Säännöllinen brand tracking auttoi Foodora Marketia ymmärtämään paremmin markkinaa ja kuluttajien käyttäytymistä
Foodora Market alkoi pari vuotta sitten tehdä yhdessä Sanoman kanssa säännöllisiä brand tracking -tutkimuksia.
”Käytännössä halusimme näiden tutkimusten kautta ymmärtää paremmin markkinaa, kuluttajakäyttäytymistä sekä sitä, mitkä asiat vaikuttavat kuluttajien päätöksentekoon ja mitkä asiat saattavat edistää tai estää ostamista. Brand tracking -tutkimuksista olemme saaneet siihen koko maan kattavan, tilastollisesti luotettavan ja relevantin vastauksen”, kertoo johtaja Anni Ahnger Foodora Marketista.
Brand trackingin kautta voi seurata, miten top of mindiin ja tunnettuuteen liittyvät mittarit ovat kehittyneet.
”Olemme saaneet paljon tietoa, joka on vahvistanut meidän omia hypoteesejamme. Esimerkiksi markkinaa seuraamalla näimme, että hintatietoisuus on kasvanut. Hinnoittelu koostuu meillä tuotteiden ja kuljetuksen hinnasta. Brand trackingin kautta olemme saaneet selkeää indikaatiota siitä, miten hinta painottuu asiakkaiden valinnoissa. Olemme muuttaneet markkinointiviestintäämme korostamalla kuljetuksen hintaa, tuotteen hintaa tai molempia.”
Brand tracking oli myös apuna, kun haluttiin ymmärtää paremmin kilpailuasetelmaa: mitkä tahot asiakkaat näkevät Foodora Marketin suurimpina kilpailijoina ja mitä asioita asiakkaat arvostavat Foodora Marketin tai kilpailijoiden toiminnassa.
Parhaillaan on käynnissä neuvottelut oman Foodora Market -ruokapalvelun lopettamisesta, mutta Foodora tulee jatkamaan päivittäistavaroiden kuljetustoimintaa yhdessä kumppaneiden kanssa.
Anni Ahnger kertoo, että tarve brand tracking -tutkimusten tekemiseen ei poistu minnekään, vaan se jatkuu hieman eri konseptilla. Yhteistyö Sanoman kanssa on sujunut hyvin.
Sanoman brand tracking -tutkimusten vahvuutena on tilastollinen luotettavuus. Tutkimukseen pystytään yhdistämään runsaasti erilaisia datapisteitä.
![]()
Kiinnostuitko?
Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu nopeammin kuin koskaan. Tavoittaako viestisi oikeat kohderyhmät? Miten ne vaikuttavat yrityksesi brändimielikuvaan? Mikä on brändisi positio markkinoilla suhteessa kilpailijoihin?