Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tällainen on hyvä briiffi – 10 kohdan tarkistuslistan avulla koostat mukaan kaiken oleellisen

Timanttinen lopputulos vaatii timanttisen briiffin. Kun teet briiffistä perusteellisen, vähennät väärinymmärryksien mahdollisuutta ja lisäät sen todennäköisyyttä, että lopputulos on sellainen kuin toivot.
19.9.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Briiffillä tarkoitetaan useimmiten lyhyttä kirjallista tai suullista toimeksiantoa, joka kertoo sen vastaanottajalle, mitä haluat hänen tekevän ja millaisen haasteen ratkaisemisessa auttavan. Briiffissä määritellään annettavaa tehtävää koskevat reunaehdot ja toiveet ytimekkäästi.  Englanninkielisestä sanasta brief suomeksi johdettu briiffi voisi kääntyä myös näin: ohjeistaminen, alustus, opastus, ohjeistus, käskynjako, informaatiotilaisuus, selonteko.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Jos suunnittelet esimerkiksi markkinointikampanjaa, on sinun briiffattava ensin taho, joka hoitaa kampanjasuunnittelun. Selvitä ennen briiffaamista itsellesi, minkä haasteen  haluat toimeksiannolla ratkaista ja mitä toivot lopputulokselta. 

Tee briiffi huolella ja kuvaile haastettasi monipuolisesti. Muista kertoa kaikki oleelliset asiat, jotka vaikuttavat haasteen ratkaisemiseen. Ilmaise toiveesi mahdollisimman selkeästi.

Perusteellinen briiffi vähentää väärinymmärryksiä ja lisää sen todennäköisyyttä, että lopputulos on sellainen kuin toivot.  Briiffin sisältö kannattaa muotoilla mahdollisimman tiiviisti ja simppelisti.

Useimmiten briiffit on hyvä käydä myös suullisesti läpi vastaanottajan kanssa. Keskustellen voitte varmistua, että sekä sinulla että vastaanottajalla on yhtenäinen käsitys siitä, mitä olette tekemässä. Näin vältytte turhilta muokkaus- ja täydennyskierroksilta.

Vastauksena briiffiisi saat ratkaisuehdotuksen, usein tarjouksen, jolla haasteesi pyritään ratkaisemaan mahdollisimman tehokkaasti esittämiesi reunaehtojen mukaisesti. Ehdotuksessa tulisi olla selkeästi eriteltyinä ja perusteltuina ne keinot, joilla tarpeisiisi voidaan vastata.  

Sinun ei tarvitse hyväksyä ensimmäistä tarjottua ratkaisua sellaisenaan. Haasta rohkeasti, pyydä tarkennuksia ja esitä muutostoiveita, jos ratkaisu ei vastaa toiveitasi. Muista myös, että tyhmiä kysymyksiä tai kommentteja ei ole. Tärkeintä on varmistua, että ymmärrätte toisianne.

On tärkeää, että ymmärrät mitä olet ostamassa, mitä ehdotettu ratkaisu pitää sisällään ja miten siihen ollaan päädytty. Erittäin tärkeää on myös ymmärtää, miten tarjotun ratkaisuehdotuksen hinta on muodostunut. Jos jokin asia jää briiffausvaiheessa selvittämättä, tulee se todennäköisesti eteen siinä vaiheessa, kun itse toteutus alkaa. Hyvin tehty briiffi sujuvoittaa siis myös ratkaisuehdotuksen sekä toimeenpanon ja tuotannon vaiheita. Muista kuitenkin, että tuotanto vaatii uuden briiffin!

Tuotannon briiffaaminen vie suunnitelmat käytäntöön

Kun olet hyväksynyt saamasi tarjouksen, tiedät, mitä olet tekemässä. Seuraavaksi on aika tehdä suunnitelmasta konkretiaa, eli siirtyä kampanjan tuotantovaiheeseen.

Markkinointikampanjan tuotanto vaatii erityyppisen briiffin kuin sen suunnittelu. Kampanjaan voi liittyä näkyvyyttä ja kuuluvuutta eri kanavissa ja medioissa, monenlaisia luovia sisältöjä ja formaatteja.  Nämä vaativat toisistaan poikkeavat briiffaukset. Esimerkiksi blogitekstin, bannerimainoksen ja radiospotin tuotantoon tarvitaan kaikkiin erilaista taustatietoa.

Tuotannon briiffaus voi olla joko sinun tai kampanjasuunnitelman tehneen tahon heiniä – tai sitten voitte hoitaa homman yhteistyössä. On joka tapauksessa tärkeää, että tuot myös tuotannon briiffausvaiheessa selvästi esille kaikki luovia sisältöjä koskevat toiveesi.

Tietyt seikat on hyvä pitää mukana briiffissä, olipa kyseessä kampanjointia tai luovaa tuotantoa. Käy siis briiffisi läpi 10 kohdan tarkistuslistan kanssa!

Hyvä briiffi sisältää ainakin nämä tiedot:  

  1. Mikä on haaste, joka toimeksiannolla halutaan ratkaista?
  2. Mitkä ovat tavoitteet?
  3. Millä mittareilla tavoitteiden saavuttamista mitataan?
  4. Mikä on kohderyhmä, johon halutaan vaikuttaa?
  5. Mikä muutos kohderyhmässä halutaan saada aikaiseksi?
  6. Mitä sellaisia kilpailuetuja tuotteella/palvelulla on, joita hyödynnetään?
  7. Tuotetaanko uutta vai käytetäänkö olemassa olevia materiaaleja?  
  8. Millaiset oikeudet mahdollisesti tuotettaviin materiaaleihin tarvitaan?
  9. Mikä on aikataulu?  
  10. Mikä on budjetti?

Poimi täsmävinkkejä erilaisten luovien sisältöjen suunnitteluun

Liikkuvan kuvan ja äänen avulla voidaan luoda mainoksia, joilla vaikutetaan ihmisten tunteisiin. Video sopii erilaisiin käyttötarkoituksiin ja kanaviin. Mainostajan on hyvä ymmärtää, miten eri mainoskanavat toimivat ja miten mainosvideota tulee muokata, jotta se sopii eri mainoskanaviin ja tavoitteisiin. Lue artikkeli: Näin onnistut videomainonnassa ja Miten saat huomion kiinnittymään videomainokseesi?

Televisiomainonta on tehokasta, tunteita herättävää ja vaikuttavaa – ja nykyään yhä useamman mainostajan ulottuvilla.   Lue artikkeli: Miten TV-mainonta kannattaa aloittaa? Siinä käydään läpi perusasiat: mistä tv-mainonnan hinta muodostuu ja mitkä ovat tv-mainonnan tärkeimmät tunnusluvut.

Ääni on vahva erottautumistekijä. Kuuloaistin kautta syntyvät voimakkaat mielikuvat rakentavat tunnettuutta ja brändimielikuvaa.  Radiomainonnan opas kertoo, mitä radiokampanjan ja -mainoksen suunnittelussa kannattaa huomioida. Täältä löydät vinkit railakkaan radiospotin tekemiseen.

Bannerin on herätettävä huomiota muutamassa sekunnissa. Siksi bannerin tulee olla ulkoasultaan selkeä, ja lyhyen ja ytimekkään tekstin täytyy herättää mielenkiinto. Lue täältä lisää siitä, millainen on toimiva bannerimainos.

Mainosteksti on paljon muutakin kuin kielioppi tai merkkimäärä mainokselle varatussa tilassa. Se on palanen yrityskuvaa, ja siksi tekstien tulisi olla linjassa yrityksen muun viestinnän kanssa. Täältä löydät vinkit toimivien mainostekstien kirjoittamiseen.

Autamme markkinoinnin suunnittelussa ja tuotannossa

Keskustellaan hetki yhdessä markkinoinnista ja pallotellaan ajatuksia tilanteesi, toiveidesi ja tarpeidesi mukaan. Varaa henkilökohtainen, maksuton juttutuokio asiantuntijamme kanssa, niin pääset eteenpäin pohdinnoissasi!

Varaa juttutuokio

Tutustu sisältömarkkinoinnin palveluihimme. Palkitut tekijämme konseptoivat ja toteuttavat brändillesi sopivat sisällöt kaikkiin kanaviin – sydämellä ja intohimolla.

Content Studio

Tagit

Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

    Mikä on brändi ja miten sitä rakennetaan kestävästi? Huomioi nämä seikat, kun rakennat tunnettuutta ja suunnittelet brändimainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset

    Tuloksellinen markkinointi perustuu nykyisten ostajien tavoittamiseen ja uusien asiakkaiden houkutteluun. Taktisen markkinoinnin ja brändimarkkinoinnin keinoja yhdistelmällä voit kasvattaa markkinointiin sijoitetun pääoman tuottoa jopa 90 %.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland