Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää
Mediankäyttösegmenttien avulla voidaan tarkastella, millaiset sisällöt eri segmentteihin kuuluviin vetoavat, mitä medioita he kuluttavat, missä kanavissa ja miksi. Kohdentamalla viestisi tietylle mediankäyttösegmentille pystyt puhuttelemaan sinulle relevanttia kohderyhmää.
Mediankäyttösegmentointi perustuu usean eri tietolähteen yhdistämiseen. Taustalla on dataa kuluttajien käyttäytymisestä Sanoman eri mediapalveluissa sekä laajaa tilaaja- ja tutkimusdataa. Sanoma segmentteihin kuuluvat kaikki suomalaiset, ja tietokantaa päivitetään jatkuvasti. Segmenttejä hyödyntämällä voit tehdä datalla ohjattua markkinointia.
Suurin Sanoman mediankäyttösegmenteistä on Kiireinen tasapainon etsijä. Tähän segmenttiin kuuluvat useimmiten perheelliset ihmiset kaipaavat arkeensa helpotusta, nauttivat shoppailusta ja hyvien löytöjen tekemisestä. Toiseksi suurin segmentti on Laatutietoinen tiedonhakija. Tämä iältään hieman vanhempi kohderyhmä painottaa kuluttamisessaan laatua, vastuullisuutta ja kotimaisuutta.
Nuoremmissa kohderyhmissä korostuvat elämyksiä janoava Utelias suunnannäyttäjä ja oman ymmärryksen ja osaamisen kasvattamisesta kiinnostunut Ennakkoluuloton verkostoituja. Nämä kohderyhmät ovat median tavoitettavissa 24/7, ja heidät tavoittaa hyvin myös Sanoman kanavista. Omassa kohderyhmässäsi voi korostua myös hieman pienempi segmentti, kuten Itsevarma menestyjä, joka on halukas kokeilemaan uusia tuotteita ja palveluja.
Eri puolella Suomea korostuvat hieman eri mediankäyttösegmentit. Mediankäyttösegmentteihin ja niiden alueelliseen jakaumaan voit tutustua tarkemmin täällä.
Sanoman mediankäyttösegmenttien avulla voit myös tunnistaa ja tavoittaa uusia, nykyisen kohderyhmäsi kaltaisia potentiaalisia asiakkaita.
”Tiedämme, millaiset sisällöt kuhunkin segmenttiin vetoavat. Pysymme myös auttamaan siinä, millaiset viestikärjet ja tyyli vetoavat mihinkin segmenttiin”, kertoo Sanoman digistrategi Pauliina Päivinen.
Sanoman segmenttien mukaan kohdentamisen voi myös yhdistää kontekstin eli sisällön mukaan kohdentamiseen. Näin voit tavoittaa tehokkaasti matkailusisältöjen yhteydessä esimerkiksi matkailusta kiinnostuneet Kiireiset tasapainon etsijät.
Tiedätkö mihin segmenttiin asiakkaasi kuuluvat?
Voimme tarvittaessa analysoida Yleisöreportteri-työkalulla CRM-järjestelmäsi datan tai kampanjasi klikkidatan.
Jos haluat ottaa asiakas- ja kampanjadatastasi kaiken irti, kysy lisää.
Ota yhteyttä
Jos mietit, miten mainoksesi kannattaa kohdentaa ja mitä viestikärkeä kannattaa käyttää, suomenkieliset asiantuntijamme tarjoavat ideoita ja apua Sanoma Ad Managerista löytyvästä chatista. Jo lyhyellä sparrailulla saadaan kampanjastasi parhaat tehot irti.