Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten mainontaa kannattaa hyödyntää ostoprosessin eri vaiheissa?

Millainen mainonta sopii mihinkin ostopolun vaiheeseen? Yksittäisten kampanjoiden lisäksi mainonnassa kannattaa panostaa koko asiakkaan matkaan.
Miten_minontaa_kannattaa_hyodyntaa_ostoprosessin_vaiheissa.jpg
24.3.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Millainen mainonta sopii mihinkin ostopolun vaiheeseen? Yksittäisten kampanjoiden lisäksi mainonnassa kannattaa panostaa koko asiakkaan matkaan.

Mainontaa ostetaan usein kampanjoittain. Bannereita promoamaan juuri julkaistua opasta. Helsingin Sanomien etusivua lisäämään yrityksen tunnettuutta. Radiomainontaa kertomaan kevään alennusmyynneistä.

Lyhyellä tähtäimellä tämä taktiikka myös toimii. Opas saa lataajia, Helsingin Sanomien etusivu jää potentiaalisten asiakkaiden mieleen ja radiomainos kannustaa kuulijoita ostoksille. Pidemmällä aikavälillä katsottuna myynnissä näkyy kampanjan kohdalla piikki, joka laskee yhtä jyrkästi kuin lähti nousuun.

Mainontaa voi kuitenkin hyödyntää myös toisin. Satunnaisten kampanjalähtöjen lisäksi voidaan keskittyä pitkäjänteisempään tekemiseen. Yksi tapa on suunnitella mainonnan kokonaisuus siten, että se tukee asiakkaan matkaa koko sen pituudelta, aina tietoisuusvaiheesta jo ostaneisiin, eli nykyasiakkaiden ilahduttamiseen asti.

Alla Sanoman Aluemyyntijohtaja Mikko Lahtinen kertoo, millainen mainostyyppi sopii mihinkin vaiheeseen – ja miten saat mainonnasta täyden tehon irti!

Osa 1: Tietoisuusvaihe

Tietoisuusvaiheessa ostaja ei vielä tunne yritystä tai sen tarjontaa. Ostajalla on ongelma, johon hän etsii ratkaisua, mutta ratkaisun tarjoaja ei ole selvillä. Mainonnan tavoitteena on näkyä mahdollisimman laajalle yleisölle.

Harva ihminen käyttää vain yhtä mediaa päivän aikana. Hän lukee aamulla sanomalehden printti- tai digiversiona, kuuntelee radiota ajaessaan töihin, Googlaa työpaikalla ratkaisuja käsillä olevaan ongelmaan ja istahtaa illalla television ääreen katsomaan lempiohjelmaansa.

Muistijäljen kannalta onkin tärkeää, että hän altistuu samalle viestille mahdollisimman monessa eri mediassa.

Laita kaikki peliin mainonnassa

Tietoisuutta ja tunnettuutta voi ja kannattaa parantaa monikanavaratkaisulla. Parhaiten toimivat kanavat riippuvat aina toimialasta, mutta tavoitteena on, että yrityksen viesti näkyy ja kuuluu useammassa kuin yhdessä mediassa.

Käytännössä yrityksen viestin tulisi näkyä niissä kanavissa, joiden media-arvo on suuri, kuten digimainonta, radio ja televisio. Mitä useammassa kanavassa viesti toistuu, sitä paremmin se jää potentiaalisen ostajan mieleen.

Tietoisuusvaiheen kanavia ovat:

  • Digimainonta
  • TV-mainonta
  • Radiomainonta
  • Lehtimainonta

Jos tavoitteenasi on nimenomaan kasvattaa yrityksesi tunnettuutta, laita kaikki peliin. Mikäli mietit, mainostatko telkkarissa tai radiossa ja budjetissasi on joustovaraa, valitse molemmat ja niiden lisäksi ainakin digimainonta. Voit myös aloittaa testaamalla ensin toista kanavaa ja sitten toista. Mitä useamman kanavan valitset, sitä paremman tavoitettavuuden saat.

Sen sijaan, että mainostaisit vain muutamalla valitulla sivustolla verkossa, kannattaa panostaa valtakunnalliseen mediaan. Suosituilla sivuistoilla voit kohdentaaa tarvittaessa alueellisesti, niin tavoitat  pienemmilläkin paikkakunnilla asuvat henkilöt.

Osa 2: Harkintavaihe

Harkintavaiheessa potentiaalinen ostaja tietää ratkaisun ongelmaansa, ja vertailee vaihtoehtojaan. Mainonnan tavoitteena on vakuuttaa ostaja siitä, että sinun yrityksesi ratkaisu on hänelle juuri se oikea.

Käytännön toimenpiteet määrittelee budjetti ja toimiala. Jos potentiaalinen asiakas on ostamassa tonttia, vertailuvaihe saattaa kestää kaksikin vuotta. Renkaanvaihto puolestaan hoidetaan sijainnin ja tarpeen mukaan jopa päivässä.

Etenkin suuremmissa hankinnoissa, joissa vertailu ja harkinta-aika on pidempi, henkilön on hyvä altistua viesteille mahdollisimman monessa eri kanavassa. Nopeammissa ostoissa riittää, että mainonta tavoittaa ostajan silloin kun hän on sitä harkitsemassa. Tällöin retargeting tai taktinen mainonta toimivat hyvin.

Retargeting (eli remarketing - uudelleenmarkkinointi)

Harkintavaiheelle on tyypillistä, että ostaja vertailee eri toimijoita keskenään ja vierailee siksi heidän verkkosivuillaan. Retargetingin avulla esimerkiksi Sanoman verkossa näytettävät mainokset voidaan kohdentaa yrityksen verkkosivuilla jo kertaalleen vierailleille, jolloin se vahvistaa luottamusta ja muistijälkeä.

Toisin sanoen kun potentiaalinen asiakas on vieraillut yrityksesi verkkosivuilla ja siirtyy sieltä Sanoman verkkoon, paraatipaikalla näkyvät juuri sinun yrityksesi mainokset. Parhaimmillaan se sysää ostopäätöksen taas yhden askeleen eteenpäin – sinun eduksesi.

Taktinen mainonta

Silloin kun tavoitellaan suuria massoja, viestin kohdentaminen oikeille henkilöille oikeaan aikaan on avain onnistumiselle. Kohdentamiskeinoja on monia, kuten tästä arikkelista käy ilmi, mutta yksi keino ottaa selvää kohderyhmän käytöksestä on pureutua verkkosivuston analytiikkaan.

Jos esimerkiksi matkailualan yrityksessä huomataan, että sivustolle tulee tietyltä alueelta paljon kotimaan matkailusta kiinnostuneita kävijöitä, jotka ovat iältään 25-35 -vuotiaita, viesti voidaan kohdentaa juuri heille.

Samoin jos verkkosivuston vierailijoista paljastuu useampia erilaisia kohderyhmiä, mainokset voidaan räätälöidä heidän mielenkiinnon kohteidensa mukaan. Jos vaikkapa huvipuistossa vierailee nuoria hurjapäitä ja lapsiperheitä, toiselle ryhmälle voidaan mainostaa kaikista hurjimpia huvipuistolaitteita ja toisille perheen pienimmille sopivia kyytejä.

Toisin sanoen ei yritetä myydä kaikille kaikkea, vaan keskitytään juuri kohderyhmää kiinnostaviin asioihin.

Lue lisää kohdentamisesta.

Osa 3: Päätösvaihe

Päätösvaiheessa asiakas on viittä vaille valmis tekemään ostopäätöksen. Mainonnan tavoitteena on ohjata asiakas kohti ostoa.

Kun retargeting ja taktinen mainonta ovat napanneet kiinni ne henkilöt, jotka ovat harkinneet aikansa ja ovat nyt valmiita ostamaan, he siirtyvät yleensä yrityksesi verkkosivuille etsimään yhteystietoja tai tekemään oston.

Tässä vaiheessa on olennaisen tärkeää, että verkkosivusto löytyy hakukoneella ja ostaminen on helppoa. Toisin sanoen yhteystiedot löytyvät loogisesta paikasta ja mahdollinen verkkokauppa toimii kitkatta. Mainonta ei nimittäin koskaan tee lopullista liidiä – siihen tarvitaan myyjä tai toimivat kotisivut.

Koko ostoprosessi kuntoon

Remarketing ja taktinen mainonta toimivat hyvin myös tässä vaiheessa funnelia, mutta niiden viestin tulisi olla erilainen kuin harkintavaiheessa. Samoin tulisi aina olla mietittynä, miten ostovalmiit liidit käsitellään.

Jos mainonta pumppaa myynnille lämpimiä liidejä, jotka kontaktoidaan vasta kolmen kuukauden kuluttua, asiakassuhde katkeaa ennen kuin se pääsee edes alkuun. Varmista siis, että ostoprosessi on mietitty loppuun asti ja myynnin ja markkinoinnin yhteistyö toimii.

Tästä hyvänä esimerkkinä taannoin tekemäni kilpailutus. Otin yhteyttä kolmeen remontointialan yritykseen, joiden mainonta oli osui ja upposi. Yksi yrityksistä vastasi pyyntöön, toinen ei reagoinut mitenkään ja kolmas palasi asiaan kun remontti oli jo tehty. Paraskaan mainos ei siis toimi, ellei myyntiputki ole kunnossa.

Muista myös kiinnittää huomiota mainoksen viestiin: jos tuote tai palvelu ei vastaa mainoksen maalaamaa kuvaa, asiakas ei osta. Silloin tehokkaastakaan mainonnasta ei ole apua.

Osa 4: Nykyisten asiakkaiden ilahduttaminen ja lisämyynti

Mainontaa ei tarvitse lopettaa ostoon. Uudelleenmarkkinointia voi hyödyntää myös lisämyynnissä nykyasiakkaille.

Nykyisten asiakkaiden ilahduttaminen ei välttämättä tule ensimmäisenä mieleen kun kyseessä on maksettu mainonta. Vaikka potentiaalia lisämyynnille olisi, mainonnan paukut ohjataan usein ainoastaan uusasiakashankintaan.

Monella toimialalla lisämyynnissä olisi kuitenkin otettavaa. Esimerkiksi autoliikkeissä voitaisiin mainostaa huoltopalvelua uuden auton ostaneille, tai kohdentaa mainontaa tietyistä automerkeistä kiinnostuneille henkilöille.

Retargeting toimii hyvin tässä tarkoituksessa, mutta verkkosivun evästeet ovat ainoa keino tavoittaa täsmälleen sama yleisö. Facebookin ja muiden somekanavien hyödyntäminen on myös mahdollista sivustolle asennettavien pikseleiden avulla.  Lisäksi mikäli asiakkaita on runsaasti ja kävijämäärät sivustolla ovat riittävällä tasolla, voi olla mahdollista hyödyntää myös asiakaslistoja uudelleenmarkkinoinnissa.

Nykyasiakkaiden ilahduttamisen ja lisämyynnin tapoja ovat:

  • nostot omalla verkkosivustolla sekä muut omat kanavat kuten esuorat
  • Facebook-mainonta
  • retargeting

Mitä nykyasiakkaille sitten kannattaa mainostaa? Esimerkiksi uusia tuotteita tai palveluita, ostetun tuotteen lisäosia, tulevia alennusmyyntejä tai vaikkapa ainoastaan asiakkaille suunnattuja tapahtumia.

Tai jos tavoitteenasi on parantaa asiakaskokemusta, niin esimerkiksi hyvän joulun ja juhannuksen toivottaminen tai asiakkuudesta kiittäminen ovat oivia tapoja jäädä positiivisesti asiakkaiden mieliin!

Kaipaatko apua mainonnan suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan? Varaa vartin sparrausaika asiantuntijamme kanssa! Pääset pohdinnoissasi eteenpäin, saat ideoita markkinoinnin suunnitteluun ja tietoa kohderyhmäsi mediankäytöstä. 

Varaa juttutuokio

Tagit

Näkemyksiä Aikakausmedia Kotisivut Audio & radio Digiratkaisut TV & video Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sekasin ja vapaa huolista niin ku Barbie

    Cha cha cha. Länsimaisen estetiikan valtavirta on kääntymässä minimalismista värikkäämpään ja moninaisempaan suuntaan, kirjoittaa OMG:n Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    7.6.2023
    Lue lisää
  • Radio Rockin kesä: Miesten suosikkikanava on mukana tapahtumissa ympäri Suomen

    Rockmusiikilla on ollut tunnetusti suomalaisten sydämissä aina sijaa, mutta nyt rock elää jälleen uutta kukoistustaan. Tämä näkyy vahvasti radion kuuntelussa erityisesti miesten kohderyhmässä.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.6.2023
    Lue lisää
  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Ad Manager Näkemyksiä Kotisivut Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2023
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

    Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    31.5.2023
    Lue lisää
  • Syyskauden HS Teemat syventyvät Eliel Saariseen, metsään ja kuninkaallisiin

    HS Teema on kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä aikakauslehti tietoa ja sivistystä rakastaville. Teema syventyy yksi aihe kerrallaan yhteiskuntaan, kulttuuriin, tieteeseen ja historiaan.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    26.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma TV:n syksyn 2023 ohjelmistossa on monipuolinen kattaus uutuuksia ja tuttuja suosikkeja

    Pitkä odotus palkitaan, kun fanien vuosia odottama Amazing Race Suomi nähdään syksyllä Nelosella ja Ruudussa. Yksi syksyn kiinnostavimmista uutuuksista on ympäri maailmaa supersuosituksi noussut uutuusformaatti, tosielämän murhamysteeripeli Petolliset.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.5.2023
    Lue lisää
  • Vaikuttavuutta instream-pystyvideolla

    IS.fi:n, HS.fi:n, Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä Sanoman paikallismedioiden toimituksellisten videosisältöjen yhteydessä näkyvä instream-pystyvideo on loistava tapa saada lisäpeittoa ja keskittynyttä katselua esimerkiksi muun videokampanjoinnin tueksi.

    Tagit

    Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    23.5.2023
    Lue lisää
  • Mainonnan ostoalusta Sanoma Ad Manager uudistuu

    Uudistuksen myötä Ad Managerin tuotevalikoima laajenee, kohdentamisessa voi jatkossa hyödyntää myös omaa asiakasdataa ja käyttökokemus sujuvoituu entisestään, kertovat Aapi von Creutlein ja Tuomas Waris.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut
    Julkaistu
    17.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Tekoälyn ja audiomainonnan liitto − Kaalimadon mainos valtasi Sanoman radiokanavat

    Viisulauantaina tehtiin myös suomalaista radiohistoriaa: tekoälyn avulla tuotettu Kaalimadon spotti valtasi Sanoman radiokanavat.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    15.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Lisää hyvinvointia ja irtiottoja arjesta – Me Naiset ja Gloria uudistuivat

    Me Naiset, suomalaisnaisten tavoittavin puheenaihemedia, ja Gloria, Suomen suurin kansainvälisen tason muotilehti, tarjoavat laatuaikaa lukijoilleen.

    Tagit

    Aikakausmedia
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland