Suomen monikanavaisin mediabrändi rikkoo naiseuteen liittyviä normeja

Me Naiset on jo 70 vuoden ajan murtanut tabuja, ja siten lisännyt avoimuutta, hyvinvointia ja rohkeutta ihmisten elämässä. ”Lupaamme olla tulevaisuudessakin samalla asialla – viihtymistä ja huumoria unohtamatta!” kirjoittaa Me Naisten päätoimittaja Katja Sipilä.
Ensimmäinen Me Naiset -lehti ilmestyi 27.8.1952. Uutuuslehden ensinumeron artikkelit käsittelivät aborttioikeutta, uran ja perhe-elämän yhdistämistä, parisuhdetta, nopeaa ja helppoa arkiruokaa, kauneus- ja pukeutumisvinkkejä – kaikki tuttuja puheenaiheita nykynaisillekin. On jokin myös muuttunut 70 vuodessa: naiset esimerkiksi voivat mennä ravintolaan drinkille ilman miesseuraa ja käsitys miehen roolista parisuhteessa ja perheessä on laajentunut ja tasa-arvoistunut.
Me Naiset perustettiin naisten äänen esiintuojaksi, vertaistueksi, inspiraation lähteeksi, viihdykkeeksi ja arjen helpottajaksi. Samalla asialla olemme edelleen. Nyt juhlavuonna olemme ottaneet esille erityisesti yhden teeman: Me Naiset tabujen rikkojana.
Olemme Me Naisissa vuosikymmenten varrella nostaneet esiin puheenaiheita ja näkökulmia, jotka ovat sillä hetkellä tuntuneet vaikeilta, kielletyiltä tai häpeällisiltä. Haastateltavamme ovat avanneet inhimillisen näkökulman muun muassa naisten alkoholismiin, lähisuhdeväkivaltaan, mielenterveysongelmiin, riippuvuuksiin, ylivelkaantumiseen, yksinäisyyteen ja erilaisiin parisuhdemuotoihin. Niin julkisuudesta tutut naiset kuin yksityishenkilöt murtaneet Me Naisissa monia normeja liittyen naisen rooliin ja tapaan elää.
Tabut rikkoutuvat, kun ihmiset puhuvat asioista avoimesti. Haastateltavien tarinat ovat antaneet sekä tukea ja lohtua että kurkistuksen erilaisiin tapoihin elää ja ajatella. Kun yhä useampi kertoo oman tarinansa rosoineen ja inhimillisine mutkineen, on helpompi sallia itselle ja muille se, että hyvä elämä ei tarkoita normien mukaan elämistä tai kymppi plussan akrobaattista suoritusta. Kun näytämme, että kaikesta voi ja pitää puhua, turha häpeä poistuu vaikeilta tuntuvien aiheiden ympäriltä: kukaan meistä ei lopulta ole yksin.
Me Me Naisissa haluamme rikkoa tabuja, sillä sen avulla ihmiset voivat löytää uusia mahdollisuuksia elää omannäköistään elämää. Tabuja murtamisella on myös yhteiskunnallinen merkitys: niin toivomme edistävämme ihmisten hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta sekä demokratiaa ja yhteiskuntarauhaa.
Meille on tärkeää katsoa maailmaa avoimesti, puhua asioista kauhistelematta ja kohdella ihmisiä samanarvoisesti. Käsittelemme joka viikko ja päivä naisten elämään liittyviä isoja teemoja arjen tasolla niin printissä kuin verkossakin. Juttumme ovat löytäneet kohdeyleisönsä: ne tavoittavat printissä ja digissä 1 393 000 lukijaa viikossa (KMT 2021). Digiyleisön määrä on hyvässä kasvussa, ja palvelemme naisia myös TikTokissa ja Instagramissa – menemme sinne, missä ihmiset ovat. Tavoitamme myös audioyleisöä, sillä Me Naiset -radiolla on viikossa 124 000 kuuntelijaa (Kansallinen radiotutkimus KRT 04–06/2022). Näin olemme Suomen monikanavaisin mediabrändi.
Uskon, että suorapuheisuutemme ja tapamme havainnoida maailmaa ovat lukijoistamme tunnistettavia ja samaistuttavia. Elämän kaikki puolet iloineen, rosoineen ja yllätyksineen näkyvät lehdessämme ja nettijutuissamme. Suhtaudumme asioihin fiksusti ja sallivasti – huumoria unohtamatta. Meidän seurassamme voi viihtyä, rentoutua ja nauraa. Sekin on tärkeää ja tekee elämästä kivempaa.
Juhlimme Me Naisten taivalta erityisesti juhlanumeromme voimin. Se ilmestyy keskiviikkona 24.8. ja on kunnianosoitus naisille, jotka ovat merkittävällä tavalla rikkoneet tabuja kertomalla oman tarinansa Me Naisten haastatteluissa. Juhlanumero ilmestyy kahdeksana eri kansiversiona, jotka jaetaan eri puolille Suomea ja eri kauppaketjuja.
Juhlalehtemme todistaa, että maailma muuttuu, juttu ja ajatus kerrallaan. Lupaamme siis rikkoa rajoja tulevaisuudessakin: lupaamme olla puheenaihemedia, jonka missiona on ihmisten parempi elämänlaatu ja toisten ymmärtäminen vastakkainasettelun ja kuplautumisen sijaan. Joskus se puheenaihe on tunnetun henkilön haastattelu, joskus reportaasi, joskus kauneusjuttu – tai mustan huumorin vitsi Epäolennaisissa. Aiomme olla naisille relevantti myös seuraavat 70 vuotta.
Katja Sipilän kuvan on ottanut Panu Pälviä.
Lue lisää:
Sanoman tunnetut, arvostetut ja rakastetut aikakausmediabrändit tavoittavat viikoittain 2,4 miljoonaa suomalaista. Aikakausmedialla tavoitat tehokkaasti kohderyhmäsi heille merkityksellisen sisällön parissa.