Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.
20.3.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Taktisesta mainonnasta brändimainontaan, kohdeyleisönä koko Suomi

Kun BookBeat lanseerasi äänikirjojen suoratoistopalvelunsa vappuna 2016, Suomen äänikirjamarkkinat olivat lähes olemattomat. Naapurimaassa Ruotsissa, missä BookBeat myös toimii, äänikirjojen kulutus oli jyllännyt jo tovin ja kysyntä oli kasvussa.  

Suomessa BookBeat panosti alusta alkaen taktiseen mainontaan ja myynnin mittaamiseen. Pian rinnalle otettiin myös brändimainonta, jonka avulla haluttiin kasvattaa tunnettuutta pitkäjänteisesti.  

BookBeat halusi levittää äänikirjojen ilosanomaa suomalaisille mahdollisimman suurella kattavuudella, joten mainontaa rakennettiin monikanavaisuuden näkökulmasta. 

“Tehtävämme oli kertoa ihmisille, miksi äänikirjojen kuuntelu kannattaa ja saada ihmiset kiinnostumaan meistä”, kertoo BookBeatin markkinointijohtaja Rosa Bergheim.  

Vuoden 2020 alusta mukana matkassa on ollut mainoskumppanina Sanoma, jonka kattava kanavavalikoima ja laaja mediatuntemus takasivat BookBeatille laajan näkyvyyden ympäri Suomea.

Suomen suosituimmaksi ääni- ja e-kirjapalveluksi 

Mainonta on kattanut Total TV -mainontaa, radiota ja digitaalisia kanavia sekä printtiä, kuten Helsingin Sanomien etusivuja. Tavoitteena BookBeatilla oli tavoittaa mahdollisimman laaja yleisö, johon Sanoman kanavavalikoima tarjosi oivan mahdollisuuden. 

“Halusimme olla läsnä laatumedioissa ja niissä kanavissa, joiden kautta tavoitamme kaikki suomalaiset. Total TV on ollut mukana alusta asti – se on ollut meille todella tärkeä kanava, sillä suoratoistopalvelujen osuus katselusta kasvaa koko ajan”, Bergheim kuvailee. 

Mainonnassa on korostettu BookBeatin kirjavalikoimaa ja samalla tuotu BookBeat-nimeä esille suurelle yleisölle. Kampanjat ovat vaihdelleet monikanavaisista kirjalanseerauksista kokonaisten kirjasarjojen mainontaan ja kirjasuosituksiin. Digikampanjat ovat pitäneet sisällään esimerkiksi IS.fi-haltuunottoja ja bannerimainontaa. Printtimedia on myös ollut tärkeä kanava.

BookBeat on ollut äänikirjapalveluiden markkinajohtaja jo lanseerausvuodesta alkaen, ja tämän aseman pitämisessä Sanoma-yhteistyö on ollut tärkeää.

“Tällä hetkellä suurin osa suomalaisista tietää, mikä äänikirjapalvelu on, ja BookBeat on nimenä tuttu. Ilman massamediaa tämä ei olisi ollut mahdollista”, Bergheim toteaa. 

Media-asiantuntijuutta ja -tietämystä saman katon alta

“Äänikirjamarkkinoiden kasvuvauhti Suomessa on ollut huimaa”, Bergheim kertoo. Vuoden 2016 lopussa BookBeat arvioi, että Suomessa oli yhteensä 10 000 äänikirjapalveluista maksavaa asiakasta. Tällä hetkellä arvion mukaan yli 7 % Suomen väestöstä maksaa äänikirjapalvelusta.

Tämä tuo vapautta ja uusia mahdollisuuksia myös mainontaan. 

“Haluamme säilyttää asemamme markkinajohtajana, mikä edellyttää meiltä itsemme haastamista ja rohkeutta kokeilla uusia tapoja tehdä markkinointia”, Bergheim sanoo.  

Sanoma tarjosi suuren kanavavalikoimansa lisäksi asiantuntijuutta mediatekemisessä ja on tarjonnut vuosien varrella BookBeatin asiantuntijoille koulutuksia mediaostamisessa sekä Suomessa että Ruotsissa. Bergheim kertoo, että BookBeat on saanut Sanomalta monipuolisesti media-asiantuntijuutta saman katon alta.  

Kaikki asiantuntemus eri medioihin liittyen on tärkeää, ja olemme saaneet paljon apua mainonnan suunnitteluun.

Rosa Bergheim
Markkinointijohtaja
BookBeat

Sanoma on halunnut osaltaan tukea BookBeatin laajaa markkinointiosaamista kaikin tavoin. 

Sanoman Key Account Manager Olavi Kajantie kiittelee BookBeatia avoimuudestaan mainonnan suhteen. “BookBeat otti heti monikanavaisuuden haltuunsa, ja he ovat lähteneet ennakkoluulottomasti mukaan eri mainontaratkaisuihin”, hän kertoo. 

Jatkossa BookBeat aikoo myynnin lisäksi mitata mainontaa ja brändin tunnettuutta tarkemmin, jotta se voi entistä paremmin tarkastella mainonnan suoriutumista kanavakohtaisesti. 

“On todella mielenkiintoista päästä seuraamaan, miten esimerkiksi Sanoman kanssa toteutetut kampanjat vaikuttavat brändin tunnettuuteen jopa kuukausitasolla”, Bergheim toteaa.   

Tunne kohderyhmäsi paremmin

Tutustu asiakasymmärrys- ja insightpalveluihimme

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut TV & video Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland