Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten mainontaa kannattaa hyödyntää ostoprosessin eri vaiheissa?

Millainen mainonta sopii mihinkin ostopolun vaiheeseen? Yksittäisten kampanjoiden lisäksi mainonnassa kannattaa panostaa koko asiakkaan matkaan.
Miten_minontaa_kannattaa_hyodyntaa_ostoprosessin_vaiheissa.jpg
24.3.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Mainontaa ostetaan usein kampanjoittain. Bannereita promoamaan juuri julkaistua opasta. Helsingin Sanomien etusivua lisäämään yrityksen tunnettuutta. Radiomainontaa kertomaan kevään alennusmyynneistä.

Lyhyellä tähtäimellä tämä taktiikka myös toimii. Opas saa lataajia, Helsingin Sanomien etusivu jää potentiaalisten asiakkaiden mieleen ja radiomainos kannustaa kuulijoita ostoksille. Pidemmällä aikavälillä katsottuna myynnissä näkyy kampanjan kohdalla piikki, joka laskee yhtä jyrkästi kuin lähti nousuun.

Mainontaa voi kuitenkin hyödyntää myös toisin. Satunnaisten kampanjalähtöjen lisäksi voidaan keskittyä pitkäjänteisempään tekemiseen. Yksi tapa on suunnitella mainonnan kokonaisuus siten, että se tukee asiakkaan matkaa koko sen pituudelta, aina tietoisuusvaiheesta jo ostaneisiin, eli nykyasiakkaiden ilahduttamiseen asti.

Alla Sanoman Aluemyyntijohtaja Mikko Lahtinen kertoo, millainen mainostyyppi sopii mihinkin vaiheeseen – ja miten saat mainonnasta täyden tehon irti!

Osa 1: Tietoisuusvaihe

Tietoisuusvaiheessa ostaja ei vielä tunne yritystä tai sen tarjontaa. Ostajalla on ongelma, johon hän etsii ratkaisua, mutta ratkaisun tarjoaja ei ole selvillä. Mainonnan tavoitteena on näkyä mahdollisimman laajalle yleisölle.

Harva ihminen käyttää vain yhtä mediaa päivän aikana. Hän lukee aamulla sanomalehden printti- tai digiversiona, kuuntelee radiota ajaessaan töihin, Googlaa työpaikalla ratkaisuja käsillä olevaan ongelmaan ja istahtaa illalla television ääreen katsomaan lempiohjelmaansa.

Muistijäljen kannalta onkin tärkeää, että hän altistuu samalle viestille mahdollisimman monessa eri mediassa.

Laita kaikki peliin mainonnassa

Tietoisuutta ja tunnettuutta voi ja kannattaa parantaa monikanavaratkaisulla. Parhaiten toimivat kanavat riippuvat aina toimialasta, mutta tavoitteena on, että yrityksen viesti näkyy ja kuuluu useammassa kuin yhdessä mediassa.

Käytännössä yrityksen viestin tulisi näkyä niissä kanavissa, joiden mediaarvo on suuri, kuten digimainonta, radio ja televisio. Mitä useammassa kanavassa viesti toistuu, sitä paremmin se jää potentiaalisen ostajan mieleen.

Tietoisuusvaiheen kanavia ovat:

  • Digimainonta
  • TV-mainonta
  • Radiomainonta
  • Lehtimainonta

Jos tavoitteenasi on nimenomaan kasvattaa yrityksesi tunnettuutta, laita kaikki peliin. Mikäli mietit, mainostatko telkkarissa tai radiossa ja budjetissasi on joustovaraa, valitse molemmat ja niiden lisäksi ainakin digimainonta. Voit myös aloittaa testaamalla ensin toista kanavaa ja sitten toista. Mitä useamman kanavan valitset, sitä paremman tavoitettavuuden saat.

Sen sijaan, että mainostaisit vain muutamalla valitulla sivustolla verkossa, kannattaa panostaa valtakunnalliseen mediaan. Suosituilla sivuistoilla voit kohdentaaa tarvittaessa alueellisesti, niin tavoitat  pienemmilläkin paikkakunnilla asuvat henkilöt.

Osa 2: Harkintavaihe

Harkintavaiheessa potentiaalinen ostaja tietää ratkaisun ongelmaansa ja vertailee vaihtoehtojaan. Mainonnan tavoitteena on vakuuttaa ostaja siitä, että sinun yrityksesi ratkaisu on hänelle juuri se oikea.

Käytännön toimenpiteet määrittelee budjetti ja toimiala. Jos potentiaalinen asiakas on ostamassa tonttia, vertailuvaihe saattaa kestää kaksikin vuotta. Renkaanvaihto puolestaan hoidetaan sijainnin ja tarpeen mukaan jopa päivässä.

Etenkin suuremmissa hankinnoissa, joissa vertailu ja harkinta-aika on pidempi, henkilön on hyvä altistua viesteille mahdollisimman monessa eri kanavassa. Nopeammissa ostoissa riittää, että mainonta tavoittaa ostajan silloin kun hän on sitä harkitsemassa. Tällöin retargeting tai taktinen mainonta toimivat hyvin.

Retargeting (eli remarketing - uudelleenmarkkinointi)

Harkintavaiheelle on tyypillistä, että ostaja vertailee eri toimijoita keskenään ja vierailee siksi heidän verkkosivuillaan. Retargetingin avulla esimerkiksi Sanoman verkossa näytettävät mainokset voidaan kohdentaa yrityksen verkkosivuilla jo kertaalleen vierailleille, jolloin se vahvistaa luottamusta ja muistijälkeä.

Toisin sanoen kun potentiaalinen asiakas on vieraillut yrityksesi verkkosivuilla ja siirtyy sieltä Sanoman verkkoon, paraatipaikalla näkyvät juuri sinun yrityksesi mainokset. Parhaimmillaan se sysää ostopäätöksen taas yhden askeleen eteenpäin – sinun eduksesi.

Taktinen mainonta

Silloin kun tavoitellaan suuria massoja, viestin kohdentaminen oikeille henkilöille oikeaan aikaan on avain onnistumiselle. Kohdentamiskeinoja on monia, kuten tästä arikkelista käy ilmi, mutta yksi keino ottaa selvää kohderyhmän käytöksestä on pureutua verkkosivuston analytiikkaan.

Jos esimerkiksi matkailualan yrityksessä huomataan, että sivustolle tulee tietyltä alueelta paljon kotimaan matkailusta kiinnostuneita kävijöitä, jotka ovat iältään 25-35-vuotiaita, viesti voidaan kohdentaa juuri heille.

Samoin jos verkkosivuston vierailijoista paljastuu useampia erilaisia kohderyhmiä, mainokset voidaan räätälöidä heidän mielenkiinnon kohteidensa mukaan. Jos vaikkapa huvipuistossa vierailee nuoria hurjapäitä ja lapsiperheitä, toiselle ryhmälle voidaan mainostaa kaikista hurjimpia huvipuistolaitteita ja toisille perheen pienimmille sopivia kyytejä.

Toisin sanoen ei yritetä myydä kaikille kaikkea, vaan keskitytään juuri kohderyhmää kiinnostaviin asioihin.

Lue lisää kohdentamisesta.

Osa 3: Päätösvaihe

Päätösvaiheessa asiakas on viittä vaille valmis tekemään ostopäätöksen. Mainonnan tavoitteena on ohjata asiakas kohti ostoa.

Kun retargeting ja taktinen mainonta ovat napanneet kiinni ne henkilöt, jotka ovat harkinneet aikansa ja ovat nyt valmiita ostamaan, he siirtyvät yleensä yrityksesi verkkosivuille etsimään yhteystietoja tai tekemään oston.

Tässä vaiheessa on olennaisen tärkeää, että verkkosivusto löytyy hakukoneella ja ostaminen on helppoa. Toisin sanoen yhteystiedot löytyvät loogisesta paikasta ja mahdollinen verkkokauppa toimii kitkatta. Mainonta ei nimittäin koskaan tee lopullista liidiä – siihen tarvitaan myyjä tai toimivat kotisivut.

Koko ostoprosessi kuntoon

Remarketing ja taktinen mainonta toimivat hyvin myös tässä vaiheessa funnelia, mutta niiden viestin tulisi olla erilainen kuin harkintavaiheessa. Samoin tulisi aina olla mietittynä, miten ostovalmiit liidit käsitellään.

Jos mainonta pumppaa myynnille lämpimiä liidejä, jotka kontaktoidaan vasta kolmen kuukauden kuluttua, asiakassuhde katkeaa ennen kuin se pääsee edes alkuun. Varmista siis, että ostoprosessi on mietitty loppuun asti ja myynnin ja markkinoinnin yhteistyö toimii.

Tästä hyvänä esimerkkinä taannoin tekemäni kilpailutus. Otin yhteyttä kolmeen remontointialan yritykseen, joiden mainonta oli osui ja upposi. Yksi yrityksistä vastasi pyyntöön, toinen ei reagoinut mitenkään ja kolmas palasi asiaan kun remontti oli jo tehty. Paraskaan mainos ei siis toimi, ellei myyntiputki ole kunnossa.

Muista myös kiinnittää huomiota mainoksen viestiin: jos tuote tai palvelu ei vastaa mainoksen maalaamaa kuvaa, asiakas ei osta. Silloin tehokkaastakaan mainonnasta ei ole apua.

Osa 4: Nykyisten asiakkaiden ilahduttaminen ja lisämyynti

Mainontaa ei tarvitse lopettaa ostoon. Uudelleenmarkkinointia voi hyödyntää myös lisämyynnissä nykyasiakkaille.

Nykyisten asiakkaiden ilahduttaminen ei välttämättä tule ensimmäisenä mieleen kun kyseessä on maksettu mainonta. Vaikka potentiaalia lisämyynnille olisi, mainonnan paukut ohjataan usein ainoastaan uusasiakashankintaan.

Monella toimialalla lisämyynnissä olisi kuitenkin otettavaa. Esimerkiksi autoliikkeissä voitaisiin mainostaa huoltopalvelua uuden auton ostaneille, tai kohdentaa mainontaa tietyistä automerkeistä kiinnostuneille henkilöille.

Retargeting toimii hyvin tässä tarkoituksessa, mutta verkkosivun evästeet ovat ainoa keino tavoittaa täsmälleen sama yleisö. Facebookin ja muiden somekanavien hyödyntäminen on myös mahdollista sivustolle asennettavien pikseleiden avulla.  Lisäksi mikäli asiakkaita on runsaasti ja kävijämäärät sivustolla ovat riittävällä tasolla, voi olla mahdollista hyödyntää myös asiakaslistoja uudelleenmarkkinoinnissa.

Nykyasiakkaiden ilahduttamisen ja lisämyynnin tapoja ovat:

  • nostot omalla verkkosivustolla sekä muut omat kanavat kuten esuorat
  • Mukautetut yleistöt -palvelun hyödyntäminen Sanoman digiverkostostossa
  • Facebook-mainonta
  • retargeting

Mitä nykyasiakkaille sitten kannattaa mainostaa? Esimerkiksi uusia tuotteita tai palveluita, ostetun tuotteen lisäosia, tulevia alennusmyyntejä tai vaikkapa ainoastaan asiakkaille suunnattuja tapahtumia.

Tai jos tavoitteenasi on parantaa asiakaskokemusta, niin esimerkiksi hyvän joulun ja juhannuksen toivottaminen tai asiakkuudesta kiittäminen ovat oivia tapoja jäädä positiivisesti asiakkaiden mieliin!

Kaipaatko apua mainonnan suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan? Varaa vartin sparrausaika asiantuntijamme kanssa! Pääset pohdinnoissasi eteenpäin, saat ideoita markkinoinnin suunnitteluun ja tietoa kohderyhmäsi mediankäytöstä. 

Varaa juttutuokio

Tagit

Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Näkemyksiä TV & video Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoman kesälehdissä tavoitat yhteensä lähes miljoona kesää suunnittelevaa kuluttajaa

    Kesälehdet ovat lukijoiden suosikkisisältöjä ja toimivat tärkeimpinä inspiraation ja tiedon lähteinä kesän suunnitelmiin. Mainokset kuuluvat oleellisena osana sisältöön ja tarjoavat vinkkejä loman suunnitteluun.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • Uutismedian etusivu on voittajan valinta – Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan etusivut 2026 ovat nyt varattavissa

    Monikanavainen etusivu on ohittamaton mainospaikka. Etusivulla synnytät puheenaiheita ja saat aikaan toimintaa.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • HS Koulutusliite ja Aamulehden Opinnot ja Ura -teema tavoittavat opiskelijat ja heidän vanhempansa

    HS Koulutusliite ilmestyy 23.1.2026 ja Aamulehden Opinnot & Ura -teema 27.1.2026. Koulutukseen ja uravalintoihin liittyviä asioita käsitellään näissä liitteissä monipuolisesti ja kiinnostavista näkökulmista.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland