Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten tutkimustietoa hyödynnetään markkinoinnissa?

Data, analytiikka ja tutkimukset auttavat markkinoinnin suunnittelussa. Tässä artikkelissa kerromme, miten tutkimustuloksia kannattaa hyödyntää ja mistä tutkimustietoa saa.
miten_tutkimustietoa_hyodynnetaan_markkinoinnissa
3.2.2020
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tutkimustieto palvelee markkinoijia ja mainostajia monin eri tavoin. Sen avulla voi rakentaa asiakasymmärrystä, joka auttaa markkinoinnin tavoitteiden ja kohderyhmien määrittelyssä. Verkkosivuanalytiikka, mediankäytön tutkimukset ja asiakkaiden käyttäytymisestä kertova data auttavat myös löytämään oikeat mediat ja suunnittelemaan puhuttelevaa mainontaa.

Parhaaseen tulokseen päästään silloin, kun mainonnan kohderyhmät rakennetaan asiakasdataan ja analytiikkaan pohjaten, numeerista dataa rikastetaan tutkimustiedolla, mediavalinnat tehdään käyttödatan perusteella ja kampanjoiden vaikutusta mitataan, kirjoittaa Sanoman Myyntipäällikkö Pirita Syrjäntö. Pirita on kokonaisvaltaisen markkinoinnin puolestapuhuja, jolle tulevaisuuden mahdollisuudet mm. AR- ja VR-toteutuksineen ovat erityisenä kiinnostuksen kohteena.

Asiakasymmärryksen rakentaminen alkaa yrityksen omasta datasta

Tärkeintä on, että mainostaja tietää, ketä kampanjallaan tavoittelee. Mainonnan kohderyhmät määritellään liiketoimintastrategiassa määritettyihin tavoitteisiin perustuen: halutaanko liiketoimintaa kasvattaa hankkimalla uusia, kannattavia asiakkaita vai lisätä olemassaolevien asiakkaiden ostoja. 

Kohderyhmäsuunnittelun taustaksi tarvitaan siis segmentointia: ketkä ovat niitä asiakkaita, joita toimenpiteellä tavoitellaan, mitä he tällä hetkellä ostavat ja mitä muuta heistä tiedetään. Parhaassa tapauksessa markkinoijalla on tällainen data käytössään esimerkiksi CRM- tai toiminnanohjausjärjestelmän kautta, tai vaikkapa verkkosivudatan analytiikasta, jos tuotteen tai palvelun voi ostaa verkosta. 

Jos järjestelmädataa kohderyhmien pohjaksi ei ole saatavilla, voi asiakasymmärrystä hakea myös asiantuntijoilta, jotka ovat jatkuvasti asiakkaiden kanssa tekemisissä; esimerkiksi asiakaspalvelutiimeistä tai myynnistä. 

Tutkimustieto auttaa asiakasymmärryksen syventämisessä

Kun kohderyhmä tai kohderyhmät on määritelty, voidaan segmentointidataa rikastaa erilaisin tutkimustiedoin. Esimerkiksi TNS Atlas -tutkimus tarjoaa tietoa erilaisten suomalaisten tarpeista, mediankäytöstä, arvostuksista ja motiiveista.

Laadullinen tutkimustieto auttaa mainonnan viestien määrittelyssä ja ohjaa osaltaan myös mediasuunnittelua. Se auttaa myös erilaisten kohderyhmien koon selvittämisessä – tavoiteasetanta helpottuu, kun tiedetään, mikä on suurin mahdollinen tavoitettavissa oleva kohderyhmä. 

Joskus on syytä teettää myös omia tutkimuksia, joissa selvitetään esimerkiksi yrityksen tai palveluiden tunnettuutta, mielikuvaa tai ostohalukkuutta. Näitä asioita kannattaa mitata myös ennen kampanjaa, jotta kampanjan jälkeen voidaan analysoida tapahtuneita muutoksia.

Lue lisää millaisia työkaluja tarjoamme ja minkälaisia tutkimuksia teemme. Meillä on valtavasti tietoa suomalaisista, myös sinun kohderyhmistäsi. Työkalujemme avulla ymmärrät kohderyhmiäsi syvemmin ja pääset seuraamaan kuluttajakäyttäytymisen yhä kiihtyvää muutosta. 

Medioiden käyttödata kertoo, mistä mainonnan kohderyhmät tavoitetaan

Kun tiedetään, keitä tavoitellaan ja kuinka suuri potentiaalinen kohderyhmä on, selvitetään seuraavaksi se, mistä medioista heidät tehokkaimmin tavoitetaan. Tässä auttaa median käyttödata: millaiset ihmiset tavoitetaan eri medioista, mitä medioita he käyttävät rinnakkain ja millaiset sisällöt; TV-ohjelmat, artikkelit ja aiheet, ovat heille kaikkein kiinnostavimpia.

Esimerkiksi Sanoman mediat tavoittavat suomalaisista valtaosan (noin 89%) viikoittain ja sivulatauksia kertyy 250 miljoonaa viikossa. Volyymi on siis niin valtava, että tästä datamassasta voidaan luotettavasti mallintaa erilaisia kohderyhmiä. 

Käyttödatan avulla siis määritetään, missä ja milloin mainontaa kannattaa näyttää, jotta tavoitteet toteutuisivat.

Meillä kaikilla on vahvoja käsityksiä siitä, missä medioissa oma kohderyhmä aikaansa käyttää. Usein nämä käsitykset perustuvat kuitenkin mutuiluun ja mediasta saatava käyttödata saattaakin yllättää. Yrityspäättäjät katsovat yllättävän paljon TV:n viihdeohjelmia. Volyymiltaan suurilla verkkosivustoilla, esimerkiksi sanoma- tai iltapäivälehtien saiteilla, voidaan tavoittaa liki kaikkien kohderyhmien edustajia.

Tieto auttaa kehittämään markkinointia pitkäjänteisesti

Kun markkinoinnin toimenpiteitä suunnitellaan pohjautuen tietoon, on kampanjoita helpompi myös kehittää eteenpäin.

Otetaan esimerkki. 

Eräs asiakas aloitti kampanjointinsa joitain vuosia sitten kokeilemalla verkkomainontaa pienellä kampanjalla, suhteellisen hyvin tuloksin. Liikenne sivustolla lisääntyi ja asiakkaat kertoivat saaneensa yrityksestä tiedon mainonnan avulla. 

Samanaikaisesti yrityksessä tutkittiin sen olemassaolevaa asiakaskuntaa. Asiakastutkimuksessa löytyikin tietynlainen profiili, jonka mukaisia asiakkaita haluttiin lähteä tavoittelemaan jatkossa lisää. 

Seuraavan vuoden mediasuunnitelma ja mainonnan sisältö rakennettiin tätä profiilia silmällä pitäen. Mainontaa ajettiin verkossa ja printissä, display-mainonnan tueksi tuotettiin lisäksi natiivimainontaa eli artikkeleita, joissa yrityksen asiakkaat kertoivat omista kokemuksistaan.

Tulokset olivat kannustavia. Mainonta huomattiin, natiiviartikkeleita luettiin ja yrityksen verkkosivuilla nähtiin kiinnostuksen kasvaneen. Myyntiä olisi kuitenkin saanut tulla enemmän, joten seuraavaan kampanjaan kohderyhmää laajennetaan sopivin tavoin ja myynnillisiä mainonnan viestejä lisätään. 

Kaikki osapuolet ovat oppineet läpi matkan. Olemme huomanneet, että toimenpiteet johtavat tiettyyn pisteeseen asti juuri niin kuin haluamme. Nyt pystymme keskittymään seuraavan askeleen ottamiseen, jotta saamme asiakkaita ohjattua lempeästi ostopolulla eteenpäin. 

Ota käyttöösi Markkinoinnin työkalupakki, se pitää sisällään vuosikellopohjan, digikampanjoiden tavoite- ja seurantalaskurit: 

  • Vuosikellopohjan avulla suunnittelet ja kirjaat markkinoinnin tavoitteet, toimenpiteet, mediat ja budjetit samaan näkymään!
  • Tavoitelaskuri auttaa hahmottamaan lukujen valossa, miten eri muuttujat vaikuttavat toisiinsa.  Voit tarkastella mediakohtaisia sekä koko kampanjan tavoitteita samassa näkymässä.
  • Seurantalaskurilla seuraat kampanjoiden suorituskykyä medioittain. Laskuri näyttää myös kaikkien kampanjoiden keskiarvot ja yleiskuvan. Tässä on todella kätevä työkalu, kun haluat seurata millaisia tuloksia saat mainontaan investoiduilla euroilla. 

Lataa työkalut

Strateginen näkemys luo raamit, joita data ja tutkimus tukevat

Hyvä liiketoiminta syntyy aina tiedosta ja näkemyksestä siitä, mihin halutaan mennä ja millä keinoin - siis liiketoiminnan strategiasta. 

Liiketoimintastrategian pohjalta määritellään, millaisin markkinoinnin ja myynnin keinoin tavoitteisiin voidaan päästä. Selkeät tavoitteet helpottavat tarvittavien taustatietojen määrittelyä, kampanjoiden suunnittelua ja onnistumisen arviointia. Liiketoiminnan tavoitteet ovat pohjana myös markkinoinnin tavoitteiden asettamiselle ja omalta osaltaan määrittävät sen, millaista tietoa markkinoinnin ja mainonnan suunnittelussa tarvitaan.

On myös syytä muistaa, että muutokset mielikuvissa tai ostoinnokkuudessa eivät tapahdu hetkessä, vaan kyseessä on usein todella pitkän matkan juoksu. Siksi jokaisen kampanjan suunnittelussa kannattaa hyödyntää dataa ja tutkimustietoa sekä huolehtia siitä, että kampanjan vaikutukset mitataan, tutkitaan ja kirjataan. 

Näin opit saadaan talteen ja seuraavia toimenpiteitä on helpompi tehostaa edelleen.

Jatkuva kumppanuus auttaa kehittämään mainontaa ja muita markkinoinnin toimenpiteitä entistä tehokkaammiksi. 

Asiakkaanamme saat käyttöösi tutkimustiedot, asiantuntemuksen ja kaikki Sanoman mediat. Varaa aika omaan sparraushetkeen asiantuntijamme kanssa. Juttutuokio ei sido sinua mihinkään: saat vastauksia kysymyksiisi ja katsauksen tutkimustietoon, jonka avulla teet parempia päätöksiä.​​​​​​

Varaa juttutuokio

Tagit

Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

    Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Reilusti yli kolmannes harkitsee muuttavansa seuraavan parin vuoden aikana

    Miltei kolmasosa on lykännyt uuden kodin hankintaa epävarman taloudellisen tilanteen vuoksi, Sanoman tekemästä asumisen toimialatutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    19.4.2023
    Lue lisää
  • Epävarma maailmantilanne haastaa asumisen toimialaa

    Toimialalla korostuvat murroksessa olevat vaatimukset, digitalisaatio ja vastuullisuuden nousu.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.4.2023
    Lue lisää
  • Muuttuva ympäristö luo mahdollisuuksia, tartu siis toimeen nyt

    Muuttuvan ympäristön keskellä menestyy tarttumalla toimeen. Tässä tutkimukseen pohjautuvassa artikkelissa pureudumme suomalaisen kuluttajan käyttäytymiseen ja arvoihin seuraavien teemojen kautta: verkko-ostaminen, vastuullisuus ja tulevaisuuden suunnitelmat.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    8.2.2023
    Lue lisää
    muuttuva_ymparisto
  • Tavoittavin kaupallinen liikkuvan kuva talo – hyödynnä tv:n ja videon voima

    Ruutu ja Sanoman videoverkosto tarjoavat liikkuvan kuvan kampanjoillesi lisää tavoittavuutta ja vaikuttavaa näkyvyyttä.

    Tagit

    Tutkittua TV & video
    Julkaistu
    3.2.2023
    Lue lisää
  • Suomi kehityksen kärjessä: Uusi Total TV -mainonnan mittaus markkinan käyttöön

    Tv-sisältöjen katselutavat monipuolistuvat ja suoratoistopalvelujen katselu kasvaa. Tämän vuoksi myös mainonnan mittauksen tulee kehittyä. Uusi Total TV -mainonnan* mittaus antaa mainonnan ostajille ja myyjille kokonaisnäkymän tv- ja suoratoistomainonnan kampanjan tuloksiin. Yhteismitallisuus, läpinäkyvyys ja luotettavuus mahdollistavat mittauksen käytön myös mainonnan valuuttana.

    Tagit

    Tutkittua TV & video
    Julkaistu
    25.1.2023
    Lue lisää
    Segmenttien tv katselu artikkelikuva
  • Markkinoinnin trendit 2023: näin suunnittelet markkinointia muuttuvassa toimintaympäristössä

    Miten maailmantilanne vaikuttaa suomalaisten ostokäyttäytymiseen, ja kannattaako epävarmoina aikoina painaa jarrua vai kaasua?

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    3.1.2023
    Lue lisää
    mainonnan_trendit
  • Lähes puolet suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä matkaa varatessaan

    Lataa tiivistelmä matkailuun keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.11.2022
    Lue lisää
    Vastuullisuuskartta matkailu artikkelikuva
  • Sanoman liikkuvan kuvan tarjonta on markkinan laajin ja monipuolisin

    Mainostaja varmistaa laajan tavoittavuuden hyödyntämällä Sanoman koko liikkuvan kuvan tarjoamaa, Tina Åström kirjoittaa.

    Tagit

    Omakynä Tutkittua TV & video
    Julkaistu
    24.11.2022
    Lue lisää
    Tina Åström artikkelikuva
  • Suomalaisten brändien ihmiskuva mainonnassa on kapea

    Tiina Kosonen ja Marica Thorén selvittivät, miten moninaisuus näkyy mainoskuvastossa.

    Tagit

    Omakynä Tutkittua Vastuullisuus Vieraskynä
    Julkaistu
    17.11.2022
    Lue lisää
    Tiina Kosonen Marica Thoren.jpg
  • ROI kertoo markkinointipanostusten tuoton

    Markkinoinnin, kuten muidenkin sijoitusten, tuottoa mitataan ROI- eli return on investment -mittarilla. Lue lisää – ja kokeile markkinoinnin ROI-laskuria.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    1.11.2022
    Lue lisää
    ROI_laskuri
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland