Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”
Hautaustoimistolle on tärkeää löytyä verkosta akuutilla hetkellä, mutta myös jäädä ihmisten mieliin jo ennen kuin tarve hautauspalveluille on ajankohtainen. Näin toteaa J. Ala-Ahon Hautaustoimiston toimitusjohtaja Oula-Aleksi Mikkonen.
"Alan markkinointi on hyvin konservatiivista. Ryhdyin pohtimaan, missä meidän kannattaisi markkinoida ja miten, jotta tekisimme jotain erilailla kuin kilpailijat", Mikkonen sanoo.
Hän otti yhteyttä Sanomaan, sillä koki, että Oulussa sijaitsevaa hautaustoimistoa kannattaisi mainostaa Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien digipalveluissa. Niiden avulla voitaisiin tavoittaa kustannustehokkaasti laaja yleisö ja eri-ikäisiä ihmisiä.
Ratkaisuksi valittiin aluksi Sanoman tulospohjaista digimainontaa (CPC, cost per click, hinta per klikki), jonka jälkeen mukaan otettiin myös natiivimainonta. Tarkoituksena on julkaista 3–5 hautauspalveluita käsittelevää artikkelia vuodessa.
"Ajattelin, että se olisi ainakin erilaista mainontaa, mitä muut alallamme tekevät."
Mikkosen mukaan ihminen asioi hautaustoimistossa keskimäärin kaksi kertaa elämänsä aikana.
"Monikaan ei tiedä, mitä hautajaisten järjestäminen vaatii. Natiiviartikkeleiden avulla olemme pystyneet kertomaan laajemmin, mitä teemme."
Natiiviartikkelit sanoittavat yrittäjän ajatuksia
Mikkosen mukaan natiiviartikkeleiden kirjoitusprosessi on ollut yrittäjälle vaivaton. Tekstien aiheita ja näkökulmia on palloteltu yhdessä Sanoman asiantuntijan kanssa.
"Olemme tulleet sisällöntuottajan kanssa todella hyvin juttuun. Hän on ymmärtänyt minua, ja pidän hänen tavastaan kirjoittaa. Kun hän oli kirjoittanut ensimmäisen tekstin, olin heti vakuuttunut, että haluan tehdä näitä lisää!"
Mikkonen sanoo, ettei olisi itse osannut pukea ajatuksiaan tekstimuotoon.
"Tämä on ollut helppo tapa luoda sisältöjä, sillä en itse osaa kirjoittaa mitään luovaa. Lisäksi olen ollut alalla pitkään, joten koen, että olen välillä laput silmillä oman tekemisen suhteen. On hienoa, kun tekstit kirjoittaa ulkopuolinen ihminen, joka osaa kysyä oikeita asioita", Mikkonen kiittelee.
Natiiviartikkeleissa on kokeiltu erilaisia tyylejä. Yhdessä artikkelissa lukijoille tehtiin kysely siitä, kuinka tärkeänä he pitävät ympäristöasioiden huomioimista hautauksissa. Lisäksi lukijoilta kysyttiin, olisivatko he olisivat valmiita maksamaan enemmän ekologisemmista hautaustavoista.
"Vastausten perusteella osaamme tehdä tulevaisuudessa investointipäätöksiä."
Tutustu natiiviartikkeleihin:
Henkilökohtaista palvelua ja vakuuttavia tuloksia
Mainonnan tavoitteeksi asetettiin yrityksen tunnettuuden kasvattaminen ja kilpailijoista erottautuminen. Mikkonen on ollut tuloksiin kaikkinensa tyytyväinen. Mainosnäyttöjä on kertynyt vajaassa vuodessa 3,3 miljoonaa, ja hautaustoimiston verkkosivuille on saapunut mainosten ja natiivikampanjoiden kautta 8 500 potentiaalista asiakasta.
Mikkonen on ollut tyytyväinen myös siihen, että hän tietää, mistä maksaa. Hän saa tarkat raportit siitä, mitkä mainokset ovat tuoneet liikennettä sivustolle ja minkä verran artikkeleita on luettu.
"Tämä on ollut meille todella kannattavaa. Mikäli saamme mainosten kautta muutamankin asiakkaan, ne ovat maksaneet itsensä takaisin. Olen saanut monin tavoin rahoilleni vastinetta."
Mikkonen arvostaa Sanoman henkilökohtaista palvelua.
Pidän siitä, että minulta kysellään kuulumisia ja myyjä tietää, mistä palveluista voisin olla kiinnostunut. Silti mitään ei tyrkytetä. Monissa firmoissa pienen asiakkaan perään ei juurikaan kysellä, joten arvostan, että Sanomalla meistäkin välitetään.
Pienyrittäjälle kallisarvoinen apu
Mikkonen sanoo, että media- ja markkinointikenttä on muuttunut hyvin paljon kymmenessä vuodessa – ja muuttuu koko ajan lisää. Niinpä hän kokee, että pienyrittäjän on mahdotonta pysyä mukana muutoksessa ja pyörittää markkinointia itse.
”Kenttä on haastava, sillä pitäisi olla niin monessa paikassa yhtä aikaa ja tehdä sitä ja tätä. Siinä loppuvat aika ja rahat. Arvostan sitä, että nyt meillä on käytössämme ammattilainen, joka seuraa aikaa ja raportoi, mitä markkinoinnin kentällä tapahtuu.”
Mikkonen sanoo, että muuttuva markkinointikenttä on vaikuttanut voimakkaasti myös heidän tekemiseensä.
”Aiemmin markkinointibudjettimme oli kolmasosa nykyisestä, ja tuosta suurin osa käytettiin printtiin. Nyt vain muutama prosentti markkinointibudjetista menee printtiin ja loput digimarkkinointiin.”
Hän sanoo, että tällä hetkellä suurin osa markkinointibudjetista menee Google-mainontaan.
”Google on meille tärkeä kanava, sillä se palvelee asiakkaita, joilla on akuutti tarve hautauspalveluille. Muut kanavat tarjoavat brändinäkyvyyttä, jotta meistä jäisi muistijälki ja tulisimme mieleen sitten, kun palveluiden etsiminen on ajankohtaista”, Mikkonen sanoo ja jatkaa:
”On hyvä, että Googlen hakutuloksista löytyy nyt myös meitä koskevia natiiviartikkeleita. Ne antavat meistä lisää tietoa ja tarjoavat positiivista mielikuvaa. Se voi vaikuttaa potentiaalisen asiakkaan päätökseen valita meidät.”
Natiivimainonnan opas
Nappaa tästä Natiivimainonnan opas, opi lisää miten tämä mainonnan muoto toimii ja poimi asiantuntijoidemme vinkit natiivimainonnan aloittamiseen.
Millainen mainoskampanja
sinulle saisi olla?
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä tuloksellisia palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.
Suunnitellaan sinulle toimiva ratkaisu yhdessä.