Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Napakat ja toimivat mainostekstit – Vinkit tekstien terävöittämiseen

Näillä vinkeillä onnistut laatimaan napakoita ja toimivia mainostekstejä.
mainostekstit
20.6.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Moni suomalainen yrittäjä on henkeen ja vereen tee-se-itse -ihminen. Varsinkin yksinyrittäjät hoitavat mahdollisimman paljon asioita itse, aina kuulakärkikynien hankinnasta alv-ilmoituksiin asti. Yrittäjän arjen to-do-listalla pyörii usein myös mainostekstien kynäily, jonka äärellä moni potee voimattomuutta ja pakkopullafiilistä.

Yrittäjä saattaa päätyä miettimään, tulisiko mainoksessa ilmoittaa, että seuraa meitä Facebookissa, vai olettavatko asiakkaat, että Facebookissa ollaan joka tapauksessa? Onko printtimainoksessa jokin merkkimäärä? Pitääkö mainoksessa käyttää välimerkkejä vai ei? Mikä on hyvän mainoscopyn salaisuus?

Tässä artikkelissa annamme vinkkejä siihen,  miten laatia napakoita ja toimivia mainostekstejä. Toimivia tekstejä tarvitaan etenkin verkko- ja printtimainonnassa, mutta myös yrityksen verkkosivuilla huomion herättäjinä. Artikkelin keskiössä ovat lyhyet mainostekstit, joiden tavoitteena on usein saada aikaan liikettä ja toimintaa lukijassa. Ne ovat juuri niitä tekstejä, joiden parissa tee-se-itse yrittäjät painivat. Lista toimii hyvänä muistutuksena myös muille tekstien parissa työskenteleville.

Mainonnassa ja yrityksen verkkosivuilla käytettävät tekstit ovat tyylillisesti hyvin erilaisia jos verrataan vaikkapa tiedottamiseen.  Tiedotteessa on oltava kiinnostava asiatyylisesti kirjoitettu uutinen, joka perustuu faktoihin.

Lue lisää STT:n blogista: Millainen on hyvä  tiedote.

Palanen yrityskuvaa

Miksi tekstit sitten ovat niin tärkeitä? Jos asiansa saa ymmärretysti viestittyä aikakautena, jolloin vaikkapa puhekielisyys on melkeinpä "uusi normaali", onko kieliopilla niin väliä? 

Teksti on paljon muutakin kuin kielioppi tai merkkimäärä mainokselle varatussa tilassa. Se on palanen yrityskuvaa. Voisin väittää, että se on yhtä tärkeä asia kuin vaikkapa se, millaista asiakaspalvelua saamme eri kohtaamispisteissä yrityksen kanssa. Lisäksi sosiaalisen median aikakaudella ontuva ilmaisu voi johtaa yllättäviin seurauksiin: kukapa haluaisi mainoksistaan jaettavan kuvakaappauksia somen huumoriryhmiin?

Mainostekstien hiomisen muistilista

Mainostekstien tulisi olla linjassa yrityksen muun viestinnän kanssa: olla tunnistettavaa, mutta muuta viestintää vielä hiotumpaa. Mainosbudjetista- ja tuotteesta riippuen mainos voi nimittäin tulla nähdyksi miljoonia kertoja – ja vähäisemmilläkin määrillä on tärkeää tehdä lukijaan vaikutus.

Tarkista ainakin nämä:

  • Onko mainos sekä kieliopiltaan että asiasisällöltään virheetön?
    Lue mainos ajatuksella läpi!
  • Millainen mainoksen julkaisuympäristö on (printti, digi?), millaiselle lukijakunnalle puhutaan ja keitä erityisesti halutaan puhutella?
    Mieti kohdeyleisöäsi!
  • Onko mainoksessa elementtejä, jotka saavat aikaan haluttua vaikutusta? Mieti mainoksesi tavoitetta!

Mainostekstejä käsittelevässä kirjallisuudessa puhutaan usein AIDAsta, joka tulee sanoista:

Attention = huomion herättäminen (esim. otsikoinnissa)
Interest = mielenkiinto. Mainoksen sisältö, joka saa lukijan kiinnostumaan.
Desire = haluaminen, tahtominen.  Asia, jolla lukija saadaan tahtomaan tuote – tämä tulisi tulla mainoksessa esille.
Action = toiminta. Millä tavoin ohjataan lukijan toimintaa haluttuun suuntaan, esimerkiksi mainosbannerissa on käytössä toimintakehote (CTA, Call to Action).

Pidä AIDAsta aina huolta. Kun nämä osaset on huomioitu, on mainoskynäilyssä otettu jo tärkeä askel kohti onnistumista.

Lue lisää verkkomainonnassa käytettävien bannereiden erityispiirteistä: 
Näyttävä banneri tuottaa klikkejä

Printtimainoksen periaatteet

Printtimainonta on 2020-luvulla edelleen hyvin yleinen mainostusmuoto, vaikka suuntaus digitaaliseen mainostamiseen on ollut vallalla jo pitkään. Printtimainontaa ovat esim. aikakaus- ja sanomalehtien ja mainokset. Printti-ilmoituksen tekstejä suunnittelevalle huojentava tieto voi olla se, että lehtimainos on usein armollisempi mainospaikka tekstin määrän suhteen kuin verkon bannerimainonta – lehtimainokseen syvennytään eri tavalla kuin verkossa olevaan mainokseen.

Lehtimainosta miettiessä kiinnitä huomiota ainakin näihin:

  1. Osasto lehdessä – millaisessa ympäristössä mainos julkaistaan? Jos mainos on toimituksellisen sisällön yhteydessä, on sen helpompi erottua. Jos mainos on luokiteltujen mainosten ryhmässä, eli sen ympärillä on paljon muita mainoksia, tarvitaan enemmän tehokeinoja mainontaan.
     
  2. Mainoksen kohderyhmä – millaisia ihmisiä erityisesti halutaan asiakkaaksi? Jos kohderyhmä on hyvinkin selkeä, viestissä kannattaa näitä ihmisiä pyrkiä puhuttelemaan, esim. ”Opiskelija! Meiltä käytetyt läppärit -50%.”
     
  3. Tekstin määrä. Eri medioilla voi olla erilaisia käytäntöjä tässä, mutta mainoksen koko eli käytössä olevat palstamillimetrit rajaavat eniten mahdollisuuksia. Käyntikorttikokoiseen mainokseen saa usein kuitenkin kuvan ja esim. tarjouksen sekä yhteystiedot. 
     
  4. Sisältö. Aukioloaikojen laittaminen mainokseen ei ole järkevää, jos samat tiedot on helposti löydettävissä kotisivuilta (jos ei, niin kotisivutkin kannattaa laittaa kuntoon). Tietysti kohderyhmän kannalta pelisilmän käyttäminen on suotavaa: esimerkiksi apuvälineitä tarjoava yritys voi haluta puhutella varttuneempaa väkeä, jolloin voi olla ihan hyvä laittaa myymälän aukioloajat mainokseen.

Kolmen sanan otsikko

Sekä bannerimainonnassa että printtimainonnassa otsikointi on huomion herättämisen a ja o. Pidä otsikko maksimissaan kolmen sanan mittaisena. Jos mahdollista, leikittele alkusoinnuilla – eli käytä samalla kirjaimella alkavia sanoja. Tämä toimii hyvänä tehokeinoja, ja mainoksesi jää paremmin lukijan mieleen. Monet yritysten sloganitkin sisältävät alkusointuja. Alkusointuja sisältäviä otsikoita ovat esimerkiksi ”Maalämpöpumput Mikolta Mäntsälästä” tai ” Savusaunat Suomen suveen”

Vältä kliseisiä ilmaisuja, kuten ”laadulla ja ammattitaidolla”. Jos yrityksellä ei slogania ole, ja kyseessä on yleistäkin yleisempi yleismainos niin ”laadulla ja ammattitaidolla” voi kuitenkin olla ihan ok.

Jos sanoilla ja fraaseilla leikittely on sinulle suurta huvia, niin anna palaa ja näkyä  sen mainonnassa. Ole rohkea!

Tiesithän, että meiltä saat apua mainonnan jokaiseen vaiheeseen, myös sisällöntuotantoon ja mainosaineistojen tekemiseen! 

Lue lisää

Tutustu myös helppoon tapaan ostaa itse mainontaa Sanoman digimedioihin.

Lue lisää Ad Managerista

Tagit

Printtiratkaisut Aikakausmedia Kotisivut Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Sisältömarkkinointi Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Nyt pitää päättää mistä haluatte puhua – ajatusjohtajat vievät markkinat

    Pelkällä puheella ei muuteta maailmaa. Mutta jos unohdat kertoa mitä merkitystä yrityksellänne ja sen tekemisillä on, menetät mahdollisuuden olla olemassa tulevaisuudessakin, kirjoittaa Sanoman sisältömarkkinointipalvelujen Jenni Lieto.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    28.9.2023
    Lue lisää
  • Kuinka päivittää sisustusta edullisesti mutta kestävästi?

    Glorian kodin päätoimittaja Venla Kujakallio pohtii, miten sisustustrendit näkyvät ja toteutuvat epävarmoina aikoina.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä
    Julkaistu
    26.9.2023
    Lue lisää
  • HS Koulutusliite ja Aamulehden Opinnot ja Ura -teema tavoittavat opiskelijat ja heidän vanhempansa

    Hesarin Koulutusliite ilmestyy 26.1.2024 ja Aamulehden Opinnot & Ura -teema 30.1.2024. Koulutukseen ja uravalintoihin liittyviä asioita käsitellään näissä liitteissä monipuolisesti ja kiinnostavista näkökulmista.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2023
    Lue lisää
  • Sanoman uutis- ja aikakausmediat tavoittavat 91% suomalaisista

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana, alueellisilla medioilla on vahva asema markkina-alueillaan ja aikakausmedioissa lukijamäärien kasvua myös printissä.

    Tagit

    Printtiratkaisut Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2023
    Lue lisää
  • Valtakunnallista ja alueellista vaikuttavuutta – Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan etusivut 2024 ovat nyt varattavissa

    Monikanavainen etusivu on ohittamaton mainospaikka. Etusivulla synnytät puheenaiheita ja saat aikaan toimintaa.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2023
    Lue lisää
  • Helsingin Sanomien sisältökattaus uudistuu

    HS panostaa painetun lehden kehittämiseen ja tuo runsaampaa sisältöä ja lisää visuaalisuutta viikonloppuun. Arkipäivien lehdissä painottuvat enemmän uutiset.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    21.9.2023
    Lue lisää
  • Digital Commerce Finlandin tavoitteena on auttaa digitaalista kauppaa kasvamaan – Sanoma mukana tukemassa yhteiskunnallisen yrityksen toimintaa

    Digital Commerce Finland haluaa kiihdyttää digitaalisen kaupan kasvua tavoitteenaan luoda maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö Suomeen. Uuteen yhteisöön kutsutaan mukaan niin verkkokauppoja ja kaupan alan pk-yrityksiä kuin digikaupasta kiinnostuneita ja siihen vaikuttavia tahoja.

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    19.9.2023
    Lue lisää
  • Fundun HS etusivu toi huikean piikin Google-hakuihin ja sivustoliikenteeseen

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Elokuun valinta on Fundun visuaalisesti pelkistetty HS etusivu.

    Tagit

    Printtiratkaisut Kuukauden kamppis Uutismedia
    Julkaistu
    15.9.2023
    Lue lisää
  • 50 vuotta täyttävä ET-lehti tavoittaa aktiiviset, aikuiset lukijat

    Eläketieto-nimisenä aloittaneesta julkaisusta on kasvanut yksi Suomen suosituimmista aikakauslehdistä. ET löytää jatkuvasti uusia yleisöjä, kun uudet ikäpolvet jäävät eläkkeelle.

    Tagit

    Aikakausmedia
    Julkaistu
    7.9.2023
    Lue lisää
  • Sanoma ostaa Länsi-Suomi- ja Raumalainen-lehdet – tavoitteena kasvu Satakunnassa ja kestävä digiajan alueellinen uutismedia

    Kauppa vahvistaa Sanoman alueellisen uutismedian tavoittavuutta ja asiakaskantaa Satakunnan alueella.

    Tagit

    Uutismedia
    Julkaistu
    30.8.2023
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Black Friday ja joulu - loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Muistatko vielä ajan, jolloin uuden vuoden jälkeiset tammialet olivat tarjoushaukan vuosittainen kultakausi? Ne ajat ovat takanapäin, sillä loppuvuodesta on tullut kuin varkain vuoden tärkein ostosralli – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti myyntisesonki.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    25.8.2023
    Lue lisää
    Black Friday ja joulusesonki on lahjaostosten aikaa
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland