Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Näin tavoitat asiakkaasi digimainonnalla ostopolun eri vaiheissa

Miten tavoitat asiakkaasi ostopolun eri vaiheissa? Tässä artikkelissa käymme läpi vaihe vaiheelta, millaista digimainontaa kannattaa tehdä asiakkaan ostopolun kuhunkin vaiheeseen.
1.12.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten tavoitat asiakkaasi ostopolun eri vaiheissa? Millaisia mainonnan muotoja kannattaa käyttää kasvattamaan tietoisuutta ja tukemaan vertailua, päätöstä sekä uudelleenostoa?

Tässä artikkelissa Sanoman Avainasiakkuusjohtaja Heidi Kurppa käy läpi vaihe vaiheelta, millaista digimainontaa sinun kannattaa tehdä asiakkaan ostopolun kuhunkin vaiheeseen.

ASIAKKAAN OSTOPOLKU

Mainostajan yksi tärkeimmistä ja haastavimmista tehtävistä on miettiä, miten asiakkaan saa kiinni asiakassuhteen eri vaiheissa. Asiakkaat tarvitsevat oston tueksi erilaista vakuuttelua ja tietoa riippuen siitä, kuinka tuttu brändi ennestään on, ja missä vaiheessa ostopolkua hän sillä hetkellä talssii. Siksi jokaisen mainostajan tulisi pohtia, miten voi vastata asiakkaan tarpeisiin. Ostopolut voivat olla keskenään hyvinkin erilaisia, mutta yhtäläisyyksiä löytyy jokaisesta.

Tässä vaiheessa mainosmuodolla on väliä: hyvä nyrkkisääntö on, että jos aiot rakentaa tunnettuutta, kannattaa panostaa laajaan näkyvyyteen isoilla pinnoilla. Jos taas ohjaat asiakasta kohti ostoa, klikkihintainen mainonta tuo todennäköisesti tuloksia.

Tietoisuusvaihe: kokeile digikokosivua tai paraatitapettia

Kun haluat herätellä potentiaalisia asiakkaitasi tunnistamaan arjessa esiintyviä ongelmia, ja samalla tuoda brändiäsi heille tutuksi, täytyy sinun panostaa tietoisuusvaiheen mainontaan.

Paras tapa rakentaa tunnettuutta on varmistaa, että brändisi näkyy isoilla pinnoilla riittävän usein mieleenpainuvalla viestillä. Varmista siis että asiakas törmää häntä kiinnostavaan viestiin riittävän usein niin, että viesti jää mieleen.

Asiakkaan huomion voi vangita tehokkaasti esimerkiksi digikokosivun mainoksella tai paraatitapetilla.

Laajasti erilaisia kohderyhmiä tavoitat sijoittamalla mainokset esimerkiksi Ilta-Sanomien, Aamulehden tai vaikkapa Satakunnan Kansan digiin, riippuen siitä missä asiakkaasi sijaitsevat ja kuinka laajalta alueelta haluat heitä tavoittaa.

Varmista, että asiakas näkee viestisi riittävän usein. Muistijälki syntyy useiden kohtaamisten tuloksena ja vaatii aikaa sekä toistoa. Yhden päivän kampanja ei riitä tietoisuuden kasvattamiseen. Esimerkiksi viikon kampanjassa asiakkaan tulee kohdata mainontaa vähintään 10 kertaa, jotta tunnettuus kasvaa.

Jos kuitenkin budjettisyistä päädyt tekemään digiin vain yhden päivän kampanjan, varmista että viesti välittyy asiakkaalle myös muilla, edullisimmilla keinoilla. Esimerkiksi uudelleenmarkkinoinnin avulla tavoitat samoja ihmisiä uudelleen kustannustehokkaasti. 

Harkintavaihe: kokeile natiiviartikkeleita ja niiden rinnalla paraatipaikkoja tai suurtaulua

Kun haluat tarkemmin kertoa asiakkaillesi, mistä tuotteessa tai palvelussa on todella kyse,ja millaisia ongelmia ne ratkaisevat, kannattaa mainonnalla tavoitella harkintavaiheessa olevia asiakkaita. Näin varmistat, että asiakkaat löytävät sinut kilpailevien vaihtoehtojen joukosta ja ottavat yrityksesi mukaan vertailuun.

Erinomainen keino tähän on natiivimainonta, joka tarjoaa reilusti tilaa viestisi kertomiseen ja auttaa herättämään asiakkaassa tunteita ja ahaa-elämyksiä.

Harkintavaiheessa on erityisen tärkeää pysyä asiakkaan mielessä. Natiivimainonnan rinnalle voi tuoda toistoa isompien mainosmuotojen avulla esimerkiksi paraatipaikalla, suurtaulussa tai klikkihinnoitellulla mainonnalla.

Päätöksentekovaihe: kokeile klikkihinnoiteltua mainontaa ja uudelleenmarkkinointia

Päätöksentekovaiheessa tavoitteenasi on varmistaa, että asiakas päätyy valitsemaan juuri sinun tuotteesi tai palvelusi kilpailijoiden sijaan. 

Tässä vaiheessa viestin tulee olla hyvin taktinen, ja ohjata kohti suoraa toimintoa, kuten ostoa tai verkkosivuille klikkausta. Taktisessa tuotemainonnassa tuotteen kuva ja hinta ovat tärkeässä roolissa.

Erilaisilla klikkihinnoitelluilla mainonnan muodoilla (esim. Sanoma RON CPC) saat tehokkaasti ohjattua asiakkaita verkkosivuillesi.

Klikkihinnoiteltua mainontaa kannattaa näyttää jo samaan aikaan harkintavaiheen natiivimainonnan kanssa. Artikkelin lukenut asiakas tunnistaa tuotteesi ja palvelusi, ja on valmiimpi klikkaamaan verkkosivuillesi.

Päätöksentekovaiheen yhteydessä kannattaa harkita myös uudelleenmarkinnointia eli remaa. Jos mielessäsi on selkeä viesti, jonka haluat välittää asiakkaille jotka ovat jo kertaalleen vierailleet sivuillasi, reman avulla saat välitettyä viestin kätevästi juuri heille. Voit esimerkiksi muistuttaa asiakasta tuotteista, joita hän on jo verkkokaupassa selannut.

Nykyasiakkaan ilahduttaminen ja lisämyynti: kokeile uudelleenmarkkinointia ja somemarkkinointia

Asiakkaan ostopolusta ei pidä unohtaa lisämyyntiä ja nykyasiakkaiden ilahduttamista. Kun kerran asiakkaan hankintaan on käytetty jo paljon resursseja, on fiksua varmistaa, että he ostavat sinulta jatkossakin.

Tässä vaiheessa sinulla onkin todennäköisesti jo jokin jälki asiakkaasta, joko verkkokaupassasi tai sähköpostissa. Siksi uudelleenmarkkinointi sekä digimainonnan kanavissa, että sähköpostitse toimiii tässä vaiheessa erityisen hyvin. Esimerkiksi erilaiset sähköpostisuorat oston jälkeen ovat monissa tilanteissa tehokkaita.

Toinen hyvä vaihtoehto on somemarkkinointi, sillä nykyiset asiakkaasi saattavat jo seurata yrityksesi somekanavia. Ja jos eivät, somemainonta auttaa sinua tavoittamaan heidät.

On tärkeää seurata tarkalla korvalla, miten asiakkaat suhtautuvat viesteihin ja miten ne heihin vaikuttavat. Jos mainosviesteillä on karkottava vaikutus, stoppaa kampanja siihen ja pohdi, mitä pitää muuttaa ja miksi.

Varmista myös, että mainonnan viestit osuvat oikeaan kohtaan ostosykliä. Juuri sähkösopimuksen tehnyt asiakas tuskin on kovin avoin uuden sähkömuodon esittelylle, mutta juuri verkkokaupasta ostanut saattaa tehdäkin lisäostoksen, mikäli mainos kertoo, että sen saa heti tilatessa mukaan vielä samaan kuljetukseen.

Muista nämä, kun rakennat ostopolkua mukailevaa digimainontaa

  • Asiakkaasi ovat eri vaiheissa polkua, ja harva heistä kulkee sitä suoraviivaisesti. Todennäköisesti asiakkaat poukkoilevat vaiheesta toiseen, altistuvat mainonnalle ja sen jälkeen etenevät omaa tahtiaan vaiheesta toiseen ja edestakaisin. Siksi mainontaa kannattaa kohdentaa ostopolun jokaiseen vaiheeseen samanaikaisesti.
  • Päätä heti alussa tavoitteesi, budjettisi ja kohderyhmäsi. Nämä vaikuttavat siihen, millaisia keinoja sinulla on käytettävissäsi. Mieti esimerkiksi sitä, haluatko ja voitko rakentaa kampanjoita valtakunnallisella tasolla, vai kannattaako sinun kohdentaa viestisi tietyille alueille. 
  • Monimediallinen mainonta on huomattavasti tehokkaampaa kuin yhdessä mediassa näkyminen. Mainonta on tutkitusti tehokkaampaa, kun asiakas kohtaa sen useassa eri mediassa pitkin päivää. Kokeile siis rohkeasti monimediallista kampanjaa asiakkaasi tavoittamiseen.
  • Varmista että asiakkaan polku on jouheva. Varmista kampanjaa suunnitellessasi, että asiakas päätyy mainoksesta johdonmukaiseen paikkaan, jossa sama viesti jatkuu. Muista tsekata, että verkkosivusi toimivat ongelmitta ja nopeasti niin, että ostopolku ei katkea takkuavaan sivulataukseen.
  • Selvitä missä medioissa tavoitat kohderyhmäsi parhaiten. Tähän saat parhaat vastaukset mediatilan myyjältä.
  • Muista brändin merkitys. Jos brändisi on hieman tuntemattomampi, asiakas tarvitsee täysin erilaista vakuuttelua kuin silloin, jos brändisi on jo entuudestaan tunnettu. Tutusta brändistä voi tehdä taktista ja suoraviivaista mainontaa, mutta tuntemattomampi vaatii pohjalle enemmän työtä.
  • Pienelläkin budjetilla on mahdollista tehdä monenlaista mainontaa. Esimerkiksi valtakunnallisen kohdentamisen sijaan voit valita tietyt alueet joilla näyt ja näin hilata kustannuksia huomattavasti alemmas.
  • Älä unohda Googlea. Usein jossain vaiheessa ostopolkua asiakas googlettaa kaipaamiaan ratkaisuja. Varmista siis hakusanamainonnan avulla, että sinun yrityksesi tulee näillä hakusanoilla hakutulosten kärkeen.

Etkö vielä tiedä missä kohtaa ostopolkua asiakkaasi kulkevat? Ei hätää, apu löytyy läheltä! Voimme auttaa sinua ostopolun hahmottamisessa ja tehokkaiden medioiden valitsemisessa. Kysy lisää!

Ota yhteyttä

Tagit

Näkemyksiä Digiratkaisut Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland