Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin
Sporttikone on pienkoneiden erikoisliike, joka palvelee niin kuluttajia kuin ammattilaisia. Yritys on kasvanut perheyrityksestä monipaikkaiseksi toimijaksi, jolla on liike Kaarinassa, Salossa, Somerolla, Lahdessa ja Tuusulassa. Verkkokauppa palvelee asiakkaita ympäri Suomen.
Sporttikone aloitti yhteistyön Sanoman kanssa keväällä 2025. Tavoitteena oli ohjata asiakasvirtaa aiempaa vahvemmin kivijalkamyymälöihin.
Monikanavainen kampanjointi toi tuloksia
Yhteistyö käynnistyi näyttävästi uuden brändin, Solisiksen, lanseerauksella.
Sporttikoneen kampanjointiin on kuulunut alueellisesti kohdennettua monipuolista digimainontaa, Radio Rockin kanavadominanssi ja natiiviartikkeli.
Radio Rock valikoitui kanavaksi kohderyhmän perusteella.
”Olemme joskus käyttäneet radiota, mutta emme aiemmin tässä mittakaavassa”, kertoo Sporttikoneen valikoimapäällikkö Marko Jämsä.
”Radio Rockin kuuntelijaprofiili osui hyvin asiakaskuntaamme. Halusimme myös tavoittaa nuorempaa porukkaa.”
Brändin rakentamista ja taktista reagointia
Sporttikone on kasvattanut brändimainonnan osuutta 30–40 prosenttiin mainonnan budjetista tämän vuoden aikana.
Brändillinen tekeminen sai selkeän roolin, mutta kampanjoita on myös muokattu ketterästi tilanteen mukaan.
”Meille alkoi tulla palautetta: Nyt teidät nähdään. Mitä olette tehneet? Näkyvyys Ilta-Sanomissa koettiin todella positiivisena asiakaspiirissämme”, Jämsä kertoo.
”Alallamme on suuret kausivaihtelut. Kauden vaihtuessa on luonnollista siirtyä enemmän taktiseen mainontaan. Teimme tuoteryhmäalennuksia ja näimme heti, että se toimii. Somenostokaruselli toimii kaltaisellemme liikkeelle, jossa on useampia tuotteita. Saamme tuotteita monipuolisesti esiin samaan mainokseen.”
Yhteistyö, joka yllätti positiivisesti
Sporttikoneen tiimi oli aluksi epäileväinen: voiko suuri mediatalo palvella pientä asiakasta ketterästi?
Me olemme pieni virta isojen jokien joukossa, mutta Sanoma yllätti positiivisesti. Yhteistyö on ollut luontevaa ja tuloksellista.”
Sporttikoneen Google-markkinointi hoituu Sanoman Kasvupalvelun kautta.
”Kun vaihdoimme toimistoa, Google-markkinointi oli jokin aikaa poissa päältä. Kun se palasi, vaikutus näkyi heti, ja vierailijoita sivuillemme alkoi taas tulla. Sanoman Kasvupalvelussa tehdään oikeita asioita. Olemme erittäin tyytyväisiä.”
Sanoman yhteyshenkilö Miikka Jorilan kanssa sparraillaan jatkuvasti.
”On ainoa oikea tapa, että yksi yhteyshenkilö hallinnoi kokonaisuutta. Meiltä saattaa tulla 20 ideaa viikossa. On hyvä, että Miikka on miettimässä, mitä milloinkin kannattaa tehdä.”
Natiiviartikkeli oli Jämsälle uusi kokemus, mutta sekin vakuutti.
”Tulokset yllättivät positiivisesti. Saimme paljon klikkauksia ja näyttöjä. Se auttoi meitä erottumaan kilpailijoista, jotka myyvät samaa tavaraa.”
Sporttikoneen markkinointi on saanut Sanoma-yhteistyön myötä uudenlaista ilmettä myös visuaalisesti.
”Graafinen freesaus toi raikkaamman ja nuorekkaamman ilmeen. Se oli paikallaan", Jämsä kiittää.
Esimerkkejä kampanjamateriaalista
Display-mainoksia
Radiospotti
Millainen mainoskampanja sinulle saisi olla?
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä tuloksellisia palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.
Suunnitellaan sinulle toimiva ratkaisu yhdessä.