Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta
Auton hankkimissuunnitelmat ovat nyt ajankohtaisia edellistä vuotta harvemmille. Tuleva auto on luultavimmin käytetty, miltei 60 % vastaajista kallistuu käytetyn auton suuntaan, mutta noin viidesosa vielä pohtii käytetyn ja uuden välillä.
Auton ostoprosessi on toisinaan pitkä ja monimutkainen. Itselle sopivan auton löytäminen voi olla hankalaa, ja tiedon puute sekä lukuisat vaihtoehdot voivat uuvuttaa kuluttajan.
Ostoon voi myös liittyä epävarmuutta auton kunnosta, kustannuksista tai myyjän luotettavuudesta. Päätöksen tueksi haetaan erityisesti tietoa auton ominaisuuksista, mutta myös automerkkejä ja ostopaikkoja vertaillaan aktiivisesti.
Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa auton hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta. Lisäksi auton tekniset ominaisuudet ja yleinen tieto automerkeistä- ja malleista kiinnostavat.
Yksityisleasingin kautta uuden auton hankkiminen on aiempaa kiinnostavampi vaihtoehto. Käyttövoimana bensiini jatkaa ykkösvalintana, mutta kuitenkin jo kolmasosa kuluttajista harkitsee seuraavaksi autokseen hybridiä tai sähköautoa.
Luotettavuus, edulliset käyttökustannukset ja turvallisuus koetaan tärkeimmiksi
Luotettavuus, edulliset käyttökustannukset ja turvallisuus koetaan tärkeimmiksi asioiksi seuraavaa autoa hankkiessa. Ympäristöystävällisyyden merkitys jatkaa laskusuuntaista trendiään, kun taas hyvät tarjoukset koetaan entistä tärkeämmäksi.
Kuluttajat kokevat saavansa automainonnasta erityisesti tietoa uusista malleista ja auton ominaisuuksista. Televisio ja verkkomainonta jatkavat mieluisimpina automainonnan kanavina. Kanavien mieluisuudessa on isoja ikäryhmäeroja.
Automainontaa koskevat toiveet liittyvät vahvasti kuluttajan omiin tarpeisiin. Osa kaipaa erityisesti asiapitoista ja selkeää mainontaa. Toisaalta tarvetta on myös erottuvalle ja hauskalle automainonnalle.
Online-kysely Sanoman Suomitutka-paneelissa. Aineisto kerättiin 9.4.− 22.4.2025. Kohderyhmänä olivat18–69-vuotiaat suomalaiset kuluttajat väestöä edustavasti. Lopulliseen tutkimukseen valikoituivat vain ne vastaajat, jotka aikovat hankkia tai vaihtaa auton lähitulevaisuudessa (N=683).
Haluatko kuulla lisää auton ostoprosessitutkimuksesta tai autoalan toimialatrackingistä? Kysy lisää Sanoman yhteyshenkilöltäsi tai ota yhteyttä.
Tutustu myös: