Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Kokemuksia mainostoimiston ja mediatalon yhteistyöstä: Ahooy Creative ja Sanoma

Mitä tapahtuu, kun samaan pöytään istutetaan luovan toimiston markkinointi- ja suunnitteluosaaminen sekä Sanoman media- ja insight-ammattilaiset?
ahooyartikkelikuva.jpg
14.10.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tagit

Digiratkaisut Tutkittua

Annetaan Ahooy Creativen Kirsi Venäläisen ja Sanoman Satu Raatikaisen kertoa kokemuksiaan toimiston ja mediatalon välisestä yhteistyöstä. 

Mainostoimisto Ahooy Creative kehittää brändejä ja rakentaa kestäviä asiakassuhteita

Ahooy Creative on itsenäinen luova toimisto, jonka asiakaskunta koostuu hyvin erilaisista yrityksistä, aina teollisuusvetoisista B2B-toimijoista kaupan hyllyiltä tuttuihin kuluttajabrändeihin.

Kirsi Venäläinen toimii Ahooyssa asiakkuuspäällikkönä. 

"Vastaan siitä, että asiakkaiden asiat etenevät sovitusti, ja että luova tiimi tietää aina, mitä olemme tekemässä ja miksi. Osalle asiakkaista toimin myös ulkoistettuna markkinointipäällikkönä."

Yksittäisten kampanjalähtöjen sijaan Ahooylla panostetaan pitkiin asiakkuuksiin ja strategiseen toimintamalliin. Yhteistyö asiakkaan kanssa alkaa yleensä brändin kehittämisellä. Markkinoinnilla, mainonnalla ja kampanjoilla tähdätään siihen, että esimerkiksi brändin arvo ja tunnettuus kasvavat oikeaan suuntaan. 

"Toimenpiteet ovat usein osa asiakkaan markkinoinnin isompaa vuosikelloa ja tähtäävät aina siihen, että pääsemme yhdessä asetettuihin strategisiin tai vaikkapa taktisiin tavoitteisiin. "

Mediaostoista monipuolisempaan kokonaisuuteen

Ahooy Creativen ja Sanoman polut ristesivät syksyllä 2021, kun Sanoman Satu Raatikainen oli buukannut toimiston väen kanssa tapaamisen. Tarkoitus oli käydä läpi Sanoman insight- ja tutkimustietoa ja kertoa, millaista tukea mediatalo voi tarjota luoville toimistoille ympäri Suomen. 

"Satun presentaatiosta saimme kattavan kuvan Sanoman tarjoaman monipuolisuudesta. Keskustelussa selvisi myös se, että saisimme Sanoman tiimiltä avuksemme esimerkiksi tutkimusdataa erilaisten kohderyhmien käyttäytymisestä ja erilaisia väestöryhmiä kiinnostavista teemoista." Kirsi kertoo. 

Miksi mediatalo haluaa tarjota suunnittelutukea mediavalintoihin ja tutkimustietoa luoville toimistoille?

"Meille on tärkeää, että toimistot saavat ajatuksia, inspiraatiota ja työkaluja omaan työhönsä. Meiltä voi kysyä mitä vain, olipa kysymys medioista, kohderyhmistä tai vaikka datasta. On hienoa pystyä auttamaan oman alansa ammattilaisia." Satu kuvaa.

Suunnittelu ja toimiva työnjako arjessa ovat yhteistyön avainasioita

Sujuva yhteistyö edellyttää selkeää työnjakoa. Miten mainostoimiston ja mediatalon yhteistyö toimii arjessa, ja mitä kukin tuo mukanaan? 

Ahooy on tietysti vastuussa asiakkaidensa kampanjoista; suunnittelusta, konsepteista ja luovista ratkaisuista. Kirsi pyörittää kokonaisuutta ja hoitaa viestinnän asiakkaiden suuntaan, ja Satu tiimeineen hyppää mukaan silloin, kun kutsutaan. 

Kirsi kuvailee tyypillistä etenemistapaa: 

"Aika hyvä malli on ollut se, että kun meillä on kohderyhmä ja tavoitteet tiedossa, ja tiimillä ensimmäisiä ideoita tähän tarpeeseen, annamme briiffin Satulle."

"Kerromme kampanjan tavoitteista ja kohderyhmistä, ja luovista ajatuksistamme. Satulla on ollut melko vapaat kädet tehdä ehdotuksia, ja ehdotusten myötä tiimimme on saanut myös lisää ideoita jalostettavaksi."

Yhteistyöllä on monia ulottuvuuksia

Kampanjoiden suunnittelu ja toteuttaminen on vain yksi osa yhteistyötä. Asiakkaan kampanjan eteen tehdään töitä monin eri tavoin. Lopulliset mediavalinnat ovat yhteistyön näkyvä muoto – taustalla on paljon kohderyhmäymmärrystä, dataa ja jopa tutkimuksia. Joskus kampanjat päätyvät Sanoman kanaviin, joskus taas toisiin medioihin.

"Meille on tärkeintä saatavilla olevan tiedon ja osaamisen jakaminen ja se, että pystymme auttamaan toimistoja palvelemaan omia asiakkaitaan paremmin", Satu kuvaa toimintamallin taustoja. 

Malli saa kiitosta myös pöydän toiselta puolelta. 

"Satu ymmärtää sen, että meillä on muitakin kumppaneita, ja että teemme jatkuvasti vertailua. Sparrailu antaa näkemystä, ja usein suunnittelusta jää mieleen ideanpoikasia, joista on hyötyä sitten muissa yhteyksissä", Kirsi kuvaa. 

Asiakas on aina pääosassa – niin tässäkin yhteistyössä

Tärkeintä on tietysti se, että asiakas tavoittaa kohderyhmänsä mahdollisimman terävästi ja kustannustehokkaasti. Esimerkit ja toteutetut caset auttavat myös asiakkaita näkemään uusia mahdollisuuksia. 

"Monelle yritykselle monikanavainen mainonta on jo arkipäivää. Jos asiakas on kuitenkin vasta aloittamassa mediamainontaa, pystymme erilaisten esimerkkien kautta näyttämään, miten media- ja kanavasuunnittelu vaikuttaa kampanjaan." Kirsi kuvaa. 

"Pystymme nyt tuomaan ehdotuksiimme entistäkin monipuolisempia vaihtoehtoja asiakkaille, jotka ovat ulkoistaneet meille sekä mainonnan että mediasuunnittelun. He ovat pitäneet siitä paljon."

Yhteistyöstä seuraa myös molemminpuolista oppimista

Yhteinen, säännöllinen sparrailu auttaa myös varmistamaan, että koko tiimi pysyy pulssilla median muutoksissa. Mediatalolle luovan toimiston ammattilaisten kanssa työskentely on puolestaan avannut hyvin sitä, miten asiakkaan kampanja rakentuu – millainen työ taustalla tapahtuu ja millaiset tiedot ovat luovalle tiimille avuksi. 

Kirsi muistuttaa, että jatkuva oppiminen on arvokasta pääomaa kaikille osapuolille. 

"Medioilla on omat erityispiirteensä. Sanomalla tiedetään, miten erilaiset trendit milloinkin näkyvät ja vaikuttavat, ja millaiset ratkaisut on missäkin tilanteissa havaittu toimiviksi."

"Kun laajentaa omaa, tuttua tiimiään ulkopuolisella mediasuunnittelulla, auttaa se saamaan asiakkaan asioita tehokkaammin eteenpäin. Siitä saa myös itselleen uutta oppia!"

Kaipaatko rakennuspalikoita insightia varten, tutkimusdataa median käytöstä tai suomalaisten asenteista? Tai lisätietoa mediatrendeistä, median hinnoista ja erilaisista kampanjoista?

Täältä pesee! 

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinointitoimisto Parceron ja Sanoman välinen yhteistyö luo lisäarvoa asiakastyöhön

    Julkaistu
    17.5.2023

    Mainos- ja markkinointitoimistojen sekä Sanoman välinen yhteistyö pitää sisällään paljon muutakin kuin mediaostoja. Parceron kanssa se on ollut muun muassa yhdessä kehittymistä ja luovaa sparrausta. Lue lisää siitä, mitä lisäarvoa yhteistyömme on tuonut Parceron asiakastyöhön.

    Lue asiakastarina
  • Radion ohjelmayhteistyö ja digikampanja toivat Epassille hurjan määrän liikennettä ja liidejä

    Julkaistu
    9.5.2023

    ”Kun katsoo näitä lukuja, on vaikea olla hymyilemättä”, sanoo Epassi Groupin markkinointijohtaja Aleksi Miikkulainen.

    Lue asiakastarina
  • Radiota, digiä ja liikkuvaa kuvaa yhdistänyt Finnkinon joulukampanja onnistui yli odotusten

    Julkaistu
    21.4.2023

    Monikanavainen kampanja vahvisti positiivista mielikuvaa ja kasvatti käyntiaikomuksia Finnkinolla.

    Lue asiakastarina
  • Kainuun pelastuslaitos erottui videon keinoin

    Julkaistu
    30.3.2023

    Rekrytointivideo tavoitti Ruudun kautta alueellisesti juuri oikean kohderyhmän.

    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023

    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.

    Lue asiakastarina
  • Aluekohdennettu display-mainonta tuplasi kävijämäärän Kymppikylppäreiden verkkosivuilla

    Julkaistu
    8.3.2023

    "Iso oppi itselleni on ollut, että markkinointiin kannattaa satsata jo yrityksen ensitaipaleella", kertoo Kymppikylppäreiden Jussi Siikakoski.

    Lue asiakastarina
  • Hesarin monikanavaisen etusivun avulla huimiin tuloksiin – Lumoral 14-kertaisti myyntinsä

    Julkaistu
    7.2.2023

    Etusivun natiivimainoksella saatiin herätettyä juuri oikeanlaista kiinnostusta oikeassa kohderyhmässä. 

    Lue asiakastarina
  • Danske Bank otti kaiken irti talk show’staan – sisältömarkkinoinnin kokonaisuus tavoitti kohderyhmän ja herätti keskustelua

    Julkaistu
    25.1.2023

    Keskusteluohjelma ja sen ympärille rakennettu sisältömarkkinointikokonaisuus rakensi Danske Bankista mielikuvaa taloudellisen mielenrauhan kumppanina.

    Lue asiakastarina
  • Ennätysmyynti ja näkyvyyttä tuloksellisella kampanjalla

    Julkaistu
    9.1.2023

    Etusivut toivat huomioarvoa ja dynaaminen digikokosivu syvyyttä Järvikylän kampanjalle.

    Lue asiakastarina
    Case Järvikylä artikkelisivut
  • K-Citymarketin pystyvideolla tehoa viestin läpimenoon

    Julkaistu
    9.11.2022

    K-Citymarketin videota katsottiin IS:fi:ssä enemmän loppuun saakka, mikä toi tehoa mainontaan ja kasvatti kokonaispeittoa.

    Lue asiakastarina
    Case K-Citymarket pystyvideo hero
  • Mainio Muuttopalvelu Oy tekee iloista ja hersyvää some-mainontaa – buustiksi Sanoman somenosto!

    Julkaistu
    7.11.2022

    Mainio Muuttopalvelu Oy on turkulainen, vuonna 2018 toimintansa aloittanut perheyritys ja täyden palvelun muuttotalo. Se tarjoaa asiakkaan tarpeisiin räätälöityjä kokonaisuuksia täysmuutoista ja yritysmuutoista aina muuttolaatikoiden vuokraukseen – ja kaikkea siltä väliltä!

    Lue asiakastarina
    Mainiomuuttopalvelu_artikkelikuva.jpg
  • Kotimainen marjaöljytuote BERRYOMG® lemmikeille rakentaa brändiä innovatiivisella tavalla

    Julkaistu
    25.10.2022

    BERRYOMG® -tuotteet ovat kotimaisista marjaöljyistä valmistettuja ravintolisiä lemmikeille. Ne sisältävät suuren määrän jokaisen elollisen olennon tarvitsemia välttämättömiä rasvahappoja sekä luonnollisia antioksidantteja, jotka lisäävät lemmikin hyvinvointia ja terveyttä.

    Lue asiakastarina
    berryomg.jpg
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland