Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Voiko nykyasiakkaille mainostaa?

Mainonta mielletään usein uusasiakashankinnan tehokeinoksi, vaikka sitä voitaisiin hyödyntää myös asiakaskokemuksen kehittämisessä tai lisämyynnissä nykyasiakkaille.
voiko_nykyasiakkaille_mainostaa
20.4.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Mainonta kuuluu lähes jokaisen markkinoijan työkalupakkiin. Sen avulla tiedotetaan alennusmyynneistä, kerrotaan uudesta tuotteesta tai kasvatetaan uunituoreen oppaan lataajamääriä. Harva kuitenkaan pitää mainontaa varteenotettavana keinona lähestyä nykyasiakkaita.

Miksi näin?  Seuraavana Sanoman Aluemyyntijohtaja Mikko Lahtinen avaa tähän syitä, pitkällä ja vankalla kokemuksella.

Pelkkä kohdentaminen ei riitä

Yksi syy voi olla kohdentaminen. Tarkka kohdentaminen omaan kontaktilistaan voi olla haastavaa, joten hyviä vaihtoehtoja ovat verkkosivuston evästeiden hyödyntäminen tai Facebookin lookalike-yleisöt. 

Myös sähköpostisuora on hyvä työkalu oman kontaktilistan tavoittamiseen, samoin kuin remarketing esimerkiksi Sanoman verkossa, Facebookissa ja Googlessa.

Kohdentaa voi tietysti myös käyttäytymisen, ostoaikeen tai datan pohjalta: jos potentiaalinen ostaja etsii tontteja Oikotieltä ja rakennusmateriaaleja Huuto.netistä, hän saattaa hyvinkin olla aikeissa rakentaa itselleen talon lähikuukausina.

Tämä tyyppinen tieto ei kuitenkaan auta lisämyynnissä nykyasiakkaille, ja mitä syvemmälle dataan pureudutaan, sitä pienemmäksi kohderyhmä muuttuu. Nykyasiakkaiden tavoittamiseen tarvitaankin muita keinoja.

Lue lisää: Out-of-the-box -kohdentaminen: 4 vinkeää tapaa tavoittaa kohderyhmä

Mainosta fiksusti

Vaikka kohdentaminen ei ole aukoton keino tavoittaa nykyasiakkaita, mainontaa ei kannata sen vuoksi jättää hyödyntämättä. Nykyasiakkaat ovat jo osoittaneet kiinnostuksensa yrityksesi tuotteita tai palveluita kohtaan, joten uuteen ostopäätökseen päädytään verrattain nopeasti.

Otetaan esimerkkinä vaikkapa autokauppa. Jos mainonnalla tavoitellaan ainoastaan uusia asiakkaita, se loppuu kuin seinään kun auto on ostettu. Tai vaihtoehtoisesti auton ostanut asiakas törmää verkossa mainoksiin, joissa häntä houkutellaan uuden auton ostoon – yleensä sen saman merkin ja mallin, jonka hän juuri osti.

Harva uuden auton omistaja on kuitenkaan aikeissa vaihtaa menopeliään välittömästi. Sen sijaan hän voisi olla kiinnostunut huoltopalvelusta, tai renkaiden vaihdosta, jos talvi pääsee jälleen kerran yllättämään takavasemmalta.

Ohjaa asiakasta eteenpäin ostopolulla

Paras keino tavoittaa nykyasiakkaat mainonnalla onkin tunnistaa ostopolun eri vaiheet ja suunnitella mainonta niin, että jokaiseen polun vaiheeseen on juuri siihen kohdennettua mainontaa. Toisin sanoen miettiä mainoksen viesti niin, että se vetoaa ensisijaisesti nykyisiin asiakkaisiin.

Autoliikkeen kohdalla se tarkoittaisi huoltopalvelun tai renkaiden vaihdon mainostamista uuden auton omistajille. Järjestelmäkameran hankkineille mainostettaisiin uusia objektiiveja tai kokoon taitettavia jalustimia. Teatterissa kävijöiltä voitaisiin tiedustella mielipidettä kauden näytöksistä ja samalla mainostaa tulevan kauden teoksista kertovaa uutiskirjettä.

Kun mainonta seuraa loogisesti ostopolun eri vaiheita, tavoittaa se väistämättä myös nykyasiakkaat.

No miten tavoittaa asiakkaat ostopolun eri vaiheissa? Millaisia mainonnan muotoja kannattaa käyttää kasvattamaan tietoisuutta ja tukemaan vertailua, päätöstä sekä uudelleenostoa? 

Lue lisää

Tagit

Näkemyksiä Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Vaikuttavuutta instream-pystyvideolla

    IS.fi:n, HS.fi:n, Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä Sanoman paikallismedioiden toimituksellisten videosisältöjen yhteydessä näkyvä instream-pystyvideo on loistava tapa saada lisäpeittoa ja keskittynyttä katselua esimerkiksi muun videokampanjoinnin tueksi.

    Tagit

    Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    23.5.2023
    Lue lisää
  • Mainonnan ostoalusta Sanoma Ad Manager uudistuu

    Uudistuksen myötä Ad Managerin tuotevalikoima laajenee, kohdentamisessa voi jatkossa hyödyntää myös omaa asiakasdataa ja käyttökokemus sujuvoituu entisestään, kertovat Aapi von Creutlein ja Tuomas Waris.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut
    Julkaistu
    17.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Näkemyksiä mediasta

    Uudessa Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme kurkistamaan mediatoimistojen ammattilaisten työhön. Ensimmäisenä on vuorossa Head of Client Group Leena Wasenius GroupM:stä.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

    Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    18.4.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnin kaksi vähemmän puhuttua P:tä

    Sanoma B2B:n Head of Marketing Leena Koskinen haluaa nostaa valokeilaan vanhojen ja uusien markkinoinnin P:n lisäksi vähemmän fokuksessa olleet menestystekijät, jotka hän on nimennyt markkinoinnin sosiaalisiksi P:ksi.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    17.4.2023
    Lue lisää
    Leena Koskinen artikkelikuva
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Tämä lienee markkinointi-ihmisten mieliä kautta aikain eniten kutkuttanut kysymys, eikä ihme. Tässä artikkelissa kerromme miten perehdyt tarkemmin kohderyhmääsi ja varmistat, että viestisi saavuttaa juuri heidät.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    14.4.2023
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Etäistä ja valtakunnallista – vai läheistä ja paikallista?

    Tarjoamme paikallisia ja alueellisia ratkaisuja ja palvelemme kaiken kokoisia asiakkaita, vakuuttaa Sanoman Pohjois-Suomen aluemyyntijohtaja Janne Puolakka.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    12.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland