Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Sanoma tutki: B2B-päättäjät hakevat yhä enemmän tietoa päätöstensä tueksi

Sanoman tekemästä tutkimuksesta selviää, millaisin kriteerein B2B-päättäjät tekevät tuote- ja palveluhankintojen päätöksiä. Tutkimuksessa selvitettiin myös ostopolun muita vaiheita tiedonhausta harkintalistan kokoon ja markkinointiviestinnän merkitykseen.
16.12.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Tiedonhaun rooli B2B-päättäjien tekemien tuote- ja palveluhankintojen taustalla on kasvanut entisestään. Odotukset yritysten verkkosivuja kohtaan ovat isot ja myös hakukoneen rooli korostuu. 

Päättäjien mediankäyttöön vaikuttaa esimerkiksi yrityskoko. Lähtökohtaisesti isompien yritysten päättäjät ovat mediankäyttäjiä monipuolisempia. Mediaryhmistä käytetyimpiä ovat sosiaalinen media, video- ja netti-tv-palvelut sekä digitaalinen uutismedia. Suuret, tavoittavat mediat tavoittavat hyvin myös päättäjät. 

B2B-päättäjät tunnustavat aiempaa paremmin markkinoinnin vaikutuksen ostoprosessiinsa. Mitä pienempi yritys on kyseessä, sitä kuluttajamaisemmin yrityspäättäjä tekee päätöksensä. 

”Haasteena markkinoijille on, miten erottua viestitulvan keskeltä ja saada oma viesti läpi. Tutkimuksessa pureudutaan myös siihen, millainen mainonta puhuttelee yritysten hankintapäätöksiä tekeviä eniten ja missä kanavissa viestejä otetaan mieluiten vastaan”, kertoo Insight & Research specialist Sari Kärki Sanomalta. 

Haluatko kuulla lisää B2B-päättäjien ostopolusta? Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai ota yhteyttä Sari Kärkeen, sari.karki@sanoma.com.

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight Kohderyhmänä B2B Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Asiakaskokemus muodostuu pienistä asioista

    Asiakaskokemus rakentuu yhteisessä arjessa asiakkaiden kanssa. Tasaisin väliajoin kannattaa tarkistaa, mitä asiakasdata kertoo etenkin yrityksen kannattavimmista asiakkaista sekä muista erilaisista asiakasryhmistä.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight
    Julkaistu
    7.11.2025
    Lue lisää
    asiakaskokemus
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Toimialat
    Julkaistu
    24.4.2025
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Inspiroivat B2B-brändit innostavat ja viihdyttävät

    Päättäjäprofiilin muutoksen pitäisi vaikuttaa kaikkeen B2B-markkinoinnissa, kirjoittaa Tiina Kosonen.

    Tagit

    Kohderyhmänä B2B Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    31.3.2025
    Lue lisää
  • Markkinoija, muista boomerit!

    Vanhemmilla ikäluokilla on paljon ostovoimaa.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    24.3.2025
    Lue lisää
  • Miten Sanoma Ad Manageria voi hyödyntää B2B-markkinoinnissa?

    Kasvata tunnettuutta, varmista jatkuva näkyvyys ja kohdenna. Kuluttajamarkkinoinnin keinot toimivat myös B2B-markkinoinnissa.

    Tagit

    Ad Manager Kohderyhmänä B2B Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    18.3.2025
    Lue lisää
  • Näin puhuttelet Z-sukupolvea

    Väestöön verrattuna Z-sukupolven mediakäytössä korostuvat vahvimmin video, audio sekä suoratoistopalvelut. Myös some tavoittaa kohderyhmän keskivertoa paremmin.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    26.2.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland