Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä
Minkälainen suomalainen risteilykulttuuri on? Tästä pohdinnasta sai alkunsa Finnlinesin Risteilyjä heille, jotka eivät pidä risteilyistä -brändikampanja.
”Risteilyt ovat olennainen osa suomalaista matkailukulttuuria – monella on takanaan risteilyjä Ruotsiin tai Tallinnaan niin lapsuudesta, nuoruudesta kuin aikuisuudestakin. Kaikki muistot eivät kuitenkaan ole välttämättä ruusuisia: tungos, tahmeat tanssilattiat ja meluisa yökerho eivät houkuttele takaisin merelle”, toteaa Finnlinesin markkinointipäällikkö Mira Alhonen.
”Kun lähdimme pohtimaan tätä, huomasimme, että suomalaisten käsitys risteilyistä ja Finnlinesin risteilytuote eivät mielikuvallisesti kohtaa.”
Syntyi kampanja heille, jotka eivät pidä risteilyistä.
Kampanjalla haluttiin kasvattaa sekä Finnlines-brändin että risteilytuotteen tunnettuutta ja herättää huomiota huumorin keinoin.
”Hiljattain aloittaneiden uusien laivojen myötä matkustuskokemus nousi Ruotsin-reitillä ennennäkemättömälle tasolle ja mahdollisti risteilytuotteen lanseerauksen. Risteilymme on uudenlainen vaihtoehto heille, jotka arvostavat rauhaa ja rentoutumista. Heille, jotka eivät kaipaa yökerhoa, hyttibileitä tai kyynärpäätaktiikkaa.”
Kampanjankokonaisuuteen kuuluu tv, onlinevideo, radio, printti, some ja ulkomainonta.
”Spoteissa terapeutin asiakkaat avautuvat risteilykokemuksistaan, jotka ovat jättäneet heihin pysyvän jäljen. Me uskomme, että haavat voidaan parantaa Finnlinesin yökerhottomalla karaokevapaalla risteilyllä, jossa meren rauha on läsnä ja kotiin palataan palautuneena”, Alhonen toteaa.
Kampanjaa kommentoidaan jopa asiakaspalautteissa.
”On ollut hienoa huomata, että ihmiset pystyvät samaistumaan kampanjan tarinoihin ja löytämään itsensä niistä”, Alhonen iloitsee.
Kampanja syntyi monen ammattilaisen yhteistyönä. Konseptin loi Helinä Willing, kampanjaidean sekä radiokäsikirjoitukset Jussi Turhala ja muusta luovasta suunnittelusta vastasi Finnlinesin markkinointitiimi. Filmituotannosta vastasi Tonto Helsinki ja ohjauksesta sekä leikkauksesta Simo Liukka. Radiotuotannosta vastasi Hotspot.
Onnea Finnlines ja koko luova tiimi!
Kampanjan spotit
Raadin kommentit
"
Huumori toimii, ja kampanjan viesti jää mieleen.
"
Tarinat ovat yllätyksellisiä ja samaistuttavia.
"
Nerokas luova yhdistyy hyvin risteilyjen haastajabrändiin.
Sanoman Kuukauden kamppis
on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka herättää huomiota, erottuu muusta mainonnasta, jättää muistijäljen ja joka on saanut aikaan sanomista.