Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mitä on mainonta – muodot, mediat ja hinnoittelu vuonna 2025

Tässä artikkelissa käymme läpi mainonnan perusasioita: mainonnan tehtäviä, mainonnan muotoja, mainonnassa käytettäviä medioita ja mainonnan hinnan muodostumista. Teksti on pitkä, mutta toivottavasti sitäkin avaavampi. Tervetuloa mukaan!
Ryhmä oransseja megafoneja joista yksi sininen on korkein
9.1.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Mainonta on viestintää, jonka tavoitteena on viime kädessä myydä mainostavan tahon tuotteita, palveluita tai aatetta. Vastaanottajan on pystyttävä erottamaan mainos muusta viestinnästä ja tunnistamaan mainoksen lähettäjä ja maksaja. 

Mainonnalla pyritään vaikuttamaan vastaanottajan muodostamaan mielikuvaan tuotteesta tai palvelusta, tiedottamaan saatavilla olevista uutuuksista tai saamaan aikaan toimintaa, esimerkiksi tarjoustuotteen ostamista. 

Mainonta voidaan kohdistaa suureen ihmisjoukkoon massamedian (TV, radio, sanoma- ja aikakauslehdet) avulla tai sitä voidaan kohdentaa rajatulle kohderyhmälle (esim. käyttäjän sijaintiin tai osoittamaan kiinnostukseen perustuva verkkomainonta, tai vaikkapa tietyn some-vaikuttajan yleisölle suunnattu mainonta). 

Hyppää tästä suoraan sinua eniten kiinnostavaan aiheeseen:

Markkinointi ja mainonta eivät ole sama asia – mitä eroa on markkinoinnilla, markkinointiviestinnällä ja mainonnalla?
Mainonnan tehtävät
Millaista mainontaa yritys voi tehdä?
Mainonnan tavoitteet, analytiikka ja mittaaminen
Mainonnan muodot ja keinot
Mainonnan mediat ja kanavat – miten mediamix rakennetaan?
Mainonnan suunnittelu
Mainonnan hinta
Miten mainontaa voi ostaa?
Mainonnan tulevaisuus

Markkinointi ja mainonta eivät ole sama asia – mitä eroa on markkinoinnilla, markkinointiviestinnällä ja mainonnalla?

Vanhassa, mutta edelleen varsin pätevässä 4P-mallissa markkinoinnin keinoiksi määritellään neljä P-alkuista kilpailutekijää: Product (tuote), Price (hinta), Place (ostopaikka) ja Promotion (markkinointiviestintä). 

4P-malli tarkoittaa käytännössä sitä, että asiakkaiden mielikuvaan ja ostohaluun voidaan vaikuttaa näiden neljän tason kautta seuraavasti:

  • Tuote (product): Millainen itse tuote on ja millaisia ominaisuuksia se sisältää
  • Hinta (price): Mihin hintaan tuotetta myydään
  • Jakelu (place): Missä tuotetta myydään – jakelutie vaikuttaa mielikuvaan paljon
  • Viestintä (promotion): Miten, missä ja kenen suulla tuotteesta kerrotaan – ja mitä. 

Mainonta on yksi viimeisen bulletin, eli markkinointiviestinnän, keinoista. Markkinointiviestintä jaetaan perinteisesti mainontaan, myyntityöhön, menekinedistämiseen ja tiedotus- ja suhdetoimintaan (PR). 

Mainonnan tehtävät 

Mainonnan tärkeimmät tehtävät ovat tiedottaminen, asenteiden ja mielikuvien luominen ja muokkaus sekä käyttäytymisen ja toiminnan aikaansaanti. 

Toisin sanoen mainonnalla:

  • kerrotaan yleisölle saatavilla olevista tuotteista, palveluista, aatteista ja ilmiöistä
  • rakennetaan ja muokataan niistä syntyvää mielikuvaa
  • kehotetaan toimintaan: ostamaan, liittymään mukaan, äänestämään tai tukemaan.

Käytännön tasolla puhutaan usein brändimainonnasta, jolla pyritään ensisijaisesti rakentamaan mielikuvaa, tunnettuutta ja tietoisuutta – brändimainonta vastaa siis ensisijaisesti kahteen ensimmäiseen bullettiin. Taktinen mainonta puolestaan on mainontaa, joka tähtää suoraviivaisemmin toiminnan aikaansaamiseen. 

Parhaisiin lopputuloksiin mainostaja pääsee silloin, kun yleisö kohtaa säännöllisesti sekä luottamusta ja yhteenkuuluvaisuuden tunnetta rakentavaa brändimainontaa että taktisia viestejä, jotka kertovat, että juuri nämä tuotteet tai palvelut ovat juuri nyt saatavilla.

Millaista mainontaa yritys voi tehdä?

Monessa yrityksessä mietitään, onko fiksumpaa panostaa muutamaan isompaan kampanjaan vuodessa, vai pysytellä yleisön mielessä pienemmillä panostuksilla läpi vuoden. 

Mainoskampanja tavoittaa suuren joukon ihmisiä lyhyen ajan aikana

Kampanja on usein 1-3 viikon aikana ilmoille täräytettävä kokonaisuus, jolla pyritään tavoittamaan kohderyhmä mahdollisimman tehokkaasti ja vaikuttavasti rajatun aikajakson sisällä. Kampanjan tehoa voi seurata mittaamalla esimerkiksi yrityksen, brändin, tuotteen tai palvelun tunnettuus ennen kampanjaa (ns. nollataso) ja sen jälkeen. 

Kampanja voi olla alueellinen tai valtakunnallinen, tunnettuutta rakentava tai suoraan ostoon kehottava. 

Huom! Aina, kun kohderyhmä halutaan tavoittaa rajattuna aikana mahdollisimman kattavasti, kannattaa yhden median sijaan käyttää useampaa: näin läsnäolo asiakkaiden arkipäivässä tehostuu. 

Haluatko tutustua monimedialliseen mainontaan tarkemmin?

Lataa, monimediallisen mainonnan opas, joka kertoo, miten onnistut monimediakampanjoissa! 

Jatkuva mainonta pitää mainostajan yleisön mielessä

Mainoskampanjalla luodaan mahdollisimman suuri vaikutus rajatussa ajassa. Jatkuvan mainonnan tehtävä on muistuttaa asiakkaita tarjolla olevista tuotteista tai palveluista ja olla läsnä silloin, kun asiakkaat etsivät palveluita; useimmiten Googlen kautta. 

Jatkuvaa mainontaa tehdään useimmiten verkkomainontana, joko bannereina, hakusanamainontana (Search Engine Marketing eli SEM) tai sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi jatkuvan uudelleenmarkkinoinnin eli remarketingin avulla yritykset ja verkkokaupat voivat kohdentaa tuotemainontaa asiakkaille, jotka ovat käyneet katsomassa sivustolla tiettyä tuotetta tai tuoteryhmää. 

Tutustu Kasvupalveluun, joka sisältää kuukausittaista mainontaa Googlessa, somessa sekä Sanoman medioissa. Mainonnan vaikutuksia ja tuloksia seurataan reaaliajassa päivittyvältä kasvuraportilta.

Mainonnan tavoitteet, analytiikka ja mittaaminen

Kuten alussa todettiin, pyritään mainonnalla viime kädessä saamaan aikaan myyntiä, joko välittömästi tai välillisesti. Mainontaa ei siis tule tehdä vain “tekemisen ilosta” tai fiilispohjalta, vaan sille on asetettava tavoitteet ja mittarit, joilla nähdään, edetäänkö tavoitteeseen suunnitellusti. 

Mainonnan tavoitteet asetetaan liiketoiminnan tavoitteiden ja tarpeiden pohjalta, toimenpiteet valitaan tavoitteiden mukaan ja edistymistä mitataan sopivalla aikavälillä – mieluiten niin, että korjausliikkeiden tekeminen on mainonnan aikataulujen puitteissa mahdollista. 

Myynti tai mielikuvan muutos valitussa kohderyhmässä ovat  tietenkin mainonnan tärkeimpiä mittareita. Tekemisen tukena kannattaa kuitenkin seurata muutakin: ainakin verkkoanalytiikkaa ja sitä, millaista liikennettä eri mediat ja aineistot sivustolle tuovat.  


Kohderyhmän tunnistaminen, tavoitteiden asetanta, mittaaminen ja analytiikka ovat fiksun, tuloksellisen mainonnan avainasioita.
Tuloksellisen mainonnan pelikirja auttaa rakentamaan toimintamallit, joiden avulla mainonta näkyy myös yrityksen kassavirrassa.

Mainonnan muodot ja keinot 

Mediamainonta on mainonnan keinoista monelle tutuin. Mediat myyvät mainostajille tilaa omasta ympäristöstään sillä ajatuksella, että mediasisältöjen lukijat, katsojat ja kuulijat näkevät mainoksen ja reagoivat siihen. 

Mediamainonnan hinta määräytyy usein sen mukaan, kuinka suosittu kyseinen media on, ja kuinka rajoitetusti mainoksia on mediaan mahdollista myydä. Esimerkiksi TV:ssä mainonnan määrä on sidottu ohjelmatunteihin: yhtä ohjelmatuntia kohden saa televisiokanava esittää 12 minuutin verran mainoksia. 

PR eli public relations, mediasuhteet ja viestintä toimivat silloin, kun mainostajalla on uutisarvoista kerrottavaa jonkin tietyn median yleisölle. Aihetta tarjotaan usein lehdistö- tai mediatiedotteen kautta. Mediasuhteet tarkoittavat sananmukaisesti sitä, että viestin lähettäjällä on mediaan suhde, jonka kautta hän pystyy tarjoamaan viestinnällisillä mittareilla kiinnostavaa sisältöä median yleisölle. 

Mainostapahtumat ja sponsorointi yhdistävät mainostajan brändin, tuotteen tai palvelun tapahtuman tai sponsoroinnin aiheeseen tai kohteeseen. Tapahtumat ja sponsorointi rakentavat yhteyttä yleisön ja mainostajan välille ja tarjoavat mahdollisuuden aitoihin kohtaamisiin. 

Mainonnan mediat ja kanavat – miten mediamix rakennetaan?

Kampanjan tai jatkuvan mainonnan mediat valitaan kohderyhmän perusteella. Mitä paremmin tunnet yleisösi, sen helpompaa on tehdä viisaita valintoja medioiden valinnassa ja roolituksessa.

Hyödynnä mediavalinnoissa tutkimustietoa

Mediat tuntevat oman yleisönsä perin pohjin. Katsojien, kuulijoiden ja lukijoiden mieltymyksiä ja käyttäytymistä tutkitaan jatkuvasti ja mediat tarjoavat tätä ymmärrystä mieluusti myös mainostajien käyttöön. Marketing Finland puolestaan tarjoaa jäsenilleen koko mediakenttää koskevia tutkimuksia ja tutkittua tietoa markkinoinnin ja mainonnan trendeistä ja kehityksestä. 

Parhaat mediavalinnat ja päätökset syntyvät silloin, kun mainostaja ymmärtää omia asiakkaitaan – mainonnan suunnittelussa kannattaakin hyödyntää sekä omaa asiakasymmärrystä että median tarjoamaa näkemystä. 

Tavoita asiakkaat joko valtakunnallisesti tai alueellisesti

Paikallisesti toimivan mainostajan ei kannata markkinoida valtakunnallisesti, vaan keskittää panokset sille alueelle, josta asiakkaat todennäköisesti tulevat. Hyvä uutinen onkin se, että lähes jokaista mediaa voi nykyään ostaa alueellisesti. 

Paikallisen mainonnan hyödyt ovat kiistattomat: mediabudjetin ei tarvitse olla yhtä suuri kuin valtakunnallista mainontaa ostettaessa eikä hukkakontakteja juuri synny. Paikallisella kampanjalla pienempikin mainostaja voi päästä mukaan esimerkiksi television prime timeen ei parhaaseen katseluaikaan. 


Esimerkkejä onnistuneista monimediakampanjoista

Pakarat paljastanut monimediakampanja teki Harrinivasta tunnetun suomalaisten keskuudessa

B2B-yritys Vastuu Group lanseerasi uuden nimensä monimediakampanjalla.

Mainonnan mediat

Lehtimainonta

Printtimainonta eli lehtimainonta tavoittaa lukijat sanoma- tai aikakauslehden ääressä. Lukuhetki on yleensä rauhallinen ja osuu hetkiin, jolloin ihmiset suunnittelevat päiväänsä; mediaympäristö on lehdissä keskittynyt ja turvallinen.

Lue lisää printtimainonnasta >>

Televisiomainonta

Mainos televisiossa yhdistää ääntä ja liikkuvaa kuvaa ja onkin siksi huomioarvoltaan valtavan hyvä. TV-mainonta herättää tunteita ja synnyttää tarinoita. Televisiomainontaa voi ostaa paikallisesti ja alueellisesti tai vaikkapa OHY:na eli ohjelmayhteistyönä, jolloin mainostaja näkyy tv-ohjelman yhteydessä sen “tarjoajana”. 

Lue lisää TV-mainonnasta >> 

Radiomainonta

“Radio on ainoa media, jota voit seurata vaikka työpaikalla pomon sanomatta mitään”, sanoi eräs radiokonkari haastattelussamme. Totta. Radio on läsnä suomalaisten arjessa ja juhlassa, automatkoilla ja toimistoissa. Radiomainonta toimii sekä paikallisesti että valtakunnallisesti, rakentaa mielikuvia ja ohjaa tarvittaessa myös ostoksille. 

Lue lisää radiomainonnasta >> 

Digimainonta

Digimainonnan keinoja syntyy koko ajan lisää. Mainonnan muotoja ja kohdennusmahdollisuuksia syntyy digitaalisessa mainonnassa jatkuvasti lisää. 

Tutustu digimainonnan palveluihin >> 

  • Bannerimainonta on perinteisin verkkomainonnan muoto: siinä sivustot ajavat mainontaa käyttäjilleen vakiintuneilla mainospaikoilla. Display- eli bannerimainontaa voi ostaa näyttöpohjaisesti tai klikkipohjaisella hinnoittelulla ja sitä voi kohdentaa mm. käyttäjän sijainnin, demografioiden tai kiinnostuksen kohteiden perusteella. 
  • Natiivimainonta suunnitellaan osaksi verkkosivuston tai median sisältöä, mutta se merkitään läpinäkyvästi mainonnaksi “mainos” -tunnuksella. Natiivimainonta houkuttelee lukemaan lisää kiinnostavalla otsikolla ja artikkelimaisella lähestymisellä. Myös printtimainonnassa käytettävät advertoriaalit ovat natiivimainontaa. 
  • Hakusanamainonta nousee Googlessa silloin, kun käyttäjä tekee siellä hakuja sanoilla, jotka osuvat mainostajan määrittelemään kampanjaan. Hakusanamainonta on tehokas liikenteen ohjaaja, jolla pystyy tarttumaan suoraan asiakkaiden tarpeisiin. 
  • Sosiaalisen median mainonta tavoittaa some-käyttäjät heidän viettäessä aikaa suosikkikanavissaan. Some-mainontaa voi kohdentaa käyttäjien kiinnostuksen kohteiden ja muiden heidän jakamiensa tietojen mukaan.

Videomainonta

Videomainonnalla tarkoitetaan mainontaa on demand -videopalveluissa, kuten Ruutu.fissä. Videomainonnalla voi laajentaa tv-mainoskampanjan yleisöjä, tai sitä voi käyttää muistuttajana kampanjalähtöjen välissä. Videomainontaa voi myös kohdentaa tarkasti. 

Tutustu videomainontaan >>

Tapahtumamarkkinointi

Tapahtuma kerää ihmiset yhteen nauttimaan musiikista, kulttuurista, asiasisällöistä tai muista yhteisistä kiinnostuksen kohteista. Läsnäolo tapahtumissa on valtavan voimakas keino rakentaa yhteyttä asiakkaiden ja brändin välille. 

Lue lisää tapahtumamarkkinoinnista >>

Ulkomainonta

Ulkomainonta eli OOH (“out of home”) on nimensä mukaisesti mainontaa, joka näkyy katujen varsilla, bussipysäkeillä, joukkoliikennevälineissä ja kauppakeskuksissa. Ulkomainonta tavoittaa liikkeellä olevat ihmiset – fiksusti sijoiteltu ulkomainonta voi tarjota ideoita esimerkiksi heräteostoksiin. 

Lue lisää ulkomainonnasta >>

Elokuvateatterimainonta

Elokuvateatterissa mainokselle saa keskittyneen yleisön. Elokuvateatterissa voi esittää tv-mainoksia tai esimerkiksi pitempiä, keskittymistä vaativia versioita tv-spoteista. Leffateattereissa nähdään myös toiminnalisia ja pelillistettyjä mainoksia. Se on myös verrattaen edullista mainostilaa varsinkin pienemmissä paikallisissa teattereissa.

Lue lisää elokuvamainonnasta >>

Suoramainonta ja suoramarkkinointi

Postiluukuistamme on kilahdellut mainontaa jo pitkään. Erilaisten rekistereiden perusteella kohdennettu suoramainonta on suosittua esimerkiksi autokauppa- ja lastentarvikealoilla. Digitaalinen suoramainonta, eli sähköpostimainonta on tarkkaan säänneltyä – esimerkiksi kuluttaja-asiakkaille ei saa lähettää mainontaa, jota hän ei nimenomaisesti ole tilannut. Yritykseltä yritykselle, b2b-markkinoinnissa on puolestaan omat sääntönsä.

Lue lisää artikkelista: 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

Mainonnan suunnittelu

Milloin ja miten erilaisia tuotteita ja palveluita kannattaa mainostaa? Vastaus riippuu täysin mainonnan tavoitteista ja kohderyhmän mieltymyksistä. 

Vuosi on pitkä aika, ja mainostajan täytyy olla valmis mukauttamaan toimintaansa vallitseviin olosuhteisiin. Liian lyhyet suunnittelusyklit ajavat kuitenkin helposti pelkkään tulipalojen sammutteluun – siksi jonkinlainen hahmotelma pitemmälle tulevaisuuteen kannattaa aina tehdä. Pidemmän tähtäimen suunnittelussa auttavat erilaiset työkalut, kuten markkinoinnin vuosikello.

Mainonnan isojen linjojen suunnittelu ostopolun vaiheen mukaan

Kun mainostaja tietää, miten tuotteita tai palveluita useimmiten ostetaan ja miten yrityksen mielikuva muodostuu, voi mainontaa suunnitella ja kohdentaa asiakkaille ostopolun vaiheiden mukaan. 

Esimerkiksi tietoisuuden tai tunnettuuden rakentamiseen sopivat parhaiten TV ja muut massamediat sekä laajasti tavoittava verkkomainonta isoilla, näyttävillä pinnoilla, kun taas muistuttava retargeting-mainonta voi olla kaikkein tehokkainta verkkokaupan myyntiin johtavaa mainontaa. 

Mainonnan konseptit, suunnittelu ja tuotanto

Mainonta on yksi yrityksen toiminnan näkyvimmistä osista. Mainonta vaikuttaa yrityksestä syntyvään mielikuvaan joka tapauksessa, joten kannattaa huolehtia siitä, että mainonnan elementit: visuaalinen ilme, mainostajan tapa puhutella kohderyhmää ja äänimaailma ovat keskenään linjassa ja välittävät oikeaa viestiä. 

Mainonnan konseptien ja yritysilmeiden suunnittelusta ovat perinteisesti vastanneet mainostoimistot. Myös mediat tarjoavat apua mainosten suunnitteluun ja tuotantoon – tätä kannattaa hyödyntää etenkin silloin, jos mainostoimistokumppanin hankinta ei mahdu aikatauluun tai on muutoin hankalaa. 

Mainonnan hinta 

Mainonta on investointi, jonka palautumista täytyy seurata. Mainonnan kannattavuutta puolestaan ei voi laskea, jos sille ei ole asetettu tavoitteita – siksi onkin tärkeää miettiä, mihin asioihin mainonnalla halutaan vaikuttaa ja miten investointi palautuu joko uusina asiakkaina tai vaikkapa suurempana keskikauppana. 

Mitä mainoskampanja sitten maksaa? Mahdotonta sanoa, sillä hintaan vaikuttavat muun muassa alue, jolla mainontaa ajetaan, mainonnassa käytettävät mediat, kampanjan kesto, mainosaineistojen suunnittelu ja tuotanto sekä tv- ja radiomainonnassa myös yksittäisen mainoksen kesto.

Mainonnan budjetteja on monen kokoisia. Nyrkkisääntö on, että mitä tarkemmin mainostaja tuntee kohderyhmänsä, sen tehokkaammin hän pystyy budjettinsa käyttämään. 

Haluatko tutustua alueellisen mainonnan hintaesimerkkeihin?
Valitse oma alueesi kartalta ja tutustu oman alueesi mainosratkaisuihin.

Miten mainontaa voi ostaa?

Mainos- ja mediatilaa voi ostaa suoraan mediataloilta ja julkaisijoilta tai mediatoimiston kautta. Myös osa mainostoimistoista tarjoaa mediaostamisen palveluita. Facebook- ja Googlemainontaa voi ostaa itse, tai niihin erikoistuneilta toimistoilta. 

Mainonnan palveluita ostaessa kannattaa keskustella useamman tahon kanssa ja pyytää ehdotuksia juuri oman yrityksesi tilanteeseen. Esimerkiksi Sanoman palvelumalliin kuuluu, että saat meiltä kaiken tarvitsemasi tutkimustiedon, kokonaisvaltaisen ehdotuksen ja Sanoman mediat palveluna. 

Lue lisää hinnoittelusta seuraavista artikkeleista:

Facebook- ja Instagram-mainonnan hinta: kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää somemainonnan hinnoittelusta

Näin vertailet radiomainonnan tarjouksia - ota nämä asiat huomioon

Miten vertailla TV-mainonnan tarjouksia? Huomioi nämä, kun olet ostamassa TV-kampanjaa

Mainonnan tulevaisuus

Viime vuosikymmeninä median käyttö on sirpaloitunut. Aika, jolloin koko maa katsoi samoja tv-ohjelmia samaan aikaan, on auttamattomasti ohi.  Laadukkaat mediasisällöt kiinnostavat edelleen, mutta niiden parissa vietetään aikaa eri laitteilla ja juuri silloin, kun katsojalle tai kuulijalle itselleen sattuu sopimaan. 

Digitaalinen ympäristö tarjoaa mainostajien käyttöön dataa enemmän kuin koskaan ennen – voittajia ovat todennäköisesti tulevaisuudessa ne mainostajat, jotka osaavat poimia tiedon valtavasta virrasta olennaiset asiat ja ihan oikeasti hyödyntää niitä kohderyhmänsä puhuttelussa. Toisaalta mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma: harva olisi vielä toissa vuoden lopulla pystynyt arvaamaan, miltä vuoden 2021 alku tulee todellisuudessa näyttämään. 

Yksi asia kuitenkin on ja pysyy. Ihmisiä kiehtovat erilaiset tarinat ja yhteenkuuluvuuden tunne, jota mainontakin on omalta osaltaan rakentamassa. Kohderyhmän toiveet, tunteet ja tarpeet huomioiva mainonta tulee puhuttelemaan yleisöjä jatkossakin.

Haluatko lisää tämän kaltaista sisältöä?

Tilaa Sanomista sinulle -uutiskirje

Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Lue tietosuojakuvaus.

Tagit

Aikakausmedia Alueellinen mainonta Digiratkaisut TV & video Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoman kesälehdissä tavoitat yhteensä lähes miljoona kesää suunnittelevaa kuluttajaa

    Kesälehdet ovat lukijoiden suosikkisisältöjä ja toimivat tärkeimpinä inspiraation ja tiedon lähteinä kesän suunnitelmiin. Mainokset kuuluvat oleellisena osana sisältöön ja tarjoavat vinkkejä loman suunnitteluun.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • Uutismedian etusivu on voittajan valinta – Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan etusivut 2026 ovat nyt varattavissa

    Monikanavainen etusivu on ohittamaton mainospaikka. Etusivulla synnytät puheenaiheita ja saat aikaan toimintaa.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • HS Koulutusliite ja Aamulehden Opinnot ja Ura -teema tavoittavat opiskelijat ja heidän vanhempansa

    HS Koulutusliite ilmestyy 23.1.2026 ja Aamulehden Opinnot & Ura -teema 27.1.2026. Koulutukseen ja uravalintoihin liittyviä asioita käsitellään näissä liitteissä monipuolisesti ja kiinnostavista näkökulmista.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland