Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Napakat ja toimivat mainostekstit – Vinkit tekstien terävöittämiseen

Näillä vinkeillä onnistut laatimaan napakoita ja toimivia mainostekstejä.
3.4.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Moni suomalainen yrittäjä on henkeen ja vereen tee-se-itse -ihminen. Varsinkin yksinyrittäjät hoitavat mahdollisimman paljon asioita itse, aina kuulakärkikynien hankinnasta alv-ilmoituksiin asti. Yrittäjän arjen to-do-listalla pyörii usein myös mainostekstien kynäily, jonka äärellä moni potee voimattomuutta ja pakkopullafiilistä.

Yrittäjä saattaa päätyä miettimään, tulisiko mainoksessa ilmoittaa, että seuraa meitä Facebookissa, vai olettavatko asiakkaat, että Facebookissa ollaan joka tapauksessa? Onko printtimainoksessa jokin merkkimäärä? Pitääkö mainoksessa käyttää välimerkkejä vai ei? Mikä on hyvän mainoscopyn salaisuus?

Tässä artikkelissa annamme vinkkejä siihen,  miten laatia napakoita ja toimivia mainostekstejä. Toimivia tekstejä tarvitaan etenkin verkko- ja printtimainonnassa, mutta myös yrityksen verkkosivuilla huomion herättäjinä. Artikkelin keskiössä ovat lyhyet mainostekstit, joiden tavoitteena on usein saada aikaan liikettä ja toimintaa lukijassa. Ne ovat juuri niitä tekstejä, joiden parissa tee-se-itse yrittäjät painivat. Lista toimii hyvänä muistutuksena myös muille tekstien parissa työskenteleville.

Mainonnassa ja yrityksen verkkosivuilla käytettävät tekstit ovat tyylillisesti hyvin erilaisia jos verrataan vaikkapa tiedottamiseen.  Tiedotteessa on oltava kiinnostava asiatyylisesti kirjoitettu uutinen, joka perustuu faktoihin.

Lue lisää STT:n blogista: Millainen on hyvä  tiedote.

Palanen yrityskuvaa

Miksi tekstit sitten ovat niin tärkeitä? Jos asiansa saa ymmärretysti viestittyä aikakautena, jolloin vaikkapa puhekielisyys on melkeinpä "uusi normaali", onko kieliopilla niin väliä? 

Teksti on paljon muutakin kuin kielioppi tai merkkimäärä mainokselle varatussa tilassa. Se on palanen yrityskuvaa. Voisin väittää, että se on yhtä tärkeä asia kuin vaikkapa se, millaista asiakaspalvelua saamme eri kohtaamispisteissä yrityksen kanssa. Lisäksi sosiaalisen median aikakaudella ontuva ilmaisu voi johtaa yllättäviin seurauksiin: kukapa haluaisi mainoksistaan jaettavan kuvakaappauksia somen huumoriryhmiin?

Mainostekstien hiomisen muistilista

Mainostekstien tulisi olla linjassa yrityksen muun viestinnän kanssa: olla tunnistettavaa, mutta muuta viestintää vielä hiotumpaa. Mainosbudjetista- ja tuotteesta riippuen mainos voi nimittäin tulla nähdyksi miljoonia kertoja – ja vähäisemmilläkin määrillä on tärkeää tehdä lukijaan vaikutus.

Tarkista ainakin nämä:

  • Onko mainos sekä kieliopiltaan että asiasisällöltään virheetön?
    Lue mainos ajatuksella läpi!
  • Millainen mainoksen julkaisuympäristö on (printti, digi?), millaiselle lukijakunnalle puhutaan ja keitä erityisesti halutaan puhutella?
    Mieti kohdeyleisöäsi!
  • Onko mainoksessa elementtejä, jotka saavat aikaan haluttua vaikutusta? Mieti mainoksesi tavoitetta!

Mainostekstejä käsittelevässä kirjallisuudessa puhutaan usein AIDAsta, joka tulee sanoista:

Attention = huomion herättäminen (esim. otsikoinnissa)
Interest = mielenkiinto. Mainoksen sisältö, joka saa lukijan kiinnostumaan.
Desire = haluaminen, tahtominen.  Asia, jolla lukija saadaan tahtomaan tuote – tämä tulisi tulla mainoksessa esille.
Action = toiminta. Millä tavoin ohjataan lukijan toimintaa haluttuun suuntaan, esimerkiksi mainosbannerissa on käytössä toimintakehote (CTA, Call to Action).

Pidä AIDAsta aina huolta. Kun nämä osaset on huomioitu, on mainoskynäilyssä otettu jo tärkeä askel kohti onnistumista.

Lue lisää verkkomainonnassa käytettävien bannereiden erityispiirteistä: 
Näyttävä banneri tuottaa klikkejä

Printtimainoksen periaatteet

Printtimainonta on 2020-luvulla edelleen hyvin yleinen mainostusmuoto, vaikka suuntaus digitaaliseen mainostamiseen on ollut vallalla jo pitkään. Printtimainontaa ovat esim. aikakaus- ja sanomalehtien ja mainokset. Printti-ilmoituksen tekstejä suunnittelevalle huojentava tieto voi olla se, että lehtimainos on usein armollisempi mainospaikka tekstin määrän suhteen kuin verkon bannerimainonta – lehtimainokseen syvennytään eri tavalla kuin verkossa olevaan mainokseen.

Lehtimainosta miettiessä kiinnitä huomiota ainakin näihin:

  1. Osasto lehdessä – millaisessa ympäristössä mainos julkaistaan? Jos mainos on toimituksellisen sisällön yhteydessä, on sen helpompi erottua. Jos mainos on luokiteltujen mainosten ryhmässä, eli sen ympärillä on paljon muita mainoksia, tarvitaan enemmän tehokeinoja mainontaan.
     
  2. Mainoksen kohderyhmä – millaisia ihmisiä erityisesti halutaan asiakkaaksi? Jos kohderyhmä on hyvinkin selkeä, viestissä kannattaa näitä ihmisiä pyrkiä puhuttelemaan, esim. ”Opiskelija! Meiltä käytetyt läppärit -50%.”
     
  3. Tekstin määrä. Eri medioilla voi olla erilaisia käytäntöjä tässä, mutta mainoksen koko eli käytössä olevat palstamillimetrit rajaavat eniten mahdollisuuksia. Käyntikorttikokoiseen mainokseen saa usein kuitenkin kuvan ja esim. tarjouksen sekä yhteystiedot. 
     
  4. Sisältö. Aukioloaikojen laittaminen mainokseen ei ole järkevää, jos samat tiedot on helposti löydettävissä kotisivuilta (jos ei, niin kotisivutkin kannattaa laittaa kuntoon). Tietysti kohderyhmän kannalta pelisilmän käyttäminen on suotavaa: esimerkiksi apuvälineitä tarjoava yritys voi haluta puhutella varttuneempaa väkeä, jolloin voi olla ihan hyvä laittaa myymälän aukioloajat mainokseen.

Kolmen sanan otsikko

Sekä bannerimainonnassa että printtimainonnassa otsikointi on huomion herättämisen a ja o. Pidä otsikko maksimissaan kolmen sanan mittaisena. Jos mahdollista, leikittele alkusoinnuilla – eli käytä samalla kirjaimella alkavia sanoja. Tämä toimii hyvänä tehokeinoja, ja mainoksesi jää paremmin lukijan mieleen. Monet yritysten sloganitkin sisältävät alkusointuja. Alkusointuja sisältäviä otsikoita ovat esimerkiksi ”Maalämpöpumput Mikolta Mäntsälästä” tai ” Savusaunat Suomen suveen”

Vältä kliseisiä ilmaisuja, kuten ”laadulla ja ammattitaidolla”. Jos yrityksellä ei slogania ole, ja kyseessä on yleistäkin yleisempi yleismainos niin ”laadulla ja ammattitaidolla” voi kuitenkin olla ihan ok.

Jos sanoilla ja fraaseilla leikittely on sinulle suurta huvia, niin anna palaa ja näkyä  sen mainonnassa. Ole rohkea!

Tiesithän, että meiltä saat apua mainonnan jokaiseen vaiheeseen, myös sisällöntuotantoon ja mainosaineistojen tekemiseen! 

Lue lisää

Tutustu myös helppoon tapaan ostaa itse mainontaa Sanoman digimedioihin.

Lue lisää Ad Managerista

Tagit

Aikakausmedia Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Printtiratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoman kesälehdissä tavoitat yhteensä lähes miljoona kesää suunnittelevaa kuluttajaa

    Kesälehdet ovat lukijoiden suosikkisisältöjä ja toimivat tärkeimpinä inspiraation ja tiedon lähteinä kesän suunnitelmiin. Mainokset kuuluvat oleellisena osana sisältöön ja tarjoavat vinkkejä loman suunnitteluun.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.10.2025
    Lue lisää
  • Uutismedian etusivu on voittajan valinta – Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan etusivut 2026 ovat nyt varattavissa

    Monikanavainen etusivu on ohittamaton mainospaikka. Etusivulla synnytät puheenaiheita ja saat aikaan toimintaa.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • HS Koulutusliite ja Aamulehden Opinnot ja Ura -teema tavoittavat opiskelijat ja heidän vanhempansa

    HS Koulutusliite ilmestyy 23.1.2026 ja Aamulehden Opinnot & Ura -teema 27.1.2026. Koulutukseen ja uravalintoihin liittyviä asioita käsitellään näissä liitteissä monipuolisesti ja kiinnostavista näkökulmista.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Voitto ja kaksi shorttia Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle arvostetussa kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Kansainvälinen Content Marketing Institute (CMI) on julkistanut vuoden 2025 Content Marketing Awards -kilpailun voittajat.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    15.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland