Lavatanssit Karhun tapaan varastaa huomion
Karhu on Suomen tunnetuin ja yksi maamme suosituimmista olutbrändeistä.
”Halusimme luoda kesäkampanjan, joka puhuttelee meitä kaikkia suomalaisia. Mitkä ovat niitä kesän hetkiä, joissa yhteisöllisyys ja yhdessä olo ovat vahvimmillaan? Löysimme aika pian vastauksen: lavatanssit on aidosti suomalaisia kiinnostava teema, jossa tanssi, ilo ja tietenkin olut kuuluvat yhteen. Lavatansseissa korostuu yhteisöllisyys, lämpö ja yhteiset hetket”, kertoo Karhun Senior Brand Manager Elli Karppinen Sinebrychoffilta.
Karhulla on oma nokkela tapansa viestiä. Sanaleikkinä lavatanssit on Karppisen mukaan brändille sopiva tapa kommunikoida.
”Haluamme olla suomalaisten suosikkiolut myös jatkossa. Muistutamme suomalaisia, että olemme mukana heille tutuissa ja iloisissa hetkissä”, hän sanoo.
Koska Karhu on koko kansan olut, kampanjalla tavoitellaan suomalaisia mahdollisimman laajasti. Mukana monikanavaisessa kampanjakokonaisuudessa on tv, radio, onlinevideo, printti ja some.
”Emme lähteneet tekemään kampanjaa vain tietylle kohderyhmälle, vaan halusimme löytää sellaisen sosiaalisen tilanteen ja kulttuurisen ilmiön, joka koskettaa monia suomalaisia. Lavatanssit trendaa isosti myös nuorten aikuisten keskuudessa”, kertoo Communication & Media Manager Anniina Pyykönen Sinebrychoffilta.
Kampanja käynnistyi toukokuun puolivälissä, joten tuloksista on vielä liian aikaista kertoa. Spotin viesti on kuitenkin selkeästi ilahduttanut suomalaisia, sillä kuluttajapalautteen kautta on tullut viikoittain kiittävää palautetta mainoksen hyvästä fiiliksestä ja kivasta musiikista.
”Tämä on yllättänyt meidät, sillä saamme aika harvoin palautetta mainonnasta. On ollut mukava huomata, että spotti on herättänyt kuluttajissa spontaaneja reaktioita”, Karppinen toteaa.
Hauska yksityiskohta on, että mainosspotissa soiva Kake Randelinin Kun eletään, ei pelätä -kappale on saanut aikaan piikin Google-hauissa.
Karhun mainonnassa ei kippistellä baarissa tyypillisen olutmainonnan tapaan.
”Tapamme kommunikoida on vahvaa brändinrakennustyötä. Puhuttelemme kohdeyleisöämme relevantilla tavalla ja haluamme erottautua kilpailijoista. Olemme onnistuneet tässä. Se lämmittää sydäntä”, Pyykönen sanoo.
Kampanjan luovasta suunnittelusta vastasi N2, tuotannosta Ääri ja mediasuunnitelman loi Dentsu. Myymälä- ja tapahtumatoteutuksista vastaa Mellakka. Spotin ohjasi Miikka Lommi, ja kappaleen oikeudet on ostettu Warnerilta.
”Meillä on superhyvä fiilis ja usko tähän kampanjaan. Se on noteerattu aikaisessa vaiheessa ja kuluttajilta on saatu kivaa palautetta. Olemme jonkin hyvän äärellä, mikä on tosi hienoa”, Karppinen iloitsee.
Onnea Karhu, N2, Ääri, Dentsu sekä ohjaaja Miikka Lommi!
Raadin kommentit
Hauska sanaleikki riemastuttaa.
Sesonkiin sopiva toteutus tuo kivan kesäfiiliksen.
Tarinan yllättävä käänne varastaa huomion.