Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mitä TV-mainonnan raportti kertoo?

Mainonnan tuloksellisuus on mitattavissa. Lue millaisia tietoja ja tunnuslukuja on hyvä seurata TV-mainonnan raportoinnista.
28.3.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Mainonnan tuloksellisuudesta ja raportoinnista puhutaan paljon. Tässä  artikkelissa käymme läpi TV-mainonnasta saatavat raportit ja kerromme, millaista tietoa ne tarjoavat. 

TV-mainonnan raportit kertovat mainoksen tavoittavuudesta ja sen aikaansaamasta toiminnasta: siitä, montako kontaktia tv-mainoksella saavutettiin. Se ei kuitenkaan vielä tee autuaaksi tai kerro, miten bisnes kehittyi. 

Markkinoijan tehtävä onkin seurata tarkkaan sitä, miten kampanjat näkyvät liiketoiminnassa: kysynnässä, kiinnostuksessa, viivan alla ja ovipumpussa kampanjan tavoitteista riippuen. Kannattaa myös muistaa, että TV-mainontaa ostaessasi et jää missään vaiheessa yksin. Voit myös sopia kampanjan suunnittelun yhteydessä, millaisia tietoja haluat kampanjasi suhteen seurata – autamme tässä mielellämme.

Mistä TV-kampanjan hinta muodostuu?

Televisiomainonnan hinta perustuu kontakteihin, eli mainoksen ja kohderyhmään kuuluvan katsojan kohtaamiseen.

Lue lisää artikkelista: Miten vertailla TV-mainonnan tarjouksia? Huomioi nämä, kun olet ostamassa TV-kampanjaa.

TV-mainonnan ja kampanjoiden hintaan vaikuttavat: 

  • kampanjalle tavoiteltu kontaktimäärä, eli kampanjan koko
  • kampanjan kohderyhmä ja kohderyhmän koko valitsemallasi alueella
  • TV-spotin pituus
  • kampanja-ajan hintaindeksi: koska TV-mainontaa voi myydä vain rajoitetusti, on hintaindeksi korkeampi kovemman kysynnän aikaan.

Kampanjaraportti kertoo, miten kampanja tavoitti kohderyhmänsä

TV-mainonnan raportista selviää, miten kampanjaa ajettiin ja miten ennustetut kontaktit toteutuivat. Raportin läpikäynti on tärkeä osa kampanjan seurantaa – se auttaa sinua myös seuraavien kampanjoiden suunnittelussa. 

Kampanjaraportti on saatavilla noin 1-2 viikkoa kampanjan päättymisen jälkeen

  • Oma yhteyshenkilösi käy raportin kanssasi läpi – näin varmistetaan, että saat vastauksen kaikkiin kysymyksiisi
  • Kampanjaraportista näet toteutuneet kontaktit ostokohderyhmässä, esimerkiksi 25-64 -vuotiaissa.
  • Raportin läpikäynnin jälkeen tiedät,
    • missä ohjelmissa ja millä katkoilla mainos on esitetty
    • miten hyvin ennusteet osuivat kohdalleen: toteutuivatko kontaktimäärät – tai saavuttiko mainos jopa sovittua enemmän kontakteja?
  • Valtakunnallisista kampanjoista saat halutessasi myös tarkempia tietoja: esimerkiksi sen, montako eri katsojaa näki mainoksen laskennallisesti, ja OTS-luvun, joka kertoo, montako kertaa yksittäisellä katsojalla oli mahdollisuus nähdä mainos. Jos toivot tarkempaa raportointia, kannattaa siitä mainita jo kampanjan suunnittelun yhteydessä.
  • Käytössä on myös kontaktitakuu, joka varmistaa sen, että kampanjasuunnitelmassa sovitut kontaktit toteutuvat. Kontaktitakuu koskee tietyn suuruisia kampanjoita.

Kampanjaraportti ja liiketoiminnan seuranta auttavat suunnittelemaan seuraavia mainoskampanjoita

Etenkin silloin, kun teet ensimmäisen TV-kampanjasi, on liiketoiminnassa näkyvistä tuloksista kampanjan aikana ja sen päätyttyä tärkeää pitää kirjaa. 

Televisiossa mainostaminen on kuviteltua helpompaa ja yhä useampien yritysten ulottuvilla. TV-mainonnan hinta on sen tuomiin hyötyihin nähden varsin kohtuullinen, etenkin alueellisesti kohdennettuna. Lue, miten pääset alkuun televisiomainonnassa.

Kun näet, miten kampanja vaikutti yhteydenottoihin, kysyntään ja kiinnostukseen, on helpompi hahmotella seuraavaa kampanjaa. Tulisiko mainontaa ajaa vielä vahvemmin TV:ssä tai ottaa tukimedioita mukaan, vai riittääkö esimerkiksi lyhyempi kampanja-aika ryyditettynä esimerkiksi videokampanjalla?

Jos tulokset esimerkiksi näyttävät, että kampanjan näkyvyystavoitteet toteutuivat ja verkkosivulle tuli paljon kävijöitä, mutta he häipyivät sivustolta nopeasti, tulee sivuston sisältöä kehittää ennen seuraavia mainonnan kampanjoita. Jos taas kampanjan aikaansaama kysyntä ylitti tarjonnan, täytyy seuraavan kerran varmistaa, että tuotetta tai palvelua on saatavilla enemmän. 

Muista myös muut mediat

Televisio on vahva ja vaikuttava media. Joskus sen yhteyteen kannattaa kuitenkin valita myös muita medioita tukemaan kampanjaa ja lisäämään toistoa. Lisäbudjettiakaan ei välttämättä tarvita, kun kokonaisuus suunnitellaan fiksusti. Sanoman suurin vahvuus onkin se, että olemme aidosti kotimainen monimediatalo, josta saat esimerkiksi alueellisen tv-mainoskampanjan tueksi videomainontaa, radiomainontaa joko alueellisena tai valtakunnallisena, digimainontaa Suomen tunnetuimmissa verkkomedioissa, ja vaikka printtimainontaa. 

Saat aina kaikkiin kanaviin kampanjoiden suunnitelman,  toteutuksen sekä raportoinnin samasta paikasta oman yhteyshenkilösi kautta. Asiantuntijamme auttavat myös analysoimaan tuloksia ja oppimaan kampanjoistasi jatkoa ajatellen. Jos kaipaat apua mainosaineistojen suunnitteluun ja tuotantoon, autamme mieluusti myös siinä. 

Haluatko tutustua valtakunnallisen ja alueellisen TV-mainonnan mahdollisuuksiin tarkemmin?

Lue lisää TV-mainonnan palveluistamme

Tagit

Mittaaminen TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma TV:n monipuolinen syksy käynnistyy

    Luvassa on kiinnostavia uutuuksia ja rakastettuja suosikkeja. Hyödyntämällä tv:n ja videon koko tarjoamaa varmistat laajan tavoittavuuden kaikissa liikkuvan kuvan eri kulutushetkissä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland