “sokkona” tietämättä, missä mediassa mainokset näkyvät, saatat ottaa ison riskin maineenhallinnan kannalta.
- Mieti, mistä kohderyhmäsi etsii inspiraatiota – ja mainosta siellä.
Esimerkiksi sisustussisältöjä luetaan usein inspiraatiota ja vinkkejä etsien, ja silloin mainoksen vaikuttavuus moninkertaistuu. Erilaisiin teemoihin erikoistuneet aikakauslehdet ja digitaalisen median kontekstuaalinen kohdennus toimivat tässä tarkoituksessa erityisen hyvin.
Tuloksellisen mainonnan pelikirja
Hio mainonnan taktiikkasi kuntoon! Pelikirjan avulla yhdistät tavoitteet, asiakasymmärryksen ja mittarit, seuraat tehoa ja optimoit kampanjasi tuottamaan euroja.
Brändin tuloksellisuus − tutki, seuraa ja mittaa oikein
Brändin rakentaminen ja tunnettuuden kehittyminen vie aikaa. Mielikuviin vaikuttaminen vaatii pitkäjänteistä työtä, esillä oloa ja hyvää asiakaskokemusta. Luonnollisesti myös tulosten todentamiselle tulee ottaa käyttöön pitkän aikavälin mittaristo.
Tarkastele tutkimuksen avulla brändisi asemaa markkinassa esimerkiksi puolivuosittain tai vuosittain. Räätälöitävien kysymysten avulla voit mitata esimerkiksi haluamaasi mielikuvan muutosta.
Markkinoinnin vaikutuksia liiketoimintaan on syytä tarkastella kokonaisuutena. Kerää yhteen näkymään tärkeimmät tavoitteet ja niitä vastaavat toteutuneet luvut koko vuoden ajalta. Seuraa ja täytä taulukkoa pitkin vuotta, esimerkiksi kvartaaleittain.
Ota käyttöösi markkinoinnin tulostaulukko, jonka avulla seuraat tärkeimpiä tunnuslukuja ja KPI-mittareita:
Mediat ja palvelut brändimainontaan
Tarvitsetko apua brändin rakentamiseen ja tunnettuuden kasvattamiseen? Meiltä löytyy asiantuntemusta ja näkemystä sekä Suomen tavoittavin mediapaletti. Jutellaan hetki markkinoinnistasi!