Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita
Pirkka halusi kesäkampanjoinnillaan erottua, tavoittaa nuorempaa kohderyhmää ja viestiä olevansa läsnä siellä missä kuluttajatkin ovat: arjessa, juhlissa, festareilla tai grillaamassa. Osana kampanjointia haluttiin tuoda esiin myös Pirkka grillaa -tuotesarjaa.
Kokonaisuuteen kuului monikanavainen Pirkka grillaa -radiopromootio Radio Rockilla sekä Pirkka-paitajahtipromootio Radio Suomipopilla ja Loop-kanavalla, vaikuttajayhteistyötä Jukka Hildénin, Millu Haatajan ja Marce Rendicin kanssa ja festivaaliyhteistyö Rockfestissä sekä Suomipop- ja Tikkurila-festivaaleissa.
Vahvan läsnäolon festareille loivat lavabrändäys ja sisäänpääsyrannekkeet. Festareilla toteutettiin ensimmäistä kertaa dance cam, jossa Pirkan jinkku tarttui esiintyjiä odottavien korviin ja lanteisiin. Perinteinen photobooth, jossa sai ottaa festariseurueesta polaroid-kuvia, osoittautui todelliseksi hitiksi ja keräsi iloista festarikansaa jonoiksi asti. Kuvat sai printattuna mukaan, ja luvan antaneiden kuvia jaettiin myös lavascreenille sekä Pirkan someen.
”Vaikka festarit ovat alueellisia, saimme niistä hyvää pöhinää someen niin orgaanisesti kuin ostetustikin”, kertoo Pirkka-brändistä vastaava markkinointipäällikkö Merja Ylitalo Keskolta.
Elämyksiä ja erottuvuutta
Kesän kampanjat yhdistivät radion, somen, digikanavat, kampanjasivun, vaikuttajat, myymälät ja festarit yhdeksi kokonaisuudeksi. Näin Pirkka pystyi mahdollistamaan elämyksiä ja erottautumaan.
Läheisyyttä, iloa ja preferenssiä saatiin vahvistettua kohtaamisten kautta. Pirkan huomioarvo kolmella festivaalilla oli keskiarvoltaan huikea 82 %, mikä on selvästi yli näiden festareiden tapahtumakumppanuuksien yhteenlasketun keskiarvon (40 %).
Radiopromootiotutkimus osoitti, että radiomainonta toimii ja on parantunut mielikuvia ja aktivointia. Nostot radiokanavien ohjelmasisällöissä olivat onnistuneita. Radiopersoonien rooli sekä juontajana että vaikuttajana toi viestille jatkuvuutta ja yhteneväisyyttä.
Millun ja Jukan radiopromootioihin liittyvät postaukset saivat somessa yhteensä yli 2,5 miljoonaa näyttökertaa. Erityisesti T-paitajahtiin liittyvät postaukset ja myymälöihin jalkautumiset toimivat erittäin hyvin, ja niistä tuli kauppiailta positiivista palautetta.
Kävijämäärä t-paitajahdin kampanjasivustolla yli kymmenkertainen keskiarvoon nähden. Lähes puolet aktivoitui mainonnasta, ja viesti koettiin selkeäksi, raikkaaksi ja ajan hermolla olevaksi.
Jukka Hildén on toiminut Pirkan brändilähettiläänä menestyksekkäästi jo muutaman vuoden ajan. Millu Haatajan kansa Pirkka on tehnyt yhteistyötä vuoden 2025 alusta asti.
”Millu on TikTokissa edelläkävijä, ja hänen kauttaan tavoitamme nuorempaa kohderyhmää. Hänen tekemisensä on Jukan tavoin istunut luontevasti Pirkan brändiin”, Ylitalo kiittää.
Myynnillisiä ja markkinoinnillisia tuloksia
Pirkan kesäkampanjointi on ollut tuloksellista.
”Markkinoinnillisesti tulokset olivat erinomaisia. Brand tracking -tulokset osoittavat, että on tehty oikeita asioita. Brändimittarit eivät liikahda helposti. Nyt niitä on saatu kehittymään oikeaan suuntaan”, Ylitalo toteaa.
Hän on tyytyväinen kesän kampanjatekemiseen kokonaisuudessaan. Kuluttajaa pystyttiin kuljettamaan brändin parissa eri kanavissa.
Promootiot ja festarinäkyvyys ylittivät odotukset ja toimivat todella hyvin. Sanoman vahvuus on ehdottomasti se, että brändi voi näkyä monipuolisessa ja laajassa tarjonnassa. On eri kanavia, tapahtumia ja vaikuttajia, jokaiselle jotakin. Näitä yhdistelemällä näitä saa aikaan isompia kokonaisuuksia. Aina tulee sanomista.”
Kampanja lukuina
82 %
Pirkan huomioarvo festareilla (keskiarvo 40 %).
2,5 miljoonaa
näyttökertaa radiopromootioihin liittyvillä postauksilla somessa.
10 x
radiopromootion kävijämäärät keskiarvoon nähden.
Kiinnostuitko?
Ota tapahtumat osaksi brändisi markkinointiviestintää
Ole paikalla, kun vuoden parhaat muistot syntyvät.
Ota osasi tähtiloisteesta
Kumppanuus tähtivaikuttajan kanssa luo syvempää merkityksellisyyttä ja tarjoaa mahdollisuuden tunteisiin vetoavan muistijäljen luomiseen.
Hurmaa asiakkaasi äänen voimalla
Radio- ja audiomainonnalla olet äänessä kustannustehokkaasti
ja kasvatat brändisi tunnettuutta.