Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Mediat & palvelut
  3. Markkinoinnin palvelut

Markkinoinnin mittaaminen ja tuloksellisuus

Ymmärrä, miten mainontasi toimii

Mittaamalla markkinointia ja brändiä saat arvokasta tietoa niiden toimivuudesta. Mainonnan vaikuttavuustutkimusten avulla ymmärrät paremmin, miten kohderyhmäsi on kokenut mainoksen luovan toteutuksen ja miten mainos aktivoi kohderyhmääsi.

Syväluotaavalla ROMI-mallinnuksella (Return on Marketing Investments) saat vastauksia esimerkiksi siihen, miten markkinointi-investointisi tuottaa myyntiä.

Mittaamalla mainontaasi saat vastauksia moniin kysymyksiin:

Onko mainontani huomattu ja sisältö ymmärretty?

Miten kampanjani on vaikuttanut kohderyhmään?

Mikä on optimaalinen mediamix mainonnalleni?

Minkälaisen tuoton saan markkinointi-investoinneilleni?

Ratkaisuja markkinoinnin mittaamiseen

Lue lisää

Mainonnan
mittaaminen

Sanoman vaikuttavuusmittausten avulla ymmärrät paremmin mainonnan luovan toteutuksen toimivuutta ja brändisi tilannetta suhteessa kilpailijoihin.  

Lue lisää

Lue lisää

Brändin
mittaaminen

Sanoman Brand tracking -tutkimus on ketterä tapa saada tietoa omasta brändistäsi suhteessa kilpailijoihin. Ammattilaisemme auttavat sinua hyödyntämään tuloksia markkinoinnissasi.

Lue lisää

Lue lisää

ROMI-mallinnus

Jatkuva ROMI-mallinnus tukee ketterää kokeilua ja oppimista sekä tuo selkeää tulosta. Mallinnus auttaa luomaan ja testaamaan hypoteeseja sekä optimoimaan ja tehostamaan markkinointia ja mediamixiä.

Lue lisää

Mainonnan mittaaminen

Opi käyttämään oikeita mittareita ja ymmärrä kampanjoitasi paremmin 

Ilman kampanjan mittaamista on vaikea todentaa, miten paljon markkinointi on vaikuttanut tavoittelemiisi mittareihin. Mainonnan toimivuutta mitataan tyypillisesti kovilla mittareilla, myynnillä tai klikeillä. Vahva brändi ja luova toteutus vaikuttavat myös merkittävästi mainonnan tuloksellisuuteen. Myyntiä on usein helppo mitata, mutta markkinoinnin vaikutus laadullisiin mittareihin, kuten brändimielikuvaan, usein unohtuu.

Sanoman vaikuttavuusmittaukset ottavat kantaa myös luovaan toteutukseen. Saat vastaajien arvosanan luovasta toteutuksesta ja ymmärrystä siitä, miten mainonta aktivoi kuluttajia. Tuotepalettiimme kuuluvat monimediatutkimuksen lisäksi digi-, printti-, radio-, televisiomainonnan tutkimukset, crossmedia-tutkimus sekä liikkuvan kuvan erikoisratkaisujen tutkimukset. 

Mainonnan mittaamisen hyödyt

  • Ymmärrät kampanjoidesi tehon konkreettisemmin 

  • Näet analyysien kautta, mikä kampanjassa toimii ja mikä ei toimi 

  • Opit, mitä seuraavassa kampanjassa kannattaa ottaa huomioon

Brändin mittaaminen

Miten hyvin tunnet brändisi tilanteen markkinassa?

Tiedätkö, miten brändisi vertautuu laadullisissa mittareissa suhteessa kilpailijoihin? Tunnetko nykyasiakkaasi tai tiedätkö, ketkä olisivat potentiaalisimpia asiakkaita kasvun näkökulmasta? Säännöllisen mittaroinnin avulla pääset optimoimaan markkinoinnin toimenpiteitä myös pidemmällä aikajänteellä. Vahvat ja tunnetut brändit suorittavat tutkitusti paremmin kuin vähemmän tunnetut kilpailijansa.

Sanoman Brand Trackingin avulla tiedät, pitäisikö sinun keskittyä vaikkapa tunnettuuden tai harkinnan rakentamiseen markkinointiviestinnän keinoin. Räätälöitävien kysymysten avulla voit mitata esimerkiksi haluamaasi mielikuvan muutosta. 

Brändin mittaamisen hyödyt

  • Yhdistämällä kampanjatoimenpiteet jatkuvaan brändiattribuuttien mittaamiseen saat oppeja entistä parempaan markkinointiviestintään

  • Opit karsimaan turhia toimenpiteitä ja jatkamaan niitä, jotka tuovat tulosta

ROMI-mallinnus

Muuta markkinointi kulusta investoinniksi

Paljonko markkinointiin kannattaa investoida? Mitkä kanavat, tuotteet ja viestit tuottavat suurimman hyödyn? Sanoman ROMI-mallinnuksen, eli Sanoma Analytics Managerin, avulla optimoit ja priorisoit markkinointitoimenpiteitäsi.

ROMI-mallinnuksessa analysoidaan tilastollisin menetelmin ja tekoälyä hyödyntäen ​yrityksen liiketoiminnan avainmittareihin vaikuttavat tekijät.​ Mallinnuksen avulla saadaan tyypillisesti 10–30 % lisää tehoa markkinointiin. Näin ollen se maksaa pian itsensä takaisin moninkertaisesti.  

ROMI-mallinnuksen hyödyt

  • Saat kokonaisvaltaisen ja jatkuvan näkymän baseline-myyntiisi sekä markkinoinnin tuomaan lisämyyntiin ja tehokkuuteen. 

  • Jatkuvan mallintaminen mahdollistaa oppimisen ja priorisoinnin.  

  • Tulosten avulla voit optimoida markkinointitoimenpiteitä ja mediamixiäsi. 

  • Jatkuva ROMI-mallinnus tukee ketterää kokeilua ja oppimista​ 

ROMI-mallinnuksella kasvuun

Tutorhouse kasvatti kokonaismyyntiään yli 20 % ja median ROI:ta yli 33 % optimoimalla mediavalikkoaan.

Lue lisää

Case Tutorhouse artikkelikuva

Kiinnostuitko?

Kerromme mielellämme lisää mainonnan mittaamisesta ja tuloksellisuudesta!

Ota yhteyttä

Mutusta mittarointiin -webinaarisarja

Miten erilaiset ihmiset liikkuvat netissä ja mitä tietoa he hakevat ennen ostopäätöksen tekemistä? Missä vaiheessa markkinointi tavoittaa heidät ja kuinka heidän mietteisiinsä on mahdollista vaikuttaa? Tavoitteita ja niissä onnistumista ei ravisteta hihasta – ne mitataan. Nappaa vinkit markkinoinnin mittaamiseen webinaaritallenteista!

Sanoman B2B Insightin tutkimuspäällikkö Heli Virola avaa Sanoman kampanjoissa käyttämäänsä dataa ja tapaa hyödyntää tutkimuksia asiakkaiden kanssa tehtävässä mediasuunnittelussa. Konkreettisen lisän webinaariin tuo Käyttöauto Tampereen aluejohtaja Harri Mylläri, joka kertoo, miten asiakassuhdetyötä tehdään pitkän ostovälin hyödykkeiden parissa.

Pitkäjänteinen brändimarkkinointi nojaa tunteisiin ja toistoon. Ostopäätöksistä 90% tehdään tiedostamattoman mielen perusteella, mutta sen mittaaminen ei ole helppoa. Webinaarijaksossa aiheesta ovat keskustelemassa Sanoman myyntiryhmän vetäjä Tomi Jäppinen sekä myyntipäällikkö Henri Savilahti.

Sanoman Olli Ikäheimo ja Museokeskus Vapriikin Tähtitalvikki Poikajärvi puhuvat aineettomista joululahjoista ja niiden markkinoinnista. Esimerkki-casena kuullaan Museokortin monimediallisesta kampanjasta, jonka tutkimustuloksia avaa Sanoman B2B Insight strategi Elina Haapakoski.

Näkemyksiä markkinoinnin mittaamisesta

Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

Tagit

Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
Julkaistu
24.5.2023
Lue lisää

Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

Tagit

Toimialat Tutkittua
Julkaistu
19.5.2023
Lue lisää

Sanoma tutki: Reilusti yli kolmannes harkitsee muuttavansa seuraavan parin vuoden aikana

Miltei kolmasosa on lykännyt uuden kodin hankintaa epävarman taloudellisen tilanteen vuoksi, Sanoman tekemästä asumisen toimialatutkimuksesta selviää.

Tagit

Tutkittua
Julkaistu
19.4.2023
Lue lisää

Epävarma maailmantilanne haastaa asumisen toimialaa

Toimialalla korostuvat murroksessa olevat vaatimukset, digitalisaatio ja vastuullisuuden nousu.

Tagit

Toimialat Tutkittua
Julkaistu
19.4.2023
Lue lisää

Muuttuva ympäristö luo mahdollisuuksia, tartu siis toimeen nyt

Muuttuvan ympäristön keskellä menestyy tarttumalla toimeen. Tässä tutkimukseen pohjautuvassa artikkelissa pureudumme suomalaisen kuluttajan käyttäytymiseen ja arvoihin seuraavien teemojen kautta: verkko-ostaminen, vastuullisuus ja tulevaisuuden suunnitelmat.

Tagit

Näkemyksiä Tutkittua Vastuullisuus
Julkaistu
8.2.2023
Lue lisää
muuttuva_ymparisto

Tavoittavin kaupallinen liikkuvan kuva talo – hyödynnä tv:n ja videon voima

Ruutu ja Sanoman videoverkosto tarjoavat liikkuvan kuvan kampanjoillesi lisää tavoittavuutta ja vaikuttavaa näkyvyyttä.

Tagit

Tutkittua TV & video
Julkaistu
3.2.2023
Lue lisää
  • Näytä lisää
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
010 80 80 85 *

Arkisin klo 8-16

Uudet mainostajat
010 321 9400  **
Arkisin klo 9-15

* 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Evästekäytännöt
  • Responsible Disclosure Statement

©2023 Sanoma Media Finland