Mitä lompakkojen sykemittari näyttää?
Suomalaisten kuluttajakäyttäytymisen muutoksia tutkitaan noin kaksi kertaa vuodessa Sanoman omassa kuluttajapaneelissa. Tuoreimman Kulutuspulssitutkimuksen mukaan hinta vaikuttaa lähes kaikilla vastaajilla ostopäätökseen eniten. Seuraavaksi eniten vaikutusta on varastosaatavuudella ja helpolla ostoprosessilla myymälässä.
”Me suomalaiset olemme harkitsevia, varovaisia ja säästäväisiä, mikä näkyy myös ostokäyttäytymisessä. Erityisesti viime vuoden puolella harkinta ja varovaisuus korostuivat edelleen, mutta silloin näkyi jo merkkejä näiden tekijöiden merkityksen vähenemisestä. Tähän vaikuttanee osittain se, että suomalaisten ostovoima vahvistuu – palkkojen ja eläkkeiden korotukset, inflaation hiipuminen ja talouksien korkotulot ovat kasvaneet nopeammin kuin menot”, Jaana Jamalainen kertoi Trendit 2024: Suomalainen kuluttaja -webinaarissa.
”Oman kulutuskäyttäytymisen pohdinta on laskenut viimeisen puolen vuoden aikana. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että uusien tuotteiden ja palveluiden kokeilu säästömielessä on vähennetty.”
Markkinoijien näkökulmasta on kiinnostavaa, että noin 55 % sanoo etsivänsä enemmän tietoa oman ostopäätöksensä tueksi.
Lähes puolella vastuullisuuden merkitys ostopäätöksessä pysynyt ennallaan, ja kiinnostus vastuullisuuteen on edelleen korkealla. Kuluttajat pitävät itsestään selvänä, että yritykset toimivat vastuullisesti.
”Yli puolella vastuullisuus näkyy kotimaisten tuotteiden ja palvelujen suosimisena, ja etenkin nuoret naiset ostavat tuotteita enemmän käytettynä”, Jamalainen kertoo.
Päivittäistavaroita ja puhelinliittymiä ostetaan kuin aiemminkin, ja palvelujen kilpailuttaminen on yleisesti laskenut.
”Lähes kolmannes sanoo, että joutunut lykkäämään talouden isoimpia hankintoja. Kuitenkin lähes puolet tekee hankintoja samalla tavalla kuin aiemmin, ja tämä osuus on hieman noussut.”
Lompakkojen sykemittari näyttää, että suomalaiset alkaisivat hieman löysätä käsijarrua kuluttamisen suhteen, mikä olisi meille markkinoijille hieno uutinen.
Mukana Kulutuspulssikyselyssä on 18 eri toimialaa. Ota yhteyttä, jos oman toimialan muutokset kiinnostuvat.
Jaana Jamalaisen esitys Trendit 2024: Suomalainen kuluttaja -webinaarissa:
Katso Jaanan esitys:
Tutustu tietopakettiin markkinoinnin trendeistä ja alan tulevaisuudesta:
Lisää aiheesta: