Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Valopilkun markkinoinnin tehokkuus parani muutamassa kuukaudessa 33 prosentilla

Brand Tracking ohjaa mainonnan suuntaa, ja ROMI-mallinnus tuo lisää tehoa mainonnan optimoinnilla. Valopilkun Tytti Strandingin mukaan markkinoinnin toimenpiteitä tulee mitata ja johtaa datalla.
7.8.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Valopilkku on taksisovellus, jonka tavoitteena on palauttaa luottamus taksialaan luotettavien kumppaneiden ja tolkullisten hintojen avulla. Valtakunnallisesti toimivan Valopilkun täysin uudistunut sovellus lanseerattiin reilu vuosi sitten.

”Kun markkinointiin alettiin panostaa, oli selvää, että markkinoinnin toimenpiteitä tulee mitata ja johtaa datalla”, kertoo Valopilkun Head of Marketing Tytti Stranding. 

Brand Trackingilla mitataan tunnettuutta ja harkintaa

Päätavoitteina Valopilkulla on tunnettuuden, rekisteröityneiden käyttäjien ja taksikyytien määrän kasvattaminen. Brändin uudistusta ja rakennusta on tehty tutkimusta ja dataa hyödyntäen: kartoitettiin kilpailijoita, tehtiin erilaisia tutkimuksia sekä toteutettiin Brand Tracking alkutilanteesta.

 ”Selvitimme kuluttajaymmärryksen avulla mitä ihmiset haluavat, ja sitä kohti alettiin tehdä töitä. Nyt kvartaaleittain tehtävällä Brand Tracking -tutkimuksella mittaamme muun muassa brändin tunnettuutta, harkintaa ja preferenssiä. Tulosten pohjalta teemme päätöksiä, mihin suuntaan mainontaa jatkossa viemme”, Stranding kertoo.

Tärkeää tietysti on myös, että mainonta huomataan ja erottaudutaan sen keinoin kilpailijoista. Viestien tulee olla selkeitä ja iskeviä.

”Mietimme tarkkaan yhdessä Sanoman ja mainostoimisto Drama Queenin kanssa mainonnan ja median roolitusta. Viime vuonna tavoitteena oli tehdä Valopilkkua tunnetuksi, joten käytimme medioita, joista saimme paljon näkyvyyttä ja kuuluvuutta. Tänä vuonna olemme syventäneet viestejä sekä tuoneet myös emootiota mukaan”, Stranding kertoo.

ROMI-mallinnus mittaa markkinoinnin tuomaa lisävaikutusta

ROMI-mallinnuksen kautta on käynyt ilmi, että brändillisemmät toteutukset generoivat kyytejä enemmän kuin taktiset.

”Mallinnuksen avulla saamme aidosti mitattua ja analysoitua markkinoinnin tuomaa lisävaikutusta. Valopilkulla markkinoinnin tuoma lisävaikutus kyyteihin on ollut jopa 20 prosenttia kuukaudessa.”

ROMI-mallinnukseen tuotiin kaikki Valopilkun käyttämät mediat, joten offine- ja online-mediat olivat samalla viivalla. Mallinnuksessa tarkasteltiin sekä lyhyttä että keskipitkää vaikutusta. Pidemmän aikavälin vaikutusta mitattiin kokonaismyynnin ja baselinen kehityksellä.

”Säädimme mediaryhmätasolla budjettitasot kohdilleen, katsoimme tehokkuuskäyristä optimaalisimmat budjettitason ja jaksotimme mainontaa. Eri medioiden osuutta hienosäädettiin ja tarkasteltiin lisäksi luovia ratkaisuja, ostotapoja sekä formaatteja ja spottipituuksia.”

Jo muutamassa kuukaudessa markkinoinnin tehokkuus parani 33 prosentilla. Erityisesti digin ja videon optimoinnilla saatiin aikaan merkittävää tehokkuuden parantumista. Analysointia ja optimointia tehdään jatkossa kuukausittain.

ROMI-mallinnus tuo lisää ymmärrystä ja tehoa mainonnan optimoinnilla.

”Markkinoinnilla on iso rooli siinä, miten pystytään kasvua luomaan. Suosittelen kaikille mallintamista. Tarkoituksena on, että ymmärrys kasvaa ja sitä kautta luotto siihen mitä tehdään. Toimenpiteiden optimointiin ROMI-mallinnus on ensiluokkainen työkalu”, Stranding sanoo.

Ymmärrä miten mainontasi toimii:

Tutustu markkinoinnin mittaamisen ratkaisuihin 

Katso webinaaritallenne: 

Sitä saat, mitä mittaaat – Kolme kulmakiveä tulokselliseen mainontaan

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight Mittaaminen

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • ”Brändimielikuvan muuttaminen on kovaa työtä” − brand tracking -tutkimus tarjoaa UKKO.fi:lle hyödyllisiä työkaluja

    Julkaistu
    9.10.2024
    Taloushallinto- ja laskutuspalvelu UKKO.fi seuraa brand trackingin avulla brändiään suhteessa kilpailijakenttään.
    Lue asiakastarina
  • Säännöllinen brand tracking auttoi Foodora Marketia ymmärtämään paremmin markkinaa ja kuluttajien käyttäytymistä

    Julkaistu
    25.6.2024
    Sanoman brand tracking -tutkimusten vahvuutena on tilastollinen luotettavuus, sanoo Foodora Marketin Anni Ahnger.
    Lue asiakastarina
  • Jysk sai Näin Suomi nukkuu -tutkimuksesta arvokasta tietoa toimintansa tueksi

    Julkaistu
    17.6.2024
    Sanomalta löytyy hyvää ymmärrystä asiakaskokemuksen näkökulmasta, kiittää Jysk Suomen viestintäpäällikkö Taija Paavola.
    Lue asiakastarina
  • If sai arvokasta tietoa yritysten vakuutushankintoja tekevien B2B-päättäjien ostopolusta

    Julkaistu
    22.4.2024
    ”Yhteistyö oli tiivistä, ja punaisena lankana oli koko ajan sen varmistaminen, että saamme tutkimuksesta mahdollisimman paljon hyötyä.”
    Lue asiakastarina
  • Orion hyödyntää monipuolisesti Sanoman tutkimustietoa

    Julkaistu
    21.9.2023
    ”On tärkeää pysyä ajan tasalla siitä, miten kuluttajien käyttäytyminen muuttuu”, Orionin Customer Insight Manager Tanja Kipinoinen sanoo.
    Lue asiakastarina
  • Markkinointitoimisto Parceron ja Sanoman välinen yhteistyö luo lisäarvoa asiakastyöhön

    Julkaistu
    17.5.2023
    Mainos- ja markkinointitoimistojen sekä Sanoman välinen yhteistyö pitää sisällään paljon muutakin kuin mediaostoja. Parceron kanssa se on ollut muun muassa yhdessä kehittymistä ja luovaa sparrausta.
    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023
    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma on Valopilkun markkinoinnin luottokumppani

    Julkaistu
    18.11.2022
    Monikanavaisella markkinoinnilla ja johdonmukaisella mittaamisella on päästy huikeisiin tuloksiin.
    Lue asiakastarina
    Case Valopilkku Terhi Salmi ja Tytti Stranding artikkelikuva
  • Monimediatutkimus auttoi Metsien Suomi -viestintähankkeen vaikuttavuuden mittaroinnissa

    Julkaistu
    25.10.2022
    Metsien Suomi on metsäalan yhteinen viestintähanke, jonka tehtävänä on kertoa pohjoisten metsien käytön kestävyydestä ja käytön tarjoamista ratkaisuista. Se haluaa tarjota myös faktatietoa Suomen metsistä ja niiden hoidosta. Ennen kaikkea hankkeen päämääränä on saada meidät kiinnittämään huomiota siihen, kuinka metsät ovat meillä Suomessa kaikessa mukana.
    Lue asiakastarina
    metsiensuomi_asiakasrefe.jpg
  • Kokemuksia mainostoimiston ja mediatalon yhteistyöstä: Ahooy Creative ja Sanoma

    Julkaistu
    14.10.2022
    Mitä tapahtuu, kun samaan pöytään istutetaan luovan toimiston markkinointi- ja suunnitteluosaaminen sekä Sanoman media- ja insight-ammattilaiset?
    Lue asiakastarina
    ahooyartikkelikuva.jpg
  • eKukka.fi haluaa tietää, mitä kuluttajat heistä ajattelevat – avuksi bränditutkimus

    Julkaistu
    7.10.2022
    eKukka.fi on kuluttajille suunniteltu ja täysin kotimainen kukkien ostamiseen tarkoitettu verkkopalvelu, jonka avulla voit ostaa kukkia kaikkialle Suomeen. Palvelussa on mukana yli 550 kukkakauppaa. Voit siis tilata kukkia helposti ja vaivattomasti omalta kukkakauppiaaltasi tai lähettää kimpun vaikka vähän kauemmaskin! eKukka.fi -palvelusta löydät myös kasvikirjaston, kukkavinkkejä ja tietoa kaikesta alaan liittyvistä asioista.
    Lue asiakastarina
    ekukka.fi kansikuva
  • Ei mutua vaan dataa

    Julkaistu
    20.5.2022
    Sanoman brand tracking -tutkimukset tarjoavat Valopilkulle vastauksia siihen, mikä on aidosti toimivaa.
    Lue asiakastarina
    Valopilkku artikkelikuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland