Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.
7.10.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Markkinoinnin vuosisuunnitelma vie kohti tavoitteellista ja mitattavaa markkinointia, joka tukee yrityksen tavoitteita, kasvua ja asiakaspitoa.

Tässä artikkelissa:

Mikä on markkinointisuunnitelma ja miten se tehdään?
Markkinointibudjetti ja sen laatiminen
Markkinointisuunnitelman tekeminen käytännössä
Aloita markkinoinnin tavoitteista
Markkinoinnin kohderyhmät
Markkinoinnin toimenpiteet: tavoitteista suunnitelmaksi
Esimerkkejä markkinointisuunnitelmasta
Markkinointisuunnitelmasta vuosikelloksi ja kampanja­suunnitelmiksi

Mikä on markkinointisuunnitelma ja miten se tehdään?

Markkinointisuunnitelma on kaikenkokoisten yritysten tärkein työkalu markkinoinnin ja markkinointiviestinnän ohjaamiseen. Markkinointisuunnitelman tehtävä on liiketoiminnan tavoitteiden tukeminen, ja markkinointisuunnitelma on kuvaus keinoista, joilla se tapahtuu.

Suunnitelma tehdään yleensä kalenterivuodeksi tai tilikaudeksi kerrallaan – silloin puhumme markkinoinnin vuosisuunnitelmasta, tai markkinoinnin vuosikellosta. Suunnittelu aloitetaan yleensä jo hyvissä ajoin edellisenä vuotena ja suunnitelmaa tarkennetaan tarvittaessa esimerkiksi kvartaaleittain.

Markkinoinnin vuosikello- ja suunnittelupohja on hyvä työkalu vuosisuunnitelman tekemiseen:

Ota maksuton vuosikellopohja ja markkinointisuunnitelma-excel käyttöösi!

Lataa täältä omasi

Markkinointisuunnitelma sisältää tiedot: 

  • markkinoinnin tavoitteista
  • niihin liittyvistä kohderyhmistä
  • keinoista kohderyhmän tavoittamiseen
  • viesteistä, joilla heidät vakuutetaan
  • markkinointibudjetista.

Tavoitteet ovat suunnitelman tärkein osa – reittiä ei voi piirtää tietämättä, mihin haluaa päätyä. Siksi markkinoinnin tavoitteiden asettamiseen kannattaa paneutua yhdessä myynnin ja yrityksen johdon kanssa. 

Kohderyhmien muodostamiseen ja tavoittelemiseen kannattaa hyödyntää tutkimustietoa. Suomalaisten asenteita ja mediankäyttöä tutkitaan jatkuvasti, ja esimerkiksi me Sanomalla tarjoamme tuoretta tietoa ja asiakasymmärrystä markkinoijien käyttöön.  Muista kiikaroida myös omaan yleisöön. Mainonnan onnistumisen kannalta on tärkeää tunnistaa omat yleisöt ja kanavat, joissa potentiaaliset asiakkaat viettävät aikaansa. Omia yleisöjä voi myös usein hyödyntää luomalla heistä mukautettuja kohderyhmiä mainontaa varten.

Markkinointiviestien muodostaminen kumpuaa tavoitteista: millaisia asioita yrityksen tuotteista ja palveluista tulisi jäädä asiakkaiden mieleen? Onko tulossa esimerkiksi lanseerauksia tai sesonkikampanjoita, jolloin asiakkaat halutaan ohjata yrityksen pariin erityisen tehokkaasti?

Lue myös - Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus: tällainen on markkinoijan vuosi

Markkinointibudjetti ja sen laatiminen

Markkinointibudjetin laatiminen kannattaa tehdä tavoitteiden ja keinojen pohjalta: paljonko tavoitteiden toteuttaminen vaatii investointeja – niin rahaa kuin aikaakin. Syytä on myös miettiä, millainen määrä euroja markkinoinnin toimenpiteiden tukemana tulisi kassaan vuoden aikana kilahtaa. 

Kuulostaa selkeältä ja suoraviivaiselta. Todellisuus on kuitenkin lähes aina valintojen tekemistä: aikaa ja rahaa ei useinkaan ole käytettävissä rajattomasti, ja siksi markkinoinnin budjetointi ja suunnittelu vaatii tiukkoja päätöksiä ja priorisointia.

Markkinointibudjetin tehokas hyödyntäminen edellyttää markkinoinnin suunnitelmallisuutta: selkeää tavoitteiden asettamista ja tiekarttaa tavoitteiden täyttämiseksi. 

Markkinointisuunnitelman tekeminen käytännössä

Millaista tietoa markkinointisuunnitelman tekemiseen tarvitaan? Seuraavassa muutamia vinkkejä suunnitelman juoksutukseen ja konkretiaan.

Aloita suunnittelu markkinoinnin tavoitteista 

Kuten jo aiemmin totesimme, toimivat markkinoinnin suunnittelun tärkeimpänä pohjana liiketoiminnan tavoitteet. Oikeiden taktiikoiden ja lähestymistapojen valinnan savotta selkeytyy, kun kartalla näkyy selkeä maali, jota kohti on tarkoitus edetä.

Millaisia nämä tavoitteet sitten ovat? Suurin osa yrityksistä tavoittelee kasvua tai vähintäänkin liiketoiminnan ylläpitoa. Liiketoiminnan tavoitteita ovat usein esimerkiksi:

  • tunnistettu euromääräinen kasvu
  • tietty määrä uusia asiakkaita joko tietystä segmentistä tai tietylle tuotteelle
  • asiakaspito eli se, että olemassa olevat asiakkaat pysyvät palveluiden piirissä paremmin

Yrityksen liiketoiminnan tavoitteista johdetaan markkinoinnin tavoitteet. Aiotteko lanseerata kokonaan uuden tuotteen tai tavoitella laajempaa kohderyhmää olemassa olevalla tarjoamalla? Jos tavoitteenanne on asiakaspito, millaista tukea se vaatii markkinoinnilta ja asiakasviestinnältä? 

Markkinoinnin kohderyhmät

Tavoitteiden yhteydessä pulpahtavat pohdittavaksi myös markkinoinnin kohderyhmät. Mistä asiakasryhmistä kasvua saadaan? Mikä asiakasryhmä sinun tulisi voittaa puolellesi? Kun pohdit, millaisia kohderyhmiä yrityksesi tavoittelee ja selvität, onko jokin näistä erityisen potentiaalinen yrityksesi tavoitteiden kannalta, olet jälleen askelta pitemmällä priorisoinnissa ja suunnittelutyössä. 

Kirjaa ylös myös se, miten tuotteesi tai palvelusi auttaa kyseistä asiakasryhmää. Näin löydät oikeat kohderyhmän ja ehkä jopa heille sopivimman viestikärjen. Tutustu myös tapoihin kohdentaa mainonta juuri oikeille kohderyhmille - Lataa kohdennetun mainonnan opas!

Markkinoinnin toimenpiteet: tavoitteista suunnitelmaksi

Hyvän taustatyön avulla toimivan markkinointisuunnitelman laatiminen on helpompaa. Kun maali on kirkkaana mielessä, helpottuu reitin piirtäminen huomattavasti. Kampanjoiden ajankohdat, mediavalinnat ja viestit ponnistavat suoraan edellisistä askelista – markkinoijan tehtävänä onkin siis tavoitteiden yhdistäminen tehokkaimpiin toimenpiteisiin. 

Jos mukana on uusia kohderyhmiä, kannattaa valita muutamia erilaisia lähestymistapoja ja testata rohkeasti, mikä tuo parhaat tulokset. Markkinoinnissa onnistuminen edellyttää aina tekemistä ja tehdyistä kampanjoista oppimista. Lue lisää artikkelista: Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

Lue myös: Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin.

Katso markkinointia aina myös kokonaisuutena

Markkinointia tulee aina katsoa pitkällä aikavälillä toteutettavana kokonaisuutena. Lyhyet, yksittäiset kampanjat ovat toki hyvä alku, mutta ajatuksella tehty markkinointisuunnitelma ja pidemmälle mietityt toimenpiteet tuovat pitkäkantoisempia tuloksia.

Vaikka pikavoittojakin syntyy, yhdellä kampanjalla ei räjäytetä galakseja.

Jokainen kampanja on erilainen ja tulokset vaihtelevat: mukaan mahtuu luonnollisesti niin hittejä kuin huteja. Saaduista opeista otetaan kuitenkin aina koppia ja tuloksia hyödynnetään tulevissa kampanjoissa.

Esimerkkejä markkinointisuunnitelmista eri tilanteissa

Tässä pari esimerkkiä siitä, millaisia toimenpiteitä eri tilanteissa voi kokeilla:

Esimerkki 1: yritys haluaa kasvattaa tunnettuuttaan ja sesonkimyyntiään

Tiukassa kilpailussa brändin merkitys on huima. Tietääkö kohderyhmä yrityksesi olemassaolosta ja millainen mielikuva heillä teistä on? Kääntyvätkö asiakkaat puoleesi kun tarve yllättää? Tässä tapauksessa brändiä ja mielikuvaa kehittävä mainonta isoissa medioissa on kokeilemisen arvoinen ratkaisu. Huolellisesti suunnitellut ja ajoitetut kampanjat täyttävät tilauskirjat tärkeille sesongeille.

Lue markkinointikampanjan esimerkki: Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.

Esimerkki 2: Lanseerauksesta pitkäjänteiseen tekemiseen

Uusi yritys tai  palvelu täytyy ensin saattaa yleisön tietouteen. Lanseeraukseen kannattaa panostaa niin aikaa, resursseja kuin budjettia. Mieleenpainuvan lanseerauksen jälkeen kannattaa jatkaa suunnitelmallista markkinointiviestintää ja lähteä rohkeasti kokeilemaan toimivimpia kombinaatioita.

Lue esimerkki suunnitelmallisesta markkinoinnista: Rohkea markkinointimix kiritti Kiinteistönvälitys Otson kärkeen

Markkinointisuunnitelmasta vuosikelloksi ja kampanja­suunnitelmiksi

Miksi markkinointisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello ovat niin toimivia työkaluja? Ensinnäkin ne auttavat tarkistamaan, että markkinoinnin toimenpiteet ja kampanjat tähtäävät täyttämään yrityksen liiketoiminnalle asetetut tavoitteet. 

Markkinointitiimin arkea helpottaa myös se, että muualla yrityksessä ymmärretään markkinoinnin rooli yrityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Perinpohjainen vuosisuunnitelma tavoitteineen ja mittareineen auttaa näyttämään koko organisaatiolle läpinäkyvästi, mihin eri toimenpiteillä pyritään. 

Visuaalinen vuosikello, jossa kampanja- ja toimenpidekalenteri näkyvät yhdellä silmäyksellä auttavat hahmottamaan aikatauluja ja tarvittavia resursseja. Ja kun toimenpiteiden budjettiallokaatio päivittyy suoraan excel-riveiltä, pysyy myös budjettipiirakka ajan tasalla.

Ota maksuton vuosikellopohja ja markkinointisuunnitelma-excel käyttöösi!

Lataa täältä omasi

Juttelemme mielellämme kanssasi markkinointisuunnitelmistasi. Varaa maksuton sparrivartti asiantuntijamme kanssa, niin pallotellaan ideoita yhdessä!

Varaa sparrivartti

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Asiakaskokemus muodostuu pienistä asioista

    Asiakaskokemus rakentuu yhteisessä arjessa asiakkaiden kanssa. Tasaisin väliajoin kannattaa tarkistaa, mitä asiakasdata kertoo etenkin yrityksen kannattavimmista asiakkaista sekä muista erilaisista asiakasryhmistä.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight
    Julkaistu
    7.11.2025
    Lue lisää
    asiakaskokemus
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

    Mikä on brändi ja miten sitä rakennetaan kestävästi? Huomioi nämä seikat, kun rakennat tunnettuutta ja suunnittelet brändimainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset

    Tuloksellinen markkinointi perustuu nykyisten ostajien tavoittamiseen ja uusien asiakkaiden houkutteluun. Taktisen markkinoinnin ja brändimarkkinoinnin keinoja yhdistelmällä voit kasvattaa markkinointiin sijoitetun pääoman tuottoa jopa 90 %.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland