Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Out-of-the-box -kohdentaminen: 4 vinkeää tapaa tavoittaa kohderyhmä

Tuttu ja turvallinen ei ole läheskään aina se paras vaihtoehto. Myös mainonnan kohdentamisessa kannattaa testata eri keinoja.
kohdentaminen
27.3.2019
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Ikä, sukupuoli, lokaatio ja kiinnostuksen kohteet. Näistä neljästä elementistä on muodostunut mainonnan Graalin malja: lähde, jonka antimia ammennetaan, kun kohderyhmä halutaan tavoittaa takuuvarmasti.

Markkinoinnissa ja mainonnassa tuttu ja turvallinen ei kuitenkaan ole läheskään aina se paras vaihtoehto, ja vain testaaminen kertoo, millainen lähestymistapa iskee potentiaalisiin asiakkaisiin parhaiten. Siksi haluamme esitellä peruskeinojen rinnalle neljä hieman toisenlaista tapaa kohdentaa.

Huom! Mielikuvituksellisinkaan kohdentaminen ei pelasta, jos viesti ei istu asianyhteyteen luonnollisesti. Siksi lisäsimme jokaisen kohdennuskeinon yhteyteen myös vinkin terävän viestikärjen löytämiseen.

1. Mainontaa säällä kuin säällä

Sään perusteella kohdentaminen onnistuu kätevästi sekä somen puolella että perinteisessä bannerimainonnassa. Käytettävä alusta tunnistaa millainen sää vallitsee mainoksen esityskohteessa ja samalla valikoi säätilaan sopivan viestin. Mainosta näytetään siis vain silloin, kun ilmakehän olosuhteet ovat viestille otolliset. 

Jos tavoitteena on vaikkapa myydä lumikolia, voi mainostaja päättää, että mainosta näytetään ainoastaan lumisateen aikana – tai vaihtoehtoisesti kokeilla villiä korttia ja luoda jokaiselle säätilalle omanlaisensa viestin. Lumikolan myyminen aurinkoisellakin säällä onnistuu, jos viestin kärki on muotoiltu oikein.

 “Hyvät lumikolat halvalla.”​​​​​​
 “Ja taas tupruttaa. Joko lumikolasi vetelee viimeisiään?”

2. Sijainnilla on merkitystä

Lokaation perusteella kohdentaminen on suurimmalle osalle jo tuttua kauraa, mutta siinäkään ei kannata jumittua totuttuihin rajauksiin. Kun peruspentti kohdentaa mainoksensa maan tai tietyn kaupungin rajojen sisälle, uskaliaampi yrittäjä kokeilee hyperkohdennusta: rajausta tarkan alueen sisälle.

Tämä kikkakolmonen on hyödyllinen esimerkiksi lähikorttelin ravintolaa pyörittävälle yrittäjälle, joka haluaa houkutella lisää lounastajia. Tällöin mainoksia ei ole mitään järkeä esitellä koko Uusimaalle, vaan saatavilla olevat pennoset kannattaa käyttää lähikorttelin säteellä.

 “Lounas joka arkipäivä klo 11-14”
 ”Älä talsi turhaan pidemmälle: lounas löytyy 200 m päästä.”

3. Täsmäiskuja datalla

Osaavan mainostajan käsissä myös kiinnostuksen kohteet taipuvat monenlaiseen käyttöön.

Evästeitä hyödyntämällä voidaan seurata hyvinkin tarkasti, millaisista asioista yksittäinen käyttäjä on kiinnostunut. Tämä on siis suoranainen kultakaivos tuotteitaan tai palveluitaan mainostavalle yrittäjälle. 

Mikä olisikaan parempi tapa tavoittaa hot dog -sämpylöiden ostajat kuin näyttää mainoksia äskettäin hodarireseptejä selanneille herkkusuille. Tarkan mainostajan on myös mahdollista määrittää, kuinka monta hodareihin liittyvää sisältöä käyttäjän tulee selata läpi ennen kuin mainos pamahtaa näkyville.

 “Herkkuhodarit saatavilla joka kaupasta!”
 ”Muistitko lisätä sämpylät ostoslistalle?”

4. Mainostaja mukana elämän tärkeimmissä hetkissä

Moni alusta tuo mainostajan ja kohderyhmän yhteen entistä tiiviimmin: mainoksien kohdentaminen on mahdollista nyt myös elämäntapahtumien perusteella. Tietyt tapahtumat kertovat mainostajalle rutkasti siitä, millaiset tuotteet ja palvelut käyttäjää sillä hetkellä saattaisi kiinnostaa. 

Juuri kihlauksensa sosiaalisessa mediassa julkistaneet morsiamet ovat otollista kohderyhmää esimerkiksi juhlatilojen vuokraajille ja hääpukuliikkeille.

 “Kauniit hääpaikat hyvillä sijainneilla.”
 ”Parhaat hääpaikat buukataan jo pari vuotta etukäteen. Varaa unelmiesi tila ajoissa!”

Tarvitsetko apua oikean kohderyhmän tavoittamiseen?

Lue lisää

Tagit

Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Digital Commerce Finlandin tavoitteena on auttaa digitaalista kauppaa kasvamaan – Sanoma mukana tukemassa yhteiskunnallisen yrityksen toimintaa

    Digital Commerce Finland haluaa kiihdyttää digitaalisen kaupan kasvua tavoitteenaan luoda maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö Suomeen. Uuteen yhteisöön kutsutaan mukaan niin verkkokauppoja ja kaupan alan pk-yrityksiä kuin digikaupasta kiinnostuneita ja siihen vaikuttavia tahoja.

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    19.9.2023
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Black Friday ja joulu - loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Muistatko vielä ajan, jolloin uuden vuoden jälkeiset tammialet olivat tarjoushaukan vuosittainen kultakausi? Ne ajat ovat takanapäin, sillä loppuvuodesta on tullut kuin varkain vuoden tärkein ostosralli – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti myyntisesonki.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    25.8.2023
    Lue lisää
    Black Friday ja joulusesonki on lahjaostosten aikaa
  • Pienen ja aloittavan yrityksen markkinointi: näin mainonta auttaa asiakashankinnassa

    Aloittavan yrityksen markkinointi tähtää asiakashankintaan. Se onnistuu, kun perusasiat ovat hallussa. Lue, miten pienen yrityksen markkinointi ja mainonta kannattaa aloittaa!

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    28.7.2023
    Lue lisää
    pienen_ja_aloittavan_yrityksen_markkinointi
  • Mustin ja Mirrin visuaalisesti hieno Tällaisia me olemme -kampanja on kesäkuun Kuukauden kamppis

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Musti ja Mirri viesti lemmikkitutkimuksensa tuloksia upeilla Meeri Koutaniemen kuvilla lemmikeistä ja niiden omistajista.

    Tagit

    Aikakausmedia Digiratkaisut Kuukauden kamppis Uutismedia
    Julkaistu
    30.6.2023
    Lue lisää
  • Vain toimiva mainos saa aikaan tuloksia - Millainen on hyvä bannerimainos?

    Graafisen suunnittelun ammattilaisemme toteuttavat toimivia ja näyttäviä mainosaineistoja, jotka varmasti houkuttelevat klikkaamaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.6.2023
    Lue lisää
    toimiva_mainos
  • Napakat ja toimivat mainostekstit – Vinkit tekstien terävöittämiseen

    Näillä vinkeillä onnistut laatimaan napakoita ja toimivia mainostekstejä.

    Tagit

    Printtiratkaisut Aikakausmedia Kotisivut Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    20.6.2023
    Lue lisää
    mainostekstit
  • Hanskat naulaan ja lappu luukulle? Kolme keinoa ottaa oma asiakasdata tehokäyttöön

    Asiakkuusmarkkinointi on elänyt vahvaa murrosta jo jonkin aikaa. Muutokset henkilötietojen käytön lainsäädännössä sekä kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen ovat pakottaneet markkinoijat miettimään asiakasdatan keruuta ja käyttöä uudella tavalla, kirjoittaa Custobarin Aleksi Montonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    14.6.2023
    Lue lisää
  • Kingis kannustaa suurella sydämellä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Toukokuun Kuukauden kamppis on Kingiksen Ole oma Kingis.

    Tagit

    Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    13.6.2023
    Lue lisää
  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Ad Manager Näkemyksiä Kotisivut Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2023
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Vaikuttavuutta instream-pystyvideolla

    IS.fi:n, HS.fi:n, Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä Sanoman paikallismedioiden toimituksellisten videosisältöjen yhteydessä näkyvä instream-pystyvideo on loistava tapa saada lisäpeittoa ja keskittynyttä katselua esimerkiksi muun videokampanjoinnin tueksi.

    Tagit

    Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    23.5.2023
    Lue lisää
  • Digimainonta tehostaa kaikenkokoisia printtikampanjoita

    Printtimainonta tehostuu, kun kohderyhmä kohtaa mainostajan viestin myös muualla kuin aamiaispöydässä. Lue vinkit lehtimainonnan ja digitaalisen mainonnan yhdistämiseen.

    Tagit

    Digiratkaisut Uutismedia
    Julkaistu
    20.5.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland