Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?
mita_insight_on_kaytannossa
24.4.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Sanoman myyntipäällikkö Anna Einola keräsi yhteen parhaat vinkit insightin hyödyntämiseen markkinoinnissa.

Mitä  on insight markkinoinnissa?

Markkinoinnin yhteydessä viitataan monesti sanaan insight, sillä tarkoitetaan näkemyksellisyyttä, syväymmärrystä, tutkittua tietoa ja tiedon analysointia johtopäätöksineen.

Huomioi nämä markkinoinnin vaikuttavuuden mittaamisessa

Markkinoinnin vaikuttavuutta ja kuluttajan ostoprosessia voidaan mitata niin yksittäisistä kuin monimediallisista kampanjoista. Myös vaikuttavuuden mittaamisessa huomio kiinnittyy kolmeen eri osa-alueeseen:

  1. Mainoksen tavoittavuus eli huomioarvo, jolla saadaan kiinni oikea kohderyhmä
  2. Mainoksen vaikuttavuus eli viestin läpimeno ja kiinnostuksen lisääntyminen
  3. Mainoksen aktivointi, mikä muun muassa tarkoittaa asiakkaan ostoaikomusta

Kampanjan vaikuttavuutta voidaan kasvattaa esimerkiksi monimediallisilla ratkaisuilla. Tiedämme, että digikampanjoiden vaikuttavuus tehostuu, kun ne kohdennetaan oikein ja lisätään toistomääriä. Tutustu Sanoman tuottamaan Suomen suurimpaan digimarkkinoinnin tutkimukseen.

Hyödynnä toimiala- ja kohderyhmäymmärrys

Toimialojen trendit sekä suomalaiset kuluttajina ja mediankäyttäjinä tulee aina huomioida omassa markkinoinnissa: mitä laajemmin toimiala- ja kuluttajaymmärrystä voidaan hyödyntää, sitä parempia tuloksia markkinoinnista myös voidaan odottaa.

Tunnistamalla käyttäjien profiilit, tarpeet, huolet ja kiinnostuksen kohteet pystymme tarjoamaan kuluttajille entistä parempia sisältöjä.

Hyväksi havaittu kolmen kopla jatkuu tässäkin:

  • Toimialatutkimuksilla tunnistetaan alan trendejä sekä asiakastyytyväisyyden ja asiakasuskollisuuden liikkeelle paneva voimia. Tutkimuksesta saatujen selkeiden ohjeiden avulla brändiä, yritystä ja palvelua voidaan kehittää entistä paremmaksi.
     
  • Tracking-mittauksilla saadaan nopeasti ja tehokkaasti tietoa niin toiminnan onnistumisesta ja muutoksista markkinoilla kuin kilpailutilanteessa ja asiakkaiden odotuksista. Tracking-mittausten tarkoituksena on, että edellä mainittuihin muuttujiin voidaan reagoida mahdollisimman nopeasti. 
     
  • Kuluttajakäyttäytymisen ja trendien tutkimukset puolestaan koostuvat kohderyhmien syväymmärryksestä ja kilpailija-analyysista, joiden avulla oman markkinaymmärryksen kasvattamisen lisäksi voidaan myös rikastaa erilaisia asiakassegmenttejä tunnistetulla mediankäyttödatalla. 

Näitä kolmea insightin osa-aluetta omine aihealueineen kannattaa aina käyttää kampanjasuunnittelun lähtökohtana, sillä kohderyhmä ja mainonnan tavoitteet ohjaavat myös mediavalintoja. Lisäksi mainonnan tavoitteet määrittelevät sen, minkälaista kohderyhmää omilla viesteillä kannattaa tavoitella.

Kun kampanjasuunnittelussa huomioidaan edellä mainitut kolme osa-aluetta, itse kampanjointi on kustannustehokkaampaa, eikä markkinoinnista tule hakuammuntaa. 

Markkinoinnissa suunnitelmallisuus on kaiken perusta

Insight tarkoittaa näkemystä, joka perustuu yleisömittauksista ja mediaryhmistä kerättyyn tutkittuun tietoon ja dataan. On hyvä muistaa, että markkinoinnin kohderyhmä ja kohderyhmän ymmärtäminen, määrittävät aina kaikkea tekemistä.

Insight koostuu kolmesta eri osa-alueesta:

  • Yleisömittaukset ja mediaryhmät
  • Markkinoinnin vaikuttavuus
  • Toimiala- ja kohderyhmäymmärrys

Ota nämä neljä kohtaa tarkasteluun ennen kampanjointia

1. Mieti markkinoinnin tavoite

Ihan ensimmäisenä on syytä pohtia, mitä markkinoinnilla tavoitellaan. Halutaanko esimerkiksi saada uusia asiakkaita, kiihdyttää sivustoliikennettä tai tuoda yrityksen brändiä tunnetummaksi?

Markkinoinnin tavoitteita asetettaessa tulee myös pohtia, millaisin viestikärjin potentiaalista asiakaskuntaa halutaan lähestyä: onko kyseessä yksi ja sama viesti kaikille vai halutaanko eri kohderyhmille viestiä erilaisia asioita?

2. Valitse osaava kumppani ja luota yhteistyöhön

Yrityksillä ja yrittäjillä on monta rautaa tulessa, minkä vuoksi markkinointi ei aina ole prioriteetti ykkönen, johon käytössä olevia resursseja lähdettäisiin kohdentamaan.

Kaikilla ei myöskään välttämättä ole mahdollisuutta, aikaa tai osaamista toteuttaa markkinointia kaikista optimaalisimmalla tavalla. 

Toimimme kaikenlaisten yritysten markkinointikumppanina kampanjasuunnittelusta sen toteutukseen ja tulosten analysointiin asti. Kannustammekin ottamaan meihin rohkeasti yhteyttä asiassa kuin asiassa. Varaa itsellesi maksuton sparrausaika asiantuntijamme kanssa, jutellaan hetki markkinoinnista!

3. Mieti, ketä haluat tavoittaa – ja hyödynnä valmiit mediasegmentit

Tässä kohtaa oma asiakastuntemus auttaa, sillä monilla yrittäjillä on valmiiksi hyvin selkeä näkemys siitä, millaisia omat asiakkaat ovat ja millainen oma markkina-alue on. Lisäksi yrittäjillä on jo jonkinlainen käsitys siitä, mitä he haluavat viestiä ja millaiselle kohderyhmälle. 

Yrittäjän pitäisi kuitenkin aina tietää, miten mainonta kohdennetaan oikein ja tuloksia tuovalla tavalla. Yhteistyössä markkinoinnin kumppanin kanssa mainonta voidaan aina viedä pidemmälle käytäntöön, huomioiden kaikista potentiaalisimmat asiakkaat tunnistettujen mediasegmenttien avulla.

Ajatellaan, että yrityksen potentiaalinen kohderyhmä sijaitsee esimerkiksi Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueella. Tällä alueella korostuvat mediasegmentit ovat tunnistetusti “kiireinen tasapainon etsijä” ja “laatutietoinen tiedonhakija”.

Valmiit mediasegmentit ovat oivallinen esimerkki siitä, ettei kampanjaan välttämättä tarvitse valita yksittäisiä kohdennuksia esimerkiksi demografisista tekijöistä tai yleisön kiinnostuksen kohteista. Kampanjoissa voidaan hyödyntää valmiita mediasegmenttejä, jotka perustuvat Sanoman datasta saatuun faktatietoon.

Me tiedämme missä kanavissa potentiaaliset asiakkaat ovat parhaiten tavoitettavissa. Esimerkiksi edellä mainitut mediapersoonat “kiireinen tasapainon etsijä” sekä “laatutietoinen tiedonhakija” ovat parhaiten tavoitettavissa mobiilissa, somessa, uutismedian digissä sekä perinteisessä painetussa uutismediassa.

Käy kurkkaamassa, millainen oma mediasegmenttisi voisi olla!

4. Muista, ettei budjetin tarvitse olla avaruudellisen suuri

Pienellä budjetilla markkinoidessa, kannattaa kohderyhmä rajata tarkkaan ja ottaa selvää, missä kanavissa heidät parhaiten tavoittaa. Tällöin markkinointi on kustannustehokasta, kun tiedetään kenelle ja missä markkinoidaan. 

Pienen budjetin kanssa on hyvä myös pohtia, onko monimediallisuus kannattava valinta vai tulisiko ennemmin valita vain yhteen kanavaan panostaminen. Kun budjetti on rajallinen, kannattaa ennen kaikkea kiikaroida omaa kohderyhmää ja heidän median käyttötottumuksiaan. Markkinoinnin täsmäisku yhdessä kanavassa voi olla paljon kannattavampi, kuin budjetin jakaminen moneen eri kanavaan.

Mittaa tuloksia ja ota oppia kampanjoista

Pitkäjänteinen markkinointi nojaa suunnitelmallisuuteen. Markkinointi ei ole kertapanostus, vaan sen tulisi olla jatkuvaa ja mitattavaa toimintaa, jotta voidaan todeta myös siitä saadut hyödyt ja ottaa oppia seuraaviin kampanjoihin. 

Markkinointia kannattaakin aina pohtia pidemmällä tähtäimellä, sekä olla tarvittaessa valmis toimimaan myös ketterästi ja kokeilla uutta, jos tilanne sitä vaatii.

Mainonnan perimmäisenä tarkoituksena on aina se, että viivan alle jää enemmän kuin itse markkinointiin on satsattu. Ja juuri tässä me Sanomalla haluamme auttaa sinua!

Varaa itsellesi maksuton juttutuokio asiantuntijamme kanssa

Haluatko lisää tämän kaltaista sisältöä?

Tilaa Sanomista sinulle -uutiskirje.

Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Lue tietosuojakuvaus.

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Toimialat

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Asiakaskokemus muodostuu pienistä asioista

    Asiakaskokemus rakentuu yhteisessä arjessa asiakkaiden kanssa. Tasaisin väliajoin kannattaa tarkistaa, mitä asiakasdata kertoo etenkin yrityksen kannattavimmista asiakkaista sekä muista erilaisista asiakasryhmistä.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight
    Julkaistu
    7.11.2025
    Lue lisää
    asiakaskokemus
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland