Kuukauden kamppis

Kuukauden kamppis hero

Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Valitsemme vuoden 2020 aikana joka kuukausi yhden kampanjan, toteutuksen tai konseptin, joka täyttää jonkun näistä kriteereistä.

Kuukauden kamppis saa mainetta, kunniaa sekä hieman medianäkyvyyttä. Valintamme perustuvat puhtaasti mututuntumaan ja fiilikseen. Niin kuin monet kuluttajien ostopäätöksetkin. Raatilaisilla on kymmenien vuosien kokemus markkinoinnin suurkuluttajina ja alan ammattilaisina.

Syyskuun kuukauden kamppis: Paulig – Presidentti

Mainostaja: Oy Gustav Paulig Ab, Mainostoimisto: Bob the Robot, Mediatoimisto: Dentsu Aegis

Raadin kommentit:

"Poikkeuksellisen hieno tuotanto, jossa kaikki, tarinasta yksityiskohtiin, on viimeisen päälle hiottua."

"Suomalaisten henkilöikonien ja Presidentti-kahvin rinnastaminen on mainio oivallus, joka puhuttelee niin nuorempaa kuin varttuneempaa kahvin juojaa."

"Kampanjan vahva tunnelma ja intensiivinen kertojaääni on vaikuttava yhdistelmä. Kampanja huomataan ja muistetaan aivan varmasti."

"Kampanja on jalkautettu taitavasti eri mediaryhmiin hyödyntämällä kunkin median vahvuuksia."

Aiemmin valitut kuukauden kampanjat

Keltanokat-saittikuva.png

ELOKUU

If: Keltanokat

Asiakas: If vahinkovakuutus, mediatoimisto: Dentsu Aegis, mainostoimisto: If Creative Agency

Raadin kommentit:

  • Keltanokat on enemmän kuin mainoskampanja – se on vastuullinen teko liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
  • Erinomaisen tärkeä aihe, joka on joka vuosi koulujen alkaessa yhtä ajankohtainen.
  • Keltainen lippis ja kampanja on jo tuttu suomalaisille vuosien takaa. Pitkäjänteinen tekeminen kantaa pitkälle.
  • Monipuolinen kampanja tavoittaa ja puhuttelee laajaa kohderyhmää.

Katso natiiviartikkeli

Lue lisää kampanjasta

HEINÄKUU

Atria Grillfulness – polku parempaan mieleen

Asiakas: Atria Suomi Oy, mediatoimisto: Vizeum Oy, mainostoimisto: TBWA

Raadin kommentit:

  • "Oivaltava idea rinnastaa pinnalla oleva mindfulness-trendi grillaamiseen"
  •  "Tuotannollisesti monipuolinen kampanja jalkautuu hienosti eri medioihin"
  •  "Radion ja TV:n hauskat spottisarjat saavat hymyn huulelle ja veden kielelle"
  •  "Tarinallisten spottien rinnalla Atria tuo houkuttelevasti esiin myös tuotteita ja tuoteuutuuksia"

Lue lisää kampanjasta

KESÄKUU

Herra Tokmannin paluu

Asiakas:  Tokmanni, mediatoimisto: Dagmar, mainostoimisto Bob the Robot, Bob the Robot Pictures

Raadin kommentit:

  • Yllättävä tarina, mutta silti tunnistettava. Huomioarvo ja kotiutus taattu!
  • "Eiköhän laiteta taas pyörät pyörimään" inspiroi ja rohkaisee
  • Johdonmukainen ja pitkään tehty konsepti kantaa hyvin
  • Hauska tarina yhdistettynä dramaattiseen musiikkiin toimii

Lue lisää kampanjasta 

TOUKOKUU

Metsien Suomi

Asiakas:  Metsien Suomi -hanke, mainostoimisto: Miltton Creative

Raadin kommentit:

  • Hienoa nähdä, että metsäalan yhteisestä viestintähankkeesta on tehty vaikuttava ja kuluttajia laajasti tavoittava markkinointikampanja!
  • Metsä asuu syvällä suomalaisten dna:ssa. Mainonta vetoaa juuri tähän tunnesiteeseen.
  • Mainonta kertoo myös viihdyttävästi puun monipuolisista käyttötarkoituksista.
  • Natiivisarjan avulla metsiin liittyvää faktatietoa on onnistuttu jakamaan kiinnostavalla tavalla

Lue lisää kampanjasta 

Tutustu Metsien Suomi -sivustoon

Lue natiiviartikkelit

SOK_sisaltonosto.jpg

HUHTIKUU

Tulkoon mitä vaan

Asiakas: SOK, Mediatoimisto: Carat Finland, Mainostoimisto: Bob the Robot Pictures

Raadin kommentit:

  • Henkinen läheisyys ja ihmisistä välittäminen todella huokuu spotista.
  • Viesti lähtee suoraan brändin ytimestä ja arvoista.
  • Nostaa henkilökunnan keskiöön ja osoittaa arvostusta niille, jotka tekevät tärkeää työtä mahdollistaen yhteiskunnan pyörien pyörimisen poikkeusaikana.
  • Tämä on juuri sellaista mainontaa, mitä suomalaiset nyt tarvitsevat. Osuu sydämiin ja koskettaa tehden varmasti positiivisen vaikutuksen brändiin. Se kantaa pitkälle myös kriisin jälkeen.

Lue lisää kampanjasta

Katso video

telia_yhdessa_sisaltonosto.jpg

MAALISKUU

#yhdessä

Asiakas: Telia Finland Oyj

"Olin ollut kampanjaa edeltävät viikot jo lähes luovuttamismielialalla näiden kaikkien koronajuttujen ja vääjäämättömän taloudellisen ahdingon kanssa. Kampanjaan mukaan pääsy oli meille yllätys ja todellinen onnenpotku. Olemme saaneet paljon yhteydenottoja eri some-kanavien kautta ja perinteisiä puhelinsoittojakin on tullut jo mukavasti.”

– Niko Tynnilä, Haloradio, Helsinki 

Raadin kommentit:

  • Tähän vaikeaan hetkeen tarvitaan juuri tällaisia kannustavia toimia.
  • Vaikuttava kampanja, jolla voi olla iso vaikutus pienyrittäjien toimintaan.
  • Viestin aitous ja auttamisen halu koskettavat.
  • Hyvä teko on tehty näkyväksi.

Lue lisää kampanjasta

HELMIKUU

Paulig Juhla Mokka – Tekijöiden kahvi, myös seuraavat 90 vuotta

Asiakas: Oy Gustav Paulig Ab, Mainostoimisto: SEK, Mediatoimisto: Dentsu Aegis Network, Tuotantoyhtiö: Woodpecker, Musiikki: Lasse Mårtenson, Anna Puu, Jukka Immonen, Eppu Kosonen, Universal Music & Brands

Raadin kommentit:

  • Spotin herkkyys ja tarinallisuus koskettaa. Monimuotoisuutensa ansiosta se vetoaa laajasti eri ikäpolviin.
  • Ikonisen musiikin kaunis uudelleensovitus ensimmäistä kertaa sanoitettuna säväyttää.
  • Onnistunut äänimaailma toimii hienosti myös radiossa.
  • Juhla Mokka ammentaa perinteistään, mutta onnistuu silti olemaan niin tätä päivää.

Lue lisää kampanjasta

Kuukauden kamppis tammikuu

TAMMIKUU

Kiroileva Hiili

Asiakas: Kesko Oyj, Mainostoimisto: Wörks, Mediatoimisto: Dagmar

Raadin kommentit:

  • Vastuullisuusviesti toteutettu oivaltavasti ja hauskasti.
  • Ohittamaton kampanja, joka jalkautettu hienosti ja laajasti eri kanaviin.
  • Tämä tulee vielä pokkaamaan monet palkinnot alan kilpailuissa.
  • Liiketoimintastrategia ohjaa selvästi markkinointia.

Lue lisää kampanjasta