Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Vuoden 2025 kalenterin tärkeät päivämäärät markkinoijalle

Markkinoinnin suunnittelussa kannattaa huomioida vuoden sesongit ja toiminnallesi merkitykselliset päivämäärät. Ota talteen tärkeät päivät ja valmistaudu kampanjoihin ajoissa.
3.10.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Kun markkinoinnin vuositason suunnittelu on työn alla, kannattaa luoda katsaus kalenteriin. Olethan muistanut ottaa huomioon oleelliset päivämäärät ja vuoden sesongit?

Jokaisella sesongilla ja vuodenajalla on omat ominaispiirteensä, joka kuukausi vietetään merkkipäiviä. Selvitä, mitkä sesongit ja päivämäärät ovat merkityksellisiä toimialallesi ja yrityksellesi ja huomioi ne markkinointisuunnitelmassasi! 

Muista, että markkinoija elää edellä aikaansa. Jotta toimenpiteet ajoittuvat oikein, on suunnitelmien oltava valmiina hyvissä ajoin. Tästä jutusta löydät muistilistan jokaiselle vuodenajalle, sekä ideoita, ehdotuksia ja vinkkejä koko vuoden suunnitteluun:

Tällainen on markkinoijan vuosi

Poimimme tähän kalenteriin muutamia tärkeitä päivämääriä. Nappaa talteen!

Lataa tästä:

Markkinoijan kalenteri 2025.pdf PDF, 101 kB

Kevät

Keväällä innostutaan muodista, pihatöistä, sisustamisesta ja kesälomien suunnittelu alkaa. Kevätsää houkuttelee lenkkipolulle ja pyöräilemään. Autot saavat alleen kesärenkaat. Mielessä on jo kevään ja kesän juhlien suunnittelu. Mökkikausi avataan.

Kevät on uudistumisen aikaa, innovoidaan ja kokeillaan uutta!

Kesä

Kesällä kuluttajat käyttävät enemmän rahaa kuin muulloin ja kulutus on spontaanimpaa. Kesän festivaalikausi käynnistyy. Juhannuksen aikoihin rikotaan ruokakauppojen vuoden myyntiennätyksiä. Veneily ja matkailu sekä kotimaassa että ulkomailla kiinnostavat.

Lähes kolmannes työikäisistä suomalaisista lomailee heinäkuussa. 

Syksy

Lomilta palataan arkeen. Koulureppujen, syysvaatteiden sekä uusien puhelinten ja tietokoneiden hankinta on ajankohtaista. Harrastukset alkavat. Liikkuminen ja itsestä huolehtiminen kiinnostaa. Retkeily ja luonto, sienestys ja marjastus innostavat. Syyslomat vietetään.

Valoja ja kynttilöitä sytytellään, kotosalla käperrytään sohvan nurkkaan hyggeilemään. Talvirenkaat vaihdetaan.

Liiketoiminnassa loppuvuoden sesonki on hektistä aikaa, budjetit kulutetaan loppuun, seuraavan vuoden suunnittelu on jo käynnissä.

Talvi

Alkuvuodesta suomalaiset innostuvat kevyemmästä ruokavaliosta ja kuntoilusta. Alennusmyynnit alkavat vuosi vuodelta aiemmin. Hiihtolomakautena on kysyntää laskettelu- ja hiihtovarusteille sekä lomamatkoille. 

Yrityksissä vuosisuunnitelmia otetaan käyttöön ja päivitetään, uusia asioita laitetaan alulle, starttipalaverit täyttävät kalenterit.

Loppuvuodesta kuluttajat odottavat Black Friday tarjouksia, pikkujoulukausi on vilkkaimmillaan, joulun odotus näkyy ja kuuluu. 

Vuoden 2025 tärkeät päivämäärät

Tammikuu
  • 1.1. Uudenvuodenpäivä

  • 6.1. Loppiainen

  • Loppu- ja alkuvuoden alennusmyynnit

Helmikuu
  • 14.2. Ystävänpäivä

  • 17.2.–7.3. välillä, koulujen hiihtolomat viikoilla 8−10

  • 21.2. Kansainvälinen äidinkielenpäivä

  • 28.2. Kalevalan päivä ja suomalaisen kulttuurin päivä 

Maaliskuu
  • 2.3. Laskiaissunnuntai

  • 3.3 Maailman luontopäivä (World Wildlife Day)

  • 4.3. Laskiaistiistai

  • 8.3. Kansainvälinen naistenpäivä 

  • 19.3. Minna Canthin päivä ja tasa-arvon päivä 

  • 20.3. Kevätpäiväntasaus 

  • 22.3. Earth Hour

  • 30.3. Kellojen siirto kesäaikaan 

Huhtikuu
  • 1.4. Aprillipäivä

  • 6.4. Kansainvälinen urheilun, kehityksen ja rauhan päivä

  • 7.4. Maailman terveyspäivä 

  • 9.4. Mikael Agricolan ja suomen kielen päivä 

  • 18.4. - 21.4. Pääsiäinen

  • 23.4. Kansainvälinen kirjan ja tekijänoikeuksien päivä, Kirjan ja ruusun päivä

  • 28.4. Maailman työturvallisuus- ja työterveyspäivä 

Toukokuu
  • 1.5. Vappu 

  • 3.5. Kansainvälinen lehdistönvapauden päivä

  • 9.5. Eurooppa-päivä 

  • 11.5. Äitienpäivä

  • 12.5. Kansainvälinen sairaanhoitajapäivä

  • 15.–17.5. Euroviisut

  • 18.5. Kansainvälinen museopäivä

  • 21.5. Kansainvälinen kulttuurisen monimuotoisuuden päivä

  • 27.5. Kansainvälinen markkinoinnin päivä

  • 29.5. Helatorstai

  • 31.5.  Koulujen päättäjäispäivä

Kesäkuu
  • 5.6. Maailman ympäristöpäivä

  • 8.6. Helluntai

  • 20.6. Juhannusaatto

  • 27.6. Unikeonpäivä

  • Pride-viikko

  • Kesän alennusmyynnit alkavat

Heinäkuu 
  • 3.7. Kansainvälinen muovipussiton päivä

  • 6.7. Eino Leinon päivä, runon ja suven päivä

Elokuu
  • 6. tai 7.8. Koulut alkavat

  • 31.8. Suomen luonnon päivä

  • Venetsialaisia vietetään elokuun viimeinen viikonloppu

Syyskuu 
  • 5.9. Yrittäjän päivä 

  • 8.9. Kansainvälinen lukutaitopäivä 

  • 21.9. Kansainvälinen rauhanpäivä

  • 21.9. Autoton päivä

  • 22.9. Syyspäiväntasaus 

  • 29.9. Maailman sydänpäivä

Lokakuu
  • 4.10. Kansainvälinen eläinten päivä

  • 4.10. Korvapuustipäivä

  • 5.10. Kansainvälinen opettajien päivä 

  • 10.10. Maailman mielenterveyspäivä 

  • 10.10. Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivä 

  • 11.10. Kansainvälinen tyttöjen päivä 

  • 16.10. Maailman ruokapäivä 

  • 13.–17.10. Koulujen syysloma, vko 42

  • 24.10. YK:n päivä

  • 26.10. Kellojen siirto talviaikaan

  • 31.10. Halloween

Marraskuu
  • 1.11. Pyhäinpäivä

  • 6.11. Ruotsalaisuuden päivä

  • 9.11. Isänpäivä

  • 11.11. Singles Day

  • 19.11. Kansainvälinen miestenpäivä

  • 20.11. Kansainvälinen lasten päivä

  • 21.11. Kansainvälinen television päivä

  • 28. 11. Black Friday

Joulukuu
  • 1.12. Cyber Monday

  • 6.12. Itsenäisyyspäivä

  • 10.12. Ihmisoikeuksien päivä

  • 21.12. Talvipäivänseisaus 

  • 24.12. Jouluaatto 

  • 25.12. Joulupäivä 

  • 26.12. Tapaninpäivä 

  • Välipäivien alennusmyynnit

  • 31.12. Uudenvuoden aatto 

Tee markkinoinnin vuosisuunnitelma tukemaan tavoitteita

Markkinointisuunnitelman tärkein tehtävä on liiketoiminnan tavoitteiden tukeminen. Markkinointisuunnitelma on kuvaus keinoista, joilla tuetaan tavoitteisiin pääsemistä. Suunnitelma kannattaa tehdä vuositasolla, jota voi täydentää matkan varrella. 

Seuraavassa artikkelissa kerrotaan, miten teet markkinointisuunnitelman käytännön tasolla. 

Lue lisää

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

    Mikä on brändi ja miten sitä rakennetaan kestävästi? Huomioi nämä seikat, kun rakennat tunnettuutta ja suunnittelet brändimainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset

    Tuloksellinen markkinointi perustuu nykyisten ostajien tavoittamiseen ja uusien asiakkaiden houkutteluun. Taktisen markkinoinnin ja brändimarkkinoinnin keinoja yhdistelmällä voit kasvattaa markkinointiin sijoitetun pääoman tuottoa jopa 90 %.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland