Tällainen on hyvä briiffi – 10 kohdan tarkistuslistan avulla koostat mukaan kaiken oleellisen
Briiffillä tarkoitetaan useimmiten lyhyttä kirjallista tai suullista toimeksiantoa, joka kertoo sen vastaanottajalle, mitä haluat hänen tekevän ja millaisen haasteen ratkaisemisessa auttavan. Briiffissä määritellään annettavaa tehtävää koskevat reunaehdot ja toiveet ytimekkäästi. Englanninkielisestä sanasta brief suomeksi johdettu briiffi voisi kääntyä myös näin: ohjeistaminen, alustus, opastus, ohjeistus, käskynjako, informaatiotilaisuus, selonteko.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Jos suunnittelet esimerkiksi markkinointikampanjaa, on sinun briiffattava ensin taho, joka hoitaa kampanjasuunnittelun. Selvitä ennen briiffaamista itsellesi, minkä haasteen haluat toimeksiannolla ratkaista ja mitä toivot lopputulokselta.
Tee briiffi huolella ja kuvaile haastettasi monipuolisesti. Muista kertoa kaikki oleelliset asiat, jotka vaikuttavat haasteen ratkaisemiseen. Ilmaise toiveesi mahdollisimman selkeästi.
Perusteellinen briiffi vähentää väärinymmärryksiä ja lisää sen todennäköisyyttä, että lopputulos on sellainen kuin toivot. Briiffin sisältö kannattaa muotoilla mahdollisimman tiiviisti ja simppelisti.
Useimmiten briiffit on hyvä käydä myös suullisesti läpi vastaanottajan kanssa. Keskustellen voitte varmistua, että sekä sinulla että vastaanottajalla on yhtenäinen käsitys siitä, mitä olette tekemässä. Näin vältytte turhilta muokkaus- ja täydennyskierroksilta.
Vastauksena briiffiisi saat ratkaisuehdotuksen, usein tarjouksen, jolla haasteesi pyritään ratkaisemaan mahdollisimman tehokkaasti esittämiesi reunaehtojen mukaisesti. Ehdotuksessa tulisi olla selkeästi eriteltyinä ja perusteltuina ne keinot, joilla tarpeisiisi voidaan vastata.
Sinun ei tarvitse hyväksyä ensimmäistä tarjottua ratkaisua sellaisenaan. Haasta rohkeasti, pyydä tarkennuksia ja esitä muutostoiveita, jos ratkaisu ei vastaa toiveitasi. Muista myös, että tyhmiä kysymyksiä tai kommentteja ei ole. Tärkeintä on varmistua, että ymmärrätte toisianne.
On tärkeää, että ymmärrät mitä olet ostamassa, mitä ehdotettu ratkaisu pitää sisällään ja miten siihen ollaan päädytty. Erittäin tärkeää on myös ymmärtää, miten tarjotun ratkaisuehdotuksen hinta on muodostunut. Jos jokin asia jää briiffausvaiheessa selvittämättä, tulee se todennäköisesti eteen siinä vaiheessa, kun itse toteutus alkaa. Hyvin tehty briiffi sujuvoittaa siis myös ratkaisuehdotuksen sekä toimeenpanon ja tuotannon vaiheita. Muista kuitenkin, että tuotanto vaatii uuden briiffin!
Tuotannon briiffaaminen vie suunnitelmat käytäntöön
Kun olet hyväksynyt saamasi tarjouksen, tiedät, mitä olet tekemässä. Seuraavaksi on aika tehdä suunnitelmasta konkretiaa, eli siirtyä kampanjan tuotantovaiheeseen.
Markkinointikampanjan tuotanto vaatii erityyppisen briiffin kuin sen suunnittelu. Kampanjaan voi liittyä näkyvyyttä ja kuuluvuutta eri kanavissa ja medioissa, monenlaisia luovia sisältöjä ja formaatteja. Nämä vaativat toisistaan poikkeavat briiffaukset. Esimerkiksi blogitekstin, bannerimainoksen ja radiospotin tuotantoon tarvitaan kaikkiin erilaista taustatietoa.
Tuotannon briiffaus voi olla joko sinun tai kampanjasuunnitelman tehneen tahon heiniä – tai sitten voitte hoitaa homman yhteistyössä. On joka tapauksessa tärkeää, että tuot myös tuotannon briiffausvaiheessa selvästi esille kaikki luovia sisältöjä koskevat toiveesi.
Tietyt seikat on hyvä pitää mukana briiffissä, olipa kyseessä kampanjointia tai luovaa tuotantoa. Käy siis briiffisi läpi 10 kohdan tarkistuslistan kanssa!
Hyvä briiffi sisältää ainakin nämä tiedot:
- Mikä on haaste, joka toimeksiannolla halutaan ratkaista?
- Mitkä ovat tavoitteet?
- Millä mittareilla tavoitteiden saavuttamista mitataan?
- Mikä on kohderyhmä, johon halutaan vaikuttaa?
- Mikä muutos kohderyhmässä halutaan saada aikaiseksi?
- Mitä sellaisia kilpailuetuja tuotteella/palvelulla on, joita hyödynnetään?
- Tuotetaanko uutta vai käytetäänkö olemassa olevia materiaaleja?
- Millaiset oikeudet mahdollisesti tuotettaviin materiaaleihin tarvitaan?
- Mikä on aikataulu?
- Mikä on budjetti?
Poimi täsmävinkkejä erilaisten luovien sisältöjen suunnitteluun
Liikkuvan kuvan ja äänen avulla voidaan luoda mainoksia, joilla vaikutetaan ihmisten tunteisiin. Video sopii erilaisiin käyttötarkoituksiin ja kanaviin. Mainostajan on hyvä ymmärtää, miten eri mainoskanavat toimivat ja miten mainosvideota tulee muokata, jotta se sopii eri mainoskanaviin ja tavoitteisiin. Lue artikkeli: Näin onnistut videomainonnassa ja Miten saat huomion kiinnittymään videomainokseesi?
Televisiomainonta on tehokasta, tunteita herättävää ja vaikuttavaa – ja nykyään yhä useamman mainostajan ulottuvilla. Lue artikkeli: Miten TV-mainonta kannattaa aloittaa? Siinä käydään läpi perusasiat: mistä tv-mainonnan hinta muodostuu ja mitkä ovat tv-mainonnan tärkeimmät tunnusluvut.
Ääni on vahva erottautumistekijä. Kuuloaistin kautta syntyvät voimakkaat mielikuvat rakentavat tunnettuutta ja brändimielikuvaa. Radiomainonnan opas kertoo, mitä radiokampanjan ja -mainoksen suunnittelussa kannattaa huomioida. Täältä löydät vinkit railakkaan radiospotin tekemiseen.
Bannerin on herätettävä huomiota muutamassa sekunnissa. Siksi bannerin tulee olla ulkoasultaan selkeä, ja lyhyen ja ytimekkään tekstin täytyy herättää mielenkiinto. Lue täältä lisää siitä, millainen on toimiva bannerimainos.
Mainosteksti on paljon muutakin kuin kielioppi tai merkkimäärä mainokselle varatussa tilassa. Se on palanen yrityskuvaa, ja siksi tekstien tulisi olla linjassa yrityksen muun viestinnän kanssa. Täältä löydät vinkit toimivien mainostekstien kirjoittamiseen.
Autamme markkinoinnin suunnittelussa ja tuotannossa
Keskustellaan hetki yhdessä markkinoinnista ja pallotellaan ajatuksia tilanteesi, toiveidesi ja tarpeidesi mukaan. Varaa henkilökohtainen, maksuton juttutuokio asiantuntijamme kanssa, niin pääset eteenpäin pohdinnoissasi!
Tutustu sisältömarkkinoinnin palveluihimme. Palkitut tekijämme konseptoivat ja toteuttavat brändillesi sopivat sisällöt kaikkiin kanaviin – sydämellä ja intohimolla.