Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten tutkimustietoa hyödynnetään markkinoinnissa?

Data, analytiikka ja tutkimukset auttavat markkinoinnin suunnittelussa. Tässä artikkelissa kerromme, miten tutkimustuloksia kannattaa hyödyntää ja mistä tutkimustietoa saa.
3.8.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tutkimustieto palvelee markkinoijia ja mainostajia monin eri tavoin. Sen avulla voi rakentaa asiakasymmärrystä, joka auttaa markkinoinnin tavoitteiden ja kohderyhmien määrittelyssä.

Analytiikka, tutkimukset ja asiakkaiden käyttäytymisestä kertova data auttavat myös löytämään oikeat mediat ja suunnittelemaan puhuttelevaa mainontaa.

Parhaaseen tulokseen päästään, kun mainonnan kohderyhmät rakennetaan asiakasdataan ja analytiikkaan pohjaten.  Numeerista dataa voidaan rikastaa tutkimustiedolla ja mediavalinnat tehdä käyttödatan perusteella. Kampanjoiden vaikutusta mitataan ja tuloksista opitaan, kirjoittaa Sanoman myyntipäällikkö Pirita Syrjäntö.

Asiakasymmärryksen rakentaminen alkaa yrityksen omasta datasta

Mainostajan tulee tietää, ketä kampanjallaan tavoittelee. Mainonnan kohderyhmät määritellään liiketoimintastrategiaan perustuen. Halutaanko liiketoimintaa kasvattaa hankkimalla uusia asiakkaita vai lisätä olemassa olevien asiakkaiden ostoja? Ensimmäisiä askelia ovat kohderyhmän määrittäminen ja asiakasymmärryksen kasvattaminen.

Kohderyhmäsuunnittelun taustaksi tarvitaan siis segmentointia: ketkä ovat niitä asiakkaita, joita toimenpiteellä tavoitellaan, mitä he tällä hetkellä ostavat ja mitä muuta heistä tiedetään. Parhaassa tapauksessa markkinoijalla on tällainen data käytössään esimerkiksi CRM- tai toiminnanohjausjärjestelmän kautta, tai vaikkapa verkkosivudatan analytiikasta, jos tuotteen tai palvelun voi ostaa verkosta. 

Jos dataa kohderyhmien pohjaksi ei ole saatavilla järjestelmistä tai analytiikasta, voi asiakasymmärrystä ammentaa myös asiantuntijoilta. Haastattelemalla asiantuntijoita, jotka ovat jatkuvasti asiakkaiden kanssa tekemisissä, esimerkiksi asiakaspalvelutiimeistä tai myynnistä, saadaan arvokasta tietoa. Toimialakohtaiset tutkimukset kannattaa hyödyntää täysimittaisesti.

Tutkimustieto auttaa asiakasymmärryksen syventämisessä

Kun kohderyhmä tai kohderyhmät on määritelty, voidaan segmentointidataa rikastaa erilaisin tutkimustiedoin. Esimerkiksi TNS Atlas -tutkimus tarjoaa tietoa erilaisten suomalaisten tarpeista, mediankäytöstä, arvostuksista ja motiiveista.

Laadullinen tutkimustieto auttaa mainonnan viestien määrittelyssä ja ohjaa osaltaan myös mediasuunnittelua. Se auttaa myös erilaisten kohderyhmien koon selvittämisessä – tavoiteasetanta helpottuu, kun tiedetään, mikä on suurin mahdollinen tavoitettavissa oleva kohderyhmä. 

Joskus on syytä teettää myös omia tutkimuksia, joissa selvitetään esimerkiksi yrityksen tai palveluiden tunnettuutta, mielikuvaa tai ostohalukkuutta. Näitä asioita kannattaa mitata myös ennen kampanjaa, jotta kampanjan jälkeen voidaan analysoida tapahtuneita muutoksia.

Meillä on valtavasti tietoa suomalaisista, myös sinun kohderyhmistäsi. Työkalujemme avulla ymmärrät kohderyhmiäsi syvemmin ja pääset seuraamaan kuluttajakäyttäytymisen yhä kiihtyvää muutosta. 

Tutustu Sanoman laajaan tutkimustietopankkiin 

Medioiden käyttödata kertoo, mistä mainonnan kohderyhmät tavoitetaan

Kun tiedetään, keitä tavoitellaan ja kuinka suuri potentiaalinen kohderyhmä on, selvitetään seuraavaksi se, mistä medioista heidät tehokkaimmin tavoitetaan. Tässä auttaa median käyttödata: millaiset ihmiset tavoitetaan eri medioista, mitä medioita he käyttävät rinnakkain ja millaiset sisällöt; TV-ohjelmat, artikkelit ja aiheet, ovat heille kaikkein kiinnostavimpia.

Esimerkiksi Sanoman mediat tavoittavat suomalaisista valtaosan (noin 97%) viikoittain ja sivulatauksia kertyy 250 miljoonaa viikossa. Volyymi on siis niin valtava, että tästä datamassasta voidaan luotettavasti mallintaa erilaisia kohderyhmiä. 

Käyttödatan avulla siis määritetään, missä ja milloin mainontaa kannattaa näyttää, jotta tavoitteet toteutuisivat.

Meillä kaikilla on vahvoja käsityksiä siitä, missä medioissa oma kohderyhmä aikaansa käyttää. Usein nämä käsitykset perustuvat kuitenkin mutuiluun ja mediasta saatava käyttödata saattaakin yllättää. Yrityspäättäjät katsovat, kuten useimmat meistä, TV:n viihdeohjelmia. Volyymiltaan suurilla, esimerkiksi sanoma- tai iltapäivälehtien verkkosivustoilla, voidaan tavoittaa liki kaikkien kohderyhmien edustajia.

Lue lisää oppaasta - Tunne asiakkaasi ja kohdenna oikein

Tieto auttaa kehittämään markkinointia pitkäjänteisesti

Kun markkinoinnin toimenpiteitä suunnitellaan pohjautuen tietoon, on kampanjoita helpompi myös kehittää eteenpäin.

Otetaan esimerkki. 

Eräs asiakas aloitti kampanjointinsa joitain vuosia sitten kokeilemalla verkkomainontaa pienellä kampanjalla, suhteellisen hyvin tuloksin. Liikenne sivustolla lisääntyi ja asiakkaat kertoivat saaneensa yrityksestä tiedon mainonnan avulla. 

Samanaikaisesti yrityksessä tutkittiin sen olemassa olevaa asiakaskuntaa. Asiakastutkimuksessa löytyikin tietynlainen profiili, jonka mukaisia asiakkaita haluttiin lähteä tavoittelemaan jatkossa lisää. 

Seuraavan vuoden mediasuunnitelma ja mainonnan sisältö rakennettiin tätä profiilia silmällä pitäen. Mainontaa ajettiin verkossa ja printissä, display-mainonnan tueksi tuotettiin lisäksi natiivimainontaa eli artikkeleita, joissa yrityksen asiakkaat kertoivat omista kokemuksistaan.

Tulokset olivat kannustavia.

Mainonta huomattiin, natiiviartikkeleita luettiin ja yrityksen verkkosivuilla nähtiin kiinnostuksen kasvaneen. Myyntiä olisi kuitenkin saanut tulla enemmän, joten seuraavaan kampanjaan kohderyhmää laajennetaan sopivin tavoin ja myynnillisiä mainonnan viestejä lisätään. 

Kaikki osapuolet ovat oppineet läpi matkan. Olemme huomanneet, että toimenpiteet johtavat tiettyyn pisteeseen asti juuri niin kuin haluamme. Nyt pystymme keskittymään seuraavan askeleen ottamiseen, jotta saamme asiakkaita ohjattua lempeästi ostopolulla eteenpäin. 

Ota käyttöösi Markkinoinnin työkalupakki, se pitää sisällään vuosikellopohjan, digikampanjoiden tavoite- ja seurantalaskurit: 

  • Vuosikellopohjan avulla suunnittelet ja kirjaat markkinoinnin tavoitteet, toimenpiteet, mediat ja budjetit samaan näkymään!
  • Tavoitelaskuri auttaa hahmottamaan lukujen valossa, miten eri muuttujat vaikuttavat toisiinsa.  Voit tarkastella mediakohtaisia sekä koko kampanjan tavoitteita samassa näkymässä.
  • Seurantalaskurilla seuraat kampanjoiden suorituskykyä medioittain. Laskuri näyttää myös kaikkien kampanjoiden keskiarvot ja yleiskuvan. Tässä on todella kätevä työkalu, kun haluat seurata millaisia tuloksia saat mainontaan investoiduilla euroilla. 

Lataa työkalut

Strateginen näkemys luo raamit, joita data ja tutkimus tukevat

Hyvä liiketoiminta syntyy aina tiedosta ja näkemyksestä siitä, mihin halutaan mennä ja millä keinoin - siis liiketoiminnan strategiasta. 

Liiketoimintastrategian pohjalta määritellään, millaisin markkinoinnin ja myynnin keinoin tavoitteisiin voidaan päästä. Selkeät tavoitteet helpottavat tarvittavien taustatietojen määrittelyä, kampanjoiden suunnittelua ja onnistumisen arviointia. Liiketoiminnan tavoitteet ovat pohjana myös markkinoinnin tavoitteiden asettamiselle ja omalta osaltaan määrittävät sen, millaista tietoa markkinoinnin ja mainonnan suunnittelussa tarvitaan.

On myös syytä muistaa, että muutokset mielikuvissa tai ostoinnokkuudessa eivät tapahdu hetkessä, vaan kyseessä on usein todella pitkän matkan juoksu.

Siksi jokaisen kampanjan suunnittelussa kannattaa hyödyntää dataa ja tutkimustietoa sekä huolehtia siitä, että kampanjan vaikutukset mitataan, tutkitaan ja kirjataan.  Näin opit saadaan talteen ja seuraavia toimenpiteitä on helpompi tehostaa edelleen.

Lue seuraava artikkeli: Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

Jatkuva kumppanuus auttaa kehittämään mainontaa ja muita markkinoinnin toimenpiteitä entistä tehokkaammiksi

Asiakkaanamme saat käyttöösi tutkimustiedot, asiantuntemuksen ja kaikki Sanoman mediat. Varaa aika omaan sparraushetkeen asiantuntijamme kanssa. Juttutuokio ei sido sinua mihinkään: saat vastauksia kysymyksiisi ja katsauksen tutkimustietoon, jonka avulla teet parempia päätöksiä.​​​​​​

Varaa juttutuokio

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Markkinoijan lomaltapaluuvinkit: varmista vauhdikas startti syksyyn

    Rentouttava loma on takana, ja edessä paluu pulpetin ääreen, niin koululaisilla kuin markkinoijillakin. Näillä vinkeillä varmistat, että yrityksesi syyskausi saa vauhdikkaan startin, ja suuntaat energiasi oikein alkusyksyn inspiroivina ja energisinä työpäivinä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    2.8.2023
    Lue lisää
  • Asiakaskokemus muodostuu pienistä asioista

    Asiakaskokemus rakentuu yhteisessä arjessa asiakkaiden kanssa. Tasaisin väliajoin kannattaa tarkistaa, mitä asiakasdata kertoo etenkin yrityksen kannattavimmista asiakkaista.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    12.7.2023
    Lue lisää
    asiakaskokemus
  • Sanoma tutki: Auton hankinnassa tärkeimmiksi asioiksi koetaan luotettavuus ja edulliset käyttö- ja huoltokulut

    Suomalaisten autokanta on iältään melko vanhaa. Yli 10 vuotta vanhojen autojen määrä on kasvanut edellisvuodesta, mikä kertoo siitä, että isompia hankintoja on lykätty epävarmassa taloustilanteessa entisestään. Lataa yhteenveto auton ostoprosessitutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    22.6.2023
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Myyntijohtaja Stinde Mäkinen avaa tuloksellisuuden elementtejä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

    Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    19.5.2023
    Lue lisää
  • Onnistunut lanseeraus ja tunnettuuskampanjan mediabudjetti – tutustu esimerkkeihin

    Millaisella budjetilla tehdään lanseeraus, ja miten mediabudjetti kannattaa allokoida? Tässä kaksi esimerkkiä erilaisten lanseerauskampanjoiden budjetoinnista!

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • B2B-markkinointi ja -mainonta: B2B-markkinointibudjetin fiksu allokointi

    Kannattaako mediassa mainostaminen silloin, kun yrityksen kohderyhmänä on toinen yritys? Ehdottomasti! Mainonta edistää B2B-markkinoinnin tavoitteita, kuten tunnettuuden rakentamista ja vahvistamista sekä kysynnän kasvattamista.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Mainonnan budjetti: kuluttajamainonnan kampanjabudjetin suuruus

    Millainen on sopiva mainonnan budjetti tai kampanjabudjetin suuruus? Tästä jutusta löydät esimerkin kuluttajille suunnatun mainoskampanjan budjetista!

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
    Kaksi henkilöä tutkii tietokoneelta verkkokaupan tarjontaa
  • Mainoskampanjan budjetti: kaksi esimerkkiä alueellisen mainonnan budjetointiin

    Markkinointibudjetti on usein konstikas kokonaisuus. Vaikka kattotason markkinointibudjetin laatiminen onnistuisikin suhteuttamalla tavoitteita liikevaihtoon, voi sormi mennä suuhun viimeistään eri medioiden kampanjakohtaista hintaa ja roolitusta pohtiessa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Markkinointibudjetti ja markkinointibudjetin laatiminen: näin onnistut

    Markkinointibudjetti määrittelee markkinoinnin tulevat investoinnit. Lue, miten markkinointibudjetti laaditaan ja miten mainonta kannattaa budjetoida.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland