Kuukauden kamppis

Kuukauden-kamppis-parallax.jpg

Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Valitsemme vuoden 2021 aikana joka kuukausi yhden kampanjan, toteutuksen tai konseptin, joka täyttää jonkun näistä kriteereistä.

Kuukauden kamppis saa mainetta, kunniaa sekä hieman medianäkyvyyttä. Valintamme perustuvat puhtaasti mututuntumaan ja fiilikseen. Niin kuin monet kuluttajien ostopäätöksetkin. Raatilaisilla on kymmenien vuosien kokemus markkinoinnin suurkuluttajina ja alan ammattilaisina.

Syyskuun kamppis

Pohjola Vakuutus: #tätäenjätätekemättä

Asiakas: Pohjola Vakuutus, mainostoimisto: Hasan & Partners, mediatoimisto: Dagmar

Raadin kommentit:

"Nykyaikaista, tekoihin keskittyvää markkinointia ja asiakkaiden osallistamista" 

"Teko nostettiin kokoaan isommaksi, kertomalla siitä massamedian avulla laajalle joukolle"

"Usein vakavasti ja faktoin lähestyttävään aiheeseen on valittu kepeämpi ja humoristisempi kulma. Itse tarina herättää kiinnostuksen"

 "Kampanja erottautuu raikkaalla tavalla toimialan muusta markkinoinnista"

Aiemmin valitut kuukauden kampanjat

ELOKUU

Dove: Käänteinen selfie

Mainostaja: Unilever, mainostoimisto: Ogilvy, mediatoimisto: GroupM

Raadin kommentit:

  • Kampanja jatkaa hienosti Doven arvopohjaisen markkinoinnin linjaa
  • Dove nostaa taas kerran esille erittäin ajankohta
  • Kampanja erottautuu raikkaalla tavalla toimialan muusta markkinoinnista.
  • isen aiheen – sosiaalisen median luomat ulkonäköpaineet
  • Kampanja ei ole vain yksittäinen lähtö, vaan pitkäaikainen liike nuorten positiivisen kehonkuvan rakentamiseksi
Lue lisää kampanjasta

HEINÄKUU

DNA: Verkko ei ole tärkeä. Elämä on.

Mediatoimisto: Dagmar, mainostoimisto: Folk

Raadin kommentit:

  • Radikaali mainonnan linjan uudistus, jossa rohkealla suunnanmuutoksella huumorista tunteelliseen linjaan, puhutellaan varmasti laajaa kohderyhmää. Tästä mainonnasta on helppo pitää.
  •  Erottuu edukseen mainosvirrasta. Monimediainen ratkaisu, jossa kaikki mediaryhmät tukevat toinen toistaan. Oppikirjasuoritus synergiasta mediaryhmien välillä.
  • Vaatii rohkeutta sanoa, että verkko ei ole tärkeä. Tässä konktekstissa se toimii kuitenkin erinomaisesti. On onnistuttu tuomaan uutta otetta sloganiin "elämä on" sitä samalla kunnioittaen ja kirkastaen koko brändiä uuteen uskoon.
Lue lisää kampanjasta

KESÄKUU

K-RYHMÄ: Kannustamisen voima

Asiakas: K-ryhmä, mediatoimisto: Dagmar

Raadin kommentit:

  • Hieno vastuullinen kulma Suomen Palloliiton pääyhteistyökumppanuudelle
  • Kiinnittyminen ajankohtaiseen ja laajasti suomalaisia innostavaan aiheeseen tuo takuuvarmasti korkean huomioarvon kampanjalle
  • Oivaltava idea tuoda ykköspelaajia ennen ja nyt printteihin. Herättää varmasti vahvoja positiivisia tunteita Huuhkaja-faneissa
  • Yhdessä tekeminen, yrittäminen ja kannustamisen voima yhdistyvät osuvasti jalkapallon arvomaailmaan
Lue lisää kampanjasta
Kk-kamppis_toukokuu_Marimekko_artikkeli.jpg

TOUKOKUU

Marimekko 70 vuotta

Asiakas: Marimekko, mediatoimisto: ToinenPHD

Raadin kommentit:

  • Upeat klassikkokuosit puhuvat puolestaan.
  • Hieno luova toteutus, jossa printtiä käytetty innovatiivisella tavalla.
  • Perinteisellä medialla saatiin aikaan somepöhinää. Kampanja levisi päivän aikana viraaliksi somekanaviin.
  • Se, ettei sanoja tarvita, on jo vahva osoitus brändin voimasta.
Lue lisää kampanjasta  

HUHTIKUU

GIGANTTI: Freeze frame

Asiakas: Gigantti yritysmyynti, mediatoimisto: Dentsu, mainostoimisto: Nord DDB

Raadin kommentit:

  •  Spotti nauratti ihan olan takaa. Tilanne oli samaistuttava ja niin valitettavan tuttu
  • Gigantti on tarttunut ajankohtaiseen aiheeseen, joka koskettaa kaikkia etätyötä tekeviä
  • Sijoittelu Diilin finaaliin erinomainen – tästä huomaa, että luovuutta voi käyttää niin monella eri tapaa
  • Kampanja osoittaa erinomaisesti, että B2B-mainontaa voi tehdä isosti ja hauskasti
Lue lisää kampanjasta
Kk-kamppis-Osuuskauppa-kollaasi.png

MAALISKUU

Alueellinen valinta: Pirkanmaan Osuuskaupan natiivisarja

Raadin kommentit:

  •  Natiivimainonta toimii erinomaisesti alueellisesti tuomalla paikallisesti merkitykselliset aiheet lähelle.
  • Lähtökohta natiivisisällöissä on auttaminen ja välittäminen. Sisällöt antavat lukijoille rohkaisua ja tunnetta, ettei vaikeiden asioiden kanssa tarvitse olla yksin. Tässä Osuuskauppa on noussut itseään isommaksi.
  • Moniosaisen natiivisarjan ihmisläheinen lähestyminen on mieltä lämmittävää. Employer brandingiä parhaimmillaan.
  • Sisältö rohkaisee myös muita yrityksiä huomioimaan ihmisten erilaiset tarpeet ja lähtökohdat
Tutustu natiivisarjaan
Lue lisää kampanjasta
Kuukauden kamppis Mehiläinen

HELMIKUU

Mehiläinen: Elämä tehtävänä

Raadin kommentit:

  • Pysäyttävä ilmoitussarja. Printtimainontaa parhaimmillaan.
  • Vahva visuaalinen viesti, jossa kuvat puhuvat puolestaan.
  • Vertailu yli sadan vuoden takaisiin olosuhteisiin on paitsi kiinnostava, myös lohdullinen. Se luo uskoa siihen, että myös tästä pandemiasta selvitään.
  • Sanonta "kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa", pitää tässä kampanjassa totisesti paikkansa.
Lue lisää kampanjasta

TAMMIKUU

Snellman: Lisäaineiden vähentäminen

Raadin kommentit:

  •  Parhaat ideat tunnistaa siitä, että ne tuntuvat itsestäänselvyyksiltä. Noinhan se kuuluu tehdä. E-koodeista on puhuttu aina. Niiden poistaminen mainonnasta on nerokas mainonnallinen idea.
  • Herättää heti uteliaisuuden katsoa tarkemmin mistä on kyse
  • Mainonnassa on johdonmukainen viesti mediaryhmästä toiseen. Viimeisen päälle tyylikkäästi toteutettu jokaisessa mediassa. Liikkuvassa kuvassa on elokuvallista kerrontaa.
  • Hyvä esimerkki siitä, miten mainonnalla voi vaikuttaa vakiintuneeseen ostokäyttäytymiseen ja top-of-mindiin. Viesti e-koodien poisjäämisestä muistuu mieleen myös kaupan hyllyllä. Tuomaristosta kuului kommentteja oman ostokäyttäytymisen muutoksesta jo nyt.
Lue lisää kampanjasta

JOULUKUU

Lidl: Meille jotka rakastamme yllätyksiä

Raadin kommentit:

  • Tuttuja satuja on hyödynnetty yllätyksellisesti ja humoristisesti
  • Hienoa visuaalista tarinankerrontaa
  • Kampanjan linja on johdonmukainen jatkuen myös tarjousmainonnassa
  • Poikkeaa tarinoillaan perinteisestä joulumainonnasta
Lue lisää kampanjasta
WSOY-kustantamossa-kuukauden-kamppis.png

MARRASKUU

WSOY: Kustantamossa

Raadin kommentit:

  • Kekseliäs tapa promota kirjailijoita ja kirjoja kirjamessujen peruunnuttua
  • Tunnetut vaikuttajat haastattelijoina tuovat lisää syitä tutustua videoihin
  • Haastattelujen yhteydessä on suora myyntikanava kirjan myyntiin; taktinen elementti istuu luontevasti kokonaisuuteen
Lue lisää kampanjasta

 

Finnair-illaksi-pois-kotoa-HS-etusivu.png

LOKAKUU

Finnair: Illaksi pois kotoa

Mainostaja: Finnair, mediatoimisto: Dagmar, mainostoimisto: SEK

Raadin kommentit:

  • Kampanja antaa äänen matkailualalle ja vastuulliselle  matkustamiselle.
  • Legendaarinen illaksi kotiin -konsepti on päivitetty oivaltavasti tähän hetkeen sopivaksi.
  • Kampanja muistuttaa matkailun tärkeästä yhteiskunnallisesta roolista.

Lue lisää kampanjasta

 

Paulig Ville Valo artikkelikuva

SYYSKUU

Paulig: Presidentti, suomalainen ikoni

Mainostaja: Oy Gustav Paulig Ab, Mainostoimisto: Bob the Robot, Mediatoimisto: Dentsu Aegis

Raadin kommentit:

  • Poikkeuksellisen hieno tuotanto, jossa kaikki, tarinasta yksityiskohtiin, on viimeisen päälle hiottua.
  • Suomalaisten henkilöikonien ja Presidentti-kahvin rinnastaminen on mainio oivallus, joka puhuttelee niin nuorempaa kuin varttuneempaa kahvin juojaa.
  • Kampanjan vahva tunnelma ja intensiivinen kertojaääni on vaikuttava yhdistelmä. Kampanja huomataan ja muistetaan aivan varmasti.
  • Kampanja on jalkautettu taitavasti eri mediaryhmiin hyödyntämällä kunkin median vahvuuksia.

Lue lisää kampanjasta

Keltanokat-saittikuva.png

ELOKUU

If: Keltanokat

Asiakas: If vahinkovakuutus, mediatoimisto: Dentsu Aegis, mainostoimisto: If Creative Agency

Raadin kommentit:

  • Keltanokat on enemmän kuin mainoskampanja – se on vastuullinen teko liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
  • Erinomaisen tärkeä aihe, joka on joka vuosi koulujen alkaessa yhtä ajankohtainen.
  • Keltainen lippis ja kampanja on jo tuttu suomalaisille vuosien takaa. Pitkäjänteinen tekeminen kantaa pitkälle.
  • Monipuolinen kampanja tavoittaa ja puhuttelee laajaa kohderyhmää.

Katso natiiviartikkeli

Lue lisää kampanjasta

HEINÄKUU

Atria Grillfulness – polku parempaan mieleen

Asiakas: Atria Suomi Oy, mediatoimisto: Vizeum Oy, mainostoimisto: TBWA

Raadin kommentit:

  • "Oivaltava idea rinnastaa pinnalla oleva mindfulness-trendi grillaamiseen"
  •  "Tuotannollisesti monipuolinen kampanja jalkautuu hienosti eri medioihin"
  •  "Radion ja TV:n hauskat spottisarjat saavat hymyn huulelle ja veden kielelle"
  •  "Tarinallisten spottien rinnalla Atria tuo houkuttelevasti esiin myös tuotteita ja tuoteuutuuksia"

Lue lisää kampanjasta

KESÄKUU

Herra Tokmannin paluu

Asiakas:  Tokmanni, mediatoimisto: Dagmar, mainostoimisto Bob the Robot, Bob the Robot Pictures

Raadin kommentit:

  • Yllättävä tarina, mutta silti tunnistettava. Huomioarvo ja kotiutus taattu!
  • "Eiköhän laiteta taas pyörät pyörimään" inspiroi ja rohkaisee
  • Johdonmukainen ja pitkään tehty konsepti kantaa hyvin
  • Hauska tarina yhdistettynä dramaattiseen musiikkiin toimii

Lue lisää kampanjasta 

TOUKOKUU

Metsien Suomi

Asiakas:  Metsien Suomi -hanke, mainostoimisto: Miltton Creative

Raadin kommentit:

  • Hienoa nähdä, että metsäalan yhteisestä viestintähankkeesta on tehty vaikuttava ja kuluttajia laajasti tavoittava markkinointikampanja!
  • Metsä asuu syvällä suomalaisten dna:ssa. Mainonta vetoaa juuri tähän tunnesiteeseen.
  • Mainonta kertoo myös viihdyttävästi puun monipuolisista käyttötarkoituksista.
  • Natiivisarjan avulla metsiin liittyvää faktatietoa on onnistuttu jakamaan kiinnostavalla tavalla

Lue lisää kampanjasta 

Tutustu Metsien Suomi -sivustoon

Lue natiiviartikkelit

SOK_sisaltonosto.jpg

HUHTIKUU

Tulkoon mitä vaan

Asiakas: SOK, Mediatoimisto: Carat Finland, Mainostoimisto: Bob the Robot Pictures

Raadin kommentit:

  • Henkinen läheisyys ja ihmisistä välittäminen todella huokuu spotista.
  • Viesti lähtee suoraan brändin ytimestä ja arvoista.
  • Nostaa henkilökunnan keskiöön ja osoittaa arvostusta niille, jotka tekevät tärkeää työtä mahdollistaen yhteiskunnan pyörien pyörimisen poikkeusaikana.
  • Tämä on juuri sellaista mainontaa, mitä suomalaiset nyt tarvitsevat. Osuu sydämiin ja koskettaa tehden varmasti positiivisen vaikutuksen brändiin. Se kantaa pitkälle myös kriisin jälkeen.

Lue lisää kampanjasta

Katso video

telia_yhdessa_sisaltonosto.jpg

MAALISKUU

#yhdessä

Asiakas: Telia Finland Oyj

"Olin ollut kampanjaa edeltävät viikot jo lähes luovuttamismielialalla näiden kaikkien koronajuttujen ja vääjäämättömän taloudellisen ahdingon kanssa. Kampanjaan mukaan pääsy oli meille yllätys ja todellinen onnenpotku. Olemme saaneet paljon yhteydenottoja eri some-kanavien kautta ja perinteisiä puhelinsoittojakin on tullut jo mukavasti.”

– Niko Tynnilä, Haloradio, Helsinki 

Raadin kommentit:

  • Tähän vaikeaan hetkeen tarvitaan juuri tällaisia kannustavia toimia.
  • Vaikuttava kampanja, jolla voi olla iso vaikutus pienyrittäjien toimintaan.
  • Viestin aitous ja auttamisen halu koskettavat.
  • Hyvä teko on tehty näkyväksi.

Lue lisää kampanjasta

HELMIKUU

Paulig Juhla Mokka – Tekijöiden kahvi, myös seuraavat 90 vuotta

Asiakas: Oy Gustav Paulig Ab, Mainostoimisto: SEK, Mediatoimisto: Dentsu Aegis Network, Tuotantoyhtiö: Woodpecker, Musiikki: Lasse Mårtenson, Anna Puu, Jukka Immonen, Eppu Kosonen, Universal Music & Brands

Raadin kommentit:

  • Spotin herkkyys ja tarinallisuus koskettaa. Monimuotoisuutensa ansiosta se vetoaa laajasti eri ikäpolviin.
  • Ikonisen musiikin kaunis uudelleensovitus ensimmäistä kertaa sanoitettuna säväyttää.
  • Onnistunut äänimaailma toimii hienosti myös radiossa.
  • Juhla Mokka ammentaa perinteistään, mutta onnistuu silti olemaan niin tätä päivää.

Lue lisää kampanjasta

Kuukauden kamppis tammikuu

TAMMIKUU

Kiroileva Hiili

Asiakas: Kesko Oyj, Mainostoimisto: Wörks, Mediatoimisto: Dagmar

Raadin kommentit:

  • Vastuullisuusviesti toteutettu oivaltavasti ja hauskasti.
  • Ohittamaton kampanja, joka jalkautettu hienosti ja laajasti eri kanaviin.
  • Tämä tulee vielä pokkaamaan monet palkinnot alan kilpailuissa.
  • Liiketoimintastrategia ohjaa selvästi markkinointia.

Lue lisää kampanjasta