”Brändimielikuvan muuttaminen on kovaa työtä” − brand tracking -tutkimus tarjoaa UKKO.fi:lle hyödyllisiä työkaluja
”Meillä on laajentuneen palvelutarjonnan kautta syntynyt tarve uudelleenpositioida brändiä. Emme ole vain kevytyrittäjän laskutuspalvelu, vaan toimimme myös kirjanpidon puolella ja yrittäjäpalveluissa sekä toiminimille että osakeyhtiöille”, kertoo UKKO.fi:n markkinointijohtaja Miko Paassilta.
”Brändimielikuvan muuttaminen on kovaa työtä. On äärimmäisen hyödyllistä, että sitä voi seurata kolme kertaa vuodessa tehdyn tutkimuksen kautta. Pystymme tarkastelemaan myös, millä valintakriteereillä asiakkaat palveluja valitsevat. Uusien palvelujen osalta haluamme nähdä positioinnissa tapahtunutta kehitystä.”
UKKO.fi:ssä brand trackingin tuloksia hyödynnetään sekä sisäisesti että ulkoisesti.
”Tutkimuksen kautta näemme, minkälaiset toimenpiteet markkinoinnissa, viestinnässä tai palveluissa saavat aikaan muutoksia kohderyhmiemme mielikuvissa meitä kohtaan. Käytämme brand trackingiä myös strategiatyössä ja viestinnän suunnittelussa sidosryhmillemme. Esimerkiksi tällä hetkellä meillä on ulkona kampanja, jossa kerromme, että olemme tämän tutkimuksen mukaan Suomen luotettavin taloushallinnon toimija. Tiedämme, että luotettavuus on asiakkaille tärkein valintakriteeri. Olemme ylpeitä siitä, että olemme saaneet rakennettua palvelun, johon luotetaan. Haluamme ilman muuta kertoa siitä myös ulospäin.”
Paassillan mukaan yhteistyö Sanoman kanssa sujuu hyvin ja joustavasti.
”Meille on tärkeää, että olemme pystyneet kehittämään tutkimusta tietyiltä osin. Kun tilanne elää, haluamme tuoda brand trackingiin mukaan uusia kysymyksiä. Sanoman asiantuntijat ovat olleet reaktiivisia ja auttaneet muotoilemaan kysymyksiä oikeanlaisiksi”, Paassilta kiittää.
Brand trackingin raportointimuoto on vaihtunut nettipohjaiseksi, joten sitä pääsee itse tutkimaan tarpeen mukaan.
”Voin lämpimästi suositella brand trackingia kaikille, joita kiinnostaa seurata omaa brändinsä mielikuvassa tapahtuvaa kehitystä.”
Kiinnostuitko?
Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu nopeammin kuin koskaan. Tavoittaako viestisi oikeat kohderyhmät? Miten ne vaikuttavat yrityksesi brändimielikuvaan? Mikä on brändisi positio markkinoilla suhteessa kilpailijoihin?