Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Hinta määrää kuluttajan arjessa ja vastuullisuuden vaade siirtyy yhä enemmän yritysten harteille − yrityksiltä odotetaan suunnannäyttäjän roolia

Yrityksiltä kaivataan aitojen tekojen lisäksi selkeämpää ja kokonaisvaltaisempaa vastuullisuusviestintää, selviää Sanoman päivitetystä Vastuullisuuskartta-tutkimuksesta.
21.12.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Hinnalla on edelleen suuri vaikutus kuluttajien arjen valintoihin. Sanoman Kulutuspulssi-kyselytutkimuksen mukaan jopa 81 % vastaajista kertoo hinnan vaikuttavan tällä hetkellä kulutuspäätöksiin eniten.

”Kuluttajat kyllä kiinnittävät vastuullisuuteen huomiota ja haluavat kuluttaa vastuullisesti, mutta hinta painaa tällä hetkellä vaakakupissa enemmän. Omassa toiminnassa keskitytään esimerkiksi kierrättämiseen ja energian säästöön, eli niihin asioihin, joihin pystyy helposti itse vaikuttamaan", kertoo insight strategi Satu Kaitaranta Sanomalta. 

Suurin osa kuluttajista pitää vastuullisuutta tärkeänä osana yritysten toimintaa.

"Kuluttajat haluavat yritysten ottavan enemmän vastuuta niin, että vastuullisuus näkyisi jo lähtökohtaisesti yrityksen DNA:ssa. Näin kuluttajat voisivat ostaa vastuullisia tuotteita miettimättä, onko heillä siihen varaa.”

Yritysten toivotaan toimivan tiennäyttäjinä

Merkittävin kulutuspäätöksiä hankaloittava tekijä on tällä hetkellä vastuullisten tuotteiden usein korkeampi hinta, mutta myös tuotteiden ja palveluiden vastuullisuuden arvioiminen ja vaihtoehtojen vertailu koetaan vaikeaksi. Kuluttajat kaipaavat ennen kaikkea avointa ja läpinäkyvää viestintää laajasti koko vastuullisuuden kentästä: yritysten koko tuotantoketjusta, raaka-aineiden alkuperästä, työntekijöiden oloista sekä toiminnan vaikutuksista ympäristöön.

Yritysten vastuullisuusviestintää kohtaan nousee aiempaa synkempiä tunteita, kuten epäluottamusta, turhautumista ja jopa tunnetta piittaamattomuudesta. Kuluttajat kokevat, että viestittyjen asioiden taustalla ei välttämättä ole oikeita, aidosti vaikuttavia tekoja.

”Vaikka tällä hetkellä koetaankin vahvaa epäluottamuksen tunnetta, samalla ollaan myös hyvin toiveikkaita siitä, että jotain muutosta olisi yritysten suunnalta tapahtumassa. Kuluttajat toivovat yrityksiltä erityisesti avoimuutta ja haluavat, että vastuullisuusteoista kommunikoidaan matkan varrella. He haluavat yritysten toimivan tiennäyttäjinä kohti parempaa maailmaa ja ymmärtävät kyllä, että tavoitteisiin pääsy vie aikaa. Tärkeintä on olla rehellinen ja avoin, jotta epäluottamuksen tunteita ei pääsisi syntymään”, Kaitaranta kertoo.

Irrallisista kampanjoista luontevaksi osaksi kaikkea viestintää

Yritysten tulisi miettiä, miten vastuullisuudesta viestitään niin, että se on saumaton osa yrityksen tarinaa.

”Päälleliimattuun vaikutelmaan johtaa osittain se, että vastuullisuus on saattanut olla vain yksi kampanja muiden joukossa: välillä markkinoidaan tuotteita tai palveluita ja välillä taas vastuullista brändiä. Näin vastuullisuus ei sulaudu osaksi koko yrityksen toimintaa ja tarinaa”, Kaitaranta sanoo. 

”Vaikka yrityksesi olisikin tehnyt vastuullisuustyötä jo vuosia, on vastuullisuuskenttä juuri nyt murroksen edessä. Etenkin nuoret aikuiset valitsevat käyttämänsä brändit aiempaa arvopohjaisemmin, ja monissa uudemmissa yrityksissä vastuullisuus alkaa olla jo pääsyy koko yrityksen perustamiselle. Ymmärrettävästi on vaikeampaa etsiä lähtökohtaisesti kestämättömälle pohjalle perustetun yrityksen tarinasta vastuullisuuskulma, jonka kuluttajat ostaisivat. Silloin voi olla tarpeen tehdä tarkastelua koko yrityksen perusteita myöten. Mieti, mitkä asiat ovat kohderyhmille tärkeitä ja merkityksellisiä, ja mitä voisi tehdä tämän merkityksellisyyden tuomisen esiin paremmin ja vastuullisemmin”, Kaitaranta vinkkaa. 

Uskottava vastuullisuusviestintä kumpuaa myös yrityksen kulttuurista ja henkilöstön yhteisistä ponnistuksista vastuullisuuden puolesta. Yritys voi auttaa ja kannustaa kuluttajia tekemään hyviä valintoja. Positiivinen ja innostava äänensävy on tehokkaampi kuin syyllistävä tai pelotteleva.

”Irrallisten kampanjoiden sijaan vastuullisuus kannattaa siis tuoda luontevaksi osaksi kaikkea viestintää ”, Satu Kaitaranta summaa.

Sanoman Vastuullisuuskarttaa päivitetään vuosittain tuoreella datalla. Haluatko kuulla lisää Sanoman Vastuullisuuskartasta? Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla.

Tutustu vastuullisuussuosituksiin markkinoijille ja nostoihin Vastuullisuuskartasta: 

Vastuullisuus markkinoinnissa

Sanomista vastuullisuudesta -podcast tarjoaa vinkkejä vastuullisuuden viidakkoon. Kuuntele Suplassa: 

Sanomista vastuullisuudesta -podcast

Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu nopeammin kuin koskaan. Tavoittaako viestisi oikeat kohderyhmät? Miten ne vaikuttavat yrityksesi brändimielikuvaan? Mikä on brändisi positio markkinoilla suhteessa kilpailijoihin?

Tutustu asiakasymmärrys- ja insight-palveluihin

Tagit

Näkemyksiä Tutkittua Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland