Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?
mita_insight_on_kaytannossa
2.8.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Sanoman Myyntipäällikkö Anna Einola keräsi yhteen parhaat vinkit ja nimesi sen yrittäjän Insight To Do -listaksi!

Huomioi nämä markkinoinnin vaikuttavuuden mittaamisessa

Markkinoinnin vaikuttavuutta ja kuluttajan ostoprosessia voidaan mitata niin yksittäisistä kuin monimediallisista kampanjoista. Myös vaikuttavuuden mittaamisessa huomio kiinnittyy kolmeen eri osa-alueeseen:

  1. Mainoksen tavoittavuus eli huomioarvo, jolla saadaan kiinni oikea kohderyhmä
  2. Mainoksen vaikuttavuus eli viestin läpimeno ja kiinnostuksen lisääntyminen
  3. Mainoksen aktivointi, mikä muun muassa tarkoittaa asiakkaan ostoaikomusta

Kampanjan vaikuttavuutta voidaan kasvattaa esimerkiksi monimediallisilla ratkaisuilla. Tiedämme, että digikampanjoiden vaikuttavuus tehostuu, kun ne kohdennetaan oikein ja lisätään toistomääriä. Tutustu Sanoman tuottamaan Suomen suurimpaan digimarkkinoinnin tutkimukseen.

Hyödynnä myös toimiala- ja kohderyhmäymmärrys

Toimialojen trendit sekä suomalaiset kuluttajina ja mediankäyttäjinä tulee aina huomioida omassa markkinoinnissa: mitä laajemmin toimiala- ja kuluttajaymmärrystä voidaan hyödyntää, sitä parempia tuloksia markkinoinnista myös voidaan odottaa.

Tunnistamalla käyttäjien profiilit, tarpeet, huolet ja kiinnostuksen kohteet pystymme tarjoamaan kuluttajille entistä parempia sisältöjä.

Hyväksi havaittu kolmen kopla jatkuu tässäkin:

  • Toimialatutkimuksilla tunnistetaan asiakastyytyväisyyden ja asiakasuskollisuuden liikkeelle paneva voima. Tutkimuksesta saatujen selkeiden ohjeiden avulla brändiä, yritystä ja palvelua voidaan kehittää entistä paremmaksi.

    Lue esimerkki autoalan toimialatutkimuksesta.
     
  • Tracking-mittauksilla saadaan nopeasti ja tehokkaasti tietoa niin toiminnan onnistumisesta ja muutoksista markkinoilla kuin kilpailutilanteessa ja asiakkaiden odotuksista. Tracking-mittausten tarkoituksena on, että edellä mainittuihin muuttujiin voidaan reagoida mahdollisimman nopeasti. 
     
  • Kuluttajakäyttäytymisen ja trendien tutkimukset puolestaan koostuvat kohderyhmien syväymmärryksestä ja kilpailija-analyysista, joiden avulla oman markkinaymmärryksen kasvattamisen lisäksi voidaan myös rikastaa erilaisia asiakassegmenttejä tunnistetulla mediankäyttödatalla. 

Näitä kolmea insightin osa-aluetta omine aihealueineen kannattaa aina käyttää kampanjasuunnittelun lähtökohtana, sillä kohderyhmä ja mainonnan tavoitteet ohjaavat myös mediavalintoja. Lisäksi mainonnan tavoitteet määrittelevät sen, minkälaista kohderyhmää omilla viesteillä kannattaa tavoitella.

Kun kampanjasuunnittelussa huomioidaan edellä mainitut kolme osa-aluetta, itse kampanjointi on kustannustehokkaampaa, eikä markkinoinnista tule hakuammuntaa. 

Nyrkkisääntö #1: Markkinoinnissa suunnitelmallisuus on kaiken perusta.

Insight tarkoittaa näkemystä, joka perustuu yleisömittauksista ja mediaryhmistä kerättyyn tutkittuun tietoon ja dataan. On hyvä muistaa, että markkinoinnin kohderyhmä ja sen ymmärtäminen määrittävät aina kaikkea tekemistä, eikä toisinpäin.

Insight koostuu kolmesta eri osa-alueesta:

  • Yleisömittaukset ja mediaryhmät
  • Markkinoinnin vaikuttavuus
  • Toimiala- /kohderyhmäymmärrys

Insight To Do -lista yrittäjälle

1. Mieti markkinoinnin tavoite

Ihan ensimmäisenä on syytä pohtia, mitä markkinoinnilla tavoitellaan. Halutaanko esimerkiksi saada uusia asiakkaita, kiihdyttää sivustoliikennettä tai tuoda yrityksen brändiä tunnetummaksi?

Markkinoinnin tavoitteita asetettaessa tulee myös pohtia, millaisin viestikärjin potentiaalista asiakaskuntaa halutaan lähestyä: onko kyseessä yksi ja sama viesti kaikille vai halutaanko eri kohderyhmille viestiä erilaisia asioita?

Tässä muutamia esimerkkejä onnistuneista mainoskampanjoista, jos vielä mietit omia tavoitteitasi:

Lue, Telilä Sähkötyön alueellinen verkkomainonta keräsi lähes kaksi miljoonaa silmäparia

Lue, miten Kannuksen kaupunki kasvatti tunnettuuttaan houkuttelevalla mainonnalla

Näin eKukka.fi rakentaa brändiä monimediallisella mainonnalla ja rohkeilla kokeiluilla

Sisältöyhteistyö Radio Rockin Korporaation kanssa teki seutukaupunki Iisalmesta yrityksineen puheenaiheen

Torpanpiha rakensi multabrändinsä tunnettuutta alueellisella mainonnalla

2. Valitse osaava kumppani ja luota yhteistyöhön

Yrityksillä ja yrittäjillä on monta rautaa tulessa, minkä vuoksi markkinointi ei aina ole prioriteetti ykkönen, johon käytössä olevia resursseja lähdettäisiin kohdentamaan.

Kaikilla ei myöskään välttämättä ole mahdollisuutta, aikaa tai osaamista toteuttaa markkinointia kaikista optimaalisimmalla tavalla. 

Me Sanomalla haluamme toimia yrittäjien mediakumppanina kampanjasuunnittelusta sen toteutukseen asti. Kannustammekin asiakkaita ottamaan meihin rohkeasti yhteyttä asiassa kuin asiassa.

3. Mieti, ketä haluat tavoittaa – ja hyödynnä valmiit mediasegmentit

Kyllä, luit oikein! Tässä kohtaa oma asiakastuntemus auttaa, sillä monilla yrittäjillä on valmiiksi hyvin selkeä näkemys siitä, millaisia omat asiakkaat ovat ja millainen oma markkina-alue on. Lisäksi yrittäjillä on jo jonkinlainen käsitys siitä, mitä he haluavat viestiä ja millaiselle kohderyhmälle. 

Yrittäjän pitäisi kuitenkin aina tietää, miten mainonta kohdennetaan oikein ja tuloksia tuovalla tavalla. Yhteistyössä markkinoinnin kumppanin kanssa mainonta voidaan aina viedä pidemmälle käytäntöön, huomioiden kaikista potentiaalisimmat asiakkaat tunnistettujen mediasegmenttien avulla.

Ajatellaan, että yrityksen potentiaalinen kohderyhmä sijaitsee esimerkiksi Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueella. Tällä alueella korostuvat mediasegmentit ovat tunnistetusti “kiireinen tasapainon etsijä” ja “laatutietoinen tiedonhakija”.

Valmiit mediasegmentit ovat oivallinen esimerkki siitä, ettei kampanjaan välttämättä tarvitse valita yksittäisiä kohdennuksia esimerkiksi demografisista tekijöistä tai yleisön kiinnostuksen kohteista. Kampanjoissa voidaan hyödyntää valmiita mediasegmenttejä, jotka perustuvat Sanoman datasta saatuun faktatietoon.

Käy kurkkaamassa, millainen oma mediasegmenttisi voisi olla!

4. Mediasegmenttien hyödyntäminen jatkuu: näin näyt oikeissa kanavissa

Kun mainonnan tavoitteet on tunnistettu, oma kohderyhmä kiikarissa ja markkinoinnin yhteistyökumppani valittu, seuraavana kannattaa ryhtyä selvittämään, missä kanavissa potentiaaliset asiakkaat ovat parhaiten tavoitettavissa.

Kantarin kuluttajatutkimuksen mukaan esimerkiksi edellä mainitut mediapersoonat “kiireinen tasapainon etsijä” sekä “laatutietoinen tiedonhakija” ovat parhaiten tavoitettavissa mobiilissa, somessa, uutismedian digissä sekä perinteisessä painetussa uutismediassa.

Sanoma on tutkinut laajasti ja monipuolisesti suomalaisten mediankäyttöä. Suomalaiset jaettiin kahdeksaan eri segmenttiin mediankäyttömotiivien ja -asenteiden perusteella. 

Markkinointikanavia valittaessa on hyvä huomioida myös se, että yleensä monimediallisella kampanjalla tavoitetaan kohderyhmä paremmin kuin valitsemalla ainoastaan yksi kanava – paitsi jos kyseessä on pienemmän budjetin kampanja. 

5. Muista, ettei budjetin tarvitse olla avaruudellisen suuri

Pienellä budjetilla markkinoidessa, kannattaa kohderyhmä rajata tarkkaan ja ottaa selvää, missä kanavissa heidät parhaiten tavoittaa. Tällöin markkinointi on kustannustehokasta, kun tiedetään kenelle ja missä markkinoidaan. 

Pienen budjetin kanssa on hyvä myös pohtia, onkomonimediallisuus kannattava valinta vai tulisiko ennemmin valita vain yhteen kanavaan panostaminen. Kun budjetti on rajallinen, kannattaa ennen kaikkea kiikaroida omaa kohderyhmää ja heidän median käyttötottumuksiaan. Markkinoinnin täsmäisku yhdessä kanavassa voi olla paljon kannattavampi, kuin budjetin jakaminen moneen eri kanavaan.

Mittaa tuloksia ja ota oppia kampanjoista

Pitkäjänteinen markkinointi nojaa suunnitelmallisuuteen. Markkinointi ei ole kertapanostus, vaan sen tulisi olla jatkuvaa ja mitattavaa toimintaa, jotta voidaan todeta myös siitä saadut hyödyt ja ottaa oppia seuraaviin kampanjoihin. 

Markkinointia kannattaakin aina pohtia pidemmällä tähtäimellä, sekä olla tarvittaessa valmis toimimaan myös ketterästi ja kokeilla uutta, jos tilanne sitä vaatii.

Mainonnan perimmäisenä tarkoituksena on aina se, että viivan alle jää enemmän kuin itse markkinointiin on satsattu. Ja juuri tässä me Sanomalla haluamme auttaa sinua!

Ota rohkeasti yhteyttä

Tagit

Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Vaikuttavuutta instream-pystyvideolla

    IS.fi:n, HS.fi:n, Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä Sanoman paikallismedioiden toimituksellisten videosisältöjen yhteydessä näkyvä instream-pystyvideo on loistava tapa saada lisäpeittoa ja keskittynyttä katselua esimerkiksi muun videokampanjoinnin tueksi.

    Tagit

    Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    23.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

    Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.5.2023
    Lue lisää
  • Mainonnan ostoalusta Sanoma Ad Manager uudistuu

    Uudistuksen myötä Ad Managerin tuotevalikoima laajenee, kohdentamisessa voi jatkossa hyödyntää myös omaa asiakasdataa ja käyttökokemus sujuvoituu entisestään, kertovat Aapi von Creutlein ja Tuomas Waris.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut
    Julkaistu
    17.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Tekoälyn ja audiomainonnan liitto − Kaalimadon mainos valtasi Sanoman radiokanavat

    Viisulauantaina tehtiin myös suomalaista radiohistoriaa: tekoälyn avulla tuotettu Kaalimadon spotti valtasi Sanoman radiokanavat.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    15.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Näkemyksiä mediasta

    Uudessa Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme kurkistamaan mediatoimistojen ammattilaisten työhön. Ensimmäisenä on vuorossa Head of Client Group Leena Wasenius GroupM:stä.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • Kesä 2023 kuulostaa hyvältä – radio on ylivoimainen kesämedia

    Onko sinulla kesällä sanomista? Radion kautta tavoitat myös lomailevat suomalaiset.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland