Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
2.10.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Mikkelin kaupunki, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei sekä Sodan ja rauhan keskus Muisti tuottivat yhdessä Sanoman kanssa monimediallisen kampanjan, joka oli osa Päämaja – Mikkelin matkailun kehittämishanketta. Ryhmähankkeessa kehitetään Mikkelin historiaan ja kulttuuriperintöön perustuvaa uutta ja kestävää matkailuliiketoimintaa. 

Päämajakaupunki Mikkelin kampanjaan kuului vaikuttajayhteistyö Jone Nikulan kanssa, natiiviartikkeleita, videoita, somea, digimainontaa ja radiospotteja.  

Videot julkaistiin paitsi natiiviartikkeleiden yhteydessä HS.fi:ssä myös hankkeen ja yhteistyökumppanien verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa, Facebookissa ja Instagramissa.  

Natiiviartikkeleihin ohjatattiin videomainonnalla. Vaikuttavuustutkimuksen mukaan pelkästään natiiviartikkelit kasvattivat merkittävästi matkustusaikeita Mikkeliin, peräti 485 prosenttia. Päämajakaupunki-kampanja onnistui monipuolisesti tavoitteessaan vahvistaa Mikkelin positiivista mielikuvaa valtakunnallisesti.  

”Kampanja todella kuului ja näkyi monella tavalla. Päämajakaupungin teema osui oikeaan hetkeen”, sanoo Päämaja-hankkeen projektipäällikkö Tarja Pönniö-Kanerva. 

Kampanja vahvisti brändiä monipuolisesti

Sodan ja rauhan keskus Muistin sisältöjohtaja, historioitsija Pia Puntanen ja Mikkelin kaupungin markkinointisuunnittelija Salla Hyvönen pitivät kampanjaa rohkeana vetona, joka vahvisti brändiä monipuolisesti. 

”Tuloksista näemme, että ihmisiä kiinnostavat tarinat ja paikat. Paikkakunnan historia ja kulttuuri ovat hyviä profiloitumistekijöitä”, Puntanen toteaa.

”Kampanja tuotti merkittävää näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa”, Hyvönen sanoo. 

Hänen mukaansa erityisen hyvin toimivat kampanjan videot, joita kaupunki jakoi omissa sosiaalisen median kanavissaan. Kampanja lisäsi kaupungin seuraajamääriä Instagramissa ja Facebookissa.  

Kampanjaan kuuluneet Jone Nikulan somekanavien postaukset tavoittivat yhteensä 46 031 silmäparia ja näyttökertoja postauksille kertyi yhteensä 63 844.

Hyvönen jatkaa, että uudenlainen lähestymistapa kaupunkimarkkinointiin herätti positiivista huomiota.  

”Se ei ollut ihan perinteistä kaupunkimarkkinointia, jota on totuttu näkemään.” 

”Kampanja korosti Mikkelin valmiutta kokeilla rohkeasti erilaisia lähestymistapoja, mikä sopi hyvin kaupungin ’rohkea yllättäjä’ -brändiin.” 

Vaikutukset näkyvät pidemmällä aikavälillä

Pönniö-Kanerva, Puntanen ja Hyvönen sanovat, että kampanjassa onnistuttiin nostamaan esiin niin historiaa ja kaupunkia kuin myös asumisen ja matkailun mahdollisuuksia.  

Kampanjan vaikutus näkyi omalta osaltaan Astuvansalmen opastuskeskuksen Astuvan ja Muistin ja Päämajamuseon kesän kävijämäärissä. 

Mikkeliläiset uskovat, että monimediallisen kaupunkimarkkinoinnin todelliset vaikutukset näkyvät eritoten pitkällä aikavälillä. 

Tällä kampanjalla jäimme ihmisten mieliin ja muistiin. Voi olla, että ensi kesänä tullaan matkalle Mikkeliin. Ja sitten tänne päätetään muuttaa asumaan viiden vuoden päästä.”

Salla Hyvönen
markkinointisuunnittelija
Mikkelin kaupunki

Mikkelissä tiedetään, että asukashankinnan mittaaminen kampanjan suorana vaikutuksena on haasteellista. Muuttoliikkeeseen vaikuttavat monet tekijät, kuten työmahdollisuudet ja perheen elämäntilanne.  

”Uskon kuitenkin, että Sanoman kanssa toteutetun monimediallisen kampanjan seurauksena Mikkeli muistetaan houkuttelevana asuinpaikkana, ja se kiinnostaa myös potentiaalisia paluumuuttajia”, Pönniö-Kanerva sanoo. 
 

Kampanja lukuina

85 000 lukijaa

Kolme natiiviartikkelia keräsi yhteensä 99 000 sivulatausta ja yli 85 000 lukijaa, mikä ylitti keskiarvon lähes 200 prosentilla. 

86 000 videokatselua

Videoita katsottiin yhteensä 86 000 kertaa. Yli 80 prosenttia artikkelien lukijoista aloitti katsomaan videoita ja pysyi niiden parissa keskimäärin lähes 2 minuuttia.

Matkustusaie + 485 %

Vaikuttavuustutkimuksen mukaan matkustusaikeet Mikkeliin kasvoivat natiiviartikkelin lukijoiden keskuudessa 485 %.

Positiivinen mielikuva + 75 %

Vaikuttavuustutkimuksen mukaan peräti 75 % natiiviartikkeleiden lukijoista koki mainonnan vaikuttaneen positiivisesti heidän mielikuviinsa.

Kampanjan materiaaleja

Somevideot

Esimerkkejä radiospoteista

Kiinnostuitko?

Natiivimainonnalla sisältösi löytää sille sopivan yleisön. 

Ole osa sisältöjä, joiden parissa vietetään aikaa.

Lue lisää

Sykähdytä videolla

Liikkuva kuva lisää mainontasi vaikuttavuutta

Lue lisää

Tagit

Digiratkaisut Natiivimainonta Tähdet TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

    Julkaistu
    3.11.2025
    Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Ekologisten pesuaineiden verkkokauppa tavoitti uusia asiakkaita Kasvupalvelun avulla: ”Sanoman asiantuntijat ovat velhoja”

    Julkaistu
    26.9.2025
    Sanoman Kasvupalvelu on tukenut ekologisia pesuaineita valmistavan perheyrityksen kasvua. Ole Hyvä Luonnontuote Oy on saavuttanut brändinäkyvyyttä ja kasvattanut verkkokaupan myyntiä.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland