Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Kokemuksia mainostoimiston ja mediatalon yhteistyöstä: Ahooy Creative ja Sanoma

Mitä tapahtuu, kun samaan pöytään istutetaan luovan toimiston markkinointi- ja suunnitteluosaaminen sekä Sanoman media- ja insight-ammattilaiset?
ahooyartikkelikuva.jpg
14.10.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Annetaan Ahooy Creativen Kirsi Venäläisen ja Sanoman Satu Raatikaisen kertoa kokemuksiaan toimiston ja mediatalon välisestä yhteistyöstä. 

Mainostoimisto Ahooy Creative kehittää brändejä ja rakentaa kestäviä asiakassuhteita

Ahooy Creative on itsenäinen luova toimisto, jonka asiakaskunta koostuu hyvin erilaisista yrityksistä, aina teollisuusvetoisista B2B-toimijoista kaupan hyllyiltä tuttuihin kuluttajabrändeihin.

Kirsi Venäläinen toimii Ahooyssa asiakkuuspäällikkönä. 

"Vastaan siitä, että asiakkaiden asiat etenevät sovitusti, ja että luova tiimi tietää aina, mitä olemme tekemässä ja miksi. Osalle asiakkaista toimin myös ulkoistettuna markkinointipäällikkönä."

Yksittäisten kampanjalähtöjen sijaan Ahooylla panostetaan pitkiin asiakkuuksiin ja strategiseen toimintamalliin. Yhteistyö asiakkaan kanssa alkaa yleensä brändin kehittämisellä. Markkinoinnilla, mainonnalla ja kampanjoilla tähdätään siihen, että esimerkiksi brändin arvo ja tunnettuus kasvavat oikeaan suuntaan. 

"Toimenpiteet ovat usein osa asiakkaan markkinoinnin isompaa vuosikelloa ja tähtäävät aina siihen, että pääsemme yhdessä asetettuihin strategisiin tai vaikkapa taktisiin tavoitteisiin. "

Mediaostoista monipuolisempaan kokonaisuuteen

Ahooy Creativen ja Sanoman polut ristesivät syksyllä 2021, kun Sanoman Satu Raatikainen oli buukannut toimiston väen kanssa tapaamisen. Tarkoitus oli käydä läpi Sanoman insight- ja tutkimustietoa ja kertoa, millaista tukea mediatalo voi tarjota luoville toimistoille ympäri Suomen. 

"Satun presentaatiosta saimme kattavan kuvan Sanoman tarjoaman monipuolisuudesta. Keskustelussa selvisi myös se, että saisimme Sanoman tiimiltä avuksemme esimerkiksi tutkimusdataa erilaisten kohderyhmien käyttäytymisestä ja erilaisia väestöryhmiä kiinnostavista teemoista." Kirsi kertoo. 

Miksi mediatalo haluaa tarjota suunnittelutukea mediavalintoihin ja tutkimustietoa luoville toimistoille?

"Meille on tärkeää, että toimistot saavat ajatuksia, inspiraatiota ja työkaluja omaan työhönsä. Meiltä voi kysyä mitä vain, olipa kysymys medioista, kohderyhmistä tai vaikka datasta. On hienoa pystyä auttamaan oman alansa ammattilaisia." Satu kuvaa.

Suunnittelu ja toimiva työnjako arjessa ovat yhteistyön avainasioita

Sujuva yhteistyö edellyttää selkeää työnjakoa. Miten mainostoimiston ja mediatalon yhteistyö toimii arjessa, ja mitä kukin tuo mukanaan? 

Ahooy on tietysti vastuussa asiakkaidensa kampanjoista; suunnittelusta, konsepteista ja luovista ratkaisuista. Kirsi pyörittää kokonaisuutta ja hoitaa viestinnän asiakkaiden suuntaan, ja Satu tiimeineen hyppää mukaan silloin, kun kutsutaan. 

Kirsi kuvailee tyypillistä etenemistapaa: 

"Aika hyvä malli on ollut se, että kun meillä on kohderyhmä ja tavoitteet tiedossa, ja tiimillä ensimmäisiä ideoita tähän tarpeeseen, annamme briiffin Satulle."

"Kerromme kampanjan tavoitteista ja kohderyhmistä, ja luovista ajatuksistamme. Satulla on ollut melko vapaat kädet tehdä ehdotuksia, ja ehdotusten myötä tiimimme on saanut myös lisää ideoita jalostettavaksi."

Yhteistyöllä on monia ulottuvuuksia

Kampanjoiden suunnittelu ja toteuttaminen on vain yksi osa yhteistyötä. Asiakkaan kampanjan eteen tehdään töitä monin eri tavoin. Lopulliset mediavalinnat ovat yhteistyön näkyvä muoto – taustalla on paljon kohderyhmäymmärrystä, dataa ja jopa tutkimuksia. Joskus kampanjat päätyvät Sanoman kanaviin, joskus taas toisiin medioihin.

"Meille on tärkeintä saatavilla olevan tiedon ja osaamisen jakaminen ja se, että pystymme auttamaan toimistoja palvelemaan omia asiakkaitaan paremmin", Satu kuvaa toimintamallin taustoja. 

Malli saa kiitosta myös pöydän toiselta puolelta. 

"Satu ymmärtää sen, että meillä on muitakin kumppaneita, ja että teemme jatkuvasti vertailua. Sparrailu antaa näkemystä, ja usein suunnittelusta jää mieleen ideanpoikasia, joista on hyötyä sitten muissa yhteyksissä", Kirsi kuvaa. 

Asiakas on aina pääosassa – niin tässäkin yhteistyössä

Tärkeintä on tietysti se, että asiakas tavoittaa kohderyhmänsä mahdollisimman terävästi ja kustannustehokkaasti. Esimerkit ja toteutetut caset auttavat myös asiakkaita näkemään uusia mahdollisuuksia. 

"Monelle yritykselle monikanavainen mainonta on jo arkipäivää. Jos asiakas on kuitenkin vasta aloittamassa mediamainontaa, pystymme erilaisten esimerkkien kautta näyttämään, miten media- ja kanavasuunnittelu vaikuttaa kampanjaan." Kirsi kuvaa. 

"Pystymme nyt tuomaan ehdotuksiimme entistäkin monipuolisempia vaihtoehtoja asiakkaille, jotka ovat ulkoistaneet meille sekä mainonnan että mediasuunnittelun. He ovat pitäneet siitä paljon."

Yhteistyöstä seuraa myös molemminpuolista oppimista

Yhteinen, säännöllinen sparrailu auttaa myös varmistamaan, että koko tiimi pysyy pulssilla median muutoksissa. Mediatalolle luovan toimiston ammattilaisten kanssa työskentely on puolestaan avannut hyvin sitä, miten asiakkaan kampanja rakentuu – millainen työ taustalla tapahtuu ja millaiset tiedot ovat luovalle tiimille avuksi. 

Kirsi muistuttaa, että jatkuva oppiminen on arvokasta pääomaa kaikille osapuolille. 

"Medioilla on omat erityispiirteensä. Sanomalla tiedetään, miten erilaiset trendit milloinkin näkyvät ja vaikuttavat, ja millaiset ratkaisut on missäkin tilanteissa havaittu toimiviksi."

"Kun laajentaa omaa, tuttua tiimiään ulkopuolisella mediasuunnittelulla, auttaa se saamaan asiakkaan asioita tehokkaammin eteenpäin. Siitä saa myös itselleen uutta oppia!"

Kaipaatko rakennuspalikoita insightia varten, tutkimusdataa median käytöstä tai suomalaisten asenteista? Tai lisätietoa mediatrendeistä, median hinnoista ja erilaisista kampanjoista?

Täältä pesee! 

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Ekologisten pesuaineiden verkkokauppa tavoitti uusia asiakkaita Kasvupalvelun avulla: ”Sanoman asiantuntijat ovat velhoja”

    Julkaistu
    26.9.2025
    Sanoman Kasvupalvelu on tukenut ekologisia pesuaineita valmistavan perheyrityksen kasvua. Ole Hyvä Luonnontuote Oy on saavuttanut brändinäkyvyyttä ja kasvattanut verkkokaupan myyntiä.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland