Kulutuspulssi: Vain kolme prosenttia suomalaisista ei osta verkosta lainkaan
Harkinta ja varovaisuus suomalaisten ostokäyttäytymisessä on jälleen ollut kasvussa. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että jossain hankinnoissa pihistetään enemmän, jotta olisi mahdollisuus panostaa toisaalla. Hinta on vahvasti edelleen lähes kaikilla vaikuttavin tekijä ostopäätöksessä. Myös isompien hankintojen lykkääminen epävarman taloustilanteen takia on hieman kasvanut tammikuusta 2024, ja palvelujen kilpailuttaminen on myös lisääntynyt.
Lähes puolella suomalaisista suhde vastuullisiin ostopäätöksiin on säilynyt ennallaan. Huomion kiinnittäminen vastuullisiin ostopäätöksiin on kokonaisuudessaan hieman vähentynyt. Vastuullisuus näkyy entistä vahvemmin siinä, että suositaan kotimaisia tuotteita ja tuottajia ja ostetaan palveluita ja tuotteita pienyrittäjiltä.
15 % vastaajista ostaa ja hakee tietoa pääasiassa verkosta. Tämä korostuu erityisesti 30–44-vuotiaiden kohderyhmässä, johon kuuluvista verkkoa käyttää pääasiallisena osto- ja tiedonhakukanavana 22 %. Kivijalkakaupat ovat edelleen tärkeitä, mutta verkkoa hyödynnetään rinnalla. Vain 3 % vastaajista ei osta verkosta lainkaan. Eniten verkosta ostetaan puhelin- ja internetliittymiä, vaatteita, kodin elektroniikkaa ja viihdelaitteita.
Haluatko kuulla lisää Kulutuspulssi-tutkimuksen tuloksista? Kysy Sanoman yhteyshenkilöltäsi tai ota yhteyttä.
Kulutuspulssi on online-kysely Sanoman Suomitutka-paneelissa väestöä edustavasti (N=588). Tieto on kerätty 6.6.−12.6.2024.
Aiemmin aiheesta: