Autokaupan murros laittoi ”Suomen sähköisimmän autokaupan” miettimään myös markkinointinsa uudelleen – liidit ja kaupat lisääntyivät
PP-auton toimitusjohtajan Petteri Heiskasen aika ei ole viime vuosina käynyt pitkäksi. Päinvastoin: muutokset autokaupassa ovat olleet sen verran vauhdikkaita, että hatusta on saanut toisinaan pitää kaksin käsin kiinni.
”Autokaupassa on tapahtunut iso murros. Keskityimme aikaisemmin uusien autojen kauppaan, mutta nelisen vuotta sitten aloimme rakentaa vaihtoautobisnestä”, Heiskanen kertoo.
Se vaati myös markkinoinnin ajattelua uusiksi. Kun kauppa keskittyi uusiin autoihin, painottui PP-auton toiminta ja myös markkinointi niille alueille, joilla myymälät sijaitsevat. Vaihtoautokauppa taas on valtakunnallista, ja siksi markkinointialuetta piti laajentaa, sanoo yli 20 vuotta PP-autolla työskennellyt Heiskanen.
”Meidän piti miettiä, millä keinoin saamme näkyvyyttä ja kasvatamme tunnettuuttamme entistä laajemmalla alueella.”
Vuosisuunnittelu ohjaa markkinointia
Heiskanen valitsi Sanoman PP-auton markkinointikumppaniksi, sillä hänen sanojensa mukaan ”palaverista Sanoman kanssa jäi hemmetin hyvä fiilis”.
Alusta asti on ollut selvää, että markkinoinnin suunnittelulla on yhteistyössä merkittävä rooli. Tuloksellisessa digimarkkinoinnissa kun ei ole oikotietä onneen eikä kyse ole äkkivoitoista, Heiskanen muistuttaa.
”Uutis- ja viestitulvan keskellä ei riitä, että meillä on aina silloin tällöin yksi mainos jossakin. Jotta saamme potentiaalisten asiakkaiden huomion, kokonaisuuden täytyy olla mietitty ja tekemisen pitkäjänteistä.”
Siitä Sanoma ja PP-auto ovat pitäneet huolen tekemällä markkinoinnin vuosisuunnitelman, jota tarkennetaan kvartaaleittain.
Poimi täältä vinkit markkinointisuunnitelman tekoon
Monimediallinen mainonta on tuonut tuloksia
PP-auton vuosisuunnitelmassa on päätetty panostaa digimarkkinointiin, jota on helppo kohdentaa halutuille alueille. Yrityksen slogan ”Suomen sähköisin autokauppa” viittaa paitsi siihen, että PP-auto on keskittynyt sähköautojen kauppaan myös sen tapaan toimia.
”Käytämme pikaviestimiä ja chattia sekä tuotamme paljon videota. Sähköinen markkinointi on meidän juttumme”, Heiskanen kertoo.
PP-autolle on tehty muun muassa some- ja bannerimainontaa sekä jatkuvaa remarketing-kampanjaa. Lisäksi PP-auton mainoksia on pyörinyt televisiossa ja radiossa. Heiskasen mukaan kampanjassa on aina kaksi viestiä, joista toinen keskittyy tunnettuuden rakentamiseen ja toinen on selkeä, taktinen tarjous.
Suunnitelmallisen markkinoinnin tavoitteena on ajaa liikennettä PP-auton kotisivuille ja saada kauppa käymään entistä paremmin. Siinä on onnistuttu, Heiskanen kertoo.
”Yhteistyömme aikana kotisivujemme kävijämäärä on yli 2,5-kertaistunut. Sitä myötä myös liidien ja kauppojen määrä on kasvanut.”
Reaktiivista ja joustavaa yhteistyötä
PP-autolla tilanteet ja tarpeet elävät nopeasti, joten Heiskaselle on tärkeää, että yhteistyö Sanoman kanssa on paitsi suunnitelmallista myös reaktiivista ja joustavaa.
”Viime kesänä soitin yhteyshenkilöllemme Jukka Juuriselle, että nyt on laitettava hanat hetkeksi kiinni, sillä meillä on tulossa syksyllä uusia juttuja ja panoksia täytyy laittaa sinne. Syksyllä olemme sitten puskeneet yhdessä vähän tavallista lujempaa”, Heiskanen kertoo.
Hän kiittelee, että Jukka on oppinut ymmärtämään PP-auton liiketoimintaa ja tunnistamaan markkinoinnin tarpeita.
”Hän ei ole vain mainostilan myyjä, vaan osaa kyseenalaistaa ja konsultoida. On arvokasta, että saamme näkemyksiä oman boksimme ulkopuolelta.”
Tutustu tutkittuun tietoon autotoimialasta täällä
Sisällöt ja aineistot kaikkiin kanaviin
Sanoman sisällöntuotannon ammattilaiset tekevät toimivia mainosaineistoja kaikkiin kanaviin. Katso ja kuuntele PP-auton tv- ja radiomainokset alta:
Radiomainokset
TV-mainos
Display-mainokset
Suunnitellaan sinulle toimiva menestysratkaisu yhdessä!
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.