Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Vain toimiva mainos saa aikaan tuloksia – Millainen on hyvä bannerimainos?

Graafisen suunnittelun ammattilaisemme toteuttavat toimivia ja näyttäviä mainosaineistoja, jotka varmasti houkuttelevat klikkaamaan.
toimiva_mainos
1.4.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Mainosaineiston on syytä olla toimiva ja houkutteleva, muutoin heität hukkaan koko kampanjan!

Bannerimainontaa voidaan käyttää monenlaisiin tarkoituksiin,  kuten taktisiin tarjouskampanjoihin, brändin tunnettuuden kasvattamiseen tai vaikkapa uuden tuotteen lanseeraamiseen. Digimainonnasta on moneksi ja lisäksi se on äärimmäisen hyvin kohdennettavissa juuri oikealle kohderyhmälle, kirjoittaa Sanoman markkinointipäällikkö Pia Hauskaviita.

Verkkomainonnassa, eli digimainonnassa, mainosaineistosta puhuttaessa käytetään termejä mainos, digimainos, display-mainos , banneri tai bannerimainos. 

Bannerin on herätettävä huomiota muutamassa sekunnissa, sillä verkkosivujen katselu on luonteeltaan nopeampaa kuin painetun lehden lukeminen. Painetussa lehdessä mainos voi sisältää enemmän elementtejä ja asiaa, koska lehtiä luetaan keskittyneesti.

Tässä muutama vinkki toimivaan mainokseen:

  • Ulkoasultaan bannerin tulee olla selkeä ja helposti luettava.
  • Tee otsikosta mahdollisimman lyhyt ja ytimekäs, sekä mielenkiintoa herättävä.
  • Ingressissä, eli otsikon tukitekstissä, voidaan avata lauseella tai kahdella paremmin mistä mainoksessa on kyse. Kerro siinä, mikä saa lukijan haluamaan ko. tuotteen tai palvelun. Ingressi voi sisältää tarjouksen, tilaajalahjan, kilpailun tai muun aktivoivan viestin tai se voi sisältää yrityksen brändiä vahvistavan viestin vaikkapa sloganin.
  • Bannerissa tulee olla klikkaukseen kehottava painike (Call-to-action tai CTA). Painikkeessa voi lukea esim. "Tutustu tästä", "Klikkaa lisätietoja", tms. Näin yleisö ymmärtää, että kyseessä on linkki sivustolle.
  • Luo bannerille visuaalinen yhteneväisyys. Kuvita banneri niin, että kuvat tukevat tekstiä. Älä täytä koko tilaa kuvilla ja teksteillä,  lopputuloksesta tulee helposti tunkkainen. Bannereiden tehtävä on saada mahdollinen asiakas kotisivuille lukemaan aiheesta lisää.

Tarkista vielä kerran, että kokonaisuus on selkeä ja eheä, tekstit ovat puhuttelevia ja  ymmärrettäviä eivätkä sisällä kirjoitusvirheitä.

Lue lisää vinkkejä mainostekstien terävöittämiseen

Miten banneri syntyy ja kauanko siihen menee aikaa?

Bannerin työstämiseen käytettävä aika riippuu idean monimutkaisuudesta. Yleisesti voidaan sanoa, että suuren mainoskoon bannerin suunnittelemiseen ja tekemiseen menee ammattilaiselta keskimäärin 2,5 tuntia. Suunnittelun jälkeen bannerit vedostetaan asiakkaalle nähtäväksi, jonka aikana voidaan vielä keskustella bannerien visuaalisesta sekä sisällöllisistä yksityiskohdista.

Asiakas hyväksyy loppuvedoksen aina ennen bannerin käyttöönottoa. Sanoman graafiset suunnittelijat tekevät kekseliäitä ja yllättäviä ratkaisuja, joista usein kuullaan kiitoksia asiakkailta. 

Tutustu Mainostuotantopalveluumme 

Tässä muutama esimerkki hyvin toimineista bannerimainoksista, jotka on toteutettu asiakkaillemme:

ER-Pakkaus Oy on Etelä-Pohjanmaalla sijaitseva pakkausalanyritys, jonka päätuotteita ovat kartonki-, paperi,- muovi ja aaltopahvipakkaukset. Toiveena banneriin oli saada kartonkia näkyville. www.er-pakkaus.fi

"Mietin mitä kartongista voikaan valmistaa, jos mielikuvituksen antaisi lentää pakkauksia pidemmälle." - Sanoman suunnittelija Pasi Vainonen.

M&V Software tekee ohjelmistoja seurakunnille, urheiluseuroille ja yrityksille. Yrityksen omien sanojen mukaan: ”ihmisille eikä kasvottomille organisaatioille.” www.m-vsoftware.fi

"Bannerisuunnittelu lähti tällä kertaa yrityksen filosofian pohdinnasta. Halusin konkretisoida kasvottoman organisaation. Päädyin inhimillistämään sen bannereissa näkyvänä kasvottomana miehenä, joka elää pilvilinnoissa. Ulkoasussa en halunnut korostaa kasvottomien organisaatioiden tyrannimaista olomuotoa, vaan korvata sen lempeällä ja mukaansa kutsuvalla värimaailmalla. Pohdiskeleva, hieman mystinenkin graafinen kokonaisuus korostaa asiakkaan positiivista asennetta omia tuotteitansa kohtaan. " - Sanoman suunnittelija David Sarmas.

Lämpökarelia Itä-Suomi Oy tarjoaa LVI-huolto-, asennus-, saneeraus- ja urakointipalveluja. www.lampokarelia.fi

"Banneritilaukseen oli liitetty graafinen ohjeistus lehtimainoksiin, missä kerrottiin fonttien, värimaailman ja graafisten muotojen käytöstä. Rakensin näitä ohjeita soveltaen Remarketing -bannerit, mistä asiakas ei pitänyt lainkaan. Hän ei halunnut hajutonta tai mautonta banneria, vaan herättää enemmän huomiota. Näiden ohjeiden saattelemana hylkäsin graafisen ohjeistuksen. Banneriin tuli seikkailemaan hahmo, jonka taloudessa vesivahinko on enemmän kuin todellinen. - Sanoman suunnittelija Pasi Vainonen.

Suunnittele ja osta itse display-mainontaa Sanoman digimedioihin.

Tutustu Ad Manageriin

Tarvitsetko apua kampanjoiden suunnittelun tai mainosaineistojen kanssa?

OTA YHTEYTTÄ

Tagit

Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Voitto ja kaksi shorttia Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle arvostetussa kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Kansainvälinen Content Marketing Institute (CMI) on julkistanut vuoden 2025 Content Marketing Awards -kilpailun voittajat.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    15.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland