Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten TV-mainonta kannattaa aloittaa?

Kokosimme vinkit ensimmäistä kertaa TV-mainontaa harkitsevalle markkinoijalle. Käymme läpi perusasiat: mistä tv-mainonnan hinta muodostuu ja mitkä ovat tv-mainonnan tärkeimmät tunnusluvut.
miten_tv_mainonta_kannattaa_aloittaa
4.1.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Televisiomainonta on tehokasta, tunteita herättävää ja vaikuttavaa – ja nykyään yhä useamman mainostajan ulottuvilla. Televisio yhdistää äänen ja kuvan ja jättää siksi vahvan muistijäljen. TV-mainonnan hinta on sen tuomiin hyötyihin nähden varsin kohtuullinen. Etenkin alueellinen TV-mainonta on tehokas vaihtoehto kaiken kokoisille yrityksille. 

Tässä jutussa kerromme, miten pääset alkuun televisiomainonnassa. TV-mainoksen tuotanto kannattaa aina antaa ammattilaisten käsiin, jotta tuote tai yritys pelaa mainoksessa vahvuuksillaan.

Pikaohje: 8 askelta TV-mainonnan aloittamiseen

  1. Mieti kohderyhmä ja kampanjan tavoite
  2. Suunnittele kampanjan ajankohta alustavasti
  3. Ota yhteyttä mediatilan myyjään tai osta kampanja verkosta
  4. Sovi myyjän kanssa kampanjan tarkat tavoitteet, aikataulu, ja hinta
  5. Briiffaa TV-mainoksen tekijä
  6. Sovi hyväksytyn mainoksen toimituksesta kanavalle
  7. Valmistaudu kampanjaan: varmista, että verkkosivujen analytiikka toimii, henkilökunta tietää kampanjasta ja tuotetta on saatavilla
  8. Tutustu kampanjaraporttiin ja suunnittele seuraava kampanjalähtö

Lataa tästä opas tv-kampanjan ja -mainoksen suunnitteluun. 

Lue myös millainen  on hyvä briiffi – 10 kohdan tarkistuslistan avulla koostat mukaan kaiken oleellisen.

Aloita TV-mainonta, kun haluat uusia asiakkaita ja näkyä laadukkaassa ja luotettavassa mediaympäristössä

TV-mainonta sopii monenlaisiin tavoitteisiin. Se tuo tutkitusti yrityksille uusia asiakkaita: auttaa tavoittamaan ihmiset, jotka eivät ole aiemmin kuulleet mainostavasta yrityksestä tai tuotteista. TV-mainos on tehokas tunnettuuden kasvattaja, joka jättää vahvan muistijäljen. TV-mainonta sopii myös napakan tarjouksen tai ostokehotuksen välittämiseen. 

TV-mainonnassa media itsessään on jo viesti. Televisiossa mainostava yritys koetaan luotettavaksi. TV-mainoksessa näkyvä tuote puolestaan koetaan kiinnostavaksi, koska ymmärretään että siihen on panostettu. Televisio on myös turvallinen mediaympäristö: mainos esitetään päivän puheenaiheiden ja laadukkaiden viihdeohjelmien yhteydessä.

Miten ostan TV-mainontaa ja mitä se maksaa?

TV-mainonnan hinta riippuu monista seikoista mm. spotin pituudesta ja alueesta, jolla mainontaa näytetään. Esimerkiksi: 

Viikon kampanja, 10 sekunnin spotilla, Satakunnan alueelle kohdennettuna, esitettynä Nelosella parhaaseen katseluaikaan, on hinnaltaan alkaen 1 500 euroa. 

Valtakunnallisen kampanjan hinta riippuu valitusta kohderyhmästä ja ostotavasta – lue lisää TV-mainonnan ratkaisuista.

Voit  lähettää meille yhteydenottopyynnön, jolloin voit pallotella eri kampanjavaihtoehtoja asiantuntijamme kanssa ja kysyä lisää mm. valtakunnallisesta TV-mainonnasta ja ohjelmayhteistyöstä. 

Lue lisää artikkelista:  Miten vertailla TV-mainonnan tarjouksia? Huomioi nämä, kun olet ostamassa TV-kampanjaa

Kampanjasuunnitelma ja -raportti: näin luet TV-mainonnan tunnuslukuja

Kun ostat TV-mainontaa, ostat käytännössä kohderyhmäsi tavoittamiskertoja, eli kontakteja. 

TV-ohjelmilla on katsojaennusteet, joiden mukaan kampanjat suunnitellaan. Katsojaennuste kertoo, paljonko ohjelman arvioidaan saavan esityskerroillaan katsojia eri kohderyhmistä. Ennusteet – kuten mainonnan raportitkin – pohjautuvat Finnpanelin katsojamittauksiin. 

Kampanjan hinta perustuu siihen, montako kontaktia mainoksesi saavuttaa kampanjasi aikana kohderyhmäsi keskuudessa, eli montako katsomiskertaa mainos saa valitussa kohderyhmässä. 

Kontaktien määrä ilmoitetaan TRP-lukuna (target rating point), jossa yksi TRP-piste on 1% kampanjasi kohderyhmästä. 100 TRP:n kampanja tavoittaa siis kohderyhmään kuuluvat ihmiset laskennallisesti kerran, 200 TRP:n kampanja taas kahdesti. 

Mainoksen toteutuneet esitykset ja Finnpanelin mittaamat katsojaluvut ohjelmille raportoidaan aina kampanjan jälkeen, eli saat myös mustaa valkoisella siitä, missä mainoksesi näkyi. 

Lue lisää artikkelista: Mitä TV-mainonnan raportti kertoo?

Kampanjasuunnitelma – nimensä mukaisesti suunnitelma siitä, missä mainoksesi näkyy

Kampanjatarjouksen yhteydessä sinulle toimitetaan kampanjasuunnitelma, joka kertoo, minkä ohjelmien yhteydessä mainoksesi tulee näkymään. 

Kampanjasuunnitelma on nimensä mukaisesti suunnitelma, ja esimerkiksi ohjelmamuutokset voivat muuttaa myös kampanjaa. Suunnitelmassa esitetyt katsojaennusteet ovat arvioita, jotka perustuvat ohjelman ja ohjelmapaikan aiemmin toteutuneisiin katsojalukuihin. 

Kannattaa myös huomioida, että suunnitelma kertoo ohjelmat, joiden katkolla mainos todennäköisesti nähdään, ei siis mainoksen tarkkaa esitysaikaa.

Kanavat sijoittelevat mainoksesi ohjelmistoon sovitun kohderyhmäkohtaisen kontaktitavoitteen mukaan. Näin varmistetaan, että kampanja tavoittaa sovitun määrän kontakteja – tai jopa enemmän. 

Kampanjaraportti kertoo toteutuneet katsojaluvut

Kampanjan jälkeen saat raportin, jossa kerrotaan, millaisin katsojaluvuin kampanjasi toteutui. 

Raportista näet, minkä ohjelmien mainoskatkoilla mainos esitettiin, ja paljonko kyseisillä ohjelmilla oli katsojia: 10+ -kohderyhmä tarkoittaa kaikkia yli 10-vuotiaita katsojia, “KR”-kohderyhmä kampanjasi sovittua kohderyhmää. 

Vältä TV-mainonnan sudenkuopat 

Tuloksellinen TV-mainonta onnistuu, kun vältät televisiomainonnan tyypillisimmät virheet. Ammattilaisen tekemä kampanjasuunnitelma vie useimmiten tehokkaasti maaliin, mutta muutamaan asiaan kannattaa kiinnittää huomiota: 

  1. Mainoksen esitysajat. Kannattaa varmistaa, että mainontaa esitetään prime timessä eli parhaaseen katseluaikaan. Jos mainostasi ajetaan aikaisin aamulla tai myöhään yöllä, eivät tavoitteet todennäköisesti tule täyttymään.
  2. Varmista, että kampanja ei jää liian ohueksi tai pieneksi.  Kun mainostat tunnettua tuotetta, on järkevää tavoittaa kohderyhmä bruttona kertaalleen, eli kampanjan suositeltava TRP-luku on 100. Vahvan muistijäljen synnyttämisessä, kuten uuden tuotteen lanseerauksessa kannattaa tavoitella kohderyhmää bruttona ainakin kahteen kertaan, TRP:n tulisi siis olla 200 tai jopa enemmän. 
  3. Huolehdi muistutuksesta. Jos TV-kampanjasi TRP-luku on alle 100, täytyy sen tueksi valita myös muita medioita. Voit esimerkiksi vahvistaa kampanjan viestiä verkkomainonnalla tai jatkaa kampanjaa radiossa. 

Valmistaudu kampanjaan myös yrityksesi sisällä

TV on vahva media, joten ennen kampanjan alkua kannattaa varmistaa, että yrityksessäsi ollaan valmistauduttu kampanjaan ja sen todennäköisesti herättämään kiinnostukseen. 

Jos kampanjassa ohjataan lukemaan lisää verkkosivuilta, kannattaa varmistaa, että sivuston analytiikka (esim. Google Analytics) on asennettu paikalleen ja kerää tietoa. Analytiikan avulla näet, millä sivuilla kävijät ovat vierailleet ja kuinka paljon lisää kävijöitä sivustollesi kampanjan aikana saapuu. Mieti myös, miten ohjaat sivustolla käyneitä asiakkaita kohti ostamista – esimerkiksi uudelleenmarkkinoinnin eli remarketingin avulla kohdennat bannerimainontaa TV-mainonnan ansiosta aktivoituneille asiakkaille. 

Jos kampanjassa on mukana tarjous tai tuotelanseeraus, varmista, että henkilökunta tietää mitä tuotteesta kerrotaan TV:ssä, ja mitä lisätietoa asiakkaat todennäköisesti tarvitsevat. Näin asiakaskokemus säilyy ehjänä silloin, kun asiakas ottaa mainoksen perusteella yhteyttä yritykseesi. 

TV:n luoma tunnettuus ja luotettavuus paaluttaa maaperää myös muita mainonnan toimenpiteitä varten. 

Kun luot tunnettuutta TV-mainonnalla, tuo taktinen mainonta esimerkiksi verkossa todennäköisesti parempia tuloksia. TV-mainonta rakentaa pienemmällekin yritykselle uskottavuutta ja tunnetta vakavaraisesta yrityksestä, ja mainonnan mielikuvahyödyt pysyvät tavoitetun yleisön mielessä pitkään. 

Tutustu valtakunnallisen ja alueellisen TV-mainonnan ratkaisuihin tarkemmin!

Lue lisää TV-mainonnan mahdollisuuksista

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma TV:n monipuolinen syksy käynnistyy

    Luvassa on kiinnostavia uutuuksia ja rakastettuja suosikkeja. Hyödyntämällä tv:n ja videon koko tarjoamaa varmistat laajan tavoittavuuden kaikissa liikkuvan kuvan eri kulutushetkissä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland