Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

Mikä on brändi ja miten sitä rakennetaan kestävästi? Huomioi nämä seikat, kun rakennat tunnettuutta ja suunnittelet brändimainontaa.
10.6.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Tiivistelmä: 

Brändin merkitys: Vahva brändi luo tunnesiteen asiakkaisiin, se on mielessä valinnan hetkellä ja vaikutus myyntiin on kiistaton. Tärkeää on rakentaa vahvaa brändiä.

Brändin muodostuminen: Brändi herättää tunteita ja mielikuvia, jotka vaikuttavat asiakkaiden valintoihin. Tärkeää on yrityksen strategia ja sen toteutus.

Brändin rakentaminen: Brändityö perustuu yrityksen kilpailuetujen viestimiseen. Viestintä ja asiakaskokemus ovat keskeisiä. Tärkeää on olla johdonmukainen ja pitkäjänteinen.

Kohderyhmä: Kohderyhmän valinta on strateginen päätös. Tärkeää on arvon tuottaminen valitulle joukolle.

Tunnettuuden rakentaminen: Mainonnalla on suuri rooli muistijälkien ja tunnesiteen luomisessa. Tärkeää on löytää oikeat kiinnekohdat kohderyhmän elämään.

Vahva ja luotettava brändi on tärkeä osa yrityksen pääomaa. Kun asiakkaalla on suhde ja tunneside yritykseen, palveluun tai tuotteeseen, se tulee valituksi useammin hankinnan hetkellä. Silloin myös kilpailijan vaikeampaa päästä iskemään väliin esimerkiksi hinnalla houkutellen. Brändin arvo kehittyy ajan myötä – yrityksen brändin rakentaminen vaatiikin kärsivällisyyttä ja pitkäjänteistä työtä. 

Mikä ja mitä on brändi ja miten se syntyy? 

Yrityksen brändi herättää tunteita ja mielikuvia. Millaisia mielleyhtymiä meille siitä syntyy? Kenties ajatuksiimme tulee muistoja, ehkä miellämme brändin huokuvan laatua tai tyylikkyyttä. Brändi on yhdistelmä odotuksia ja mielikuvia, jotka tietoisesti tai alitajuisesti vaikuttavat valintoihimme silloin, kun hankimme tuotteita tai palveluita.  Tunnetuimmilla brändeillä on oma tunnistettava identiteettinsä.

Brändin visuaalinen ilme, markkinointiviestintä ja mainonta ovat ulospäin näkyviä merkkejä ja tunnuspiirteitä. Tärkeämpää on kuitenkin se, mitä pinnan alta löytyy. Vahva brändi ponnistaa sisältä päin: yrityksen strategiasta ja sen toteutuksesta,  siitä, miten yritys erottuu kilpailijoistaan.

Tunnettuuden ja brändin rakentaminen on tärkeää, sillä se kasvattaa kaiken mainonnan tuloksellisuutta. Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä. 

Lue aiheesta lisää tästä artikkelista:

  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin ›

Brändin rakentaminen: tee se näin 

Vaikka brändi syntyy asiakkaiden mielikuvissa, on kaiken takana itse yritys ja sen liiketoiminta. Brändityö ei siis ole erillisen, todellisuudesta irrallisen mielikuvan tai kiiltävän kuoren rakentamista, vaan se on strategian viestimistä ulospäin liiketoiminnan kilpailuetujen mukaisesti. 

Viestintä ja markkinointiviestintä ovat brändin rakentamisen työkaluja ja ulospäin näkyviä asioita. Ratkaisevassa asemassa ovat kuitenkin yrityksen toiminta, asiakaskokemus ja todellisuus asioinnin arjessa.

Brändin kehittymisen kannalta huonoin mahdollinen tilanne on se, että asiakkaalle syntyy viestinnän perusteella mielikuva ja odotusarvo, joka ei sitten tositilanteessa lunastu.

Brändi ja kohderyhmä – löydä oikea yleisö

Kohderyhmä on yrityksen strateginen valinta ja yksi tärkeimmistä menestystekijöistä. Kenelle tuote tai palvelu on tarkoitettu, millaista arvoa heille tuotetaan ja mistä arvo muodostuu? Esimerkiksi maalikauppiaan tulee puhutella brändillään ja viesteillään remontoijia ja sisustajia, kun taas elintarviketuotteiden kohderyhmä voi olla huomattavasti laajempi.  

Kohderyhmää rajaavat toiminnalliset asiat, mutta myös emotionaaliset ja arvoihin liittyvät asiat. Mitä yritys tai tuote edustaa, ja millaiset ihmiset näihin elementteihin tarttuvat? 

Millaisten kohderyhmien keskuudessa haluat rakentaa brändiäsi?

Uuden brändin rakennusvaiheessa kannattaa varautua siihen, että kohderyhmää täytyy hakea ja haarukoida. Yrityksen kannattaa viestiä ja mainostaa aluksi laajalle joukolle, josta alkaa vähitellen löytyä se kaikkein potentiaalisin yleisö.  

Jos yritys hakee kasvua, on laajojen kohderyhmien tavoittaminen ja kiinnostuneiden joukon kasvattaminen erityisen tärkeää. Kun onnistut luomaan tunnesiteen suureen joukkoon ihmisiä ja sen jälkeen tunnistamaan sieltä kaikkein kiinnostuneimmat ja potentiaalisimmat kohderyhmät, on kaupanteko kohdennetuilla toimenpiteillä helpompaa.

Brändimainontaa ei kannata suinkaan jättää pelkkään lanseerauskampanjaan. Asiakkaan muisti on valitettavan lyhyt, ja siksi säännöllinen muistuttava mainonta “suurelle yleisölle” on tärkeää.

Brändimainonnan tehtävä: pysäytä ja synnytä tunneside

Tunnettuuden rakennuksessa mainonnalla on suuri rooli. Brändimainonnan tärkein tehtävä on synnyttää muistijälkiä ja vahvistaa tunnesidettä. Mistä lähtökohdista kannattaa lähteä liikkeelle, jotta brändin tunnettuus kehittyy oikeaan suuntaan?

Tärkeintä on löytää oikeat kiinnekohdat kohderyhmän elämään ja mielenkiinnon aiheisiin, jotta brändistä tulee ihmisille relevantti ja merkityksellinen. Samaan aikaan kiinnekohtien pitää olla yritykselle ja brändille luontevia ja ominaisia.

Lue myös artikkeli:

  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia  ›


Hyvä esimerkki voisi olla vaikkapa IKEAn markkinointiviestintä pandemian aikaan: huonekaluliikkeelle oli luontevaa puhua kodin tarjoamasta turvasta ja merkityksestä silloin, kun lockdownit olivat arkipäivää ympäri maailman. Mutta jos yritys tarttuu liian hanakasti ilmiöön, johon sillä ei ole mitään kiinnekohtaa, jää yhteys ohueksi ja ihmisille välittyy vain tunne päälle liimatusta viestistä.

Elämme aikamoisen hälyn ja viestimassan keskellä. Pelkkä pysäyttäminen ja hetkellisen huomion saaminen ei tavoitteelliselle brändinrakentajalle kuitenkaan riitä.

Ihmiset käyttävät päivän mittaan eri medioita, ja heitä pommitetaan jatkuvasti erilaisilla viesteillä. Kohtaamisten tulee olla merkityksellisiä, jotta niistä jää muistijälkiä. Muistijäljistä brändisuhde kasvaa ja vahvistuu.

Mikä sitten jää mieleen? Mitä brändin pitäisi tarjota ihmiselle, joka kohtaa brändimainontaa tai markkinointiviestintää?

Ajassa ja asiakkaiden elämässä läsnäolevan asiakasymmärryksen ja näkemyksen perustalle rakennettu tarina puhuttelee parhaiten. Hyvä mainonta ilahduttaa ja tarjoaa myös oivalluksia. Huomioi myös, että tarinan ja brändin välinen yhteys säilyy, ettei käy niin, että yleisö muistaa oivaltavasta tai koskettavasta mainoksesta tarinan, mutta ei mainostajaa.

Muista huolellinen pohjatyö

Mitä suuremman osan markkinoinnin budjetti syö yrityksen panoskustannuksista, sitä kriittisempää on huolellinen suunnittelu.

Käytännössä se tarkoittaa muun muassa kohderyhmien määrittelyä sekä potentiaalisten asiakkaiden arvopohjan ja kulutuskäyttäytymisen syvällisempää ymmärtämistä, jotta löydät yhtymäkohdat kohderyhmän arkeen ja oikeanlaisen otteen siihen, miten brändisi niistä viestii.

Kun malttaa panostaa asiakasymmärrykseen, osaa suuremmalla todennäköisyydellä tehdä myös mediapäätökset ja -investoinnit oikein. Niukat voimavarat edellyttävät huolellisempaa etenemistä ja harkittuja kokeiluja, eikä puhtaasti omaan intuitioon tai omiin mieltymyksiin kannata nojautua.

Kolme vinkkiä brändin rakentajan mediavalikkoon

Tunnettuuden rakentaminen ja harkintalistan kärjen eli top of mind -aseman saavuttaminen vaatii mainontaa. Mitä kannattaa huomioida silloin, kun työpöydällä on brändimainonnan mediavalintojen tekeminen? 

  1. Käytä mediaa, jolla on vahva suhde omaan yleisöönsä.
    Vanha totuus on, että media itsessään on jo viesti. Mainonnan vastaanottamiseen vaikuttaa aina se, millainen suhde ihmisellä on kuluttamaansa mediaan.
     
  2. Huolehdi siitä, että mainostat luotettavassa mediassa. 
    Jos ostat kontakteja “sokkona” tietämättä, missä mediassa mainokset näkyvät, saatat ottaa ison riskin maineenhallinnan kannalta.
     
  3. Mieti, mistä kohderyhmäsi etsii inspiraatiota – ja mainosta siellä. 
    Esimerkiksi sisustussisältöjä luetaan usein inspiraatiota ja vinkkejä etsien, ja silloin mainoksen vaikuttavuus moninkertaistuu. Erilaisiin teemoihin erikoistuneet aikakauslehdet ja digitaalisen median kontekstuaalinen kohdennus toimivat tässä tarkoituksessa erityisen hyvin.
     
  • Näillä tärpeillä teet tuloksellista mainontaa  ›

 

Tuloksellisen mainonnan pelikirja

Hio mainonnan taktiikkasi kuntoon! Pelikirjan avulla yhdistät tavoitteet, asiakasymmärryksen ja mittarit, seuraat tehoa ja optimoit kampanjasi tuottamaan euroja.

Lataa opas

 

Brändin tuloksellisuus − tutki, seuraa ja mittaa oikein

Brändin rakentaminen ja tunnettuuden kehittyminen vie aikaa. Mielikuviin vaikuttaminen vaatii pitkäjänteistä työtä, esillä oloa ja hyvää asiakaskokemusta. Luonnollisesti myös tulosten todentamiselle tulee ottaa käyttöön pitkän aikavälin mittaristo. 

Tarkastele tutkimuksen avulla brändisi asemaa markkinassa esimerkiksi puolivuosittain tai vuosittain. Räätälöitävien kysymysten avulla voit mitata esimerkiksi haluamaasi mielikuvan muutosta.

  • Tutustu brand tracking -tutkimukseen  › 

Markkinoinnin vaikutuksia liiketoimintaan on syytä tarkastella kokonaisuutena. Kerää yhteen näkymään tärkeimmät tavoitteet ja niitä vastaavat toteutuneet luvut koko vuoden ajalta. Seuraa ja täytä taulukkoa pitkin vuotta, esimerkiksi kvartaaleittain. 

Ota käyttöösi markkinoinnin tulostaulukko, jonka avulla seuraat tärkeimpiä tunnuslukuja ja KPI-mittareita:

  • Lue artikkeli ja lataa tästä  ›

 

Mediat ja palvelut brändimainontaan

Tarvitsetko apua brändin rakentamiseen ja tunnettuuden kasvattamiseen? Meiltä löytyy asiantuntemusta ja näkemystä sekä Suomen tavoittavin mediapaletti. Jutellaan hetki markkinoinnistasi!

Ota yhteyttä

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset

    Tuloksellinen markkinointi perustuu nykyisten ostajien tavoittamiseen ja uusien asiakkaiden houkutteluun. Taktisen markkinoinnin ja brändimarkkinoinnin keinoja yhdistelmällä voit kasvattaa markkinointiin sijoitetun pääoman tuottoa jopa 90 %.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland