Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Asiakaskokemus muodostuu pienistä asioista

Asiakaskokemus rakentuu yhteisessä arjessa asiakkaiden kanssa. Tasaisin väliajoin kannattaa tarkistaa, mitä asiakasdata kertoo etenkin yrityksen kannattavimmista asiakkaista sekä muista erilaisista asiakasryhmistä.
asiakaskokemus
7.11.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Tiivistelmä:

  • Asiakaskokemus syntyy kohtaamisista ja yksityiskohdista
    Jokainen yrityksen ja asiakkaan välinen hetki vaikuttaa kokemukseen ja mielikuvaan. Pienilläkin asioilla on suuri merkitys.
  • Asiakasymmärrys on kehittämisen perusta
    Hyvä asiakaskokemus alkaa asiakkaiden tarpeiden ja odotusten ymmärtämisestä. Tätä tuetaan asiakasdatan, kyselyiden ja keskustelujen avulla sekä mittareilla kuten NPS.
  • Tunne ja johdonmukaisuus ratkaisevat
    Asiakaskokemus on ennen kaikkea tunnetta. Yrityksen markkinointi, viestintä ja palvelut tulee rakentaa niin, että ne herättävät haluttuja tunteita (esim. luottamus, ilo) ja ovat linjassa keskenään.
  • Markkinoinnin ja organisaation rooli
    Markkinointi ei ole vain mainontaa, vaan vuoropuhelun rakentamista ja asiakaslähtöisyyden tukemista. Asiakaskokemuksen johtaminen vaatii kokonaiskuvan hallintaa ja sen viestimistä koko organisaatiolle.


Asiakaskokemus tarkoittaa kokemusta, joka syntyy kaikista yrityksen ja asiakkaan yhteisistä kohtaamisista, niissä heränneistä tunteista ja mielikuvista. 

Hyvä asiakaskokemus syntyy kun, asiakkaan hankkima tuote tai palvelu, sen ympärille tuotettu viestintä ja palvelukokonaisuus jälkihoitoineen ovat linjassa keskenään ja tukevat toisiaan.

Asiakaskokemukseen vaikuttavat pienetkin teot: mitä laskussa lukee, ja milloin se saapuu. Miten yrityksen kotisivut toimivat, mistä yhteystiedot löytyvät tai miten puhelimeen vastataan. Ja tietysti siitä, miten itse osto- ta palvelutapahtuma onnistuu. Toimiiko ostoprosessi jouhevasti, jäikö palvelusta hyvä mieli? 

Joka ikinen kohtaaminen yrityksen kanssa joko vahvistaa tai heikentää asiakaskokemusta ja yrityksestä syntyvää mielikuvaa. Siksi asiakaskokemuksen muodostumiseen ja sen ohjaamiseen kannattaa vaikuttaa aktiivisesti. 

Lue artikkeli: Kuka teillä vie parempaa asiakaskokemusta käytäntöön? – Dagmarin Business Director Emma Lehtovaara kertoo, miten asiakaskokemuksen parantaminen viedään sanoista tekoihin.

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt tai sanonut. Mutta he eivät koskaan unohda, mitä olet saanut heidät tuntemaan. - Maya Angelou

Asiakaskokemuksen kehittäminen alkaa asiakkaan ymmärtämisestä

Asiakaskokemuksen tärkein rakennusaine ja perusta on asiakasymmärrys. Se rakentuu yhteisessä arjessa asiakkaiden kanssa, mutta kannattaa lisäksi säännöllisin väliajoin tarkistaa, mitä asiakasdata kertoo etenkin yrityksen kannattavimmista asiakkaista.

Asiakasdatan lisäksi erilaiset kyselyt ja etenkin pitemmät keskustelut auttavat ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja syitä valita erilaisia yrityksiä niitä täyttämään. Jos haluat kehittää asiakaskokemusta, pysy aina kuuloetäisyyden päässä asiakkaista – niin tyytyväisistä kuin tyytymättömistäkin. 

Myös asiakaskokemuksen mittaaminen on hyvä startti kehitystyötä varten. Siihen on olemassa monia erilaisia työkaluja, joista tunnetuin lienee suositteluhalukkuus NPS- eli Net Promoter Score -kysely. 

Lue myös artikkeli: Neljä vinkkiä asiakasymmärryksen kasvattamiseen

Asiakaskokemus on tunnetta

Asiakaspolun alkuvaiheessa asiakkaalle syntyy käsitys ja mielikuva yrityksestä. Mainoksesta, ensimmäisestä puhelinsoitosta tai käynnistä joko verkkosivuilla tai toimitiloissa voi useinkin aistia yrityksen kulttuuria ja ilmapiiriä. 

Yrityksen mainonta ja markkinointi rakentavat asiakaskokemukseen liittyvää mielikuvaa ja tunnetta, joten kannattaa miettiä tarkkaan, millaisen vireen markkinointi asiakaskokemukseen luo. 

Sanavalinnoilla, huumorilla ja jopa mediavalinnoilla on merkitystä asiakaskokemukseen, etenkin silloin, kun asiakas ei ole yrityksen kanssa ennestään tuttu. 

Hyvä työkalu asiakaskokemuksen johtamiseen ja kehittämiseen onkin miettiä, millaisen tunteen (esimerkiksi ilon, luottamuksen tai helpotuksen) haluaa ensisijaisesti asiakkaassa herättää ja peilata sitä kaikkiin toimenpiteisiin ja kohtaamispisteisiin.

Asiakaskokemus syntyy kohtaamisissa

Asiakaskokemukseen vaikuttavat kaikki kohtaamiset kuten nämä tilanteet:

  • Asiakas kohtaa yrityksen viestintää eri kanavissa
  • Myyjä ottaa asiakaskontaktin
  • Asiakas ottaa yhteyttä yritykseen, lomakkeen, chatin tai puhelun muodossa
  • Asiakas tekee tilauksen, peruu tilauksensa tai reklamoi
  • Asiakas saa yritykseltä erilaisia viestejä:
    • tarjouksen, tilausvahvistuksen
    • toimintaohjeita
    • suunnitteluun / tuotantoon liittyviä viestejä
    • raportin, laskun
    • uutiskirjeen, tiedotteita tai markkinointipostia
  • Asiakas tulee myymälään tai tapaamiseen yrityksen tiloihin

Jokainen tapaaminen, tapahtui se sitten digitaalisessa ympäristössä, puhelimessa tai kasvokkain, on osa asiakaskokemuksen muodostumista.  

Digitaalinen asiakaskokemus

Digitaalinen asiakaskokemus tarkoittaa asiakkaalle päällimmäiseksi jäävää tunnetta silloin, kun hän kohtaa yrityksen digitaalisissa kanavissa: sivustolla, verkkokaupassa tai esimerkiksi chat-asiakaspalvelussa. 

Siksi asiakkaan ja loppukäyttäjän tulee olla tärkeimpiä päähenkilöitä silloin, kun yrityksen verkkosivuja ja muita digitaalisia palveluja suunnitellaan. Verkkosivuston ja -palveluiden äänensävyn, käytettävyyden ja saavutettavuuden tulee olla sama kuin yrityksen muun viestinnän ja asiakaspalvelun, jotta asiakaskokemus pysyy johdonmukaisena.

Esimerkiksi laivayhtiöiden varaus- ja verkkopalveluiden suunnittelu ja toteutus on tehty yksi yhteinen päämäärä mielessä: luoda ainutlaatuinen ja sujuva asiakaskokemus jokaiselle palvelun käyttäjälle. 

Palvelut kytkevät yhteen esimerkiksi ennakkovaraukset ja -tilaukset, noudot ja mobiililippujen käyttämisen portilla. Asiakkaan ei tarvitse muistaa ja arvata mitä seuraavaksi tapahtuu, vaan häntä ohjataan sekä digitaalisesti että fyysisesti koko ajan eteenpäin.

Ei olekaan sattumaa, että näiden palveluiden kokonaiskokemus tuntuu hyvältä. Asiakkaan avustaminen ja ohjaaminen on ohjannut palveluiden rakennusta suunnittelupöydältä lähtien. Kokonaisuutta on pohjustettu tutkimusten ja asiakaskyselyiden avulla. Palvelumuotoilulähtöinen tulokulma on jatkuvasti vahvasti läsnä.

Markkinoinnin rooli asiakaskokemuksen kehittämisessä

Markkinointi on yhä enemmän yrityksen ja asiakkaan välisen keskustelun avaamista, rakentamista ja ylläpitämistä. Yksi markkinoinnin tärkeimmistä tehtävistä on tukea asiakaslähtöistä vuoropuhelua ja hyvän asiakaskokemuksen syntymistä. Asiakkaan näkökulma tulee huomioida paitsi markkinoinnissa myös markkinointiviestinnässä ja mainonnassa. 

Jotta markkinoinnin tekemiset ja toimenpiteet rakentavat asiakaskokemusta oikeaan suuntaan, on markkinoijan oltava perillä asiakkaan arjesta, mediapäivästä ja tilanteista, joissa yritys ja asiakas kohtaavat.  Markkinointitiimissä täytyy tietää ja ymmärtää, mitkä mediat ovat osa asiakkaan arkipäivää. Kuuntelevatko asiakkaasi podcasteja, lukevatko he uutisensa lehdestä ja tavoitatko heidät somen parista?

Mediakatsaus kertoo kuinka suomalaiset kuluttavat eri medioita ja missä kanavissa vietetään eniten aikaa? 

Avaa Mediakatsaus

Suunnittele markkinointisi asiakaslähtöisesti,  mieti mikä on asiakkaillesi tärkeää ja ajankohtaista yrityksen tarjoamiin tuotteisiin tai palveluihin nähden. Markkinoinnin vuosikellopohja on oiva työkalu markkinoinnin suunnitteluun. Näet yhdessä näkymässä tärkeimmät sesongit ja toimenpiteet.

Kannattaa myös muistaa, että data on mainio työkalu asiakaskokemuksen kehittämiseen. Paras tulos syntyy silloin, kun yrityksen omaa asiakasdataa yhdistetään medioiden käyttödataan ja asiakkaita koskeviin laadullisiin tutkimuksiin. 

Lue lisää oman datan hyödyntämisestä mainonnan kohderyhmänä:

Data ja kohdentaminen

Asiakaskokemuksen johtaminen vaatii kokonaiskuvan näkemistä ja johdonmukaisuutta

Asiakaskokemus ja yrityksen mielikuva syntyvät markkinoinnista ja mainonnasta, ostokokemuksesta, asiakasviestinnästä ja asiakkuuden hoidosta. Koska kyseessä on valtava määrä erilaisia pieniä hetkiä ja kohtaamisia, on asiakaskokemuksen johtamisessa osattava nähdä metsä puilta.

Asiakaskokemuksen johtaminen edellyttää myös näkemystä siitä, mitä yritys haluaa olla ja minkälaisia mielikuvia se välittää. Ison kuvan katsominen on ainoa tapa huolehtia siitä, että asiakaskokemus rakentuu samanlaisena aina mainonnasta verkkosivuille, yhteydenottoon ja asiakasviestintään asti. 

Asiakaskokemuksen johtaminen edellyttää siis kokonaisuuden näkemistä ja ohjaamista, ja myös sen viestimistä kaikkialle organisaatioon niin, että jokainen sen jäsen ymmärtää olevansa rakentamassa samaa kokemusta. 

Asiakas + sinä = Asiakaskokemus

Kun tavoitemielikuva on ymmärretty oikein yrityksen kaikissa toiminnoissa, voivat työntekijät tontistaan riippumatta vaikuttaa siihen, että asiakkaan kokemus on sitä mitä pitääkin. Vahvat mielikuvat syntyvät silloin, kun kaikki tietävät, mihin tähdätään ja toimivat sitä kohti. Myös mainontaan liittyvien päätösten tekeminen on tätä kautta helpompaa.

Asiakaskokemus on siis tunnetta, sillä, kuinka asiakasta kohdellaan, on suuri merkitys yrityksen menestykseen ja maineeseen. Asiakastyytyväisyys syntyy yksinkertaisista pienistä asioista. Yksityiskohdillakin voi olla valtava merkitys. 

Lisäarvoa luot rakentamalla erityisiä hetkiä, jotka jäävät asiakkaan mieleen. Erityiset huomionosoitukset sopivissa kohdissa, iloinen tervehdys kassalla tai vaikkapa käsin kirjoitettu kiitos kortissa. Osoita oma osaamisesi ja välittämisesi. Muista iloita yhdessä asiakkaasi kanssa!

Asiakaskokemuksen rakentaminen alkaa asiakkaan ymmärtämisestä. Lue lisää miten kasvatat asiakasymmärrystä datan ja tutkimustiedon avulla.

Täältä artikkeliin

Haluatko lisää tämän kaltaista sisältöä?

Tilaa Sanomista sinulle -uutiskirje.

Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Lue tietosuojakuvaus.

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Toimialat
    Julkaistu
    24.4.2025
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Markkinoija, muista boomerit!

    Vanhemmilla ikäluokilla on paljon ostovoimaa.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    24.3.2025
    Lue lisää
  • Näin puhuttelet Z-sukupolvea

    Väestöön verrattuna Z-sukupolven mediakäytössä korostuvat vahvimmin video, audio sekä suoratoistopalvelut. Myös some tavoittaa kohderyhmän keskivertoa paremmin.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    26.2.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen kuluttaja on harkitseva ja varovainen

    Head of Insight and Marketing Solutions Tiina Virtanen avasi Sanoman Trendit 2025 -webinaarin puheenvuorossaan tuoreita tutkimustuloksia suomalaisten kulutuskäyttäytymisen muutoksista.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    27.1.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: B2B-päättäjät hakevat yhä enemmän tietoa päätöstensä tueksi

    Sanoman tekemästä tutkimuksesta selviää, millaisin kriteerein B2B-päättäjät tekevät tuote- ja palveluhankintojen päätöksiä. Tutkimuksessa selvitettiin myös ostopolun muita vaiheita tiedonhausta harkintalistan kokoon ja markkinointiviestinnän merkitykseen.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Kohderyhmänä B2B Tutkittua
    Julkaistu
    16.12.2024
    Lue lisää
  • Neljä vinkkiä asiakasymmärryksen kasvattamiseen

    Markkinointistrategi Tiina Kosonen ja insight-tiimin vetäjä Jaana Jamalainen antavat parhaat vinkkinsä siihen, miten kasvatat ymmärrystä asiakkaittesi arvoista, kiinnostuksen kohteista ja ostomotiiveista.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    12.9.2024
    Lue lisää
  • Kulutuspulssi: Vain kolme prosenttia suomalaisista ei osta verkosta lainkaan

    Sanoman Kulutuspulssi-tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisesta on yhä harkitsevaisia ja varovaisia kulutuspäätöksissään.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    23.8.2024
    Lue lisää
  • Radio on todellinen kesämedia!

    Kesä 2024 kuulostaa hyvältä – radion kautta tavoitat myös lomailevat suomalaiset.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    17.4.2024
    Lue lisää
  • Miten markkinoida Z-sukupolvelle?

    Z-sukupolven suhtautuminen arvoihin, vastuullisuuteen ja työelämään erottaa heidät aiemmista sukupolvista.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2024
    Lue lisää
  • Miten markkinoida yli 60-vuotiaille?

    Boomerit ovat ostovoimainen kohderyhmä, josta markkinoijien kannattaa kiinnostua.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    25.3.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland