Alueellinen tv-mainonta on kustannustehokasta ja ketterää toteuttaa
Televisiomainonnan ajatellaan usein olevan liian kallista ja vaativan runsaasti resursseja, mutta se ei pidä paikkansa, sanoo Sanoman myyntipäällikkö Jukka Juurinen.
”Moni mainostaja saattaa kuvitella, että tv-mainos maksaa kymmeniä tuhansia euroja ja sitä täytyy olla tekemässä ainakin 20 ihmisen tuotantoporukka”, Juurinen hymähtää.
Hän tietää kokemuksesta, että pienilläkin resursseilla pärjää – ja voi saavuttaa erinomaisia tuloksia.
”Tv-mainonnan ei aina tarvitse olla valtakunnallista. Usein sen kohdentaminen kannattaa. Jos yritys toimii tietyllä maantieteellisellä alueella ja sen asiakkaat tulevat samalta alueelta, on tv-mainonta järkevää kohdentaa sille alueelle.”
Alueellista tv-mainontaa voi ostaa yhdelletoista eri näkyvyysalueelle. Mediatilan hinta määräytyy näkyvyysalueen mukaan, sillä esimerkiksi pääkaupunkiseudulla mainos tavoittaa huomattavasti suuremman joukon ihmisiä kuin Oulun seudulla. Kanavana toimii Nelonen.
Tv-mainonta lisää tunnettuutta
Juurisen mukaan alueellinen tv-mainonta sopii monenlaiselle mainostajalle. Hän muistuttaa, että televisio on hyvä väline nimenomaan tunnettuuden lisäämiseen, koska se tavoittaa laajan yleisön. Lisäksi liikkuva kuva jättää pitkän muistijäljen.
”Televisio sopii hyvin myös nopeisiin kampanjalähtöihin, joilla halutaan tavoittaa suuri määrä ihmisiä.”
Juurinen muistuttaa, että alueellisesta tv-mainonnasta kiinnostuneen asiakkaan ei tarvitse olla markkinoinnin ammattilainen.
”Maailma ja kuluttajien toimintatavat ovat muuttuneet. Me ammattilaiset olemme sitä varten, että autamme asiakasta. Pohdimme yhdessä, mikä on mainoksen tavoite ja kohderyhmä. Niiden perusteella voimme sijoittaa mainoksen oikeanlaisten ohjelmien yhteyteen.”
Nelosen ohjelmistosta löytyy runsaasti erittäin suosittuja ja erityyppisiä ohjelmia. Siksi televisioruutujen ääreltä tavoitetaan myös paljon erilaisia ihmisiä, joista löytyy sopiva kohderyhmä jokaiselle mainostajalle.
Tutustu asiakkaidemme kokemuksiin tv-mainonnasta.
Kauttamme saa myös luovan tuotannon
Apua on tarjolla myös tv-mainoksen luovaan toteutukseen. Asiakkaalla ei siis tarvitse olla mainosta valmiina, sillä Sanomalta löytyy asiantuntemusta ja osaamista myös mainossisällön tuotannosta.
”Voimme tehdä mainoksen esimerkiksi asiakkaan omien materiaalien tai valokuvien pohjalta. Etsimme tai kuvaamme videot ja kuvat tarvittaessa, jos omaa materiaalia ei ole”, Juurinen muistuttaa.
Hänen mukaansa mainoksen tekeminen televisioon ei ole asiakkaan näkökulmasta sen vaikeampaa kuin mainoksen tekeminen printtilehteen tai verkkoon.
Markkinointikanavasta riippumatta asiakkaan kanssa keskustellaan aina mainoksen viestistä ja ulkoasusta. Sen perusteella asiantuntijat tekevät valmiin mainoksen. Edullisimmillaan mainostuotanto voidaan tehdä 850 eurolla.
Tv-mainoksen kestoksi Juurinen suosittelee noin 15–20 sekuntia. Juurisen mukaan alueellisen televisiomainoksen minimikesto on viisi sekuntia ja maksimikesto 20 sekuntia.
”Kymmenen sekuntia kuluu aika nopeasti. Jos viesti on oikeanlainen, se voi toki riittää, mutta usein on tehokkaampaa tuottaa hieman pidempi mainos.”
Lisää näkyvyyttä mainokselle Ruutu-palvelusta
Kun asiakas ostaa Sanomalta alueellista tv-mainontaa, hän ei saa lupausta siitä, kuinka monta kertaa mainos näkyy televisiossa. Sen sijaan hän saa lupauksen siitä, kuinka monta ihmistä mainoksen näkee.
”Vaikka mainos näytettäisiin sata kertaa, ei näyttökerroilla ole merkitystä, jos mainoksen näkee vain muutama ihminen. Siksi me sitoudumme tiettyyn kontaktimäärään”, Juurinen kertoo.
Jos mainoksen näkyvyyttä halutaan lisätä entisestään, suosittelee Juurinen mainontaa myös Ruutu-palvelussa ja esimerkiksi Ilta-Sanomien ja Helsingin Sanomien videosisältöjen yhteydessä.
”Mainosta kannattaa hyödyntää monessa kanavassa. Ruudussa mainoksia ei pysty ohittamaan, joten siellä ne katsotaan aina loppuun saakka.”
Esimerkiksi 4 000 eurolla saat Keski-Suomen alueelle kohdennetun Total TV -kampanjan:
- Spottipituus 15 sekuntia
- Kampanja-aika 2 viikkoa
- Kanavina Nelonen ja Ruutu
- Mainoksista 92 % näytetään parhaaseen katseluaikaan (klo 18-24)
- Mainoksia näytetään 4-5 kertaa illassa laadukkaiden ohjelmien yhteydessä
- Kampanjalla tavoitat vähintään kerran jokaisen kohderyhmään kuuluvan