Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Alueellinen tv-mainonta on kustannustehokasta ja ketterää toteuttaa

Suuret joukot tavoittava televisio lisää tunnettuutta tehokkaasti. Jos yritys toimii tietyllä maantieteellisellä alueella ja sen asiakkaat tulevat samalta alueelta, kannattaa tv-mainonta kohdentaa sille alueelle. Siinä säästää selvää rahaa.
17.4.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Televisiomainonnan ajatellaan usein olevan liian kallista ja vaativan runsaasti resursseja, mutta se ei pidä paikkansa, sanoo Sanoman myyntipäällikkö Jukka Juurinen.

”Moni mainostaja saattaa kuvitella, että tv-mainos maksaa kymmeniä tuhansia euroja ja sitä täytyy olla tekemässä ainakin 20 ihmisen tuotantoporukka”, Juurinen hymähtää.

Hän tietää kokemuksesta, että pienilläkin resursseilla pärjää – ja voi saavuttaa erinomaisia tuloksia.

”Tv-mainonnan ei aina tarvitse olla valtakunnallista. Usein sen kohdentaminen kannattaa. Jos yritys toimii tietyllä maantieteellisellä alueella ja sen asiakkaat tulevat samalta alueelta, on tv-mainonta järkevää kohdentaa sille alueelle.”

Alueellista tv-mainontaa voi ostaa yhdelletoista eri näkyvyysalueelle. Mediatilan hinta määräytyy näkyvyysalueen mukaan, sillä esimerkiksi pääkaupunkiseudulla mainos tavoittaa huomattavasti suuremman joukon ihmisiä kuin Oulun seudulla. Kanavana toimii Nelonen.

Tv-mainonta lisää tunnettuutta

Juurisen mukaan alueellinen tv-mainonta sopii monenlaiselle mainostajalle. Hän muistuttaa, että televisio on hyvä väline nimenomaan tunnettuuden lisäämiseen, koska se tavoittaa laajan yleisön. Lisäksi liikkuva kuva jättää pitkän muistijäljen.

”Televisio sopii hyvin myös nopeisiin kampanjalähtöihin, joilla halutaan tavoittaa suuri määrä ihmisiä.”

Juurinen muistuttaa, että alueellisesta tv-mainonnasta kiinnostuneen asiakkaan ei tarvitse olla markkinoinnin ammattilainen.

”Maailma ja kuluttajien toimintatavat ovat muuttuneet. Me ammattilaiset olemme sitä varten, että autamme asiakasta. Pohdimme yhdessä, mikä on mainoksen tavoite ja kohderyhmä. Niiden perusteella voimme sijoittaa mainoksen oikeanlaisten ohjelmien yhteyteen.”

Nelosen ohjelmistosta löytyy runsaasti erittäin suosittuja ja erityyppisiä ohjelmia. Siksi televisioruutujen ääreltä tavoitetaan myös paljon erilaisia ihmisiä, joista löytyy sopiva kohderyhmä jokaiselle mainostajalle.

Tutustu asiakkaidemme kokemuksiin tv-mainonnasta.

Kauttamme saa myös luovan tuotannon

Apua on tarjolla myös tv-mainoksen luovaan toteutukseen. Asiakkaalla ei siis tarvitse olla mainosta valmiina, sillä Sanomalta löytyy asiantuntemusta ja osaamista myös mainossisällön tuotannosta.

”Voimme tehdä mainoksen esimerkiksi asiakkaan omien materiaalien tai valokuvien pohjalta. Etsimme tai kuvaamme videot ja kuvat tarvittaessa, jos omaa materiaalia ei ole”, Juurinen muistuttaa.

Hänen mukaansa mainoksen tekeminen televisioon ei ole asiakkaan näkökulmasta sen vaikeampaa kuin mainoksen tekeminen printtilehteen tai verkkoon.

Markkinointikanavasta riippumatta asiakkaan kanssa keskustellaan aina mainoksen viestistä ja ulkoasusta.  Sen perusteella asiantuntijat tekevät valmiin mainoksen. Edullisimmillaan mainostuotanto voidaan tehdä 850 eurolla.

Tv-mainoksen kestoksi Juurinen suosittelee noin 15–20 sekuntia. Juurisen mukaan alueellisen televisiomainoksen minimikesto on viisi sekuntia ja maksimikesto 20 sekuntia. 

”Kymmenen sekuntia kuluu aika nopeasti. Jos viesti on oikeanlainen, se voi toki riittää, mutta usein on tehokkaampaa tuottaa hieman pidempi mainos.”

Lisää näkyvyyttä mainokselle Ruutu-palvelusta 

Kun asiakas ostaa Sanomalta alueellista tv-mainontaa, hän ei saa lupausta siitä, kuinka monta kertaa mainos näkyy televisiossa. Sen sijaan hän saa lupauksen siitä, kuinka monta ihmistä mainoksen näkee.

”Vaikka mainos näytettäisiin sata kertaa, ei näyttökerroilla ole merkitystä, jos mainoksen näkee vain muutama ihminen. Siksi me sitoudumme tiettyyn kontaktimäärään”, Juurinen kertoo.

Jos mainoksen näkyvyyttä halutaan lisätä entisestään, suosittelee Juurinen mainontaa myös Ruutu-palvelussa ja esimerkiksi Ilta-Sanomien ja Helsingin Sanomien videosisältöjen yhteydessä.

”Mainosta kannattaa hyödyntää monessa kanavassa. Ruudussa mainoksia ei pysty ohittamaan, joten siellä ne katsotaan aina loppuun saakka.”

Esimerkiksi 4 000 eurolla saat Keski-Suomen alueelle kohdennetun Total TV -kampanjan:

  • Spottipituus 15 sekuntia
  • Kampanja-aika 2 viikkoa 
  • Kanavina Nelonen ja Ruutu
  • Mainoksista 92 % näytetään parhaaseen katseluaikaan (klo 18-24)
  • Mainoksia näytetään 4-5 kertaa illassa laadukkaiden ohjelmien yhteydessä
  • Kampanjalla tavoitat vähintään kerran jokaisen kohderyhmään kuuluvan

Kiinnostuitko? 

Lue lisää  tv-mainonnan mahdollisuuksista

Ota yhteyttä

Tagit

Alueellinen mainonta TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma TV:n monipuolinen syksy käynnistyy

    Luvassa on kiinnostavia uutuuksia ja rakastettuja suosikkeja. Hyödyntämällä tv:n ja videon koko tarjoamaa varmistat laajan tavoittavuuden kaikissa liikkuvan kuvan eri kulutushetkissä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • SkyShowtimelta uusi mainosrahoitteinen palvelu Ruutuun – lisää silmäpareja mainostajille

    SkyShowtime aloittaa Ruudussa uudella mainosrahoitteisella tuotteella, jonka mainosmyynnistä vastaa yksinoikeudella Sanoma. Yhteistyö tarjoaa mainostajille uuden, laadukkaan väylän tavoittaa yleisöjä huippusisältöjen äärellä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    12.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoma TV:n syksyn 2025 vahva ohjelmisto koostuu tutuista suosikeista ja kiinnostavista uutuuksista

    Ensi syksynä Ruutuun ja Neloselle rantautuu täysin uusi kansainvälinen hittiformaatti. Lisäksi paluun tekee liuta rakastettuja kestosuosikkeja.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    28.5.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland