Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Mediat & palvelut
  3. Markkinoinnin palvelut

Asiakasymmärrys ja insight

Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu nopeammin kuin koskaan. Tavoittaako viestisi oikeat kohderyhmät? Miten ne vaikuttavat yrityksesi brändimielikuvaan? Mikä on brändisi positio markkinoilla suhteessa kilpailijoihin?

Saat meiltä tietoa, jonka avulla voit perustella markkinointi-investointisi datalla. Työkalujemme avulla ymmärrät kohderyhmiäsi syvemmin ja pääset seuraamaan kuluttajakäyttäytymisen yhä kiihtyvää muutosta. 

Ota yhteyttä

Asiakasymmärryksen palvelut

Kohderyhmä­ymmärrys

Ymmärtämällä kohderyhmiäsi syvällisemmin saat markkinointisi vaikuttamaan haluttuihin kohderyhmiin oikealla viestillä, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan.  

Lue lisää

Lue lisää
Toimiala­ymmärrys

Tutkimme eri toimialoja kuluttajan näkökulmasta ja tarkkailemme käyttäytymisen trendejä. Toimialatutkimusten valikoimiimme kuuluvat myös ostoprosessi­tutkimukset sekä toimiala-trackingit.

Lue lisää

Lue lisää
Erillis­tutkimukset

Räätälöityjen erillistutkimusten avulla saat uutta ja syvempää ymmärrystä asiakkaistasi. Voit hyödyntää erillistutkimuksia uuden tuotteen tai palvelun kehityksessä tai lanseerauksessa.

Lue lisää

Lue lisää

Markkinoinnin mittaamisen palvelut

Mainonnan mittaaminen

Sanoman vaikuttavuusmittausten avulla ymmärrät paremmin mainonnan luovan toteutuksen toimivuutta ja brändisi tilannetta suhteessa kilpailijoihin.  

Lue lisää

Lue lisää
Brändin mittaaminen

Sanoman Brand tracking -tutkimus on ketterä tapa saada tietoa omasta brändistäsi suhteessa kilpailijoihin. Ammattilaisemme auttavat sinua hyödyntämään tuloksia markkinoinnissasi.

Lue lisää

Lue lisää

Kohderyhmä­ymmärrys

Tunne kohderyhmäsi paremmin

Tiedätkö, ketkä tuotteita tai palveluitasi tällä hetkellä ostavat? Mikä kohderyhmääsi todella kiinnostaa ja motivoi? Miten voit hyödyntää asiakasymmärrystä markkinointiviestinnässä?

Erottautuminen valtavassa määrässä markkinointiviestejä on yhä vaikeampaa. Median käyttö pirstaloituu ja kiinnostuksen kohteet jakautuvat kohderyhmittäin. Autamme tunnistamaan nykyasiakkaasi datan avulla ja luomme datan pohjalta ydinkohderyhmistä profiilikuvaukset: millaisia he ovat kohderyhmänä ja missä elämäntilanteessa he elävät. Kohderyhmien syväanalyysin avulla pääsemme kiinni myös siihen, miten kohderyhmiä kannattaa puhutella eri kanavissa. Rikastamme profiilikuvauksia muun muassa mediankäytöllä ja sen motiiveilla sekä arvo- ja asennemaailmalla.
 

Kohderyhmäymmärryksen avulla

  • Opit tuntemaan kohderyhmäsi ja nykyiset asiakkaasi perusteellisesti.

  • Tunnistat kasvun kannalta potentiaalisimmat asiakasryhmät.

  • Mediakäyttösegmentoinnin avulla tehdystä syväanalyysista saat vinkkejä niin luoviin toteutuksiin kuin kanavienkin valitsemiseen.

Ota yhteyttä

Toimiala­ymmärrys

Ymmärrä asiakkaidesi 
käyttäytymistä muuttuvassa 
maailmassa.

Tiedätkö, mikä saa asiakkaasi ostotarpeen aktivoitumaan, millaista tietoa hän kaipaa ja mistä sitä hakee?

Asiakkaiden ja kuluttajien käyttäytyminen muuttuu vauhdilla, ja se heijastuu myös ostamisen tapoihin. Muutos vaikuttaa eri toimialoihin eri tavoin. Tutkimme kuluttajien ostopolkua eri toimialoilla ja hyödynnämme tätä ymmärrystä myös mediaratkaisuissa. Ydinosaamistamme on kääntää toimiala- ja asiakasymmärrys markkinointiviestinnän suunnittelun avuksi. Valikoimaamme kuuluvat myös ostoprosessitutkimukset, jotka pureutuvat ostofunnelin eri vaiheisiin, sekä toimiala-trackingit, jotka mittaavat valikoitujen toimialojen brändiattribuutteja puolivuosittain.

Tutustu toimialatietoon
 

Toimialaymmärryksen avulla

  • Päivität ymmärrystäsi kuluttajista ketterästi.

  • Suunnittelet tehokkaampaa markkinointiviestintää.

  • Luot vaikuttavampaa markkinointia.

Ota yhteyttä

Erillis­tutkimukset

Uutta, syvempää ymmärrystä asiakkaistasi 

Erillistutkimus sopii tilanteeseen, jossa tiettyyn ongelmaan tai kysymykseen ei ole löydetty vastauksia tai ratkaisua tai tiettyä teemaa tai kohderyhmää halutaan tutkia syvällisemmin. Ydinosaamistamme on kääntää data tukemaan markkinointiviestinnän suunnittelua. Räätälöimme brändillesi täysin tarpeiden mukaisen tutkimuskokonaisuuden, joka avulla saat uutta ja aiempaa syvempää ymmärrystä asiakkaista.

Voit hyödyntää tutkimusta esimerkiksi uuden tuotteen suunnittelussa tai lanseerauksessa, kuluttaja- tai kohderyhmätiedon kartoittamisessa, markkinoinnin esitestauksessa, sisältöteemojen luomisessa tai vaikkapa tietyn kysymyksen tai ongelman tiedon keruussa. Käytössäsi on laadukas kuluttajapaneelimme Suomitutka tai kapeampien kohderyhmien kohdalla hyödynnämme laajaa kumppaniverkostoa.

Tutustu viimeisimpiin tutkimuksiin
 

Erillistutkimuksen hyödyt

  • Monipuolinen ymmärrys suomalaisista kuluttajista auttaa luomaan vaikuttavampaa markkinointia.

  • Saat hyödyllistä dataa uuden tuotteen tai palvelun lanseeraukseen.

  • Opit ymmärtämään tiettyjä teemoja tai kohderyhmiä syvällisemmin.

Ota yhteyttä

Mainonnan mittaaminen

Opi käyttämään oikeita mittareita ja ymmärrä kampanjoitasi paremmin

Ilman kampanjan mittaamista on vaikea todentaa, miten paljon markkinointi on vaikuttanut tavoittelemiisi mittareihin. Mainonnan toimivuutta mitataan tyypillisesti kovilla mittareilla, myynnillä tai klikeillä. Vahva brändi ja luova toteutus vaikuttavat myös merkittävästi mainonnan tuloksellisuuteen. Myyntiä on usein helppo mitata, mutta markkinoinnin vaikutus laadullisiin mittareihin, kuten brändimielikuvaan, usein unohtuu.

Sanoman vaikuttavuusmittaukset ottavat kantaa myös luovaan toteutukseen. Saat vastaajien arvosanan luovasta toteutuksesta ja ymmärrystä siitä, miten mainonta aktivoi kuluttajia. Tuotepalettiimme kuuluvat monimediatutkimuksen lisäksi digi-, printti-, radio-, televisiomainonnan tutkimukset, crossmedia-tutkimus sekä liikkuvan kuvan erikoisratkaisujen tutkimukset.

Mainonnan mittaamisen hyödyt

  • Ymmärrät kampanjoidesi tehon konkreettisemmin

  • Näet analyysien kautta, mikä kampanjassa toimii ja mikä ei toimi

  • Opit, mitä seuraavassa kampanjassa kannattaa ottaa huomioon

    Ota yhteyttä

Brändin mittaaminen

Miten hyvin tunnet brändisi aseman markkinassa?

Tiedätkö, miten brändisi vertautuu laadullisissa mittareissa suhteessa kilpailijoihin? Tunnetko nykyasiakkaasi tai tiedätkö, ketkä olisivat potentiaalisimpia asiakkaita kasvun näkökulmasta? Säännöllisen mittaroinnin avulla pääset optimoimaan markkinoinnin toimenpiteitä myös pidemmällä aikajänteellä. Vahvat ja tunnetut brändit suorittavat tutkitusti paremmin kuin vähemmän tunnetut kilpailijansa.

Sanoman Brand Trackingin avulla tiedät, pitäisikö sinun keskittyä vaikkapa tunnettuuden tai harkinnan rakentamiseen markkinointiviestinnän keinoin. Räätälöitävien kysymysten avulla voit mitata esimerkiksi haluamaasi mielikuvan muutosta.

Brändin mittaamisen hyödyt

  • Yhdistämällä kampanjatoimenpiteet jatkuvaan brändiattribuuttien mittaamiseen saat oppeja entistä parempaan markkinointiviestintään

  • Opit karsimaan turhia toimenpiteitä ja jatkamaan niitä, jotka tuovat tulosta

Ota yhteyttä

Tutkimuspalvelut osana Fiksu Ruoka Oy:n kasvutarinaa

”Sanoman sparrausapu on ollut korvaamatonta.”

Lue lisää

Kiinnostuitko?

Tutkimme ja analysoimme laajasti kuluttajien mediankäyttöä ja ostokäyttäytymistä, mainontaa sekä eri toimialoja. Tuotamme näkemystä ja ymmärrystä markkinointipäätöstesi tueksi. Ota yhteyttä kun haluat esimerkiksi

  • tutkia tai ymmärtää brändisi asemaa markkinassa.
  • ymmärtää juuri sinun kohderyhmääsi syvällisemmin ja kartoittaa uutta potentiaalia.
  • tietää, millainen on asiakkaidesi ostoprosessi.

 

 


Ota yhteyttä

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Markkinoija, muista boomerit!

    Vanhemmilla ikäluokilla on paljon ostovoimaa.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    24.3.2025
    Lue lisää

      Sanoma

      Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

      Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

      Closure

      • Etusivu
      • Ajankohtaista
      • Alueellinen mainonta
      • Asiakastarinat
      • Mediat ja palvelut
      • Tietopankki
      • Suunnittelijan työkalut
      • Osta mainontaa
      • Yhteystiedot
      • Ota yhteyttä

      Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
      Arkisin klo 8-16

      yrityspalvelu@sanoma.fi

      010 80 80 85

      Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

      • Facebook
      • Linkedin

      Footer menu

      • Tietosuoja
      • Responsible Disclosure Statement

      ©2025 Sanoma Media Finland