Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta
Soldout Management on vuonna 2023 perustettu tapahtuma-alalla toimiva tuotantoyhtiö, joka tarjoaa livemanagement-palveluita sekä kiertuekokonaisuuksia artisteille ja yhtyeille.
”Supervoimamme on keikkojen lipunmyyntiin tähtäävä markkinointi. Tuotamme kiertueita sekä omille management-artisteillemme että muille artisteille, ja teemme laajalti markkinointia livetapahtumiin ympäri Suomen”, kertoo Soldout Managementin markkinoinnista vastaava Aku Oikari.
Mainonnan itseostokanava Sanoma Ad Manager on ollut Soldout Managementilla säännöllisessä käytössä vuodesta 2024 alkaen.
”Käytämme Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinointiin, kun julkistamme kiertueen tai isomman keikan. Ostamme sieltä mainontaa myös kiertueen edetessä, jos tarvitsemme lisäjenkaa somemarkkinoinnin rinnalle.”
Soldout Managementin markkinointibudjetista 90 % menee Metalle.
”Onneksi Sanoma on tullut rinnalle vaihtoehtoiseksi kanavaksi. Mainontaa voi ostaa koko ajan pienemmällä budjetilla. Se on meille todella tärkeää, sillä teemme viikoittain päätöksiä panostuksen tasosta.”
Mainonnan ostaminen on helpottunut
Sanoma Ad Manager on helpottanut paljon mainonnan ostamista.
”Jos täytyisi laittaa jollekin henkilölle viestiä, lähettää jonnekin palvelimelle kuvat ja grafiikat ja seurata jotain sähköpostiin tulevaa kampanjarapsaa, se olisi liian vaivalloista ja jäisi tekemättä. Ad Managerin kautta mainonnan ostaminen on nopeaa ja helppoa. Kampanjaan tekemiseen kuuluu aikaa ehkä viisi minuuttia”, Oikari toteaa.
Soldout Management kohdentaa mainontaa yksittäisiin kaupunkeihin, sillä tamperelaisille on turha mainostaa Oulun keikkaa.
Eniten on käytössä CPC-paketti.
”Se on meidän tarpeisiimme paras. Sillä tavoitetaan parhaiten ihmisiä, kun tavoitteena on ohjata liikennettä laskeutumissivulle tutustumaan kiertueen tietoihin tai suoraan lippukauppaan.”
Paljon liikennettä ja näyttökertoja mainonnalle
Kiertueiden ja keikkojen ennakkomarkkinoinnissa täytyy tavoittaa todella paljon ihmisiä lyhyellä aikavälillä.
”Ad Manager on siihen meille todella tärkeä apu. Se on toiminut todella hyvin ja olemme saaneet paljon liikennettä ja näyttökertoja mainoksille Sanoman kanavien kautta, ja vielä ihan kohtuuhintaan”, Oikari kiittää.
Hän arvostaa Ad Managerin kotimaisuutta ja luotettavuutta.
”On hyvä olla vaihtoehtoja, sillä koskaan ei tiedä, vaikka EU päättäisi kieltää Metan Euroopassa tai tulee muita mullistuksia: ihmisten käyttäytyminen muuttuu somekanavissa totaalisesti. Yhtäkkiä mainonnaltamme viedään pohja pois.”
Myös monikanavaisuudella merkitystä: kun samaa mainontaa näkee somessa ja uutissivustolla, viestin vaikutus vahvistuu.
Kun kiertue näkyy HS.fi:ssä, sillä on uskottavampi klangi kuin Temun mainoksen vieressä somessa. Klikin hinnat saattavat olla Sanoman kanavissa Metaa kovemmat, mutta näyttökertoja saamme mainokselle Sanoman kautta enemmän.”
Aluekohdennettua mainontaa kätevästi Sanoma Ad Managerista
Näy Suomen suosituimmissa digimedioissa ketterästi, kustannustehokkaasti ja helposti.