Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Neljä vinkkiä asiakasymmärryksen kasvattamiseen

Markkinointistrategi Tiina Kosonen ja insight-tiimin vetäjä Jaana Jamalainen antavat parhaat vinkkinsä siihen, miten kasvatat ymmärrystä asiakkaittesi arvoista, kiinnostuksen kohteista ja ostomotiiveista.
12.9.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

1. Tee valintoja  

On tehtävä valintoja, sillä tavoitellessasi kaikkia et yleensä tavoita todellisuudessa ketään. On siis tärkeää määritellä, tavoitteletko lojaaleja nykyasiakkaita vai etsitkö uutta potentiaalista asiakaskuntaa. Analysoi dataa, olipa kyseessä oma data tai tutkimustieto, pureudu kohderyhmiin perusteellisesti, peilaa niitä tavoitteisiin ja tee valintoja näiden pohjalta. Valintojen tekeminen ei välttämättä tarkoita, että tavoiteltava kohderyhmä on pieni, vaan  valinnat ohjaavat mediastrategiaa oikeaan suuntaan. 

Käytä viestejä, joka puhuttelevat haluttua kohderyhmää ja näy kanavissa, jotka tavoittavat tämän kohderyhmän. Riittävän tavoittavissa kanavissa varmistat haloefektin avulla myös laajemman yleisön tavoittamisen. Esimerkiksi kohderyhmäymmärryksen avulla saat markkinointisi vaikuttamaan haluttuihin kohderyhmiin oikealla viestillä, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan.  

2. Selvitä ostomotiivit 

Mitkä ovat ne syyt, joiden vuoksi tuotteitasi ostetaan? Ostomotiivien ymmärtäminen on yllättävän merkityksellistä. Mietitään esimerkiksi sähköauton ostajia. Osa heistä on kiinnostunut viimeisimmästä teknologiasta, ja osa haluaa mahdollisimman saastuttamattoman vaihtoehdon ja tekee valintansa vastuullisuusnäkökulmasta. Näihin kahteen ryhmään vetoaa hyvin erityyppinen viestintä. Myös elintarvikkeita, kuten proteiinirahkaa, ostetaan hyvin erilaisin motiivein. Joku ostaa sitä kuntosaliharjoittelunsa tueksi, ja laihduttajalle se saattaa olla sallittu makea herkku.

Ostomotiiveja hyödynnetään parhaimmillaan markkinointiviestinnän pohjalla.  Ostomotiiviin pohjaava sisältö erottuu mediahälystä ja vaikuttaa sitä kautta kuluttajaan paremmin kuin geneerinen viesti. Ostomotiivien selvittämisessä voit käyttää apuna asiakkaalle räätälöiviä tutkimuksia. Niiden avulla voit selvittää, mitkä asiat vaikuttavat kuluttajien päätöksentekoon ja mitkä asiat saattavat edistää tai estää ostamista.

3. Tunnetko asiakkaasi ostopolun?  

Tiedätkö, millainen asiakkaasi ostopolku on? Tuoreimman kansainvälisen tutkimustiedon mukaan ostopäätöksen tekoon tarvitaan 20–500 kohtaamista brändin kanssa. Tuotekohtaiset erot ovat ymmärrettävästi suuret – valinta proteiinirahkojen välillä on ehkä helpompi kuin automerkkien. Ihmiset ovat tiedonnälkäisempiä kuin aiemmin ja hakevat tietoa ostopäätöksensä tueksi. Mitä tämä tarkoittaa eri toimialoille? Toimiala- ja ostopolkututkimuksien avulla voit selvittää, mikä saa asiakkaasi ostotarpeen aktivoitumaan, millaista tietoa hän kaipaa ja mistä hän sitä hakee. 

4. Oikeat puhuttelukulmat ja kanavat 

Yllä olevia vinkkejä voit yhdistää tavalla tai toisella erottuvan ja puhuttelevan viestin luominen. Eri kuluttajasegmenteillä on erilaiset arvot, asenteet ja tavat käyttää mediaa – tätä ymmärrystä kannattaa hyödyntää mainonnan luovien toteutusten suunnittelussa. Sanoman mediankäyttösegmentoinnin avulla päästään kiinni siihen, millainen puhuttelukulma kannattaa millekin kohderyhmälle valita.  

Tiettyyn elämänvaiheeseen liittyvien ryhmien sisällä saattaa olla mediakäytössä valtavia eroja. Otetaan esimerkiksi lapsiperheet, joka on merkityksellinen kohderyhmä monelle markkinoijalle. Toinen lapsiperheen vanhempi viettää median parissa lyhyitä mikrohetkiä, kun taas toinen rentoutuu esimerkiksi tv-viihteen parissa pitkiäkin aikoja. Autamme näiden erojen ja toisaalta yhtäläisyyksien löytämisessä, jotta markkinointiviestinnästä saadaan mahdollisimman paljon irti.

Sanomalla on tiukka ote suomalaisista kuluttajista, jonka ansiosta meillä on käytettävissämme valtavasti tietoa. Kaikki ratkaisuehdotuksemme perustuvat tavalla tai toisella dataan.  Meihin kannattaa olla yhteydessä matalalla kynnyksellä, kun haluat ymmärtää asiakkaitasi paremmin.  

Lue vielä artikkeli: Miten tutkimustietoa hyödynnetään markkinoinnissa?

Kiinnostuitko? 

Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai ota yhteyttä.

Tutustu myös: 

Säännöllinen brand tracking auttoi Foodora Marketia ymmärtämään paremmin markkinaa ja kuluttajien käyttäytymistä

Jysk sai Näin Suomi nukkuu -tutkimuksesta arvokasta tietoa toimintansa tueksi

If sai arvokasta tietoa yritysten vakuutushankintoja tekevien B2B-päättäjien ostopolusta

Orion hyödyntää monipuolisesti Sanoman tutkimustietoa

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Asiakaskokemus muodostuu pienistä asioista

    Asiakaskokemus rakentuu yhteisessä arjessa asiakkaiden kanssa. Tasaisin väliajoin kannattaa tarkistaa, mitä asiakasdata kertoo etenkin yrityksen kannattavimmista asiakkaista sekä muista erilaisista asiakasryhmistä.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight
    Julkaistu
    7.11.2025
    Lue lisää
    asiakaskokemus
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

    Mikä on brändi ja miten sitä rakennetaan kestävästi? Huomioi nämä seikat, kun rakennat tunnettuutta ja suunnittelet brändimainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland