Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”
Alkuvuodesta 2025 kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co lanseerasi uuden kolmen käsityöläisoluen sarjan.
”Halusimme tarjota hieman edullisempia pienpanimo-oluita, joita voisi ostaa kaupan hyllystä alle kolmella eurolla. Ihmiset kuluttavat tällä hetkellä aiempaa harkitummin, joten päätimme reagoida tähän”, kertoo RPS:n Brand Manager Janne Seppälä.
Uuden tuoteperheen lanseeraukseen otettiin mukaan Sanoman monikanavaiset palvelut.
”Tavoitteemme oli rakentaa bränditunnettuutta lanseeraamalla uutuustuotteet näkyvästi. Kun brändi on tutumpi, myös yli neljän euron oluet lähtevät paremmin liikkeelle”, hän sanoo.
Vuonna 2017 perustetulla pienpanimolla on myös pitkän tähtäimen tavoitteita.
”Haluamme kasvaa ja olla merkittävä peluri suomalaisessa panimokentässä.”
Laajamittainen lanseeraus monikanavaisesti kannatti
RPS Co päätti hoitaa uuden olutperheen lanseerauksen suurella volyymillä. Päivittäistavaraketjujen kanssa neuvoteltiin ahkerasti, jotta uutuustuotteiden saatavuus saatiin hyvälle tasolle.
”Kun saimme tuotteiden saatavuuden kuntoon, päätimme laittaa meidän mittakaavassamme paljon resursseja markkinointiin”, Seppälä sanoo.
Laajamittainen lanseerauskampanja käynnistettiin Sanoman kanavissa helmikuussa. Menetelmiksi valittiin valtakunnallinen tv, Ruutu/pause ad, CPM eli näyttöpohjainen display-mainonta sekä Ilta-Sanomien printtimainonta. Televisiokampanja kohdennettiin keväällä Four Nations -jääkiekko-otteluihin.
Päädyimme monikanavaiseen malliin, josta Sanoma tarjosi meille parhaan kokonaispaketin. Luvut ovat olleet huimia, kun katsoo sitä, kuinka paljon olemme tavoittaneet ihmisiä.
Seppälä otti itse yhteyttä Sanomaan, koska koki sen kanavien tarjoamat mahdollisuudet sopiviksi olutperheen lanseeraukseen. RPS on tehnyt Sanoman kanssa aiemminkin yhteistyötä valmistamalla Radio Rock -olutta.
”Kerroimme, mitä tavoittelemme ja Sanomalta rakennettiin tarpeisiimme sopiva paketti. Uskomme, että monikanavainen näkyvyys on ehdottoman tärkeää. Se lisää tutkitusti sitä, kuinka hyvin kuluttaja muistaa yrityksen ja tuotteen.”
Sanoman markkinointitoimenpiteiden lisäksi RPS on myös tuottanut itse lyhytvideoita sekä ostanut vaikuttajamarkkinointia.
”Lisäksi myymäläesillepanoihin on panostettu ja tehty hyllynpäätyostoja. Myös ravintoloihin on saatu näkyvyyttä, kuten valomainoksia ja ständejä”, Seppälä listaa.
”Markkinoinnin tulokset ovat olleet häikäiseviä”
Markkinointitoimenpiteiden tavoitteeksi asetettiin uuden tuoteperheen myynnin kasvattaminen sekä yleinen brändinäkyvyys. Lisäksi lähdettiin seuraamaan kampanjoiden vaikutusta verkkosivujen kävijämääriin. Myös printtimainoksiin lisättiin qr-koodi, jonka kautta lukijat ohjattiin RPS:n nettisivuille.
Kävijämäärät nettisivuilla ovat moninkertaistuneet. Olemme olleet tyytyväisiä siihen, kuinka uusi olutperheemme on myynyt. Uskomme, että yhteistyö Sanoman kanssa on ollut meille elintärkeää.
Yksi keino seurata vaikutusta on ollut Pint Please -sovellus, jossa intohimoiset olutharrastajat arvostelevat oluita.
”Tulokset ovat olleet häikäiseviä. Nousimme sovelluksessa Suomen toisiksi arvostelluimmaksi panimoksi”, Seppälä sanoo.
RPS on käyttänyt vuoden 2025 mittaan markkinointiin huomattavasti enemmän euroja kuin aikaisemmin. Kokonaisbudjetti on ylittänyt 100 000 euroa, mutta kampanjoiden avulla on saavutettu yhteensä jopa 15 miljoonaa näyttökertaa.
”Budjetti tuntuu hurjalta, koska emme ole tehneet mitään tällaista aikaisemmin. Tänä vuonna valmistuu miljoona litraa olutta, joten meidän täytyykin käyttää markkinointiin enemmän rahaa. Ero entiseen tekemiseen on ollut päätä huimaava”, Seppälä sanoo ja jatkaa:
”Olemme tuotantolitroilla laskettuna Suomen Top 10 -panimoiden joukossa, joten tämä on ollut meille tärkeä askel kokonaistekemisen kannalta.”
Seppälä arvostaa Sanoman laajojen markkinointikanavien ja vankan osaamisen lisäksi myös henkilökohtaista palvelua.
”Koen, että Sanoma aidosti pohtii, mistä voisi olla meille hyötyä ja mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi. Arvostan myös saamiani raportteja, joista näen, minkä verran tavoitettu silmäpari on meille maksanut. Eli tiedän tasan tarkkaan, mistä maksan”, hän kiittelee.
Videolla RPS:n Janne Seppälä kertoo markkinoinnin merkityksestä pienpanimon kasvutarinassa.
Millainen mainoskampanja sinulle saisi olla?
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä tuloksellisia palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.
Suunnitellaan sinulle toimiva ratkaisu yhdessä.