Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.
Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
2.9.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Asiakkaiden mielessä pysyminen vaatii yritykseltä jatkuvaa mainontaa ja viestimistä, mikä puolestaan edellyttää budjettia. Ja kun kukkaronnyörejä on yhä useammin pidettävä tiukalla, täytyy toimenpiteet määrittää niin, että investoinnin palaaminen olisi mahdollisimman varmaa. 

Mainonta tuottaa tulosta parhaiten silloin, kun se tavoittaa yrityksen tärkeimmän kohderyhmän, ja saa heissä aikaan liikettä ja vipinää. Mainonnan kohdentaminen on tärkeä osa toimivaa ja tuloksellista kokonaisuutta.

Sanoman myyntipäällikkö Anssi Laurila käy läpi kohdennetun markkinoinnin ja mainonnan perusasiat. Lataa myös Kohdennetun mainonnan opas, jossa esittelemme mm. digimainonnan eri kohdennusmahdollisuudet käytännönläheisesti ja perinpohjaisesti. 

Mitä tarkoittaa kohderyhmä ja kohdennettu mainonta – perusteet tehokkaaseen mainontaan

Kohderyhmä tarkoittaa sitä asiakasryhmää, joille yrityksesi tuotteet tai palvelut on ensisijaisesti suunniteltu, ja joiden huomion pyrit mainonnan avulla herättämään. 

Kohdennettu mainonta taas on nimensä mukaisesti mainontaa, joka tavoittaa tämän ryhmän kaikkein todennäköisimmin. 

Kohdennetun mainonnan mediavalinnat ja sijoittelu perustuvat tietoon kohderyhmän mediankäytöstä ja käyttäytymisestä. Usein myös mainonnan viesti on kohdistettu suoraan tälle porukalle. Tarkan kohderyhmän tavoittaminen onnistuu sitä tehokkaammin, mitä enemmän ryhmän käyttäytymisestä tiedät. 

Kohdennettu mainonta eri medioissa digimainonnasta TV:hen ja radioon

Mainonnan kohdentaminen ei ole mikään uusi asia, vaan markkinoijat ovat aina pyrkineet valitsemamaan mainosmediansa niin, että yrityksen tärkein kohderyhmä olisi mahdollisimman varmasti juuri kyseisen välineen äärellä. 

Jos ajatellaan mainonnan kohdentamisen uusimpia tuulia, tarjoaa digimainonta valtavan määrän erilaisia kohdennusvaihtoehtoja: digimedian kohderyhmiä voi räätälöidä ja määritellä tarkasti lähes loputtomiin. 

Mainontaa voi kuitenkin kohdentaa myös muissa mediaryhmissä: erilaiset TV- ja radio-ohjelmat vetävät puoleensa erilaisia yleisöjä, ja esimerkiksi aikakauslehdillä on uskollisia, erilaisia lukijaryhmiään, jotka perustuvat lehden sisältöön ja sen käsittelemiin aihepiireihin. Sanomalehdillä on totuttu tavoittelemaan juuri tietyn alueen lukijakuntaa, ja nykyään alueellinen ja paikallinen mainonta onnistuvat myös radiossa ja televisiossa. 

Näin määrittelet ja tunnet kohderyhmäsi – avain kohdennetun mainonnan onnistumiseen

Kohdennettu mainonta edellyttää kahta asiaa: 

  1. Sitä, että olet määrittänyt yrityksesi tärkeimmät kohderyhmät (ja pystyt tekemään valintoja niiden välillä – yhdellä kampanjalla voit tavoitella vain yhtä kohderyhmää!)
  2. Toiseksi sitä, että olet valmis käyttämään aikaa tutustuaksesi kohderyhmiin ja mm.  selvittämään, mitä kautta onnistut tavoittamaan heidän tehokkaimmin.

Kohderyhmän määrittely tehdään yleensä yrityksen strategian yhteydessä. Kohderyhmiin liittyvät päätökset ovat osa yritystoiminnan perustaa, eikä suinkaan ainoastaan markkinointiin kuuluva harjoitus. Kohderyhmiä voi olla useita erilaisia (ja usein onkin), ja ne vaikuttavat esimerkiksi siihen, miten erilaiset palvelut tai tuotteet paketoidaan, miten ne hinnoitellaan ja millaisia myyntikanavia käytetään. 

Kohderyhmän tuntemisessa auttaa tutkimustieto esimerkiksi kohderyhmän asenteista, ostotottumuksista ja mediankäytöstä. Tutkimustietoa on saatavilla mm. mediataloilta ja muilta markkinoinnin kumppaniyrityksiltä. Tietoa kertyy myös jokaisessa asiakaskohtaamisessa, ja omia asiakkaita voi (ja kannattaakin) myös haastatella.

Kohdennetun mainonnan toteutus käytännössä – vinkit ja kanavat

Kohdennettua mainontaa voi ostaa monin tavoin. Helpointa on tutustua medioiden tarjoamiin kohdennusmahdollisuuksiin ja avata keskustelu asiantuntijan kanssa. Media-asiantuntijat ja myyjät tuntevat yleisimmät kohdennukset, ja saat heiltä apua myös asiakasymmärryksen kehittämiseen ja mainonnan suunnitteluun. 

Kuten todettua, tarjoaa etenkin digimainonta melkoisen määrän erilaisia kohdennusmahdollisuuksia. Niihin kannattaa tutustua nimenomaan “oman yrityksen silmälasit päässä” miettien samalla, miten voisit hyödyntää eri vaihtoehtoja juuri oman yrityksesi mainonnassa.

Älä kuitenkaan rajaa mahdollisuuksiasi pelkkään digiin, vaan muista myös muiden medioiden tarjoamat mahdollisuudet! Kun tunnet asiakkaidesi tarpeet ja käyttäytymisen, voit suunnitella mainontaasi pitkällä tähtäimellä, ja rytmittää toimenpiteitä niin, että olet asiakkaiden mielessä silloin kun he palveluitasi tai tuotteitasi todennäköisimmin tarvitsevat.
 

Tutustu helppoon tapaan ostaa itse mainontaa Sanoman digimedioihin

      Lue lisää Sanoma Ad Managerista

 

Mainonnan mittaaminen ja optimointi – näin kehität kampanjoita jatkuvasti

Kaikkien mahdollisuuksien keskellä on tärkein neuvo kuitenkin pitää katse pallossa ja miettiä, mikä on milloinkin liiketoiminnan kannalta tärkeintä ja viisainta. 

Markkinoinnin kohdentaminen tekee toimenpiteistä tyypillisesti tehokkaampia, mutta jotta tulokset myös kehittyisivät kampanja kampanjalta, tulee mainontaa – kuten muutakin liiketoimintaa – katsoa sekä lyhyellä että pitkällä aikajänteellä. Kampanjoita kannattaakin ajatella toimenpiteiden sarjana, jossa jokainen lähtö auttaa kehittämään seuraavaa entistä paremmaksi.

Tutustu tarkemmin erilaisiin kohdennus­mahdollisuuksiin

Maksuton kohdennetun mainonnan oppaamme kertoo, miten määrittelet tärkeimmän kohderyhmäsi ja miten pääset kohdentamisessa alkuun.

Lataa opas

Keskustellaan sinun tarpeisiisi sopivista ratkaisuista yhdessä

Varaa aika maksuttomaan juttutuokioon asiantuntijamme kanssa!
 

Varaa juttutuokio

Haluatko lisää tämän kaltaista sisältöä?

Tilaa Sanomista sinulle -uutiskirje.

Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Lue tietosuojakuvaus.

Tagit

Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland