Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset
Paulig on jo vuosien ajan tehnyt Juhla Mokka -brändille äitienpäivä- ja joulukampanjan. Tänä vuonna otettiin haltuun lomanjälkeisen töihinpaluun ajankohta ”Taas paahdetaan” -viestillä. Idea sai alkunsa tutkimuksesta, jossa selvitettiin mitkä tekijät helpottavat suomalaisten paluuta arkeen.
”Kahvi nousi siinä tärkeään osaan. Päätimme, että tämä on sesonki, johon meidän kannattaa tarttua”, kertoo Head of Regional Marketing Eva Hopia Pauligilta.
Kampanjaan kuului Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansa Länsi-Suomen monikanavaiset etusivut, radiopromootio Suomipopin Aamulypsyssä, liikkuvaa kuvaa tv:ssä ja videomainospaikoilla, display-mainontaa sekä ulko- ja somemainontaa ja vaikuttajayhteistyötä. Lisäksi Juhla Mokka ja R-Kioski tarjosivat ilmaiset aamukahvit töihin paluun kunniaksi maanantaina 4. elokuuta.
Tavoitteet täyttyivät
Kampanja ylitti odotuksemme. Juhla Mokka on Suomen rakastetuin kahvi. Tavoitteenamme oli innostaa yhä uusia kuluttajia ja kasvattaa tunnettuutta, ja onnistuimme molemmissa. Spontaania tunnettuutta saatiin kasvatettua 5 prosenttiyksiköllä edelliseen kuukauteen verrattuna ja samalla top of mindia.”
Hopia näkee, että Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansa Länsi Suomen etusivuilla on tärkeä merkitys brändin rakentamisessa ja huomioarvon saamisessa.
Aamukahville R-kioskeihin kutsuvat nokkelat etusivut saivat näkyvyyttä myös ansaitussa mediassa ja sosiaalisen median postauksissa.
”Juhla Mokka on koko kansalle tuttu brändi. Teimme etusivuille luovemman ratkaisun, jossa kultakuppi oli tyhjä täyden sijaan. Se toi brändiin tiettyä leikkisyyttä, jolla sai pysäytettyä aamukahvinjuojan.”
Kanavat tukivat toisiaan
Radio toimii Juhla Mokalla hyvin, ja se on ollut paljon käytössä. Brändin tunnistettava musiikki toimii hyvin audiomainoksessa.
”Radiopromootio syventää tekemistä, ja tuo siihen kivaa kulmaa perinteisen kampanjaviestin lisäksi”, Hopia kertoo.
Radio Suomipopin Aamulypsyn juontajat kehottivat kuulijoita hakemaan kupin Juhla Mokkaa ilmaiseksi R-kioskeilta ja haastattelivat töihinpalaajia. He ohjasivat myös kampanjasivuille osallistumaan Juhla Mokan survival packin arvontaan.
Kampanjasivu sai erittäin hyvin kävijöitä verrattuna Radio Suomipopin kampanjasivun keskiarvoihin. Myös arvontaan osallistujien määrä oli erinomaisella tasolla keskiarvoon nähden.
Radio Suomipopin Instagramissa julkaistiin story, jossa fiilisteltiin arkeen paluuta Aamulypsyn kanssa sekä ohjattiin Juhla Mokan arvontaan. Storyn näki 33 200 silmäparia. Radio Suomipopin kaupallisen julkaisun keskiarvoon verrattuna tavoittavuus oli erinomaisella tasolla. Näyttökertoja kertyi yhteensä 105 621.
”Pystyimme nivomaan luovan kokonaisuuden yhteen, ja kaikki kanavat tukivat hienosti toisiaan”, Hopia kiittää.
Yhteistyö Sanoman kanssa toimii sujuvasti ja vauhdikkaasti.
Idea tuli aika nopealla aikataululla, mutta siitä huolimatta saatiin se hyvin maaliin muutamassa viikossa. Sanoman vahvuutena on laaja kanavalikko. Yhden kontaktin kautta saat kuluttajan kiinni useista mediakanavista. Tarjolla on myös luovempia ratkaisuja, joita pystytään räätälöimään kampanjakohtaisesti.”
Kampanjan materiaaleja
TV-spotti
Esimerkkejä radiokampanjasta
Promospotti
On air -nosto